fbpx
2024. október 4. péntek
spot_img

Vasútra váltottak a magyarok autóbusz helyett

A 2023 első félévi adatok alapján már a koronavírus járvány előtti szintet is meghaladta a vasúti forgalom, az autóbuszos és repülős forgalom még ettől jócskán elmarad.

Tizedével meghaladta a vasúti személyszállítás utaskm-ben kifejezett teljesítménye 2023 első felében a koronavírus járvány előtti, 2019-es szintet.

Rég nem látott utasforgalomemelkedés volt tehát a hazai vasúton.

Eközben a korábban a vasútnál kétszer nagyobb teljesítményt mutató buszos helyközi személyszállítás még mindig jelentősen elmarad a járvány előtti teljesítményétől: 21 százalékkal kevesebb utaskm-et regisztráltak a KSH adatai szerint az idei első hat hónapban, mint a 2019-es évben.

- Hirdetés -

A legszennyezőbb repülési 2019-ben már utaskm-ben megelőzte a vasutat is itthon – igaz, a repülésben nem csak a magyarországi, hanem teljes utazási szakasz adatai szerepelnek. Jó hír a környezet szempontjából, hogy a repülés utaskm-ben számolva még tizedével marad el a 2019-es csúcsától.

!function(){“use strict”;window.addEventListener(“message”,(function(a){if(void 0!==a.data[“datawrapper-height”]){var e=document.querySelectorAll(“iframe”);for(var t in a.data[“datawrapper-height”])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();

Összesítve a vasúti és buszos helyközi személyszállítás teljesítményadatait azt látni, hogy a tizedével volt kisebb a kereslet 2023 első két negyedévében, mint 2019 hasonló időszakában. Arra azonban nem kapatunk választ a KSH adatbázisaiból, hogy a közösségi közlekedés iránti kereslet azért változott-e mert összességében kevesebbet közlekednek a magyarok, vagy inkább átszoktak az autózásra.

Ha a legfrissebb adatok nem is érhetők el az Eurostatnál, de a 2021-ig publikált közlekedési munkamegosztás szerinti eloszlás azt mutatja, hogy az utóbbiról lehet szó. Az Európa Unió egészében és Magyarországon is

folyamatos trend volt a vasúti személyszállítás modal splitben kimutatott részarányának változása, ezzel párhuzamosan az autózás előretörése.

Mindez pedig úgy zajlott le, hogy nem csökkent a vasút teljesítménye, hanem lassabban nőtt, mint a közúti személyszállításé.

Az EU országainak átlagában 2012 és 2021 között 6,7 százalékról 5,6 százalékéra esett vissza a vasúti személyszállítás részesedése – az autók javára. A koronavírus járványnak volt a legnagyobb hatása, mert 2019-ben még stagnálás volt, 6,8 százalékos volt a részesedés.

!function(){“use strict”;window.addEventListener(“message”,(function(a){if(void 0!==a.data[“datawrapper-height”]){var e=document.querySelectorAll(“iframe”);for(var t in a.data[“datawrapper-height”])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();

Régiónkban minden országnál megfigyelhető, hogy a Covid19 hatására nagyot csökkent a vasúti modal split szerepe.

Pont az egyik legjobban teljesítő Csehországban volt 2019 és 2021 között a legnagyobb a részesedés visszaesése (-33%), és a rosszul teljesítő Romániában a legkisebb (-15%) – ez megegyezett a lengyel és magyar értékkel.

A Covid19-et megelőzően Magyarországon volt a vasút visszaszorulása a leggyorsabb a régiónkban: 2012 és 2019 között 22 százalékkal csökkent a modal split részesedés. A román csökkenés 11 százalékos volt, a többi országban nőtt a vasút közlekedési munkamegosztásban játszott szerepe.

Ezek is érdekelhetik

Európa a közúti áruszállítás felé mozdult el, nem működik a brüsszeli közlekedéspolitika

Nem tud megállnia  a kontinensen a vasúti áruszállítás részarányának csökkenése.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

Az európai nagyvállalatok vasútra váltanak

Számos vállalat szeretne nettó zéró kibocsájtást elérni működése során, amihez az egyik legegyszerűbb és legolcsóbb lehetőség, ha a logisztikai láncokban a közúti áruszállítást vízi...

Nem nő a vasút részaránya az európai áruszállításban

Nem látni a jelét a zöld átállásnak az európai áruszállítási piacon, nem tud a vasút forgalmat átcsábítani a közútról a sínekre. Nem sok eredményük van...

Legfrissebb híreink

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Ingyenes kerékpárszállítás és Autómentes napijegy

Az Európai Mobilitási Hét keretében különböző kedvezményekkel és programokkal készül a MÁV-VOLÁN-csoport a hétvégén.

Már a győri és az esztergomi vonalon is kalauz nélkül közlekednek egyes vonatok

A sikeres tesztüzemet követően a személyszállító vasúttársaság folyamatosan bővíti ki a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

A MÁV-VOLÁN-csoport is fokozottan készül az árvíz elleni védekezésre

A vasúttársaság folyamatos tájékoztatást ad az utasoknak az aktuális közlekedési helyzetekről, változásokról.