Erősítené a vágányzárakkal kapcsolatos koordinációt a MÁV és a vasútvállalatok között a HUNGRAIL. Az Egyesület vágányzári munkacsoportja azt szeretné, ha a lezárásokról szóló információkat mindenki időben megkapná.
A MÁV hivatalos oldalán csaknem hetven olyan vágányzárról szóló értesítés olvasható, amely az idei nyári hónapokat érinti. Van köztük olyan, amely hetekig eltart, de a gyakorlatban ez csak napi néhány órás korlátozást jelent.
A HUNGRAIL már korábban javaslatot tett arra, hogy a kevésbé forgalmas pályákon a széttöredezett munkavégzést komplex vágányzárak elrendelésével lehetne megszüntetni. Ilyenkor 24 vagy 48 órára teljesen lezárnák az érintett pályaszakaszt, a kisebb munkákat pedig egyben elvégeznék. Ez a megoldás csökkentheti a beruházó költségeit, hiszen így a munkagépeknek nem kell tíz–húsz órát feleslegesen állniuk. A hazai vasút fejlődéséért dolgozó egyesület azt is szorgalmazta, hogy egy-egy vonalon
jelöljenek ki karbantartási ablakokat, így mindenki jó előre tud kalkulálni.
Vanya László, a HUNGRAIL vágányzári munkacsoport vezetője lapunknak arról beszélt, hogy a korlátozások gondos megtervezése mellett fontos, hogy az áruszállító cégek időben értesüljenek egy-egy pályaszakasz ideiglenes lezárásáról.
A nagyobb átépítéseknél is elengedhetetlen a profi koordináció. A Biharkeresztes, Lőkösháza, Kelebia, Röszke határátmeneteket érintő beruházások időbeli összecsúszása miatt a kerülőutak megtervezése jelenthet kihívást a cégeknek. De olyanra is volt már példa, hogy egy határátmenet lezárása miatt a párhuzamos szakaszon megugró forgalom váratlanul érte a pályavasutat.
Vanya László szerint a vasútvállalatok, a kivitelezők, a beruházók és a pályahálózat-működtető között gyors és hatékony kommunikációra van szükség. A HUNGRAIL tagjai nyitottak az együttműködésre, ezért is kezdeményeztek megbeszélést a MÁV szakembereivel.
Vannak természetesen olyan helyzetek, amelyekre nehéz felkészülni. Ilyen például egy pályán történt baleset. Ám a megfelelő koordináció itt is nagy segítség lehet a vasútvállalatoknak. Ha például a MÁV egy nem várt esemény után részletes tájékoztatást ad a pályazár feloldásának várható idejéről, és az addig használható alternatív útvonalakról, akkor azzal nemcsak pénzt, de időt is spórolhat az áruszállítóknak.
Vanya László, aki a V-Híd Cargo vezérigazgatójaként maga is gyakran szembesül a vágányzárak miatti problémákkal, abban bízik, hogy a közös gondolkodás eredménye lehet, hogy a pályakizárások a jövőben kisebb fennakadásokat okoznak majd.
Borítókép: Vanya László