Az Alstom által gyártott többáramnemű Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében – adta hírül a MÁV. Sikeres tesztelési időszakot követően 27 db (15 azonnal és 12 opcionálisan lehívható) mozdonyra köthető meg a szerződés az AKIEM vasúti lízingcéggel.
A MÁV tájékoztatása szerint nagy energiaigényű, InterCity és éjszakai kocsikkal tartottak sikeres futópróbát a Budapest és Hatvan között. A járművek megfelelő felkészítése után következő mérföldkő az utasforgalmi próbák lesznek. A vasúttársaság kiemelte, hogy csak abban az esetben fogja üzemeltetni a járműveket, ha a tesztelés eredményes lesz, és a mozdonyok biztonságosan és magas rendelkezésre állás mellett üzemeltethetők, valamint minden hatósági- és közlekedésbiztonsági előírásnak megfelelnek.
A jelenlegi teljeskörű műszaki próbaüzem során a mozdonyok működési, terhelhetőségi, közlekedésbiztonsági és kezelési tulajdonságait vizsgálja a MÁV. A járműveket biztonsági-, valamint a járművezetést támogató rendszerekkel (ajtóvezérlés, mozdonyfedélzeti berendezés) szükséges felszerelni, ezt követően várhatóan jövő év elejétől fokozatosan állhatnak majd forgalomba a hazai vasúti pályákon, érdemben növelve ezzel az üzemkészséget, ezáltal pedig a menetrendszerűséget is.
A most tesztelt Astride mozdonyok részben az elöregedett, V43-as típusú, 120 km/órás maximális sebességű vontatójárművek kiváltására lennének forgalomba állítva, azzal, hogy használatukat néhány évre tervezi a MÁV-START, mindaddig amíg nem érkeznek új beszerzésű nagyteljesítményű, korszerű és már ETCS rendszerű vonatbefolyásolóval felszerelt villamosmozdonyok.
A francia Alstom által gyártott többáramnemű Astride mozdonyok alkalmasak a hazai 25 kV-os felsővezetékhálózaton üzemelni, és akár 160 km/órás sebességgel is vontathatnak. A tesztelés alatt álló mozdonytípust korábban a francia nemzeti vasúttársaság (SNCF) üzemeltette, tőlük vette át az AKIEM vasúti lízingcég.
Nyitókép forrása: MÁV