fbpx
2025. június 14. szombat
spot_img

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig. A hídon azonban továbbra is szigorú korlátozások vannak érvényben, amelyek betartása elengedhetetlen a vasúti közlekedés biztonságának fenntartásához. A következő időszakban újabb vizsgálatok döntenek a további intézkedésekről. – közölte a MÁV Pályaműködtetési Zrt.

A Gubacsi Duna-ág híd ideiglenes-megerősítését követően 2024 novemberében és 2025 januárjában tételes állapotvizsgálatokat végeztek a szerkezeten. A különös figyelmet a beépített sínporvizórium hatásainak elemzésére fordították. A kapott eredmények alapján a pályahálózat működtető úgy határozott, hogy a vasúti forgalmat továbbra is engedélyezi, meghosszabbítva annak lehetőségét 2025. július 31-ig.

Korlátozások a hídon

A híd állapotának megőrzése érdekében továbbra is szigorú teher- és sebességkorlátozások maradnak érvényben:

  • B2 terhelési korlátozás (4×20 t; 6,4 t/m),
  • Egy vontató járműre B3 terhelési korlátozás (4×20 t; 7,2 t/m),
  • 22,5 tonnás rendkívüli küldemények (RK) kizárása,
  • 5 km/h sebességkorlátozás.

Ezek a megszorítások alapvető feltételei annak, hogy a szerkezet hosszabb távon is alkalmas maradjon a vasúti közlekedés lebonyolítására.

További vizsgálatok várhatóak

A pályaműködtető és a szakemberek nem elégednek meg az eddigi eredményekkel, hanem fokozott felügyeletet tartanak fenn a híd állapotának folyamatos ellenőrzése érdekében. Ennek részeként:

  • 2025 tavaszán és nyarán újabb tételes állapotvizsgálatokra kerül sor,
  • Nyáron terheléses célvizsgálatot is végeznek, amely meghatározza a szerkezet terhelhetőségének jövőbeli lehetőségeit.

A vizsgálatok eredményei alapján döntenek a további felügyelet módjáról, annak gyakoriságáról és arról, hogy milyen feltételek mellett tartható fenn a vasúti forgalom a hídon.

Közlekedési fegyelem jelentősége

A híd biztonságos használata nem csupán a szakembereken és a hatóságokon múlik, hanem a vasútvállalatok fegyelmezett magatartásán is. Ezért a pályaműködtető nyomatékosan kéri, hogy minden érintett tartsa be a sebesség- és tengelyterhelési korlátozásokat. A szabályok megszegése nemcsak a híd szerkezetére jelenthet veszélyt, hanem a vasúti közlekedés hosszú távú fenntarthatóságát is veszélyeztetheti.

A közlekedési rend betartása és a folyamatos ellenőrzések eredményei alapján dőlhet el, hogy a jövőben milyen további intézkedések szükségesek a Gubacsi Duna-ág hídon zajló vasúti forgalom fenntartásához.

A híd jelentősége nemzetgazdasági szempontból kiemelten fontos

A Gubacsi Duna-ág híd a vasúti szempontból azért fontos, mert összeköti Budapest déli ipari és logisztikai területeit, különösen Csepelt és a kapcsolódó vasúti hálózatot. A híd kulcsszerepet játszik az áruszállításban, hiszen ezen keresztül haladnak azok a vonatok, amelyek a terminálokhoz és a kikötőhöz kapcsolódó teherforgalmat bonyolítják le.

Ha a hídon a vasúti forgalmat fel kellene függeszteni, az több jelentős következménnyel járna:

  • Teherforgalmi zavarok: A csepeli logisztikai központokba érkező és onnan induló áruk szállítása nehézkessé válna, ami jelentős fennakadásokat okozna a vállalatok ellátási láncában.
  • Közúti terhelés növekedése: Az áru egy részét közútra kellene terelni, ami fokozott forgalmat és esetleges torlódásokat eredményezne a környező utak, különösen a Gubacsi híd közúti szakasza és az M0-s autóút térségében.
  • Alternatív útvonalak hiánya: A térségben nincs közvetlen, hasonló kapacitású alternatív vasúti átkelési lehetőség, így a forgalom hosszabb kerülőutakra kényszerülne, növelve a szállítási időt és költségeket.
  • Városi logisztikai problémák: Budapest déli és keleti részei számára a csepeli vasúti kapcsolat megszűnése jelentős logisztikai nehézségeket okozna, különösen a kombinált áruszállítás (vasút-közút) terén.

 

Fotó: Faludi Imre, MTI/MTVA

Ezek is érdekelhetik

Megújult Berkenye vasútállomása

A MÁV-csoport célja, hogy nem csak a nagypályaudvarok, de vidéki vasútállomások is megújuljanak országszerte.

Helyére került a Déli Körvasút Szerémi út felett átmenő hídeleme

Helyére került a Szerémi út és az 1-es villamosvonal felett épülő új vasúti híd 250 tonnás acélszerkezete.

Elszállt költségek és romló jövedelmezőség a vasúti árufuvarozóknál

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3%-kal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2%-kal tudtak emelkedni.

VTG teljes irányítást szerzett a Retrack Slovakia felett – magyar vezető is szerepet kap az irányításban

A VTG GmbH teljes körű tulajdonosává vált a Retrack Slovakia s.r.o.-nak, miután megvásárolta a fennmaradó részvényeket a Rail Services Slovakia s.r.o.-tól.

Európai közlekedési infrastruktúra fejlesztés: 9,5 milliárd eurós igény a CEF Transport keretében

A CEF 2024-es közlekedési pályázati felhívásaira összesen 258 pályázat érkezett, amelyek együttesen több mint 9,5 milliárd euró támogatást igényelnek.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

Legfrissebb híreink

A hétvégén főszezoni forgalomra készül a MÁV – megerősítve, újraszervezve

A MÁV már a mostani hétvégén is kiemelt, csúcsidőszaki utasforgalommal számol, megtették a szükséges intézkedéseket.

Az Alstom 6600 négyzetméternyi napelem telepítésével zöldíti áramfelhasználását Mátranovákon

A 1,5 megawatt kapacitású napelempark évente a gyár áramfogyasztásának több mint 20 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A hétvégén főszezoni forgalomra készül a MÁV – megerősítve, újraszervezve

A MÁV már a mostani hétvégén is kiemelt, csúcsidőszaki utasforgalommal számol, megtették a szükséges intézkedéseket.

Az Alstom 6600 négyzetméternyi napelem telepítésével zöldíti áramfelhasználását Mátranovákon

A 1,5 megawatt kapacitású napelempark évente a gyár áramfogyasztásának több mint 20 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból.

A fafuvarozás vasúti megoldásának fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fuvarozás lehetővé teszi a károsanyag-kibocsátás jelentős csökkentését és hozzájárul a logisztikai folyamatok biztonságához és hatékonyságához.

A rovat további cikkei

Az Alstom 6600 négyzetméternyi napelem telepítésével zöldíti áramfelhasználását Mátranovákon

A 1,5 megawatt kapacitású napelempark évente a gyár áramfogyasztásának több mint 20 százalékát biztosítja majd megújuló energiaforrásból.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.