fbpx
2024. szeptember 11. szerda
spot_img

Tavaly elérte a célját az egyeskocsi-támogatás

Egymilliárd árutonna-km teljesítményt segített realizálni az állami szubvenció a szórt fuvaroknál.

A magyarországi vasúti áruszállítás európai összehasonlításban is jelentős, a szegmens hazai, 2021-es 26 százalékos részaránya jóval az uniós 18 százalékos átlag felett van. Ennek egyik oka az a tény, hogy hazánk azon kevés európai ország között van, ahol megmaradt az egész országra kiterjedő vasúti egyeskocsi-fuvarozás. Így akár egyetlen vasúti teherkocsinyi árut is feladhatnak a kisebb-nagyobb vállalkozások. Ez nagyban segíti különösen a veszélyes áruk és olyan árutípusok szállítását, ami közúton drágább, illetve veszélyesebb lenne.

Az áruszállításban a szórt fuvarmegbízások teljesítése munkaerőigényes és csak számos szabály betartásával, engedély megszerzésével végezhető. Így a vasúti fuvarozás önmagában versenyképtelen a közúttal, ha csupán néhány vagont kell továbbítani. Néhány éve az egyeskocsi-fuvarozás megszűnésével kellett számolni, ami évente 400 ezerrel több kamion megjelenését eredményezte volna a magyar utakon!

- Hirdetés -

Egyeskocsi-támogatás havonta 2022-ben (Magyar Vasút havilap)

Az áruszállító vasúti vállalkozások lobbizása – amelyet a Hungrail fogott össze –, 2021 őszére hozott eredményt: a hazai kormányzat az Európai Bizottság által 2021. június 3-án jóváhagyott támogatási program alapján 2021. október 29-ei bevezetésétől 2025. december 31-ig összesen közel 30 milliárd forintos állami hozzájárulással javítja a környezetkímélő vasúti teherfuvarozás versenyképességét. 2022-ben a vasúti társaságok egyeskocsi-teherfuvarozási tevékenységének támogatására összesen 6,301 milliárd forint továbbtámogatási keretösszeg állt rendelkezésre, melynek 99,6%-át a vasúti társaságok fel is használták, így 6,275 milliárd forint összegű támogatásban részesült a szegmens normatív, pályázati alapon.

Társadalmi költség (EB, KTI)

A támogatási rendszer beváltotta a hozzá fűzött reményeket, hiszen a 10,9 milliárd árutonna-kilométer vasúti áruszállítási teljesítmény hozzávetőlegesen egytizedét kitevő forgalmakat sikerült megőrizni, ebben a szegmensben nem volt csökkenés, miközben a teljes hazai vasúti áruszállítási teljesítmény 2022-ben négy százalékkal maradt el az előző évitől. Ha kíváncsi, hogy az egyeskocsi-támogatásból mely vasútvállalatok milyen mértékben részesedtek, olvassa el a Magyar Vasút havilap április 20-i számának 5. oldalán elemzésünket!

Ezek is érdekelhetik

Európa a közúti áruszállítás felé mozdult el, nem működik a brüsszeli közlekedéspolitika

Nem tud megállnia  a kontinensen a vasúti áruszállítás részarányának csökkenése.

Eurómilliárdokkal támogatják az egyeskocsi-fuvarozást

Az Európai Bizottság 1,7 milliárd eurós támogatási programot hagyott jóvá Németország számára 2029-ig az egyeskocsi-fuvarozás és a kocsicsoportos szállítás támogatására. A Bizottság közölte: a támogatás...

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Az RCH készül az akkumulátoripar adta lehetőségekre

Az RCH dolgozik az ukrán fuvarok visszaszerzésén és újabb kínai mozdonyokat is vásárol.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Legfrissebb híreink

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Elhunyt dr. Józan Tibor

Életének 77. évében elhunyt dr. Józan Tibor, a GYSEV Zrt. korábbi vasútigazgatója, vezérigazgató-helyettese.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

A rovat további cikkei

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Speciális kalodarendszerrel szállít vasúti kerékpárokat a TS Hungária

A kétsoros kalodarendszerrel teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható, ez versenyképes alternatíva a közúti fuvarozással szemben.