Egymilliárd árutonna-km teljesítményt segített realizálni az állami szubvenció a szórt fuvaroknál.
A magyarországi vasúti áruszállítás európai összehasonlításban is jelentős, a szegmens hazai, 2021-es 26 százalékos részaránya jóval az uniós 18 százalékos átlag felett van. Ennek egyik oka az a tény, hogy hazánk azon kevés európai ország között van, ahol megmaradt az egész országra kiterjedő vasúti egyeskocsi-fuvarozás. Így akár egyetlen vasúti teherkocsinyi árut is feladhatnak a kisebb-nagyobb vállalkozások. Ez nagyban segíti különösen a veszélyes áruk és olyan árutípusok szállítását, ami közúton drágább, illetve veszélyesebb lenne.
Az áruszállításban a szórt fuvarmegbízások teljesítése munkaerőigényes és csak számos szabály betartásával, engedély megszerzésével végezhető. Így a vasúti fuvarozás önmagában versenyképtelen a közúttal, ha csupán néhány vagont kell továbbítani. Néhány éve az egyeskocsi-fuvarozás megszűnésével kellett számolni, ami évente 400 ezerrel több kamion megjelenését eredményezte volna a magyar utakon!
Az áruszállító vasúti vállalkozások lobbizása – amelyet a Hungrail fogott össze –, 2021 őszére hozott eredményt: a hazai kormányzat az Európai Bizottság által 2021. június 3-án jóváhagyott támogatási program alapján 2021. október 29-ei bevezetésétől 2025. december 31-ig összesen közel 30 milliárd forintos állami hozzájárulással javítja a környezetkímélő vasúti teherfuvarozás versenyképességét. 2022-ben a vasúti társaságok egyeskocsi-teherfuvarozási tevékenységének támogatására összesen 6,301 milliárd forint továbbtámogatási keretösszeg állt rendelkezésre, melynek 99,6%-át a vasúti társaságok fel is használták, így 6,275 milliárd forint összegű támogatásban részesült a szegmens normatív, pályázati alapon.
A támogatási rendszer beváltotta a hozzá fűzött reményeket, hiszen a 10,9 milliárd árutonna-kilométer vasúti áruszállítási teljesítmény hozzávetőlegesen egytizedét kitevő forgalmakat sikerült megőrizni, ebben a szegmensben nem volt csökkenés, miközben a teljes hazai vasúti áruszállítási teljesítmény 2022-ben négy százalékkal maradt el az előző évitől. Ha kíváncsi, hogy az egyeskocsi-támogatásból mely vasútvállalatok milyen mértékben részesedtek, olvassa el a Magyar Vasút havilap április 20-i számának 5. oldalán elemzésünket!