fbpx
2025. április 27. vasárnap

Tavaly elérte a célját az egyeskocsi-támogatás

Egymilliárd árutonna-km teljesítményt ért el az öt vasútvállalat az államilag támogatott vasúti egyeskocsi-forgalmakban a tavalyi évben.

A Rail Cargo Hungaria Zrt. a legjelentősebb szereplő a hazai vasúti egyeskocsi-fuvarozási piacon. A 2022-es évre kifizetett 6,3 milliárd forint 85 százalékát kapta a vezető magyar vasúttársaság. Második helyen feltehetőleg a CER Zrt. áll, a támogatási összegek alapján a teljes piac valamivel több mint tizedét vallhatják a magukénak.

Ellátásbiztonság

A magyarországi vasúti áruszállítás európai összehasonlításban is jelentős, a szegmens hazai, 2021-es 26 százalékos részaránya jóval az uniós 18 százalékos átlag felett van. Ennek egyik letéteményese az a tény, hogy hazánk azon kevés európai ország között van, ahol megmaradt az egész országra kiterjedő vasúti egyeskocsi-fuvarozás. Így akár egyetlen vasúti teherkocsinyi árut is feladhatnak akár a kisebb vállalkozások is, ami nagyban segíti különösen a veszélyes áruk és olyan árutípusok szállítását, ami közúton drágább, és/vagy veszélyesebb lenne.
Mindez az ellátásbiztonság szempontjából is fontos, mert ahogy a koronavírus-járvány idején bebizonyosodott, a vasút sokkal kiszámíthatóbb és biztosabb logisztikai rendszer a nehéz körülmények idején. Ez a típusú áruszállítási mód ahhoz is hozzájárul, hogy ne legyen az útjainkon még nagyobb kamionsor és torlódás, ami jelentős nemzetgazdasági többletterhet okozna.

- Hirdetés -

Megtartott forgalmak

Magyarországon 2021 novemberében egy öt évre szóló állami támogatási projekt indult ezen forgalmak támogatására. A Covid-19 átmeneti Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás (VEKT) támogatási rendszer keretében árutonna-km-enként 8,38 forintra jogosultak belföldi fuvarok esetén a vasútvállalatok, míg import és export esetében 4,95 forintra. A tervek szerint évi ötmillió árut és egymilliárd árutonna-km-t továbbítanak a rendszerben.

Egyeskocsi-támogatás havonta 2022-ben (Magyar Vasút havilap)

A támogatásra öt vállalkozás adott be pályázatot, és ezekkel kötött a MÁV Zrt. szerződést. Az érintett vállalatok a Rail Cargo Hungária Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., a CER Hungary Zrt., a Eurogate Rail Hungary Zrt.(korábban Floyd Zrt.), továbbá az MMV Magyar Magánvasút Zrt.
A támogatási rendszer beváltotta a hozzá fűzött reményeket, hiszen a 10,9 milliárd árutonna-km vasúti áruszállítási teljesítmény hozzávetőlegesen egytizedét kitevő forgalmakat sikerült megőrizni, ebben a szegmensben nem volt csökkenés, miközben a teljes hazai vasúti áruszállítási teljesítmény 2022-ben négy százalékkal maradt el az előző évitől.

Hiányos adatok

Az évi 6,4 milliárd forintos forrás szinte teljes egészében kimerült. A havi adatok rámutatnak, hogy az év első hónapjait követően kisebb visszaesés volt, de év végére ismét erősödött az egyeskocsi-fuvarozás. Mindez azért is érdekes, mert a forgalom mintegy negyedét a vas- és acéltermékek adták. Így a Dunaferr-leállás sem volt érdemi hatással a hazai vasúti teljesítményekre.
A vasútvállalatoknak a támogatási feltételek értelmében közzé kell tenniük havi megoszlásban az elnyert támogatások összegét. Ezt a Rail Cargo Hungaria Zrt. és a GYSEV Cargo Zrt. esetében lehetett megtalálni. Ami a Eurogate Rail Hungary Zrt.-t illeti, náluk 2022 első három hónapjára érhető el a támogatási összeg, feltehetőleg abban az időszakban jutottak hozzá. Az MMV Magyar Magánvasút Zrt.-t és a CER Hungary Zrt.-t megkerestük a támogatási adatokkal kapcsolatban, de előbbitől nem kaptunk választ. A CER-nél a 2022-es év támogatási elszámolásának befejezését követően fogják az adatokat kommunikálni. Így három vasúttársaság havi elszámolását tudtuk havi eloszlásban is megjeleníteni.

Tovagyűrűző gazdasági hatások

Érdemes a támogatás összegét a vasúti áruszállítási piac méretéhez is hasonlítani: a KSH adatai szerint 2021-ben a 37 vasúti áruszállítással foglalkozó vállalat működött Magyarországon, amelyek összesen 175 milliárd forint árbevételt értek el. A VEKT támogatás ennek 3,7 százalékát tette ki. Az áruszállító vasútvállalatok összesen közvetlenül 3458 főnek adnak munkát, de a karbantartó és beszállítóhálózaton keresztül ennek többszöröse azon munkahelyek száma, amely a területhez köthető.

Társadalmi költség (EB, KTI)

A támogatás társadalmi szempontból kiemelten megtérülő: a KTI számításai szerint egyetlen árutonna-km-nyi áruszállítás közúton 11,94 forint társadalmi költséggel jár, míg egyes kocsival mindez csupán 2,35 forint. Az éves egymilliárd árutonna-km-es teljesítmény 9,6 milliárd forintos társadalmiköltség-megtakarítását jelent, aminek kétharmadát teszi ki a támogatás. Így azáltal, hogy ezek a forgalmak továbbra is vasúton maradnak, 3,2 milliárd forintot nyer a magyar társadalom.
Nem csak Magyarországon jelentős az egyeskocsi-forgalmak szerepe a vasúti áruszállításban. A vasút közlekedési munkamegosztásban betöltött szerepe Ausztriában az egyik legmagasabb Európában, amiben az egyeskocsi-forgalmaknak és az ennek hosszú évek óta kiszámíthatóan működő modelljének is szerepe van. A támogatás mellett az is előnyös, hogy kifejezetten sok iparvágány működik az országban, és ezek 95 százaléka az állami tulajdonú Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) tulajdonában és kezelésében van. Így nem csak a támogatás adott, hanem a használhatósághoz szükséges infrastruktúra is.
Magyarországon is segíthet a jövőben, ha a pályahálózat fejlesztése mellett a vasúti áruszállítás elérhetőségét segítő iparvágányok, rakodók és logisztikai terminálok száma tovább növekszik.

2021, Magyarország

37 vasúti áruszállítással foglalkozó vállalat összesen 175 milliárd forint árbevétel a VEKT támogatás ennek 3,7 százalékát tette ki az áruszállító vasútvállalatok összesen közvetlenül 3458 főnek adnak munkát egyetlen árutonna-km-nyi áruszállítás közúton 11,94 forint társadalmi költséggel jár egyes kocsival mindez csupán 2,35 forint

Ezek is érdekelhetik

Lehangoló helyzet a vasúti áruszállításban

A magyar vasúti áruszállítás jobban teljesít az uniós átlagnál, de így se sikerült még a 2019-es korábbi mennyiségeket elérni

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

Tovább csökken az áruszállítás teljesítménye, a vasút a nemzetközi fuvarokra épít

A vasút stagnálással nyitotta a 2024-es első negyedévet, míg a közúti fuvarozás gyors növekedéssel dolgozta le a tavalyi mélyrepülését.

Európa a közúti áruszállítás felé mozdult el, nem működik a brüsszeli közlekedéspolitika

Nem tud megállnia  a kontinensen a vasúti áruszállítás részarányának csökkenése.

Eurómilliárdokkal támogatják az egyeskocsi-fuvarozást

Az Európai Bizottság 1,7 milliárd eurós támogatási programot hagyott jóvá Németország számára 2029-ig az egyeskocsi-fuvarozás és a kocsicsoportos szállítás támogatására. A Bizottság közölte: a támogatás...

Legfrissebb híreink

Helyére került a Déli Körvasút Szerémi út felett átmenő hídeleme

Helyére került a Szerémi út és az 1-es villamosvonal felett épülő új vasúti híd 250 tonnás acélszerkezete.

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.