fbpx
2025. november 18. kedd

Tavaly elérte a célját az egyeskocsi-támogatás

Egymilliárd árutonna-km teljesítményt ért el az öt vasútvállalat az államilag támogatott vasúti egyeskocsi-forgalmakban a tavalyi évben.

A Rail Cargo Hungaria Zrt. a legjelentősebb szereplő a hazai vasúti egyeskocsi-fuvarozási piacon. A 2022-es évre kifizetett 6,3 milliárd forint 85 százalékát kapta a vezető magyar vasúttársaság. Második helyen feltehetőleg a CER Zrt. áll, a támogatási összegek alapján a teljes piac valamivel több mint tizedét vallhatják a magukénak.

Ellátásbiztonság

A magyarországi vasúti áruszállítás európai összehasonlításban is jelentős, a szegmens hazai, 2021-es 26 százalékos részaránya jóval az uniós 18 százalékos átlag felett van. Ennek egyik letéteményese az a tény, hogy hazánk azon kevés európai ország között van, ahol megmaradt az egész országra kiterjedő vasúti egyeskocsi-fuvarozás. Így akár egyetlen vasúti teherkocsinyi árut is feladhatnak akár a kisebb vállalkozások is, ami nagyban segíti különösen a veszélyes áruk és olyan árutípusok szállítását, ami közúton drágább, és/vagy veszélyesebb lenne.
Mindez az ellátásbiztonság szempontjából is fontos, mert ahogy a koronavírus-járvány idején bebizonyosodott, a vasút sokkal kiszámíthatóbb és biztosabb logisztikai rendszer a nehéz körülmények idején. Ez a típusú áruszállítási mód ahhoz is hozzájárul, hogy ne legyen az útjainkon még nagyobb kamionsor és torlódás, ami jelentős nemzetgazdasági többletterhet okozna.

Megtartott forgalmak

Magyarországon 2021 novemberében egy öt évre szóló állami támogatási projekt indult ezen forgalmak támogatására. A Covid-19 átmeneti Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás (VEKT) támogatási rendszer keretében árutonna-km-enként 8,38 forintra jogosultak belföldi fuvarok esetén a vasútvállalatok, míg import és export esetében 4,95 forintra. A tervek szerint évi ötmillió árut és egymilliárd árutonna-km-t továbbítanak a rendszerben.

Egyeskocsi-támogatás havonta 2022-ben (Magyar Vasút havilap)

A támogatásra öt vállalkozás adott be pályázatot, és ezekkel kötött a MÁV Zrt. szerződést. Az érintett vállalatok a Rail Cargo Hungária Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., a CER Hungary Zrt., a Eurogate Rail Hungary Zrt.(korábban Floyd Zrt.), továbbá az MMV Magyar Magánvasút Zrt.
A támogatási rendszer beváltotta a hozzá fűzött reményeket, hiszen a 10,9 milliárd árutonna-km vasúti áruszállítási teljesítmény hozzávetőlegesen egytizedét kitevő forgalmakat sikerült megőrizni, ebben a szegmensben nem volt csökkenés, miközben a teljes hazai vasúti áruszállítási teljesítmény 2022-ben négy százalékkal maradt el az előző évitől.

Hiányos adatok

Az évi 6,4 milliárd forintos forrás szinte teljes egészében kimerült. A havi adatok rámutatnak, hogy az év első hónapjait követően kisebb visszaesés volt, de év végére ismét erősödött az egyeskocsi-fuvarozás. Mindez azért is érdekes, mert a forgalom mintegy negyedét a vas- és acéltermékek adták. Így a Dunaferr-leállás sem volt érdemi hatással a hazai vasúti teljesítményekre.
A vasútvállalatoknak a támogatási feltételek értelmében közzé kell tenniük havi megoszlásban az elnyert támogatások összegét. Ezt a Rail Cargo Hungaria Zrt. és a GYSEV Cargo Zrt. esetében lehetett megtalálni. Ami a Eurogate Rail Hungary Zrt.-t illeti, náluk 2022 első három hónapjára érhető el a támogatási összeg, feltehetőleg abban az időszakban jutottak hozzá. Az MMV Magyar Magánvasút Zrt.-t és a CER Hungary Zrt.-t megkerestük a támogatási adatokkal kapcsolatban, de előbbitől nem kaptunk választ. A CER-nél a 2022-es év támogatási elszámolásának befejezését követően fogják az adatokat kommunikálni. Így három vasúttársaság havi elszámolását tudtuk havi eloszlásban is megjeleníteni.

Tovagyűrűző gazdasági hatások

Érdemes a támogatás összegét a vasúti áruszállítási piac méretéhez is hasonlítani: a KSH adatai szerint 2021-ben a 37 vasúti áruszállítással foglalkozó vállalat működött Magyarországon, amelyek összesen 175 milliárd forint árbevételt értek el. A VEKT támogatás ennek 3,7 százalékát tette ki. Az áruszállító vasútvállalatok összesen közvetlenül 3458 főnek adnak munkát, de a karbantartó és beszállítóhálózaton keresztül ennek többszöröse azon munkahelyek száma, amely a területhez köthető.

Társadalmi költség (EB, KTI)

A támogatás társadalmi szempontból kiemelten megtérülő: a KTI számításai szerint egyetlen árutonna-km-nyi áruszállítás közúton 11,94 forint társadalmi költséggel jár, míg egyes kocsival mindez csupán 2,35 forint. Az éves egymilliárd árutonna-km-es teljesítmény 9,6 milliárd forintos társadalmiköltség-megtakarítását jelent, aminek kétharmadát teszi ki a támogatás. Így azáltal, hogy ezek a forgalmak továbbra is vasúton maradnak, 3,2 milliárd forintot nyer a magyar társadalom.
Nem csak Magyarországon jelentős az egyeskocsi-forgalmak szerepe a vasúti áruszállításban. A vasút közlekedési munkamegosztásban betöltött szerepe Ausztriában az egyik legmagasabb Európában, amiben az egyeskocsi-forgalmaknak és az ennek hosszú évek óta kiszámíthatóan működő modelljének is szerepe van. A támogatás mellett az is előnyös, hogy kifejezetten sok iparvágány működik az országban, és ezek 95 százaléka az állami tulajdonú Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) tulajdonában és kezelésében van. Így nem csak a támogatás adott, hanem a használhatósághoz szükséges infrastruktúra is.
Magyarországon is segíthet a jövőben, ha a pályahálózat fejlesztése mellett a vasúti áruszállítás elérhetőségét segítő iparvágányok, rakodók és logisztikai terminálok száma tovább növekszik.

2021, Magyarország

37 vasúti áruszállítással foglalkozó vállalat összesen 175 milliárd forint árbevétel a VEKT támogatás ennek 3,7 százalékát tette ki az áruszállító vasútvállalatok összesen közvetlenül 3458 főnek adnak munkát egyetlen árutonna-km-nyi áruszállítás közúton 11,94 forint társadalmi költséggel jár egyes kocsival mindez csupán 2,35 forint

Ezek is érdekelhetik

Folytatódik az egyeskocsi-teherfuvarozás támogatási programja 2025-ben

A magyar kormány 2025-ben is biztosítja az egyeskocsi-teherfuvarozás működésének fenntartásához szükséges állami hozzájárulást.

Tovább nőtt a hazai vasúti egyes kocsi teherfuvarozás teljesítménye

A HUNGRAIL adatai alátámasztják a Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás támogatási program eredményességét és fontosságát: nőtt a teljesítmény.

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Lehangoló helyzet a vasúti áruszállításban

A magyar vasúti áruszállítás jobban teljesít az uniós átlagnál, de így se sikerült még a 2019-es korábbi mennyiségeket elérni

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

Legfrissebb híreink

Újra gépi vasútkocsi-tisztítás Szegeden

A MÁV közel 800 millió forintos fejlesztésének köszönthetően Szeged-Rendező állomáson egy új kocsimosó létesült.

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.