fbpx
2024. április 21. vasárnap

Tanulmány készül a vasúti digitalizációról

A munkát a Hungrail rendelte meg a V0 előkészítése keretében.

Utazunk. Metróval megyünk a pályaudvarra, a metró önvezető, nem ül senki elől. Közben pittyen a telefon, a vasúttársaság applikációja jelzi, hogy vonatunk két perc késéssel érkezik, de megerősíti az előzetesen már közölt vágányszámot. A jegyet is a telefonon vettük meg, sikerült egy olyan járatot találni, amelyre épp nagyon olcsón tudtunk foglalni a dinamikus árképzésnek hála. Kiválaszthattuk azt is, melyik kocsi melyik ülésén szeretnénk ülni. Ahogy a mozgólépcső fölvisz a peronra, figyeljük a szektorjelzést, hol lesz majd a mi vagonunk, hol várakozzunk. Megnézem az applikáció térképén, hol tart a szerelvényünk, megnyugtatóan közel jár, nem lesz nagyobb a késés. Az csak engem érdekel, mert vasútbarát vagyok, hogy pontosan milyen és melyik pályaszámú mozdony húzza a vonatunkat, mindenesetre ezt is látom. Amíg várunk, nézelődök: az egyik nagyobb sorszámú vágányra bejár egy tehervonat, a mozdonyból és a kocsikból ítélve külföldről jött, de feltehetően nem ácsorgott a határon, a szükséges ellenőrzéseket már menet közben tudják elvégezni a digitálisan kiállított okmányok segítségével. Ahogy lefékez a tehervonat, már be is tolnak mögé még három kocsit, ezek emberi kéz közreműködése nélkül csatlakoznak a digitális kapcsolókészülék segítségével. Hamarosan indul a tehervonat, már alig látom, most haladhat el a pályamenti komplex járműellenőrző berendezés mellett. Ez figyeli a kerekek hőmérsékletét, terhelését, a nyomkarima épségét. Ezzel egy időben a szerelvény összes vagonja esetében értesítést kap az adott rakomány megrendelője, hogy az áru elindult Budapestről.

Megjön végre a mi vonatunk is, a mozdonyvezető a tabletjére pillant, miközben begördül. Fölszállunk, leülünk, már indulunk is, az automatika egyenletesen, de dinamikusan gyorsít, most nem az alacsony fogyasztás az elsődleges cél, hanem a késés behozása. Most haladunk el az áramszedő épségét ellenőrző kamera mellett, egy váltó helytelen vágányra irányít minket. Úgy látszik, az automatikus forgalommenedzsment úgy ítélte meg, hogy így tudja a legjobban kihasználni a pálya kapacitását. Izgulni persze nem kell,

a vonatbefolyásoló vigyáz ránk, hamarosan elérjük a 160 kilométer/órás utazósebességet, látom a mobilomon és a kocsi kijelzőjén is. Feltűnik a pincér, aki hozza a még az utazás előtt megrendelt és kifizetett italunkat.

- Hirdetés -

Kedves olvasó! Házi feladat eldönteni, a fenti történet egyes mozzanatairól, hogy azok melyik kategóriába esnek: már ma is lehetségesek Magyarországon, nálunk még nem, de külföldön működnek, vagy a jövő zenéjét jelentik. A digitalizáció, ahogy az élet legtöbb területén, a vasúton is jelen van már, de a jövőre nézve még több lehetőséget jelent.

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület megrendelésére tanulmány készül a vasúti digitalizáció magyarországi lehetőségeiről. Készítője a Trenecon Tanácsadó és Tervező Kft. és a Főmterv’TT Fővárosi Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt. konzorciuma.

A tanulmány kiindulása, hogy a vasúti digitalizáció célja sem lehet más, mint a vasúti áruszállítás volumenének és arányának növelése a vasút versenyképességének, szolgáltatási színvonalának (ezen belül kapacitásának) emelésével. Az anyagban is idézett Deutsche Bahn szerint

a digitális megoldások segítségével körülbelül harminc százalékkal nagyobb forgalmat lehet lebonyolítani ugyanazon a vasúti hálózaton, mint digitális megoldások nélkül.

Bármennyire is magasak a digitalizálás költségei, még így is sokkal olcsóbban és gyorsabban lehet telepíteni a digitális rendszereket, mint a vasút alap-infrastruktúráját.

A tanulmány hét olyan területet azonosít, ahol a digitalizáció ma és a jövőben jelentős tényező lehet:

  • Vonatbefolyásolás (ERMTS/ETCS L2)
  • Forgalommenedzsment
  • Önvezetés
  • Kommunikáció (FMRCS)
  • Okos infrastruktúra
  • Okos járművek (DAC, járműfigyelés, -analízis)
  • Big Data

A tanulmánynak végső formájában egy végcélt kell majd kijelölnie, ahová 2030 körül kívánatos eljutni a digitalizációban 2050-es kitekintéssel.

Digitalizáció a teherszállításban. (Trenecon/Főmterv)
A digitalizált vasúti áruszállítás legfontosabb funkciói a piaci szereplők számára (forrás: Trenecon/Főmterv konzorcium)

Az anyag a V0 beruházásának előkészítése keretében készül. A Budapestet délről elkerülő tehervasút tervezésével együtt ugyanis egy országos vasúti áruforgalmi koncepciót is megalkotnak. Ha másért nem, azért, mert amennyiben elkészül a V0, a meghatározó kelet-nyugati árutranzitot teljesen új nyomvonalra kell terelni, amely például kihagyja a ma kulcsfontosságú Ferencváros állomást. Nyilvánvaló, hogy amennyiben egy új vasútvonal épül, a digitalizáció lehetőségeit már a tervezés legkorábbi fázisaitól figyelembe kell venni.

A V0 lehet tehát az első olyan magyar vasútvonal, amely eleve a digitalizált vasút követelményeinek megfelelően épül,

ám maga a tanulmány általános érvényű, a teljes magyar vasútra vonatkozik. Első változatának megszületése után az anyag néhány érdekelt szervezet (MÁV, Hungrail, Thales, Siemens Mobility, MLSZKSZ) észrevételei alapján bővült.

Erről a munkaközi dokumentumról kezdődött vita április 14-én a Hungrail digitalizációs munkacsoportjában 25 résztvevővel. A tanulmányt készítő konzorcium tagjai, illetve a megrendelő Hungrail képviselőin kívül részt vettek az eszmecserében a pályahálózat-működtetők (MÁV, GYSEV), a VPE Kft., az áruszállító vasútvállalatok és a digitalizációval foglalkozó vasútipari cégek szakemberei, a moderálást a helyszínt is biztosító Siemens Mobility Kft. ügyvezető igazgatója, Ludvig László vállalta magára.

Hungrail digitalizációs munkacsoport (fotó: Tevan Imre)
Hungrail digitalizációs munkacsoport (fotó: Tevan Imre)

A nagy érdeklődés miatt az eredeti időkereten túlnyúlt tanácskozás végén Hódosi Lajos, a Hungrail ügyvezetője vázolta a további teendők menetrendjét. A jelenlegi helyzet felmérésével kell kezdeni, hiszen a digitalizáció számos területen már a mai gyakorlat része. A felszólalásokból ugyanakkor világos, hogy jelenleg igen heterogén a kép, miközben néhol a legmodernebb eszközöket is használják, máshol a 20. századi technika sem működik megbízhatóan. A mozdonyvezetők 30 százalékánál például még nincs tablet, ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy 70 százaléknál van, bár az nem sokat ér, ha az adott vasútvonal mellett, különösen a határállomáson nincs megbízható mobiltelefonos térerő. A 64 vasúti operátor közül csak néhány (persze a legnagyobb forgalmúak) oldotta meg mozdonyaik nyomkövetését, és az egyes vállalatok, országok közötti adatcsere technikai feltételei is még csak részben adottak.

A következő szint annak megvizsgálása lehet, hogy a már ma is adott digitalizációs lehetőségeket hogyan lehet teljeskörűen bevezetni. Végül következhet a jövőben rendelkezésre álló, most fejlesztés vagy tervezés alatt lévő technológiák számbavétele, és annak meghatározása, ezeket hogyan lehet majd rendszerbe integráltan hasznosítani a magyar vasút életében.

Borítókép: Pete Linforth képe a Pixabay-en. 

Ezek is érdekelhetik

A köfi-központba könnyebb munkaerőt találni, mint a kisebb állomásokra

A MÁV négyezer kilométernyi országos törzshálózatából jelenleg 1117 kilométeren működik központi forgalomirányítás, azaz köfi. A nagyobbik magyar pályaműködtető a jövőben a szobi, miskolci, ceglédi vonalon is tervezi az állomások távoli irányítását. Kérdéseinkkel megpróbáltuk körüljárni a témát, a MÁV válaszait alább közöljük.

Nem hívogató a vasút jövője az egységes kommunikációs rendszer nélkül

A jövő még csak részben jött el – foglalhatjuk össze a Pwc tanulmányának lényegét.

A MÁV-START digitalizációja az értékesítésben: EGY JEGY rendszer és automata bővítés

A technológiai fejlődés eredményeképpen a közösségi közlekedési szolgáltatók értékesítésében az informatikai rendszerek szerepe megnőtt. A közösségi közlekedésben az értékesítési rendszerek fejlesztése és fejlődése az egységesítés irányába mozdult az EGY JEGY rendszer bevezetésével.

Mi szavatol a vonatok biztonságáért?

A biztosítóberendezések és a vonatbefolyásolás olyan szakterület, ahol sokszor a vasút iránt egyébként érdeklődők sem tájékozódnak jól. A Prolannál dolgozó biztosítóberendezési főmérnök, Tóth Péter segítségével az alapok megértésében szeretnénk segíteni.

NTT DATA: a vállalati tanácsadás specialistája

Az NTT DATA Business Solutions SAP Platinum partnerként több mint három évtizede jelen van a vállalati informatikai piacon világszerte. Anyacégünk a technológiai óriás japán NTT...

Digitalizáció – a technológiai megújulás törvényszerűsége

A digitalizáció lényegének megértéséhez álljon itt két idézet! „A digitális átalakulásnak nincs alternatívája. Az előrelátó vállalatok új stratégiai lehetőségeket fognak kidolgozni maguknak – akik nem...

Legfrissebb híreink

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.