fbpx
2024. március 1. péntek

Rövid távon előny az expresszvonatoknál a repüléssel szemben

Párizs után Madrid is leállítja a rövid távú légijáratokat az éghajlatváltozás elleni küzdelem részeként. Ha megvalósulna a közép-kelet-európai NSV-fejlesztés, csak Ferihegyen féltucatnyi uticélra szűnne meg a repülés.

Budapest-Bécs, Budapest-Prága, Budapest-Kolozsvár – ezekre a járatokra, és még több, összesen féltucatnyi desztinációra nem lesz szükség a Budapest Airportnál, ha megvalósul a Budapest-Varsó, és a Budapest-Kolozsvár-Bukarest nagysebességű (NSV) vasúti fejlesztés. Utóbbiról március elején Kolozsvárott beszélt Lázár János építési és közlekedési miniszter. A feltételes mód ugyanakkor kétszeresen is indokolt, hiszen az elhúzódó orosz-ukrán háború átírja a hosszú távú fejlesztési terveket a régióban. Illetve az is kérdéses, hogy valóban korlátozza-e majd az EU a rövid távú repülőjáratokat azokon az útvonalakon, aho expresszvonat szolgáltalás működik.

Egyelőre önkéntes alapon szüntetnek meg rövid távú légijáratokat Európában. A legújabb fejlemény, hogy Madrid követheti Párizs példáját. Spanyolországban ugyanis életbe lépett a rövid, vonattal kevesebb mint két és fél óra alatt teljesíthető útvonalakon a belföldi légijáratokra vonatkozó tilalom – tette közzé a SchengenVisaInfo.com. Egy tanulmány feltárta, hogy Spanyolországban a légi közlekedés kétszer akkora szénlábnyomot termel, mint az expresszvonatok. Az elmúlt 12 hónapban összesen 5744 repülő járat indult Barcelona és Madrid között, vagyis egy mindössze 630 kilométeres útvonalon, amelyet a vonat körülbelül 2,5 óra alatt képes megtenni.

A légi közlekedés által 2022-ben kibocsátott összes CO2-kibocsátás körülbelül 54 000 tonna volt Spanyolországban, ami összesen 132 százalékkal több, mint az expresszvonatok által kibocsátott 27 000 tonna, ugyanannyi utasra számítva.

- Hirdetés -

Idén májusban Franciaország közlekedési minisztere, Clement Beaune megerősítette, hogy az ország a két és fél óránál rövidebb menetidejű belföldi légijáratokat betiltotta a rövid, expresszvonattal is lebonyolítható útvonalakon.

Borítókép: Unsplash.com

Ezek is érdekelhetik

16 éves Barcelonában a nagysebességű vasút

Több, mint 150 millió utasa volt a katalán főváros nagysebességű vasútjának eddigi története alatt.

Ha hiszünk a vasútban, Magyarországon is szükség lehet NSV-re

Magyar kutató nagydíja a Közlekedéstudományi Világkonferencián. A World Conference on Transport Research eseményét háromévente rendezik meg más-más kontinensen. Az idei, montreali konferencia hetvenfős tudományos bizottsága...

Új modellel vizsgálták a nagy sebességű vasút gazdaságosságát

Magyar kutató nagydíja a Közlekedéstudományi Világkonferencián. A World Conference on Transport Research eseményét háromévente rendezik meg más-más kontinensen. Az idei, montreali konferencia hetvenfős tudományos bizottsága...

Az EU-s költség-haszon elemzés módszertana évtizedes lemaradásban van

A World Conference on Transport Research montreáli konferencián a magyar Hörcher Dánielnek és szerzőtársainak ítélték a nagydíjat.

Reális cél lehet az egységes európai NSV hálózat?

A Deutsche Bahn 20 ezer km-nyi új nagysebességű vasutat vizionál Európában 2050-ig, miközben Kínában már ma is 42 ezer km-es a hálózat.

V4 vasút: varsói NSV, vármegyebérlet

Egyeztettek a visegrádi kormányok közlekedési felelősei. Jogszabályi egyeztetések, finanszírozási kérdések és egymás jó gyakorlatának megismerése is szerepelt a visegrádi négyek (V4) csoport Szlovákiában, a magas-tátrai...

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });