fbpx
2025. november 18. kedd

Rövid távon előny az expresszvonatoknál a repüléssel szemben

Párizs után Madrid is leállítja a rövid távú légijáratokat az éghajlatváltozás elleni küzdelem részeként. Ha megvalósulna a közép-kelet-európai NSV-fejlesztés, csak Ferihegyen féltucatnyi uticélra szűnne meg a repülés.

Budapest-Bécs, Budapest-Prága, Budapest-Kolozsvár – ezekre a járatokra, és még több, összesen féltucatnyi desztinációra nem lesz szükség a Budapest Airportnál, ha megvalósul a Budapest-Varsó, és a Budapest-Kolozsvár-Bukarest nagysebességű (NSV) vasúti fejlesztés. Utóbbiról március elején Kolozsvárott beszélt Lázár János építési és közlekedési miniszter. A feltételes mód ugyanakkor kétszeresen is indokolt, hiszen az elhúzódó orosz-ukrán háború átírja a hosszú távú fejlesztési terveket a régióban. Illetve az is kérdéses, hogy valóban korlátozza-e majd az EU a rövid távú repülőjáratokat azokon az útvonalakon, aho expresszvonat szolgáltalás működik.

Egyelőre önkéntes alapon szüntetnek meg rövid távú légijáratokat Európában. A legújabb fejlemény, hogy Madrid követheti Párizs példáját. Spanyolországban ugyanis életbe lépett a rövid, vonattal kevesebb mint két és fél óra alatt teljesíthető útvonalakon a belföldi légijáratokra vonatkozó tilalom – tette közzé a SchengenVisaInfo.com. Egy tanulmány feltárta, hogy Spanyolországban a légi közlekedés kétszer akkora szénlábnyomot termel, mint az expresszvonatok. Az elmúlt 12 hónapban összesen 5744 repülő járat indult Barcelona és Madrid között, vagyis egy mindössze 630 kilométeres útvonalon, amelyet a vonat körülbelül 2,5 óra alatt képes megtenni.

A légi közlekedés által 2022-ben kibocsátott összes CO2-kibocsátás körülbelül 54 000 tonna volt Spanyolországban, ami összesen 132 százalékkal több, mint az expresszvonatok által kibocsátott 27 000 tonna, ugyanannyi utasra számítva.

Idén májusban Franciaország közlekedési minisztere, Clement Beaune megerősítette, hogy az ország a két és fél óránál rövidebb menetidejű belföldi légijáratokat betiltotta a rövid, expresszvonattal is lebonyolítható útvonalakon.

Borítókép: Unsplash.com

Ezek is érdekelhetik

Az európai lakosság döntő többsége a nagysebességű vasutat választaná Európán belül

Egy friss EU-s felmérés szerint az uniós polgárok túlnyomó többsége gyorsabb és kényelmesebb utazási lehetőségeket szeretne, vasúton.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

16 éves Barcelonában a nagysebességű vasút

Több, mint 150 millió utasa volt a katalán főváros nagysebességű vasútjának eddigi története alatt.

Ha hiszünk a vasútban, Magyarországon is szükség lehet NSV-re

Magyar kutató nagydíja a Közlekedéstudományi Világkonferencián. A World Conference on Transport Research eseményét háromévente rendezik meg más-más kontinensen. Az idei, montreali konferencia hetvenfős tudományos bizottsága...

Új modellel vizsgálták a nagy sebességű vasút gazdaságosságát

Magyar kutató nagydíja a Közlekedéstudományi Világkonferencián. A World Conference on Transport Research eseményét háromévente rendezik meg más-más kontinensen. Az idei, montreali konferencia hetvenfős tudományos bizottsága...

Az EU-s költség-haszon elemzés módszertana évtizedes lemaradásban van

A World Conference on Transport Research montreáli konferencián a magyar Hörcher Dánielnek és szerzőtársainak ítélték a nagydíjat.

Legfrissebb híreink

Újra gépi vasútkocsi-tisztítás Szegeden

A MÁV közel 800 millió forintos fejlesztésének köszönthetően Szeged-Rendező állomáson egy új kocsimosó létesült.

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.