Párizs után Madrid is leállítja a rövid távú légijáratokat az éghajlatváltozás elleni küzdelem részeként. Ha megvalósulna a közép-kelet-európai NSV-fejlesztés, csak Ferihegyen féltucatnyi uticélra szűnne meg a repülés.
Budapest-Bécs, Budapest-Prága, Budapest-Kolozsvár – ezekre a járatokra, és még több, összesen féltucatnyi desztinációra nem lesz szükség a Budapest Airportnál, ha megvalósul a Budapest-Varsó, és a Budapest-Kolozsvár-Bukarest nagysebességű (NSV) vasúti fejlesztés. Utóbbiról március elején Kolozsvárott beszélt Lázár János építési és közlekedési miniszter. A feltételes mód ugyanakkor kétszeresen is indokolt, hiszen az elhúzódó orosz-ukrán háború átírja a hosszú távú fejlesztési terveket a régióban. Illetve az is kérdéses, hogy valóban korlátozza-e majd az EU a rövid távú repülőjáratokat azokon az útvonalakon, aho expresszvonat szolgáltalás működik.
Egyelőre önkéntes alapon szüntetnek meg rövid távú légijáratokat Európában. A legújabb fejlemény, hogy Madrid követheti Párizs példáját. Spanyolországban ugyanis életbe lépett a rövid, vonattal kevesebb mint két és fél óra alatt teljesíthető útvonalakon a belföldi légijáratokra vonatkozó tilalom – tette közzé a SchengenVisaInfo.com. Egy tanulmány feltárta, hogy Spanyolországban a légi közlekedés kétszer akkora szénlábnyomot termel, mint az expresszvonatok. Az elmúlt 12 hónapban összesen 5744 repülő járat indult Barcelona és Madrid között, vagyis egy mindössze 630 kilométeres útvonalon, amelyet a vonat körülbelül 2,5 óra alatt képes megtenni.
A légi közlekedés által 2022-ben kibocsátott összes CO2-kibocsátás körülbelül 54 000 tonna volt Spanyolországban, ami összesen 132 százalékkal több, mint az expresszvonatok által kibocsátott 27 000 tonna, ugyanannyi utasra számítva.
Idén májusban Franciaország közlekedési minisztere, Clement Beaune megerősítette, hogy az ország a két és fél óránál rövidebb menetidejű belföldi légijáratokat betiltotta a rövid, expresszvonattal is lebonyolítható útvonalakon.
Borítókép: Unsplash.com