fbpx
2024. május 21. kedd

Új modellel vizsgálták a nagy sebességű vasút gazdaságosságát

Magyar kutató nagydíja a Közlekedéstudományi Világkonferencián.

A World Conference on Transport Research eseményét háromévente rendezik meg más-más kontinensen. Az idei, montreali konferencia hetvenfős tudományos bizottsága a több mint kétezer beadott tanulmány közül a magyar Hörcher Dánielnek és szerzőtársainak ítélte a nagydíjat a nagy sebességű vasutak optimális sebességéről szóló munkáért. A Magyar Vasút a londoni Imperial College, valamint a budapesti műegyetem fiatal kutatóját kérdezte. Írásunk a nyomtatott havilapban megjelent interjú kibővített változatának második része. Az első részben a közlekedés-gazdaságtannal foglalkoztunk.

Mi volt az újdonság a Daniel Grahammel és Roger Vickermannel közösen jegyzett tanulmányukban, előadásukban?

- Hirdetés -

A tanulmány a nagy sebességű vasúti fejlesztések és az azokat övező vitákra reflektál, ami globális jelenség Kínától az Európai Unión át az Egyesült Államokig. Az a felvetésünk, hogy a nagy sebességű vasút támogatását vagy elutasítását nem szabad bináris igen-nem kérdésként kezelni, hiszen a vasút sebessége egy folytonos változó, ami egy villamos sebességétől óránként 360 kilométerig bármilyen értéket felvehet. A tanulmányban egy hipotetikus személyszállító szolgáltatás optimális sebességét vizsgáljuk különböző körülmények között.

A modellünk újdonsága, hogy a vasút sebességét a járatsűrűséggel (követési idővel), a vonatok kapacitásával és a szolgáltatás árával együtt optimalizáljuk, a cél, hogy ezen kínálati változók között új összefüggésekre leljünk.

Milyen összefüggéseket ismertek föl az utazási igény, a járműkapacitás, a járatsűrűség és a sebesség között?

Az egyik legmeglepőbb eredmény, amire magunk sem számítottunk a modell előkészítésekor, hogy milyen szoros helyettesítő összefüggés lehet a személyszállítás sebessége és járatsűrűsége között. Az utas szempontjából mindkét jellemző fontos, hiszen hiába száguld a vonatunk 300 kilométer/óra feletti sebességgel, ha közben naponta mindössze négy vonatpár közlekedik az érintett viszonylaton (erre láthatunk valós példát Spanyolországban). Ugyanakkor az üzemeltető számára jelentős előnye a nagy sebességnek, hogy ugyanazt a járatsűrűséget kevesebb járművel is biztosítani lehet, mivel csökken a járművek ciklusideje.

Ha az utasok és az üzemeltető szempontjait egyetlen modellben összesítjük, a sebesség, a járatsűrűség és a járműkapacitás érdekes összjátéka alakul ki. Ahogy egyre többen használják a szolgáltatást, egyre gyorsabb vonat közlekedtetése optimális és – meglepő módon – némileg csökken az optimális járatsűrűség. Mi lehet ennek a magyarázata? Az utasokat a nagyobb sebességgel kompenzáljuk az enyhén növekvő várakozási időért, az üzemeltető pedig egyre hosszabb vonatokkal biztosítja a szükséges ülőhelykapacitást, ami méretgazdaságosságból származó megtakarítást eredményez. Tehát nem feltétlenül baj, ha egy nagy sebességű vasút ritkábban jár, mint egy konvencionális intercity – bár a napi négy vonatpár feltehetőleg még így sem indokolt Spanyolországban.

Az interjú harmadik, befejező része.

Nyitóképünkön egy E1-es sorozatú emeletes Sinkanszen-szerelvény Japánban (fotó: JR East)

Ezek is érdekelhetik

Az EU-s költség-haszon elemzés módszertana évtizedes lemaradásban van

A World Conference on Transport Research montreáli konferencián a magyar Hörcher Dánielnek és szerzőtársainak ítélték a nagydíjat.

Olasz vasút kötheti össze Párizst Barcelonával, nem fapados színvonalon

Az olasz Ferrovie dello Stato Italiane (FS) kiterjesztheti nagysebességű vasúti szolgáltatásait Brüsszelre, Amszterdamra, Párizsra, Berlinre és Barcelonára. A cég ambícióját az Európai Unióban 2019 júniusa óta zajló vasúti hálózati liberalizáció teszi lehetővé.

A KLM vonatjegyet kínál a rövid repülőút helyett

A rövid távú repülőutakat vonattal kell helyettesíteni, feltéve ha a vasúti menetrend ezt megengedi.

Két évet csúszik a HS2 crewe-i és eustoni ága

A brit kormány a költségek csökkentése érdekében úgy döntött, inkább a HS2 londoni Old Oak Common és a birminghami Curzon Street közötti szakasza élvez elsőbbséget.

Felpörög az európai NSV hálózat fejlesztése, ám ebből mi még kimaradunk 

Az európai hálózat nemcsak a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében hatékony, hanem a hálózat kiépítésében részt vevők fejlődését is gyorsítani fogja.

Legfrissebb híreink

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Rónai: elképesztő, ami at RNE elért 20 év alatt

A RailNetEurope nemzetközi ernyőszervezet 20. születésnapja alkalmából készített a szervezet interjút Rónai Péter alelnökkel.

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

A rovat további cikkei

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Sínen van az új EU-s kapacitáselosztási rendelet

Első olvasatban elfogadták az új Európai Uniós kapacitáselosztási rendelettervezettel kapcsolatos tárgyalási álláspontot.