fbpx
2024. szeptember 11. szerda
spot_img

Politikai vita a német pályavasútról: minek nevezzelek – át?

Németországban a DB infrastrukturális és ingatlanos részlegének egyesítésével új cég alakul 2024 elején. Mivel még egyáltalán nem világos, hogy ezzel mi is változik, a helyzet kiválóan alkalmas arra, hogy a kormányzó koalíció pártjai és más erőcsoportok előadják ideológiavezérelt receptjeiket.

A név talán megvan már, bár állítólag lehetnek még védjegyproblémák, hiszen – teljesen más iparágban – működik már InfraGO néven vállalkozás Némethonban. A „GO” nemcsak angolul értelmezhető, a német Gemeinwohl-Orientierung, azaz közjó-orientáltság rövidítése is lehet, és ezzel a lényegnél tartunk: a vasút valamiféle piaci alapú tevékenység legyen, amely igényeket kielégítve termeljen profitot (vagy legalább minél kisebb veszteséget), vagy a közjó egyik fontos eszköze, amelynek színvonalas működése valamennyi polgár plusz a bolygónk érdeke.

Alulfinanszírozva

Sokan az utóbbi álláspont felé hajlanak. A 2021 végén alakult Scholz-kormány is ebbe az irányba indult. A közlekedésilámpa-koalíció két erejének, a szociáldemokratáknak és a zöldeknek profilba vág a minél jobb vasút ígérete.
Magának az államvasútnak, a Deutsche Bahnnak is az jutott eszébe a még tavaly bejelentett InfraGO-ról, hogy bizony az infrastruktúra rossz állapotban van, évtizedek óta kevesebb pénzt kap a szükségesnél, a sikeresebb vasutak, például a svájci és az osztrák receptjét kellene követni, átfogó program alapján indokolt fejleszteni hatalmas források bevetésével. A pályavasút leltárt készített az infra háromszázezer eleméről, és arra jutott, hogy ezek felét javítani vagy korszerűsíteni kellene. A DB Csoport belső becslése már nem tartja elegendőnek a 100 milliárd eurót sem a hátrány ledolgozására.
A kormány alig valamit árult el a terveiről azon kívül, hogy a pályavasút (DB Netz) és az ingatlanos cég (DB Station&Service) egyesül a jövő év első napján, és hogy a kormány erősebb ellenőrzést fog gyakorolni, továbbá új finanszírozási formát fognak bevezetni. Az InfraGO társasági formája, tulajdonjogi státusza nincs véglegesítve. Eleinte különálló nonprofit, állami vállalatra gondoltak, de a koalíciós szerződés már százszázalékos DB-leányvállalatként említi, legújabban részvénytársaságnak mondják egyesek, míg mások kft.-nek.

- Hirdetés -

Zöld

A versenypárti Mofair magánvasúti szövetség annyira a közjó híveként mutatkozott a vitában, mint eddig sosem: fő a minőségi mutatók fokozott betartása, ehhez képest sokadlagos a pénzügyi eredmény. Az igazán közjóorientált vasút nagyon is mindenki érdekében áll – Tobias Heinemann elnök szerint ebben a szakma nagy-nagy többségével egyetértenek. Kampányolni immár nem elég, a most megkezdett ciklusban szerkezeti változás kell. A tehervasúti szövetséggel együtt Heinemannék kezdettől a pályavasúttal való egész szerződéses viszonyrendszer ügyfélbarát leegyszerűsítését, a pályavasúti szolgáltatás megfizethetőbbé tételét követelték. Az államvasúttal való összefonódást meg kell szüntetni, a pályavasút előtt mindenki egyenlő legyen. A tehervasutak szószólója, Ludolf Kerkeling úgy véli: „Nem az a vasút közszolgáltató, amely annak tartja magát. Hiánygazdálkodás helyett alapos szerkezeti és kulturális változás szükséges. Mihamarabb nagyon világosan meg kell határozni, hogyan szolgálja a pályavasút a közjót, hogyan kívánják a legrövidebb úton nemcsak a minőséget jelentősen följavítani, hanem a szükséges kapacitásbővítést is elérni.”
Az újonnan ellenzéki kereszténydemokraták az elvi aggályok ellenére nem gördítenek akadályt a pályára, annál inkább, mivel a klímavédelmi célokra illik összpontosítani. De nagyon lekötelezné őket, ha minél nagyobb fokú, négypárti egyetértésben haladna előre a kormány.

Vörös

Németországban komoly hagyománya van a közlekedésben is a civil szervezeteknek, természetesen ők is akcióba léptek. A Bündnis – Bahn für Alle látványosan akciózott a kancellári hivatal előtt, sikerült is átadniuk petíciójukat Scholz kancellárnak. Az általában privatizációellenes, de szakmai alapon érvelő szervezet most azzal jött, hogy ellenzi a DB földarabolását, pedig már 2005 óta három önálló divízió alkotja az államvasutat. Szerintük a személyszállító vasút se legyen részvénytársaság, hanem egységes közhasznú társaság.
A Szövetségi Vasúti Közlekedési Szövetség, a Bundesverband SchienenNahverkehr egy asztalhoz ültette a szakpolitika színe-javát. Ott is a legalapvetőbb kérdések körül folyt a vita: lehet-e a közszolgálatiságra alapozni a vasút jövőjét, és egyáltalán, pontosan mi is a közjó ebben az esetben. Mindenesetre itt is rögzítették, hogy csak a szakszervezetekkel együttműködve lehet realitása a reformnak, a közszolgálati állami vállalathoz feltétlenül illik, hogy példásan gondoskodjon alkalmazottjairól.

Sárga

Csakhogy a koalícióban a közlekedési tárca az FDP-é. Volker Wissing miniszter liberális politikusként piacpárti, a költségvetés kiadásai aggasztják. Ebben nincs semmi meglepő, de talán abban még a német autógyártás jelentőségének ismeretében is van, hogy Wissing egyszer csak az autópárti lobbi élére állt. Először a Bild bulvárlapnak arról kezdett értekezni, ő bizony reálpolitikus, aki nem hiú ábrándok alapján cselekszik, a valóság pedig az, hogy a vasút teherszállítási részaránya csöppet sem nő, miközben a közúton szállított mennyiségek az égbe szöknek. „Nem akarjuk, hogy beduguljon a közúthálózat, utakat, sztrádákat kell építeni, ahogy korábban, nem szabad a vasutat erőltetni.”

Theurer államtitkára ráduplázott: csak lehetőségnek tekintendő az elvileg 2030-ra megcélzott Deutschlandtakt, azaz az egységes, országos, sűrű, kínálati menetrend. Ha valaha, akkor 2070-re épülhet ki.

Ellentámadás

Az utóbbi nyilatkozatot maga az államtitkár szinte azonnal tisztázta: a D-Takt jön, „a tervezettek szerint, lépcsőzetesen”. A mérvadó szakmai szövetségek hamar helyrerakták Wissinget is, hangsúlyozva a vasút közszolgálati és klímavédelmi jelentőségét. Éles hangon kérték számon a minisztert, mondván, nem az a dolga, hogy levezényelje az éghajlat és a közlekedés összeomlását, hanem hogy megakadályozza. „Elhisszük, mindent nem lehet azonnal, de infrastrukturális vállalásoknál megbocsáthatatlan, ha több évtizedes késéseket hozunk össze. Meg kell oldani a kisebb szállítmányok gazdaságos, megbízható vasúti szállítását” – idézhető a véleményük.
Elemzők szerint Wissing tudta, hogy jön a szomorú infraleltár a gigantikus vasútfejlesztések szükségességének alátámasztására, radikális nyilatkozataival ennek próbált elébe vágni.

Szintézis?

Mathias Gather erfurti területrendezési és közlekedéstudományi professzor a Bahn Manager folyóiratban igyekezett megtalálni a kompromisszumot az egymásnak feszülő felek között. Szabatos kis célkatalógusba foglalja a közjósági kritériumokat, illetve követelményrendszert.
Elvileg és gyakorlatilag az állam többféleképp tehet eleget annak, hogy a közjó szolgálatába állítsa a vasutat, ebben biztosan egyetérthetünk a professzorral. A lényeg a belső (vasúton belüli) és a külső szerződéses-szabályozási viszonyrendszer.

A vasút nem öncél, hanem az utasért, az ügyfélért van, az állami társaság a gazdaságot szolgálja. A magánvasúti szférában az üzleti tevékenységből eredő profit szabályoz, ad iránymutatást.

Az állami, illetve közszolgálati szektorban is szükséges kialakítani a világos célrendszert, illetve az érdekek kiszolgálásának igazságos és célszerű sorrendjét a valódi közérdeknek megfelelően.

  • Címkék:
  • db

Ezek is érdekelhetik

Rekordmélységben a Deutsche Bahn pontossága

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

Vágányzári segédvontatás ingyen és bérmentve

A nagy cseh korridorfelújítás befejeztével véget ért a pályavasút toló-előfogatoló vontatási szolgáltatása a meredekebb terelő útvonalakon. Rajtol a Deutsche Bahn. Az ottani piaci szereplők már meghallgatásra találtak. Terjed az ingyenesség?

Újabb lépés az automatikus vagoncsatolók európai bevezetése felé

Befejezte a Deutsche Bahn (DB) a digitális automatikus vagoncsatolókkal felszerelt tehervonat első gyakorlati tesztjét.

Legfrissebb híreink

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Konzerválás: cseh szárnyvonalból húspástétom?

Hasonló gondokkal küszködnek a Monarchia utódállamai. A prágai közlekedéspolitika különleges kifejezésnek ad értelmet a gyér kihasználtságú vonalak fenntartásból való kivonásakor.

Külföldi munkavállalók lehetséges integrációja az egyes vasútvállalatoknál

A vasúti HR-terület drasztikus kihívás előtt áll. Évről évre szeretnénk hinni, legfeljebb megközelítjük a hullámvölgyet, többek közt a mozdonyvezetők létszáma tekintetében. Ám egyre inkább azzal szembesülünk, hogy három, legfeljebb négy éven belül eljön a neheze: a tömeges nyugdíjba vonulás. Máshol hasonló folyamatok zajlanak, árnyalatnyi különbségekkel. Betekintés a német helyzetbe.

Németország: a D-Ticket első száz napja

A német országos bérletről összegyűjtötték az első benyomásokat. Közbenső mérleg, következtetések. És a leendő tervek?

A rovat további cikkei

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Speciális kalodarendszerrel szállít vasúti kerékpárokat a TS Hungária

A kétsoros kalodarendszerrel teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható, ez versenyképes alternatíva a közúti fuvarozással szemben.