fbpx
2024. július 20. szombat
spot_img

Újabb lépés az automatikus vagoncsatolók európai bevezetése felé

Befejezte a Deutsche Bahn (DB) a digitális automatikus vagoncsatolókkal felszerelt tehervonat első gyakorlati tesztjét.

A próbavonatot a digitális automatikus csatolók (DAC) különféle prototípusaival szerelték fel. A szerelvény több hónapon át futott Európa-szerte, hogy felmérje a DAC funkcionalitását különböző körülmények között, és azonosítsa a lehetséges gyenge pontokat – tette közzé a Railfreight.com. A következő lépésben, amint arra a DB rámutatott, a DAC-gyártókat kellene bevonni a sorozatgyártásra. Ezenkívül a Német Digitális Ügyek és Közlekedési Minisztérium (BMDV) további hétmillió eurót szabadított fel egy újabb tesztfázisra. Egyelőre nem világos, hogy ez az új szakasz milyen tesztekkel jár. 2022 végéig a német minisztérium körülbelül 13 millió eurót fektetett be a most lezárult tesztfázisba. Az új hétmilliós injekcióval a BMDV teljes beruházása a DAC projektben eléri a 20 millió eurót.

A DB a DAC4EU konzorcium tagja az osztrák és svájci nemzeti vasúti árufuvarozási társaságokkal, így a Rail Cargo Group-pal és az SBB Cargo-val együtt. Ezenkívül a VTG, a GATX és az Ermewa vesznek részt. A BMDV 2022 júniusában a konzorciumot bízta meg a DAC tesztelésével és jóváhagyásával.

- Hirdetés -

A közép-európai térség keleti régióiban nem egyértelműen pozitív a DAC-rendszer bevezetésének a fogadtatása. Az idén február végén Prágában rendezett nemzetközi szakmai egyeztetésen a HUNGRAIL ügyvezető igazgatója, Hódosi Lajos a magyarországi árufuvarozó vasútvállalatok képviseletében azt az álláspontot képviselte, hogy jelenleg nem reális a DAC – digitális összekapcsoló rendszer bevezetésének gondolata a 2026-2030 közötti időszakban. Szerinte fontos, hogy jól és végletekig kidolgozott rendszert vezessenek be, mivel itt nem csak egy technikai átállásról van szó, hanem a teljes vasúti árufuvarozási rendszer megváltoztatásáról.

A résztvevők létrehoztak egy memorandumot, amelyben többek között azt hangsúlyozták:

  • A 2030-as bevezetési időszak nem reális, mivel számos részletet még nem tisztáztak.
  • Garantálni kell a járművek utólagos felszerelésének Európai Bizottság általi társfinanszírozásának módját és összegét, mivel a fuvarozók és a járművek üzembentartói nem tudják viselni a magas egyszeri felszerelési és egyéb, például karbantartási költségeket.
  • Az átalakítás időszakára lehetőleg az adott ország gyártói és járműjavítói kapacitását vonják be.

Ezek is érdekelhetik

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

A távoli kapcsoláson kívül milyen szerepe lehet a DAC-nak a digitalizációban?

Bizonyos digitális funkciók már megjelentek a teherszállításban, a rakománymonitoringban és -követésben, de nem dőlt még el, hogy pontosan mire fogjuk használni a digitális automatikus kapcsolót.

Megtorpanás a német járműbeszerzésben

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

Rekordmélységben a Deutsche Bahn pontossága

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

A köfi-központba könnyebb munkaerőt találni, mint a kisebb állomásokra

A MÁV négyezer kilométernyi országos törzshálózatából jelenleg 1117 kilométeren működik központi forgalomirányítás, azaz köfi. A nagyobbik magyar pályaműködtető a jövőben a szobi, miskolci, ceglédi vonalon is tervezi az állomások távoli irányítását. Kérdéseinkkel megpróbáltuk körüljárni a témát, a MÁV válaszait alább közöljük.

Nem hívogató a vasút jövője az egységes kommunikációs rendszer nélkül

A jövő még csak részben jött el – foglalhatjuk össze a Pwc tanulmányának lényegét.

Legfrissebb híreink

Meghatározták a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre

A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre.

Emeletes vonattal a Balatonra

Utazzon emeletes motorvonattal a Balatonra a Jégmadár vagy a Panoráma expresszvonattal!

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Emeletes vonattal a Balatonra

Utazzon emeletes motorvonattal a Balatonra a Jégmadár vagy a Panoráma expresszvonattal!

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Akadályfelismerő rendszert tesztel a Siemens Mobility

A projekt célja egy balesetmegelőzést és vezető nélküli vasúti működést segítő rendszer kifejlesztése.