Befejezte a Deutsche Bahn (DB) a digitális automatikus vagoncsatolókkal felszerelt tehervonat első gyakorlati tesztjét.
A próbavonatot a digitális automatikus csatolók (DAC) különféle prototípusaival szerelték fel. A szerelvény több hónapon át futott Európa-szerte, hogy felmérje a DAC funkcionalitását különböző körülmények között, és azonosítsa a lehetséges gyenge pontokat – tette közzé a Railfreight.com. A következő lépésben, amint arra a DB rámutatott, a DAC-gyártókat kellene bevonni a sorozatgyártásra. Ezenkívül a Német Digitális Ügyek és Közlekedési Minisztérium (BMDV) további hétmillió eurót szabadított fel egy újabb tesztfázisra. Egyelőre nem világos, hogy ez az új szakasz milyen tesztekkel jár. 2022 végéig a német minisztérium körülbelül 13 millió eurót fektetett be a most lezárult tesztfázisba. Az új hétmilliós injekcióval a BMDV teljes beruházása a DAC projektben eléri a 20 millió eurót.
A DB a DAC4EU konzorcium tagja az osztrák és svájci nemzeti vasúti árufuvarozási társaságokkal, így a Rail Cargo Group-pal és az SBB Cargo-val együtt. Ezenkívül a VTG, a GATX és az Ermewa vesznek részt. A BMDV 2022 júniusában a konzorciumot bízta meg a DAC tesztelésével és jóváhagyásával.
A közép-európai térség keleti régióiban nem egyértelműen pozitív a DAC-rendszer bevezetésének a fogadtatása. Az idén február végén Prágában rendezett nemzetközi szakmai egyeztetésen a HUNGRAIL ügyvezető igazgatója, Hódosi Lajos a magyarországi árufuvarozó vasútvállalatok képviseletében azt az álláspontot képviselte, hogy jelenleg nem reális a DAC – digitális összekapcsoló rendszer bevezetésének gondolata a 2026-2030 közötti időszakban. Szerinte fontos, hogy jól és végletekig kidolgozott rendszert vezessenek be, mivel itt nem csak egy technikai átállásról van szó, hanem a teljes vasúti árufuvarozási rendszer megváltoztatásáról.
A résztvevők létrehoztak egy memorandumot, amelyben többek között azt hangsúlyozták:
- A 2030-as bevezetési időszak nem reális, mivel számos részletet még nem tisztáztak.
- Garantálni kell a járművek utólagos felszerelésének Európai Bizottság általi társfinanszírozásának módját és összegét, mivel a fuvarozók és a járművek üzembentartói nem tudják viselni a magas egyszeri felszerelési és egyéb, például karbantartási költségeket.
- Az átalakítás időszakára lehetőleg az adott ország gyártói és járműjavítói kapacitását vonják be.