fbpx
2024. március 5. kedd

Ősszel megindulhat nyugatra az ukrán gabona

Zajlik a kalászosok betakarítása hazánkban, miközben a tavalyi termést máig sem sikerült értékesíteni. Egyre közelebb van szeptember közepe, ameddig az ukrán gabonára kirótt uniós exporttilalom érvényes. A tengeri útvonal ellehetetlenülése miatt kétszeres mennyiség elszállítása vár a vasútra.

Befejeződött az őszi árpa betakarítása a hazai szántóföldeken, a búza aratása jelenleg a kétharmadán áll – mondta az Indexnek Petőházi Tamás, a Gabonatermesztők Országos Szövetségének elnöke. Magyarországon jelenleg 1,8 millió hektáron zajlik a szántóföldi növények betakarítása. Őszi árpából 5,5 tonnánkénti országos átlaghozam mellett több mint 2 millió tonnát takarítottak be. Búzából 5,5–5,6 tonna várható hektáronként – ismertette Petőházi Tamás. A tárca korábbi tájékoztatása szerint az egymillió hektárnyi búza vetésterületéről mintegy 5,5 millió tonna termésre számítana.

Magyarországon az Agrárközgazdasági Intézet adatai szerint átlagosan 60,6 ezer forint/tonna áfa és szállítási költség nélküli termelői áron kereskedtek az étkezési búzával július első hetében. Ez

az árszint az egy évvel korábbit 55 százalékkal múlta alul. A raktárak tele vannak tavalyi eladatlan készletekkel és ukrán gabonával, ezért legfőbb cél, hogy legalább ezeket piacra juttathassák.

- Hirdetés -

A folyamatosan érkező ukrán terménnyel azonban ennek kevés az esélye.

Mindennek fényében nem csoda, ha a magyar kormány ragaszkodik hozzá, hogy az ukrán gabonára kivetett export tilalmat hosszabbítsák meg. Nagy István agrárminiszter Varsóban, Magyarország, Lengyelország, Bulgária, Románia és Szlovákia szakminisztereinek találkozóján kijelentette: – Elfogadhatatlan az Ukrajnával szomszédos uniós országok számára az ukrán gabonafélék uniós behozatali tilalmára vonatkozó, szeptember 15-ig tartó határidő. Hangsúlyozta:

ha az Európai Unió nem hosszabbítja meg legalább december 31-ig, Magyarország minden eszközével megvédi a magyar gazdákat.

Kérdés, hogy marad-e erre valódi mozgástér, miután az orosz-török-ukrán Fekete-tengeri megállapodást felmondták. A Mezőhír.hu szakportál szerint ha a tengeri gabonafolyosó ügyében nem lesz megoldás, akkor csökken az esélye annak, hogy szeptember közepe után is fenntartható lesz az ukrán gabona export tilalma Magyarországon. 

Kijev azt kérte az EU-tól, hogy növelje a szárazföldi „szolidaritási útvonalak” kapacitásait.

A 2022/23-as értékesítési szezonban a termények fele indult el a világpiac felé a tengeri kikötőkön keresztül, míg a többi, fele-fele arányban, vasúton és folyami kikötőkön keresztül távozott.

Vagyis az alternatív szállítási útvonalakra mostantól dupla terhelés hárul.

Kérdés, hogy mit jelent majd mindez a magyar vasúti hálózat és a hazai vasúti fuvarozók számára. Úgy tudjuk, hogy a tavalyi egymillió tonnás teljesítmény az idei első félévben az exporttilalom következtében jelentősen visszaesett.

Borítókép: Pexels.com

Ezek is érdekelhetik

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához. Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak...

Sikerül vasútra hangolnia Európát a belga uniós elnökségnek?

Jelentősebb európai uniós szerepvállalás kellene, hogy a személy- és áruszállításban nagyobb részesedést szerezhessen a vasút. Az eddigi liberalizációs lépéseken túl jóval több kell a...

Újvidék és Szabadka között 2025 tavaszán indulhatnak a vonatok

A szerbek már tervezik Belgrádtól Nišig, onnan pedig Szófia, illetve Szkopje irányába a pálya fejlesztését. A már működő, 75 kilométeres Belgrád és Újvidék közötti szakaszhoz...

Nem nő a vasút részaránya az európai áruszállításban

Nem látni a jelét a zöld átállásnak az európai áruszállítási piacon, nem tud a vasút forgalmat átcsábítani a közútról a sínekre. Nem sok eredményük van...

Még mindig elmarad a Covid előtti szinttől az európai vasúti személyszállítás

Nem hoztak áttörést az országbérletek, a fenntarthatósági szólamok: az országok többségében kevesebben vonatoztak, mint 2019-ben. Nem látszik reálisnak, hogy Európa tömegeket ültetne autóból vonatra. Tavaly...

A korridorvonatok gyorsabbak és pontosabbak

Ezen tehervonatok között öt százalékponttal kisebb a késettek aránya, mint az átlagos tehervonatoknál. A Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE) honlapjának opendata rovatában a korridorvonatok statisztikájával foglalkoztak....

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });