fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Ősszel megindulhat nyugatra az ukrán gabona

Zajlik a kalászosok betakarítása hazánkban, miközben a tavalyi termést máig sem sikerült értékesíteni. Egyre közelebb van szeptember közepe, ameddig az ukrán gabonára kirótt uniós exporttilalom érvényes. A tengeri útvonal ellehetetlenülése miatt kétszeres mennyiség elszállítása vár a vasútra.

Befejeződött az őszi árpa betakarítása a hazai szántóföldeken, a búza aratása jelenleg a kétharmadán áll – mondta az Indexnek Petőházi Tamás, a Gabonatermesztők Országos Szövetségének elnöke. Magyarországon jelenleg 1,8 millió hektáron zajlik a szántóföldi növények betakarítása. Őszi árpából 5,5 tonnánkénti országos átlaghozam mellett több mint 2 millió tonnát takarítottak be. Búzából 5,5–5,6 tonna várható hektáronként – ismertette Petőházi Tamás. A tárca korábbi tájékoztatása szerint az egymillió hektárnyi búza vetésterületéről mintegy 5,5 millió tonna termésre számítana.

Magyarországon az Agrárközgazdasági Intézet adatai szerint átlagosan 60,6 ezer forint/tonna áfa és szállítási költség nélküli termelői áron kereskedtek az étkezési búzával július első hetében. Ez

az árszint az egy évvel korábbit 55 százalékkal múlta alul. A raktárak tele vannak tavalyi eladatlan készletekkel és ukrán gabonával, ezért legfőbb cél, hogy legalább ezeket piacra juttathassák.

- Hirdetés -

A folyamatosan érkező ukrán terménnyel azonban ennek kevés az esélye.

Mindennek fényében nem csoda, ha a magyar kormány ragaszkodik hozzá, hogy az ukrán gabonára kivetett export tilalmat hosszabbítsák meg. Nagy István agrárminiszter Varsóban, Magyarország, Lengyelország, Bulgária, Románia és Szlovákia szakminisztereinek találkozóján kijelentette: – Elfogadhatatlan az Ukrajnával szomszédos uniós országok számára az ukrán gabonafélék uniós behozatali tilalmára vonatkozó, szeptember 15-ig tartó határidő. Hangsúlyozta:

ha az Európai Unió nem hosszabbítja meg legalább december 31-ig, Magyarország minden eszközével megvédi a magyar gazdákat.

Kérdés, hogy marad-e erre valódi mozgástér, miután az orosz-török-ukrán Fekete-tengeri megállapodást felmondták. A Mezőhír.hu szakportál szerint ha a tengeri gabonafolyosó ügyében nem lesz megoldás, akkor csökken az esélye annak, hogy szeptember közepe után is fenntartható lesz az ukrán gabona export tilalma Magyarországon. 

Kijev azt kérte az EU-tól, hogy növelje a szárazföldi „szolidaritási útvonalak” kapacitásait.

A 2022/23-as értékesítési szezonban a termények fele indult el a világpiac felé a tengeri kikötőkön keresztül, míg a többi, fele-fele arányban, vasúton és folyami kikötőkön keresztül távozott.

Vagyis az alternatív szállítási útvonalakra mostantól dupla terhelés hárul.

Kérdés, hogy mit jelent majd mindez a magyar vasúti hálózat és a hazai vasúti fuvarozók számára. Úgy tudjuk, hogy a tavalyi egymillió tonnás teljesítmény az idei első félévben az exporttilalom következtében jelentősen visszaesett.

Borítókép: Pexels.com

Ezek is érdekelhetik

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához. Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak...

Sikerül vasútra hangolnia Európát a belga uniós elnökségnek?

Jelentősebb európai uniós szerepvállalás kellene, hogy a személy- és áruszállításban nagyobb részesedést szerezhessen a vasút. Az eddigi liberalizációs lépéseken túl jóval több kell a...

Újvidék és Szabadka között 2025 tavaszán indulhatnak a vonatok

A szerbek már tervezik Belgrádtól Nišig, onnan pedig Szófia, illetve Szkopje irányába a pálya fejlesztését. A már működő, 75 kilométeres Belgrád és Újvidék közötti szakaszhoz...

Nem nő a vasút részaránya az európai áruszállításban

Nem látni a jelét a zöld átállásnak az európai áruszállítási piacon, nem tud a vasút forgalmat átcsábítani a közútról a sínekre. Nem sok eredményük van...

Még mindig elmarad a Covid előtti szinttől az európai vasúti személyszállítás

Nem hoztak áttörést az országbérletek, a fenntarthatósági szólamok: az országok többségében kevesebben vonatoztak, mint 2019-ben. Nem látszik reálisnak, hogy Európa tömegeket ültetne autóból vonatra. Tavaly...

Legfrissebb híreink

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.