Zajlik a kalászosok betakarítása hazánkban, miközben a tavalyi termést máig sem sikerült értékesíteni. Egyre közelebb van szeptember közepe, ameddig az ukrán gabonára kirótt uniós exporttilalom érvényes. A tengeri útvonal ellehetetlenülése miatt kétszeres mennyiség elszállítása vár a vasútra.
Befejeződött az őszi árpa betakarítása a hazai szántóföldeken, a búza aratása jelenleg a kétharmadán áll – mondta az Indexnek Petőházi Tamás, a Gabonatermesztők Országos Szövetségének elnöke. Magyarországon jelenleg 1,8 millió hektáron zajlik a szántóföldi növények betakarítása. Őszi árpából 5,5 tonnánkénti országos átlaghozam mellett több mint 2 millió tonnát takarítottak be. Búzából 5,5–5,6 tonna várható hektáronként – ismertette Petőházi Tamás. A tárca korábbi tájékoztatása szerint az egymillió hektárnyi búza vetésterületéről mintegy 5,5 millió tonna termésre számítana.
Magyarországon az Agrárközgazdasági Intézet adatai szerint átlagosan 60,6 ezer forint/tonna áfa és szállítási költség nélküli termelői áron kereskedtek az étkezési búzával július első hetében. Ez
az árszint az egy évvel korábbit 55 százalékkal múlta alul. A raktárak tele vannak tavalyi eladatlan készletekkel és ukrán gabonával, ezért legfőbb cél, hogy legalább ezeket piacra juttathassák.
A folyamatosan érkező ukrán terménnyel azonban ennek kevés az esélye.
Mindennek fényében nem csoda, ha a magyar kormány ragaszkodik hozzá, hogy az ukrán gabonára kivetett export tilalmat hosszabbítsák meg. Nagy István agrárminiszter Varsóban, Magyarország, Lengyelország, Bulgária, Románia és Szlovákia szakminisztereinek találkozóján kijelentette: – Elfogadhatatlan az Ukrajnával szomszédos uniós országok számára az ukrán gabonafélék uniós behozatali tilalmára vonatkozó, szeptember 15-ig tartó határidő. Hangsúlyozta:
ha az Európai Unió nem hosszabbítja meg legalább december 31-ig, Magyarország minden eszközével megvédi a magyar gazdákat.
Kérdés, hogy marad-e erre valódi mozgástér, miután az orosz-török-ukrán Fekete-tengeri megállapodást felmondták. A Mezőhír.hu szakportál szerint ha a tengeri gabonafolyosó ügyében nem lesz megoldás, akkor csökken az esélye annak, hogy szeptember közepe után is fenntartható lesz az ukrán gabona export tilalma Magyarországon.
Kijev azt kérte az EU-tól, hogy növelje a szárazföldi „szolidaritási útvonalak” kapacitásait.
A 2022/23-as értékesítési szezonban a termények fele indult el a világpiac felé a tengeri kikötőkön keresztül, míg a többi, fele-fele arányban, vasúton és folyami kikötőkön keresztül távozott.
Vagyis az alternatív szállítási útvonalakra mostantól dupla terhelés hárul.
Kérdés, hogy mit jelent majd mindez a magyar vasúti hálózat és a hazai vasúti fuvarozók számára. Úgy tudjuk, hogy a tavalyi egymillió tonnás teljesítmény az idei első félévben az exporttilalom következtében jelentősen visszaesett.
Borítókép: Pexels.com