Bár folyamatos a járművek beszerzése, felújítása, így sincs elég minőségi jármű északi szomszédunknál. A Hungrail Magyar Vasút járműügyi szomszédolása Szlovénia és Ausztria után Szlovákiába érkezik.
Szlovákiában csak minden kilencedik vasúti jármű (vontató járművek és személykocsik egyaránt) új vagy korszerűsített.
Miből mennyi
Az elmúlt években a szlovák személyszállító vasúttársaság (ŽSSK) járműparkja nagyobb ütemben öregedett, mint ahogy a vállalat új járműveket tudott beszerezni, annak ellenére, hogy
2014 és 2021 között a ŽSSK hozzávetőlegesen 818 millió eurót költött a flotta korszerűsítésére.
Ennek a finanszírozását 83 százalékban európai forrásokból fedezték.
A ŽSSK a 2022/2023-as menetrendi időszakban naponta átlagosan 1763 vonatot közlekedtet 2935 kilométernyi vasútvonalon. Ebből nyolc intercity, 269 egyéb távolsági (expressz és gyorsvonat) és 1486 regionális és elővárosi járat. A ŽSSK-nak összesen 1241 aktív használatban lévő vasúti járműve van, a vontató járművek (mozdonyok, motorvonatok) száma 537. A vagonok (1. és 2. osztályú, háló- és fekvőhelyes kocsik, étkezőkocsik, többcélú és autószállító kocsik) száma összesen 704. Emellett a tartalékkocsik aránya ennek a számnak a 25–30 százaléka körül mozog. A ŽSSK vontató járművek átlagéletkora 29 év volt 2021-ben, a személyvagonoké pedig 22 év.
A kirakat
Általánosságban elmondható, hogy a villamosított vasúti fővonalakon jobb minőségű, fiatalabb vasúti járművek közlekednek, míg a mellék- és zsákvonalakra jutnak a legidősebb, leglelakottabb járművek. Vannak persze kivételek. A Pozsony−Zsolna−Kassa kétvágányú fő szlovák vasútvonal van járművel a legjobban ellátva. A ŽSSK által saját üzleti kockázatra közlekedtetett IC-ken a lehető legjobb kocsikat állítja szolgálatba a vasúttársaság. A Pozsony és Kassa között közlekedő IC szerelvények alapesetben egy 1. osztályú kocsit, egy étkezőkocsit, egy többcélú és két 2. osztályú kocsit továbbítanak, a nagy utasforgalmú napokon egy-egy kocsival megtoldják őket. Négy ilyen vonatpár közlekedik, az egyik egészen Bécsig. Ezeknek a járatoknak garantáltan ilyen vonat-összeállítással kell menniük, csak tényleg indokolt, rendkívüli esetekben kerülhetnek az IC vonatokra kevésbé jó állapotú kocsik.
Kirakatjáratok még a Pozsony és Kassa között közlekedő expresszvonatok, bár ezekbe már keveredhetnek régebbi járművek, de még ezek is csak légkondicionált kocsikkal közlekednek. Ezek két 1. osztályú (egy termes és egy kupés), egy-egy étkező- és többcélú kocsit, továbbá két kerékpárt is szállító termeskocsit, három termes 2. osztályú és egy fülkés kocsit továbbítanak. Hasonló, bár némileg rövidebb szerelvényekkel közlekednek a Pozsony és Zsolna közötti gyorsvonatok is. Az IC vonatokat ETCS-sel is felszerelt Gorillák (ŽSSK 350 sorozat) továbbítják, az expresszeket általában tíz bérelt Vectron. Pozsony és Zsolna, illetve egészen Liptószentmiklósig a személyvonatok szerelvényei is komfortosak, igazából a lehető legjobbak, amit a ŽSSK jelenleg kínálni tud, mivel az emeletes Panter vagy Jánosíkok villamos motorvonatok járnak leginkább.
Kocsik a hátsó udvarból
A színvonal romlása a Besztercebánya felé irányuló gyorsvonatoknál kezdődik, amelyeknek még mindig tűrhető az összeállításuk, de már azért vannak hibák, hiányosságok. A szerelvényekből már hiányzik az étkezőkocsi, és alapvetően korosabb, bár azért légkondicionált kocsik járnak. Ezekbe a szerelvényekbe már bekerülnek a személyvonatokon is futó, nyocvan ülőhelyes Bdteer sorozatjelű kocsik, amik távolsági közlekedésben már nem túl kényelmesek. Zsolna és Besztercebánya, illetve Zólyom között pedig már kimarad az 1. osztályú és a többcélú kocsi is.
A lépcső alsó fokán foglalnak helyet a gyorsvonatok Zólyom és Kassa között, ezeken a járatokon csak három Bd(g)teer sorozatjelű 2. osztályú kocsi közlekedik, s több esetben előfordult már, hogy egy Bagett (átépített „Bz”) motorvonatban kellett az utasoknak ringatózni. Bagettel döcöghetnek azok az utasok is, akik Kassáról Munkácsra mennek.
Járműpark-korszerűsítés
Összességében elmondható, hogy a szlovák állami személyszállító vasúttársaság lehetőségeihez mérten egész jól halad a járműparkjának fiatalításával. Évekkel ezelőtt elkezdték már a még csehszlovák örökségű bautzeni kocsik fokozatos kiszorítását a mindennapi forgalomból. Ezt több felújítási programmal és új kocsik vásárlásával is próbálják elérni.
Az utóbbi évek legjelentősebb járműpark-korszerűsítési programjai a következők voltak: 2020 és 2022 között huszonöt új sorozatú kétszintes Panter villamos motorvonatot vásároltak a Škodától, amelyek a trencséni és a zsolnai régióban üzemelnek a személyvonatokon. A beszerzés értéke 160 millió euró volt. 2019 és 2021 között a ruttkai járműjavítótól huszonegy 861-es sorozatú dízel motorvonatot vettek 77 millió euróért. Ezek a szerelvények a besztercebányai, trencséni és zsolnai régiók nem villamosított vasútvonalain dolgoznak. Új villamos vonatokat vásároltak a Tátrai Fogaskerekű Vasútra is, ide öt hibrid vonat érkezett a Stadlertől. Ezek a szerelvények a Tátrai Villamos Vasúton is képesek közlekedni. A kontraktus értéke 38,8 millió euró volt, s 2022-ben zárult le a beszerzés. Még 2018-ban rendelt meg a ŽSSK összesen harmincöt új vasúti kocsit, aminek a nagy része már megérkezett a megrendelőhöz. Hét 1. osztályú termes és huszonnyolc 2. osztályú termes kocsi képezi a flottát. Ezek általában a nemzetközi forgalomban közlekednek, s jelen pillanatban a legkorszerűbb kocsijai a ŽSSK-nak. Ennek a megrendelésnek az értéke 66,8 millió euró. Ezenkívül további ötvenegy fülkés 2. osztályú kocsit is felújítottak 2018 és 2022 között 37,8 millió euró értékben. Volt még egy kisebb volumenű felújítási program, ami csak 3,9 millió eurót emésztett fel, 2020-ig tizenegy termes 1. osztályú, és huszonhat termes 2. osztályú kocsin végeztek ráncfelvarrást.
A napjainkban is futó felújítási, illetve beszerzési projektek a következők: a kassai és eperjesi régióba szánt 14 Panter vásárlása a Škodától (118,6 millió euró). A szerelvények 2023 és 2025 között érkezhetnek. Nemrég érkezett Szlovákiába a Stadler által gyártott Kiss kétszintes villamos motorvonat szerelvénye a ŽSSK számára, ebből négyet vásárol a vasúttársaság, s 2023 végéig megérkeznek, 76,95 millió euróba kerülnek. Ezek az új szerelvények Érsekújvártól Pozsonyon át egészen Zsolnáig közlekednek majd interregionális járatokon. Még nem fejeződött be 2021 óta a tizenhét új építésű 2. osztályú, termes, kerékpárok szállítására is alkalmas kocsi leszállítása. A megrendelés értéke 32,9 millió euró. Zajlik a Tátrai Villamos Vasút vonalain használt 15 motorvonat felújítása is 31,5 millió euróért. S végül van még egy kocsifelújítási program, a személyvonatokon használt Bdteer sorozatjelű kocsikból 35 jelentős felújításon esik át 31,8 millió euróért. Minden egyes fentebb említett projektet a ŽSSK állami és jelentős uniós források bevonásával tud megvalósítani.
Csehül
Még március végén a Cseh Vasutak nyílt levélben fordult a szlovák vasúti infrastruktúra-kezelőséghez (ŽSR), amiben felszólította, hogy tegye rendbe a szlovákiai vasúti pályahálózat legkritikusabb pontjait. Szerintük ugyanis a szlovákiai vasúti pályák állapota több helyen is veszélyezteti a vasútbiztonságot, növeli a vasúti járművek karbantartási költségeit, s nem utolsósorban sok esetben késéseket okoz. A ŽSR szóvivője azt válaszolta a felvetésre, hogy közismert a vasúti cég alulfinanszírozásának ténye. Csak ebben az évben további 33 millió euróra lenne szüksége a vállalatnak ahhoz, hogy orvosolják a bajokat.
Borítókép: Gorillával továbbított IC a liptói régióban