fbpx
2025. május 22. csütörtök

Keleten kell, nyugatról jön

Európában kiterjedt piaca van a használt mozdonyoknak, motorvonatok, személy- és tehervagonok másodlagos forgalmának. A sikeres üzlethez azonban itt is mázli vagy konzekvens, célirányos, egy irányba tartó erőfeszítés szükséges. 

Amikor a MÁV-START 2009-ben lecsapott a görög államvasút által eladásra kínált nyolc Desiro fantázianevű kétrészes, dízel-hidromechanikus ikermotorkocsira, olyan használt járműveket szerzett be, amilyenekkel már rendelkezett, hiszen a ma hivatalosan 426-os sorozatúnak jelölt Siemens motorvonatokból 2003-ban, majd 2005-2006-ban összesen 23 példányt vásárolt újonnan. Manapság hallani rossz híreket a Desirók nem mindig tökéletes üzemkészségéről, de olyasmit nem, hogy az ifjúságukat Görögországban szolgáló példányok bármiben rosszabbak lennének, mint az eleve hozzánk érkezők, vagyis a témánk, a használt járművek szempontjából sikeres beszerzésről beszélhetünk.

Rögzítsük, ebben az esetben két szerencsés adottság is segített. Az egyik a típusazonosság, a másik az a körülmény, hogy az eredeti üzemeltető úgy döntött, a 2004-es olimpiai játékokra beszerzett motorvonatokra nincs többé szüksége, így fiatal, jó állapotú járművek bővíthették a flottát. A tanulság, hogy az ilyen alkalmi vételre adott esetben érdemes lecsapni, ám az említett kedvező helyzet a beszerzés pillanatában a leendő üzemeltetőtől függetlenül, „véletlenül” jön létre, arra nincs befolyása.

- Hirdetés -
Desiro a Balaton-parton. Fotó forrása: MÁV

Hiába az azonos típus, a honosítás a görög Desirók esetében sem volt túl egyszerű. A magyar vonalakon, pláne azokon a nem fővonali állomásokon és megállóhelyeken, ahol ezeket a vonatokat használják, gyakran nincs kiépítve megfelelő magasságú peron, így a jármű feljárójában lévő lépcsőkkel kell elég mélyre „lemenni” az utasért. Ez pedig átépítést jelentett, sőt, nemcsak a padlólemezt kellett kivágni, de az alászerelt némelyik berendezést is át kellett helyezni. A szükséges átalakításokkal együtt a honosítás akkor fél évig tartott – ma feltehetően kétszer ennyi lenne az időszükséglete ugyanennek a folyamatosan szigorodó előírások, engedélyezési környezet, valamint a kapacitás- és logisztikai problémákkal küzdő háttéripar, alkatrészgyártás miatt – teszik hozzá rezignáltan a szakemberek.

A másik pozitív példa a cseh államvasút lehet. Mivel hosszú évekig tartják magukat a járműbeszerzési stratégiájukhoz, apránként szépen összevásárolnak, egységesítenek egy olyan flottát például a Stadler Regiosprinter mellékvonali dízel motorvonatokból, amely megfelel igényeiknek, és a méretgazdaságosság miatt hatékonyan is üzemeltethetőek. Nem mellesleg ugyanabból a típusból újakat is vettek.

Vagyis a sikeres használtbeszerzéshez – a szerencsétől eltekintve – ugyanaz kell, mint új jármű vásárlásához, vagy bármi máshoz a vasúton. Az igényekhez szabott és konzekvensen betartott stratégia. Ha a döntéshozók egy nagy, országos vasúttársaságnál sokáig nem biztosítanak forrást a járművekre, majd ennek következtében a hiányt gyorsan, tűzoltásként próbálják másodkézből befoltozni, egyáltalán nem garantált a siker. Például azért, mert épp nem akad megfelelő kínálat, vagy ha lenne is megoldás, a járművek honosítása, átalakítása annyi ideig tartana, ami már túl sok a politikának.

A teljes cikk a Magyar Vasút 2025/01-es számában olvasható, amit egyszerűen
megrendelhet online: https://magyarvasut.hu/magyar-vasut-magazin/

 

Csatlakozzon Ön is a vasúti járműipar döntéshozóihoz – május 29-én Budapesten!
Érje el a legfontosabb döntéshozókat, értesüljön első kézből az iparági trendekről, teremtsen új üzleti lehetőségeket – mindezt a vasúti szektor legrangosabb tavaszi eseményén.

 

A rendezvényen a hazai járműpiac kiemelt szereplői és a szektor külföldi szakemberi egyaránt első kézből adnak bepillantást a jenlegi járműhelyzetről. Mik a hazai kilátások? Mi, hogyan működik a környező országokban? Milyen gyors és középtávú megoldások jelenthetik a rég várt változást a járműgyártás és -fejlesztés, finanszírozás, szabályozás, beszerzés, vagy akár karbantartás terén? A nemzetközi járműgyártó és lízingcégek miként tekintenek a magyar piacra, milyen lehetőségekkel szolgálhatnak? Többek között ezen kérdésekre keressük a válaszokat a Magyar Vasút – II. Vasúti Járműipari Szimpózium 2025-ös rendezvényén.

TOVÁBBI RÉSZLETEK AZ ESEMÉNY OLDALÁN

 

Cikk szerzője: Tevan Imre

Nyitókép forrása: MÁV 

Ezek is érdekelhetik

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.

Az EU tagállamai kockáztatják a vasútfejlesztési források elvesztését

Az Európai Unió tagállamai jelentős EU-s támogatásoktól eshetnek el, amelyek vasúti infrastruktúrájuk fejlesztésére és járműparkjuk modernizálására fordíthatók.

Újabb Transmontana mozdony érkezett a CER Hungary flottájába

Az alkalom fontos mérföldkő a CER életében, hiszen tíz éve annak, hogy a vállalat megkapta első ilyen típusú vontató járművét.

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A műszaki átjárhatóság kiterjesztése hozhatja meg az európai járműbeszerzésben a magántőke étvágyát

Cikksorozatuk új részében beszámolunk az európai járműpiacon elindult új finanszírozási trendekről – a hazai vonatkozósokról pedig a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán hallhat! Az európai járműipar...

Legfrissebb híreink

Az osztrákok közel 20 milliárd eurót költhetnek vasútépítésre

Az új ÖBB-Rahmenplan – több éves keretterv – a 2025-2030 időszakban 19,7 milliárd eurót szán vasúti pályahálózat-építésre Ausztriában.

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Az osztrákok közel 20 milliárd eurót költhetnek vasútépítésre

Az új ÖBB-Rahmenplan – több éves keretterv – a 2025-2030 időszakban 19,7 milliárd eurót szán vasúti pályahálózat-építésre Ausztriában.

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

Új vasúti ipari vágánnyal és rakodóterülettel bővül az iváncsai ipari terület

A beruházás tervezetten 2026 nyarára elkészül. Elsődleges cél az áruszállítás gyorsabb és költséghatékonyabb lebonyolítása.

A rovat további cikkei

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.