Európában kiterjedt piaca van a használt mozdonyoknak, motorvonatok, személy- és tehervagonok másodlagos forgalmának. A sikeres üzlethez azonban itt is mázli vagy konzekvens, célirányos, egy irányba tartó erőfeszítés szükséges.
Amikor a MÁV-START 2009-ben lecsapott a görög államvasút által eladásra kínált nyolc Desiro fantázianevű kétrészes, dízel-hidromechanikus ikermotorkocsira, olyan használt járműveket szerzett be, amilyenekkel már rendelkezett, hiszen a ma hivatalosan 426-os sorozatúnak jelölt Siemens motorvonatokból 2003-ban, majd 2005-2006-ban összesen 23 példányt vásárolt újonnan. Manapság hallani rossz híreket a Desirók nem mindig tökéletes üzemkészségéről, de olyasmit nem, hogy az ifjúságukat Görögországban szolgáló példányok bármiben rosszabbak lennének, mint az eleve hozzánk érkezők, vagyis a témánk, a használt járművek szempontjából sikeres beszerzésről beszélhetünk.
Rögzítsük, ebben az esetben két szerencsés adottság is segített. Az egyik a típusazonosság, a másik az a körülmény, hogy az eredeti üzemeltető úgy döntött, a 2004-es olimpiai játékokra beszerzett motorvonatokra nincs többé szüksége, így fiatal, jó állapotú járművek bővíthették a flottát. A tanulság, hogy az ilyen alkalmi vételre adott esetben érdemes lecsapni, ám az említett kedvező helyzet a beszerzés pillanatában a leendő üzemeltetőtől függetlenül, „véletlenül” jön létre, arra nincs befolyása.

Hiába az azonos típus, a honosítás a görög Desirók esetében sem volt túl egyszerű. A magyar vonalakon, pláne azokon a nem fővonali állomásokon és megállóhelyeken, ahol ezeket a vonatokat használják, gyakran nincs kiépítve megfelelő magasságú peron, így a jármű feljárójában lévő lépcsőkkel kell elég mélyre „lemenni” az utasért. Ez pedig átépítést jelentett, sőt, nemcsak a padlólemezt kellett kivágni, de az alászerelt némelyik berendezést is át kellett helyezni. A szükséges átalakításokkal együtt a honosítás akkor fél évig tartott – ma feltehetően kétszer ennyi lenne az időszükséglete ugyanennek a folyamatosan szigorodó előírások, engedélyezési környezet, valamint a kapacitás- és logisztikai problémákkal küzdő háttéripar, alkatrészgyártás miatt – teszik hozzá rezignáltan a szakemberek.
A másik pozitív példa a cseh államvasút lehet. Mivel hosszú évekig tartják magukat a járműbeszerzési stratégiájukhoz, apránként szépen összevásárolnak, egységesítenek egy olyan flottát például a Stadler Regiosprinter mellékvonali dízel motorvonatokból, amely megfelel igényeiknek, és a méretgazdaságosság miatt hatékonyan is üzemeltethetőek. Nem mellesleg ugyanabból a típusból újakat is vettek.
Vagyis a sikeres használtbeszerzéshez – a szerencsétől eltekintve – ugyanaz kell, mint új jármű vásárlásához, vagy bármi máshoz a vasúton. Az igényekhez szabott és konzekvensen betartott stratégia. Ha a döntéshozók egy nagy, országos vasúttársaságnál sokáig nem biztosítanak forrást a járművekre, majd ennek következtében a hiányt gyorsan, tűzoltásként próbálják másodkézből befoltozni, egyáltalán nem garantált a siker. Például azért, mert épp nem akad megfelelő kínálat, vagy ha lenne is megoldás, a járművek honosítása, átalakítása annyi ideig tartana, ami már túl sok a politikának.
A teljes cikk a Magyar Vasút 2025/01-es számában olvasható, amit egyszerűen
megrendelhet online: https://magyarvasut.hu/magyar-vasut-magazin/
Csatlakozzon Ön is a vasúti járműipar döntéshozóihoz – május 29-én Budapesten!
Érje el a legfontosabb döntéshozókat, értesüljön első kézből az iparági trendekről, teremtsen új üzleti lehetőségeket – mindezt a vasúti szektor legrangosabb tavaszi eseményén.
A rendezvényen a hazai járműpiac kiemelt szereplői és a szektor külföldi szakemberi egyaránt első kézből adnak bepillantást a jenlegi járműhelyzetről. Mik a hazai kilátások? Mi, hogyan működik a környező országokban? Milyen gyors és középtávú megoldások jelenthetik a rég várt változást a járműgyártás és -fejlesztés, finanszírozás, szabályozás, beszerzés, vagy akár karbantartás terén? A nemzetközi járműgyártó és lízingcégek miként tekintenek a magyar piacra, milyen lehetőségekkel szolgálhatnak? Többek között ezen kérdésekre keressük a válaszokat a Magyar Vasút – II. Vasúti Járműipari Szimpózium 2025-ös rendezvényén.
TOVÁBBI RÉSZLETEK AZ ESEMÉNY OLDALÁN
Cikk szerzője: Tevan Imre
Nyitókép forrása: MÁV