Az ukrán gabona továbbításában jelentős szerepet játszó Rail Cargo Group az első félévben 840 ezer tonna gabonát továbbított. A tengeri szállítás ellehetetlenülése után a kötöttpályára még nagyobb feladat hárul.
A tavaly egymillió tonna gabonát megmozgató Rail Cargo Group (RCG) az idei első félévben összesen mintegy 840 ezer tonna gabonát fuvarozott Ukrajnából – közölte lapunkkal a Rail Cargo Hungaria. Úgy számolnak, hogy a tavalyi ukrán exportgabona-dömping vélhetően nem folytatódik, de az ukrán áru exportjára továbbra is számítani lehet. Szeptember közepéig érvényben van Magyarországon az ukrán gabonaimport korlátozása. Piaci szereplők arra számítanak, hogy ezt december végéig meghosszabbítják.
A tranzit küldeményekre ilyen korlátozás nincs – leszámítva a tranzitálási időre vonatkozó korlátot –, ezért várható, hogy az ukrán gabona tranzit fuvarozása továbbra is futni fog.
A cégcsoport rendelkezik az ehhez szükséges vagon- és mozdonyparkkal. Az ukrán áru gördülékeny tranzitfuvarozásának fenntartása érdekében biztosított az a lehetőség, hogy az RCG normál tengelytávon küldjön vagonokat Ukrajnába a gabona megrakására, egyúttal széles nyomtávon is készen áll az áru fogadására.
Mint emlékezetes, 2022 májusában indította el az Európai Bizottság a szolidaritási folyosókra vonatkozó cselekvési tervet, hogy alternatív útvonalakat hozzon létre az ukrán export számára vasúton, közúton és belvízi úton. Ezek Bulgárián, Magyarországon, Lengyelországon, Románián és Szlovákián keresztül futnak – tette közzé az ukrán VoaNews.com. Az EU adatai szerint eddig 41 millió tonna gabona, olajos magvak és kapcsolódó termékek hagyták el Ukrajnát a folyosókon keresztül. A háború kezdete óta elősegítették Ukrajna gabona mintegy 60%-ának exportját; a fennmaradó 40%-ot a Fekete-tengeri Gabona Kezdeményezésen keresztül exportálták.
Miután Oroszország kiszállt a Gabona Kezdeményezésből, Janusz Wojciechowski, az EU mezőgazdasági biztosa kijelentette, hogy az EU kész Ukrajna szinte valamennyi mezőgazdasági termékének exportálására. A sikert azonban nehezíti a politikai nyomás a gazdálkodók részéről Kijev több EU-s szomszédjában, akik azt tapasztalták, hogy az ukrán gabona egy része a hazai piacukon köt ki, és ezzel lenyomja az érintett országok terményeinek az árát. 2023 májusában az EU engedélyezte öt szomszédos országnak, köztük hazánknak, hogy szeptember 15-ig megtiltsák az ukrán búza, kukorica és olajos magvak belföldi értékesítését, miközben továbbra is lehetővé tette a gabona átszállítását rajtuk. A fekete-tengeri kezdeményezés lejárta óta több szomszédos ország kérte a tilalom meghosszabbítását, és az EU megígérte, hogy fontolóra veszi ezt.
Az elmúlt napokban Ukrajna több tengeri kikötővel rendelkező uniós országgal tárgyalt. Az egyik lehetséges útvonal Lengyelországon keresztül vezetne a három balti állam tengeri kikötőjébe. A rendszert Litvánia közlekedési, külügyminisztere és mezőgazdasági minisztere javasolta az Európai Bizottságnak.
Július 18-án, az ENSZ Közgyűlésének ülésén Frano Matušić, Horvátország politikai ügyekért felelős államtitkára elmondta, hogy országa felajánlotta vasúti hálózatát és az Adriai-tengeri kikötőket az ukrán gabona alternatív exportútjaként.
Montenegró ugyancsak felajánlotta, hogy gabonát szállít Ukrajnából Bar adriai kikötőjén keresztül. Hazánkat elsősorban a horvát Rijeka kikötője, és az oda vezető vasúti útvonal érinti.