fbpx
2024. október 6. vasárnap
spot_img

Továbbra is nagy szükség van a gabonavonatokra

Az ukrán gabona továbbításában jelentős szerepet játszó Rail Cargo Group az első félévben 840 ezer tonna gabonát továbbított. A tengeri szállítás ellehetetlenülése után a kötöttpályára még nagyobb feladat hárul. 

A tavaly egymillió tonna gabonát megmozgató Rail Cargo Group (RCG) az idei első félévben összesen mintegy 840 ezer tonna gabonát fuvarozott Ukrajnából – közölte lapunkkal a Rail Cargo Hungaria. Úgy számolnak, hogy a tavalyi ukrán exportgabona-dömping vélhetően nem folytatódik, de az ukrán áru exportjára továbbra is számítani lehet. Szeptember közepéig érvényben van Magyarországon az ukrán gabonaimport korlátozása. Piaci szereplők arra számítanak, hogy ezt december végéig meghosszabbítják.

A tranzit küldeményekre ilyen korlátozás nincs – leszámítva a tranzitálási időre vonatkozó korlátot –, ezért várható, hogy az ukrán gabona tranzit fuvarozása továbbra is futni fog.

A cégcsoport rendelkezik az ehhez szükséges vagon- és mozdonyparkkal. Az ukrán áru gördülékeny tranzitfuvarozásának fenntartása érdekében biztosított az a lehetőség, hogy az RCG normál tengelytávon küldjön vagonokat Ukrajnába a gabona megrakására, egyúttal széles nyomtávon is készen áll az áru fogadására.

- Hirdetés -

Mint emlékezetes, 2022 májusában indította el az Európai Bizottság a szolidaritási folyosókra vonatkozó cselekvési tervet, hogy alternatív útvonalakat hozzon létre az ukrán export számára vasúton, közúton és belvízi úton. Ezek Bulgárián, Magyarországon, Lengyelországon, Románián és Szlovákián keresztül futnak – tette közzé az ukrán VoaNews.com. Az EU adatai szerint eddig 41 millió tonna gabona, olajos magvak és kapcsolódó termékek hagyták el Ukrajnát a folyosókon keresztül. A háború kezdete óta elősegítették Ukrajna gabona mintegy 60%-ának exportját; a fennmaradó 40%-ot a Fekete-tengeri Gabona Kezdeményezésen keresztül exportálták.

Miután Oroszország kiszállt a Gabona Kezdeményezésből, Janusz Wojciechowski, az EU mezőgazdasági biztosa kijelentette, hogy az EU kész Ukrajna szinte valamennyi mezőgazdasági termékének exportálására. A sikert azonban nehezíti a politikai nyomás a gazdálkodók részéről Kijev több EU-s szomszédjában, akik azt tapasztalták, hogy az ukrán gabona egy része a hazai piacukon köt ki, és ezzel lenyomja az érintett országok terményeinek az árát. 2023 májusában az EU engedélyezte öt szomszédos országnak, köztük hazánknak, hogy szeptember 15-ig megtiltsák az ukrán búza, kukorica és olajos magvak belföldi értékesítését, miközben továbbra is lehetővé tette a gabona átszállítását rajtuk. A fekete-tengeri kezdeményezés lejárta óta több szomszédos ország kérte a tilalom meghosszabbítását, és az EU megígérte, hogy fontolóra veszi ezt.

Az elmúlt napokban Ukrajna több tengeri kikötővel rendelkező uniós országgal tárgyalt. Az egyik lehetséges útvonal Lengyelországon keresztül vezetne a három balti állam tengeri kikötőjébe. A rendszert Litvánia közlekedési, külügyminisztere és mezőgazdasági minisztere javasolta az Európai Bizottságnak.

Július 18-án, az ENSZ Közgyűlésének ülésén Frano Matušić, Horvátország politikai ügyekért felelős államtitkára elmondta, hogy országa felajánlotta vasúti hálózatát és az Adriai-tengeri kikötőket az ukrán gabona alternatív exportútjaként.

Montenegró ugyancsak felajánlotta, hogy gabonát szállít Ukrajnából Bar adriai kikötőjén keresztül. Hazánkat elsősorban a horvát Rijeka kikötője, és az oda vezető vasúti útvonal érinti.

Ezek is érdekelhetik

TransFLEX: új megoldás a rugalmas vasúti teherszállításban

A Rail Cargo Group 2023-ban mintegy 2,45 millió tonna fuvart bonyolított TransFLEX összeköttetés keretében.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

COSCO SHIPPING és ÖBB Rail Cargo Group: magas szintű találkozó Budapesten

A Rail Cargo Terminal - BILK-en az ÖBB Rail Cargo Group és a COSCO SHIPPING magasrangú vezetői találkoztak, az esemény fókuszában a közös stratégiai...

Az LX Pantos bérbe vette a Rail Cargo Group Logisztár Terminálját

A vállalatok közösen kívánják feltérképezni a kelet-európai autóiparban és az akkumulátor-fuvarozásban rejlő üzleti lehetőségeket.

Újra Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója

Raisz Csaba az RCH új pénzügyi vezérigazgató-helyettese. Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnöke a Rail Cargo Group (RCG) igazgatóságában betöltött ötéves...

Húszéves a Rail Cargo Terminal – BILK

A cégnél 24 órás munkarendben dolgoznak a vasúti és a közúti oldalon is. Fennállásának 20. évfordulóját ünnepli idén a Rail Cargo Terminal - BILK, a...

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.