fbpx
2025. november 14. péntek

Elérte a RegioJet magánvasút Ukrajnát is

A csehek legújabb nemzetközi összeköttetés Csapot és Prágát köti össze. Eközben a magyar-ukrán határforgalomban is előretört a vasúti személyszállítás.

Mivel repülni nem lehet Ukrajnába, az ország nemzetközi személyszállítása vasúton és közúton oldható csak meg. Emiatt felértékelődött a kötöttpályás kapcsolat szerep. A legtöbben lengyel, szlovák és magyar határon át közlekednek, de vannak vonatok a moldáv és román határon át is.

Korábban azonban csakis az Ukrán Vasutak és a szomszédos államvasutak közösen üzemeltettek nemzetközi vonatokat. A cseh magánvasút, a RegioJet azonban első magánvállalatként először a lengyel Przemyslből, március 27-től pedig már Prágából Szlovákián át is indít vonatokat Csapra.

A vonat Prágából 21:52-kor indul, 06:38-ra érkezik reggel Kassára, majd innen 10:35-re Csopra. Innen az ukrán vasúttal lehet Cseronovicig továbbutazni. A sárga vonatok a normál nyomtávú vágányokon járnak be Ukrajnába.

Az útvonalon három, 140 férőhelyes hálókocsival közlekednek, amelyek a Prága-Kassa vonat részét képezik. A jegyárak 18,9 és 67,9 euró között mozognak, étkezéssel együtt.

A Prága-Prezmysl útvonalon eddig a cseh magánvasúti hálókocsik Lengyelországban álltak meg, ahol az ukrán vasút szerelvényeire kellett átszállni.

Hatékonyan oldotta meg a magánvasút a nyomtávváltás kérdését: nincsen szükség költséges és hosszadalmas forgóvázcserére, mint a Kijev-Bécs vonatoknál, hanem a menetrendet alakították át, hogy inkább az utasok szálljanak át.

Prezmyslből három irányba is tovább lehet utazni: Kijevbe, Harkivba és Zaporizzsjába is indulnak vonatok.

Az Ukrán Vasutak szerepe megnőtt a háborús időszakban. A vasút szerepe Ukrajnában csökkent az elmúlt években. A belföldi utasteljesítmény 2019-ben a kétharmada volt a 2010-esnek. Ezt követően a koronavírus járvány miatt a 2019-es alig 40 százalékra csökkent. Különösen gyorsan csökkent a korábbi évtizedben a nemzetközi vasúti forgalom.

A háború ellenére továbbra is nagyon jelentős utasforgalmat bonyolít az ukrán vasút, a 2023-ra elérhető utasszámok azonban 2022-hez képest is jelentős visszaesést mutattak.

Az Európai Unió tagállamaiba irányuló utasforgalom 2023-ban 2,1 millió főre nőtt, és ez 2,1-szer annyi, mint 2022-ben.

A magyar-ukrán határforgalomban is látni lehet, hogy élénkült a vasúti személyforgalom – még a koronavírus előtti 2019-es évhez mérten is többen utaztak vasúton idén februárban. Mindeközben a határátlépő közúti személyforgalom a felénél is kevesebbre estt vissza.

Míg a vasúti határforgalom az ötödével nőtt az idei év elején a 2019-eshez képest, a közúti forgalom kevesebb mint felére csökkent az ukrán-magyar határon.

A Prágából Ukrajnába közlekedő vonatokhoz képest eltérés, hogy a budapestiekkel tovább tart a határmenet. A Záhonyba 23:48-kor érkező szerelvények csak 07:13-kor indulnak tovább – igaz, egy óra eltolódás is szerepet játszik ebben.

Címlapkép: , Flickr, CC

Ezek is érdekelhetik

A RegioJet megduplázza a Budapest és Bécs között közlekedő járatainak számát

A járatsűrítés április 4-től lép érvénybe, a jegyértékesítés már megkezdődött.

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 

Busszal pótolják Budapest és Győr között a RegioJet vonatait

Kelenföldről egy órával korábban indulnak a buszok, mint indulnának a vonatok. A Budapest–Tatabánya–Győr–Hegyeshalom fővonal rendkívüli felújítási munkálatainak második ütemében egyáltalán nem közlekedhetnek vonatok Biatorbágy és...

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.