fbpx
2025. március 18. kedd

Elérte a RegioJet magánvasút Ukrajnát is

A csehek legújabb nemzetközi összeköttetés Csapot és Prágát köti össze. Eközben a magyar-ukrán határforgalomban is előretört a vasúti személyszállítás.

Mivel repülni nem lehet Ukrajnába, az ország nemzetközi személyszállítása vasúton és közúton oldható csak meg. Emiatt felértékelődött a kötöttpályás kapcsolat szerep. A legtöbben lengyel, szlovák és magyar határon át közlekednek, de vannak vonatok a moldáv és román határon át is.

Korábban azonban csakis az Ukrán Vasutak és a szomszédos államvasutak közösen üzemeltettek nemzetközi vonatokat. A cseh magánvasút, a RegioJet azonban első magánvállalatként először a lengyel Przemyslből, március 27-től pedig már Prágából Szlovákián át is indít vonatokat Csapra.

A vonat Prágából 21:52-kor indul, 06:38-ra érkezik reggel Kassára, majd innen 10:35-re Csopra. Innen az ukrán vasúttal lehet Cseronovicig továbbutazni. A sárga vonatok a normál nyomtávú vágányokon járnak be Ukrajnába.

Az útvonalon három, 140 férőhelyes hálókocsival közlekednek, amelyek a Prága-Kassa vonat részét képezik. A jegyárak 18,9 és 67,9 euró között mozognak, étkezéssel együtt.

A Prága-Prezmysl útvonalon eddig a cseh magánvasúti hálókocsik Lengyelországban álltak meg, ahol az ukrán vasút szerelvényeire kellett átszállni.

Hatékonyan oldotta meg a magánvasút a nyomtávváltás kérdését: nincsen szükség költséges és hosszadalmas forgóvázcserére, mint a Kijev-Bécs vonatoknál, hanem a menetrendet alakították át, hogy inkább az utasok szálljanak át.

Prezmyslből három irányba is tovább lehet utazni: Kijevbe, Harkivba és Zaporizzsjába is indulnak vonatok.

Az Ukrán Vasutak szerepe megnőtt a háborús időszakban. A vasút szerepe Ukrajnában csökkent az elmúlt években. A belföldi utasteljesítmény 2019-ben a kétharmada volt a 2010-esnek. Ezt követően a koronavírus járvány miatt a 2019-es alig 40 százalékra csökkent. Különösen gyorsan csökkent a korábbi évtizedben a nemzetközi vasúti forgalom.

A háború ellenére továbbra is nagyon jelentős utasforgalmat bonyolít az ukrán vasút, a 2023-ra elérhető utasszámok azonban 2022-hez képest is jelentős visszaesést mutattak.

Az Európai Unió tagállamaiba irányuló utasforgalom 2023-ban 2,1 millió főre nőtt, és ez 2,1-szer annyi, mint 2022-ben.

A magyar-ukrán határforgalomban is látni lehet, hogy élénkült a vasúti személyforgalom – még a koronavírus előtti 2019-es évhez mérten is többen utaztak vasúton idén februárban. Mindeközben a határátlépő közúti személyforgalom a felénél is kevesebbre estt vissza.

Míg a vasúti határforgalom az ötödével nőtt az idei év elején a 2019-eshez képest, a közúti forgalom kevesebb mint felére csökkent az ukrán-magyar határon.

A Prágából Ukrajnába közlekedő vonatokhoz képest eltérés, hogy a budapestiekkel tovább tart a határmenet. A Záhonyba 23:48-kor érkező szerelvények csak 07:13-kor indulnak tovább – igaz, egy óra eltolódás is szerepet játszik ebben.

Címlapkép: , Flickr, CC

Ezek is érdekelhetik

A RegioJet megduplázza a Budapest és Bécs között közlekedő járatainak számát

A járatsűrítés április 4-től lép érvénybe, a jegyértékesítés már megkezdődött.

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 

Busszal pótolják Budapest és Győr között a RegioJet vonatait

Kelenföldről egy órával korábban indulnak a buszok, mint indulnának a vonatok. A Budapest–Tatabánya–Győr–Hegyeshalom fővonal rendkívüli felújítási munkálatainak második ütemében egyáltalán nem közlekedhetnek vonatok Biatorbágy és...

Legfrissebb híreink

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Irány a Tisza-tó vonattal!

Ideális lehetőséget biztosít a fővárosból indulóknak a MÁV Tisza-tó sebesvonata, hogy a kirándulók kényelmesen eljussanak a tó partjára.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Irány a Tisza-tó vonattal!

Ideális lehetőséget biztosít a fővárosból indulóknak a MÁV Tisza-tó sebesvonata, hogy a kirándulók kényelmesen eljussanak a tó partjára.

Déli Körvasút: megkezdődik a Szerémi út feletti új híd szerelése

Végső fázisába ért a Szerémi út feletti vasúti híd jobb oldali felszerkezetének szerelése, már az összes hídelem a szerelőtéren van.