A csehek legújabb nemzetközi összeköttetés Csapot és Prágát köti össze. Eközben a magyar-ukrán határforgalomban is előretört a vasúti személyszállítás.
Mivel repülni nem lehet Ukrajnába, az ország nemzetközi személyszállítása vasúton és közúton oldható csak meg. Emiatt felértékelődött a kötöttpályás kapcsolat szerep. A legtöbben lengyel, szlovák és magyar határon át közlekednek, de vannak vonatok a moldáv és román határon át is.
Korábban azonban csakis az Ukrán Vasutak és a szomszédos államvasutak közösen üzemeltettek nemzetközi vonatokat. A cseh magánvasút, a RegioJet azonban első magánvállalatként először a lengyel Przemyslből, március 27-től pedig már Prágából Szlovákián át is indít vonatokat Csapra.
A vonat Prágából 21:52-kor indul, 06:38-ra érkezik reggel Kassára, majd innen 10:35-re Csopra. Innen az ukrán vasúttal lehet Cseronovicig továbbutazni. A sárga vonatok a normál nyomtávú vágányokon járnak be Ukrajnába.
Az útvonalon három, 140 férőhelyes hálókocsival közlekednek, amelyek a Prága-Kassa vonat részét képezik. A jegyárak 18,9 és 67,9 euró között mozognak, étkezéssel együtt.
A Prága-Prezmysl útvonalon eddig a cseh magánvasúti hálókocsik Lengyelországban álltak meg, ahol az ukrán vasút szerelvényeire kellett átszállni.
Hatékonyan oldotta meg a magánvasút a nyomtávváltás kérdését: nincsen szükség költséges és hosszadalmas forgóvázcserére, mint a Kijev-Bécs vonatoknál, hanem a menetrendet alakították át, hogy inkább az utasok szálljanak át.
Prezmyslből három irányba is tovább lehet utazni: Kijevbe, Harkivba és Zaporizzsjába is indulnak vonatok.
Az Ukrán Vasutak szerepe megnőtt a háborús időszakban. A vasút szerepe Ukrajnában csökkent az elmúlt években. A belföldi utasteljesítmény 2019-ben a kétharmada volt a 2010-esnek. Ezt követően a koronavírus járvány miatt a 2019-es alig 40 százalékra csökkent. Különösen gyorsan csökkent a korábbi évtizedben a nemzetközi vasúti forgalom.
A háború ellenére továbbra is nagyon jelentős utasforgalmat bonyolít az ukrán vasút, a 2023-ra elérhető utasszámok azonban 2022-hez képest is jelentős visszaesést mutattak.
Az Európai Unió tagállamaiba irányuló utasforgalom 2023-ban 2,1 millió főre nőtt, és ez 2,1-szer annyi, mint 2022-ben.
A magyar-ukrán határforgalomban is látni lehet, hogy élénkült a vasúti személyforgalom – még a koronavírus előtti 2019-es évhez mérten is többen utaztak vasúton idén februárban. Mindeközben a határátlépő közúti személyforgalom a felénél is kevesebbre estt vissza.
Míg a vasúti határforgalom az ötödével nőtt az idei év elején a 2019-eshez képest, a közúti forgalom kevesebb mint felére csökkent az ukrán-magyar határon.
A Prágából Ukrajnába közlekedő vonatokhoz képest eltérés, hogy a budapestiekkel tovább tart a határmenet. A Záhonyba 23:48-kor érkező szerelvények csak 07:13-kor indulnak tovább – igaz, egy óra eltolódás is szerepet játszik ebben.
Címlapkép: Kevin Prince, Flickr, CC