fbpx
2024. április 14. vasárnap

Elérte a RegioJet magánvasút Ukrajnát is

A csehek legújabb nemzetközi összeköttetés Csapot és Prágát köti össze. Eközben a magyar-ukrán határforgalomban is előretört a vasúti személyszállítás.

Mivel repülni nem lehet Ukrajnába, az ország nemzetközi személyszállítása vasúton és közúton oldható csak meg. Emiatt felértékelődött a kötöttpályás kapcsolat szerep. A legtöbben lengyel, szlovák és magyar határon át közlekednek, de vannak vonatok a moldáv és román határon át is.

Korábban azonban csakis az Ukrán Vasutak és a szomszédos államvasutak közösen üzemeltettek nemzetközi vonatokat. A cseh magánvasút, a RegioJet azonban első magánvállalatként először a lengyel Przemyslből, március 27-től pedig már Prágából Szlovákián át is indít vonatokat Csapra.

- Hirdetés -

A vonat Prágából 21:52-kor indul, 06:38-ra érkezik reggel Kassára, majd innen 10:35-re Csopra. Innen az ukrán vasúttal lehet Cseronovicig továbbutazni. A sárga vonatok a normál nyomtávú vágányokon járnak be Ukrajnába.

Az útvonalon három, 140 férőhelyes hálókocsival közlekednek, amelyek a Prága-Kassa vonat részét képezik. A jegyárak 18,9 és 67,9 euró között mozognak, étkezéssel együtt.

A Prága-Prezmysl útvonalon eddig a cseh magánvasúti hálókocsik Lengyelországban álltak meg, ahol az ukrán vasút szerelvényeire kellett átszállni.

Hatékonyan oldotta meg a magánvasút a nyomtávváltás kérdését: nincsen szükség költséges és hosszadalmas forgóvázcserére, mint a Kijev-Bécs vonatoknál, hanem a menetrendet alakították át, hogy inkább az utasok szálljanak át.

Prezmyslből három irányba is tovább lehet utazni: Kijevbe, Harkivba és Zaporizzsjába is indulnak vonatok.

Az Ukrán Vasutak szerepe megnőtt a háborús időszakban. A vasút szerepe Ukrajnában csökkent az elmúlt években. A belföldi utasteljesítmény 2019-ben a kétharmada volt a 2010-esnek. Ezt követően a koronavírus járvány miatt a 2019-es alig 40 százalékra csökkent. Különösen gyorsan csökkent a korábbi évtizedben a nemzetközi vasúti forgalom.

A háború ellenére továbbra is nagyon jelentős utasforgalmat bonyolít az ukrán vasút, a 2023-ra elérhető utasszámok azonban 2022-hez képest is jelentős visszaesést mutattak.

Az Európai Unió tagállamaiba irányuló utasforgalom 2023-ban 2,1 millió főre nőtt, és ez 2,1-szer annyi, mint 2022-ben.

A magyar-ukrán határforgalomban is látni lehet, hogy élénkült a vasúti személyforgalom – még a koronavírus előtti 2019-es évhez mérten is többen utaztak vasúton idén februárban. Mindeközben a határátlépő közúti személyforgalom a felénél is kevesebbre estt vissza.

Míg a vasúti határforgalom az ötödével nőtt az idei év elején a 2019-eshez képest, a közúti forgalom kevesebb mint felére csökkent az ukrán-magyar határon.

A Prágából Ukrajnába közlekedő vonatokhoz képest eltérés, hogy a budapestiekkel tovább tart a határmenet. A Záhonyba 23:48-kor érkező szerelvények csak 07:13-kor indulnak tovább – igaz, egy óra eltolódás is szerepet játszik ebben.

Címlapkép: , Flickr, CC

Ezek is érdekelhetik

A RegioJet megduplázza a Budapest és Bécs között közlekedő járatainak számát

A járatsűrítés április 4-től lép érvénybe, a jegyértékesítés már megkezdődött.

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 

Busszal pótolják Budapest és Győr között a RegioJet vonatait

Kelenföldről egy órával korábban indulnak a buszok, mint indulnának a vonatok. A Budapest–Tatabánya–Győr–Hegyeshalom fővonal rendkívüli felújítási munkálatainak második ütemében egyáltalán nem közlekedhetnek vonatok Biatorbágy és...

Legfrissebb híreink

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

Duplázott a Kaszpi-tengeren a vasúti forgalom

Azonban fejlesztésekre van szükség, ami Magyarország számára is fontos lehetőség.

Kínából ismét felpörgött a vasúti forgalom Európába a hútik támadásai miatt

Az ukrán-orosz háború miatt szinte eltűnt távol-keleti és európai piacok közötti vasúti áruszállítás idén ismét emelkedő pályára állt.

A rovat további cikkei

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.