fbpx
2024. március 5. kedd

Folytatódik az egyeskocsi-teherfuvarozás támogatási programja

A HUNGRAIL sikere is, hogy idén 6,4 milliárdos állami támogatás jut a vasúti áruszállító vállalatoknak.

Az Energiaügyi Minisztérium nyújt forrást az egyeskocsi-forgalom fenntartására 2023-ban. Az egy, kettő vagy három vagonnyi teherfuvarok piaci alapon nem végezhetők jövedelmezően, viszont a szegmens nemzetgazdasági szinten hasznos, javítja a környezetbarát vasút versenyképességét, hozzájárul az energiabiztonság fenntartásához, a lakosság támogatását is szolgálja például tűzifaszállításokkal, továbbá kétezer munkahely megtartását segíti elő – írja a MÁV közleménye. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület, a hazai vasúti szektor első számú szakmai érdekvédelmi szervezetének kezdeményezéseként tavalyelőtt elindított támogatás révén 2021-ben és 2022-ben 7,2 millió tonna árut szállítottak el ilyen formában hazai vasútvállalatok.

A magyar kormány döntése, valamint az Európai Bizottság jóváhagyása alapján célzott állami támogatásban részesülhetnek pályázat útján azok a vállalkozó vasutak, amelyek részt vesznek a támogatási programban. A sikeresen pályázó cégek, így

- Hirdetés -
  • a Rail Cargo Hungaria Zrt.,
  • a GYSEV Cargo Zrt.,
  • a CER Hungary Zrt., és
  • az Eurogate Rail Hungary Zrt. (a korábbi Floyd Zrt.)

vezetői 2021 novemberében szerződést kötöttek a MÁV Zrt.-vel a vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatása érdekében. A pályázókhoz 2021 decemberében az MMV Zrt., 2023. májusában pedig a Train Hungary Kft. és a Kárpát Vasút Kft. is csatlakozott.

A vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás program támogatását az Energiaügyi Minisztérium nyújtja, az Építési és Közlekedési Minisztérium támogatóként teszi elérhetővé, a megítélt összeget pedig a MÁV folyósítja továbbtámogató szervezetként. 2021 és 2025 között összességében több mint 26 milliárd forint állami hozzájárulás javíthatja a vasúti teherfuvarozás versenyképességét hazánkban. A társaságokat 2021-ben 1,89 milliárd forinttal támogatta az állam, 2022-ben 6,27 milliárd forint juttatásban részesültek. Idén 6,4 milliárd forint támogatási keretet biztosít a kormány a szórt fuvarok támogatására.

Az egyeskocsi-fuvarozás speciális logisztikai műveletek végrehajtását igényli. Egyik alapesete az, amikor az áru akár egyetlen vasúti kocsiban útnak indítható, közvetlenül a vállalkozások telephelyeiről is. Ezek a kocsik egy gyűjtőpályaudvarra érkeznek, ahol a célállomásuk szerint sorozzák be őket irányvonatokba. Az irányvonatokkal egy újabb gyűjtőpályaudvarra juttatott egyes kocsikat a végső célállomásuk szerinti szerelvényekbe rendezik, és így jutnak el a végállomásukra.

Mindezek a logisztikai műveletek megdrágítják ezt a fuvarozási formát, így piaci alapon költséghatékonyan nem végezhető. Ugyanakkor az előnyös, számos áru szállítására alkalmas egyeskocsi-fuvarozás nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen,

ugyanis ez 700 magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyagellátását és termékeik exportpiacra juttatását teszi lehetővé. Emellett az egyeskocsi-fuvarozás segíti a vállalatok külpiacra jutását olyan termékek esetében is, amelyek közúti szállítása vagy nem engedélyezett Európában, vagy rendkívül bonyolult engedélyezési folyamatot követelne meg. A támogatás biztonságos feltételeket teremt ahhoz, hogy a cégek a jövőben is kockázatmentesen továbbítsanak rendeltetési helyükre évente 2,3 millió tonna veszélyes árut.

Ennek a szolgáltatásnak a fenntartása közel 2000 vasutasnak biztosít hosszú távon munkahelyet, és hozzájárul a vasúti pályakapacitás jobb kihasználtságához is. A MÁV és a GYSEV biztosítja ugyanis többek között az infrastruktúrát, a vonatok közlekedtetésének irányítását, többnyire a tolatási tevékenységet, valamint a szükséges informatikai hátteret.

Tavaly november óta, havonta átlagosan 80-90 millió árutonna-kilométer fuvarteljesítményt sikerült fenntartani a programban résztvevő vasúti társaságoknak a MÁV és a GYSEV hálózatán. Az eddig eltelt időszakban 7,2 millió tonna árut (2021-ben 2,6 míg 2022-ben 4,6 millió tonnát) fuvaroztak a vasúttársaságok ügyfelei a támogatási program keretein belül, hozzájárulva ezzel is Magyarország ökológiai lábnyomának csökkentéséhez.

Ezzel az árumennyiséggel évente akár 400 ezer tehergépjárműtől is mentesül a közút, amelynek köszönhetően 7,4-szer kevesebb szén-dioxid kerül a Föld légkörébe. Ekkora közúti többletterhelés a légszennyezési és zajterhelési mutatók, valamint a balestek számának növekedésén túl a közúti hálózat zsúfoltabbá válásával és fokozottabb amortizációjával járna.

Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását az Európai Unió is szorgalmazza, hiszen a vasúti árufuvarozási szektor támogatása nélkül esélytelen megvalósítani azon célkitűzést, hogy a 300 kilométernél nagyobb távolságra történő árutovábbítás esetén a vasúti fuvarozás részaránya 2030-ig érje el a 30 százalékot, 2050-ig pedig az 50 százalékot.

Nyitó illusztrációnk Lezli Nilzen terepasztalának egyeskocsi-fuvarozási motívumát ábrázolja (fotó: Balogh László).

Ezek is érdekelhetik

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

Hatékony működést tesznek lehetővé a GYSEV digitális beruházásai

A Magyar Vasút Meetup konferenciáján a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. forgalomirányítási és digitalizációs beruházásairól Ikker Tibor, a vállalat pályavasúti igazgatója tartott előadást.

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Újra Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria vezérigazgatója

Raisz Csaba az RCH új pénzügyi vezérigazgató-helyettese. Dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria (RCH) igazgatóságának elnöke a Rail Cargo Group (RCG) igazgatóságában betöltött ötéves...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });