fbpx
2024. március 1. péntek

Felére zuhant a kínai–európai vasúti konténerforgalom

Az egyre olcsóbb tengeri áruszállítás és az orosz–ukrán háború is nehéz helyzetbe hozta a vasúti transzkontinentális áruszállítást Ázsia és Európa között.

Nagy reményeket fűztek az Európa és Kína közötti vasúti áruszállításhoz a kontinens vasúti árufuvarozó cégei. A gyors felfutás idején sorra jelentek meg a hírek az újabb és újabb európai és kínai városok közötti vasúti kapcsolatokról, amik a hajós összeköttetés egy–másfél hónapos eljutási idejéhez képest jóval gyorsabban, jellemzően 10–12 nap leforgása alatt kapcsolták össze az akár tízezer kilométeres távolságra lévő városokat.
A Covid-járvány során a korábbi, konténerenkénti egy–kétezer dolláros szállítási költség a Sanghaj–Rotterdam útirányon jóval 10 ezer dollár felé ugrott, ami már szinte egybeesett a vasúti áruszállítás költségével. Csakhogy azóta helyreálltak a globális ellátási láncok, és 2023 elejére ismét kétezer dollár alá estek a hajós eljutási költségek egy egységkonténerre számítva. Így a vasúti szállítás hétezer dolláros költsége már nem olcsóbb, hanem jóval magasabb.

- Hirdetés -

A leggyorsabb és legolcsóbb módja a Kína és Európa közötti vasúti kapcsolatnak Kazahsztánon, Oroszországon és Fehéroroszországon át vezet. Ukrajna orosz megtámadása után is lehetséges ugyan a vasúti kapcsolat használata, ettől azonban az európai megrendelők többsége ódzkodik. Ez meglátszik a statisztikai adatokon is: az Eurasian Rail Alliance indexének adatai szerint 2023 első hónapjaiban több mint felével kisebb volt az Európai Unió országai és Kína között a középső korridoron keresztül szállított konténerek mennyisége: a korábban havi 50 ezer TEU-s forgalom például februárban már csak 17 ezer TEU-t tett ki. Továbbra is nagyon egyenetlen a forgalom: keletről nyugatra több mint kétszer annyi konténert szállítanak, mint az ellenkező irányba.

Magyarország esetében 2022 első hónapjai után volt egy nagyobb fellendülés, de nyárra visszaesett a forgalom, csak augusztusban volt egy nagyobb kiugrás. Míg 2022 elején hazánkból is indultak konténerek a középső korridoron kelet felé, ez 2022 májusa óta megszűnt. Februárban pedig már csak 112 TEU, alig másfél vonatnyi konténer érkezett keletről is Magyarországra.

A visszaeső transzeurázsiai vasúti forgalommal a RaiFreight.com szaklapban is foglalkoztak. A kínai tulajdonú BTT Freight Management értékesítési vezetőjével, Hsz-niao Csanggal készítettek interjút. Az újságban konkrét adatokat nem neveztek meg, csakhogy nagyon jelentős a Kína–Európa expressz (KEE) volumenek visszaesése.
Idén a Kínából induló KEE-vonat el se éri Európát, jellemzően ugyanis csak Oroszországig közlekedik. Lehetségesnek tartják az iparágban, hogy a vonatok sokkal inkább Kína–Oroszország expresszek lesznek a jövőben. Ezt erősíti, hogy újabb összeköttetéseket is nyitottak ezen relációkban idén, például a Peking–Moszkva és Langfang–Moszkva útvonalakat.

Csang azt is elmondta, hogy az Oroszországon keresztül vezető útvonallal kapcsolatos problémákon kívül a Kínai Vasút új politikája is megnehezíti a kelet-közép-európai vonatok közlekedését. A kínai nemzeti vasúttársaság új küszöbértéket vezetett be, amit ötven TEU-ban határoztak meg. Magyarán, csak akkor indul közvetlen vonat más európai országba, ha ennyi konténer összegyűjthető, ami nem olyan egyszerű feladat. Ezért a közvetlen vonatok helyett több vegyes vonatot vezettek be a Kína–Európa-járatokra. Tavaly szeptemberben a Csengtu által üzemeltetett Cross Europe vonat jó példa a lehetséges megoldásra – ez Luxemburgba és Lengyelországba is szállít konténereket. A Jivu és Hszincsiang felől érkező konténereket pedig Duisburgba, Madridba, Hamburgba és a belarusz–lengyel határon fekvő Małaszewiczébe szállítják.

A jövőben arra lehet számítani, hogy csakis azok az áruk maradnak vasúton, amelyek esetében fontos szerepe van az eljutási időnek. Iyen lehet például a gyorsan változó divatipar vagy a magas értékű elektronikai eszközök.

Ezek is érdekelhetik

Érkeznek az első CRRC-szerelvények a Los Angeles-i metróhoz

Az új járművek a következő hat-nyolc hónapban állnak forgalomba. Átvette a Los Angeles-i metró üzemeltetője az első a kínai CRRC által készített szerelvényeit – tudósított...

Reális cél lehet az egységes európai NSV hálózat?

A Deutsche Bahn 20 ezer km-nyi új nagysebességű vasutat vizionál Európában 2050-ig, miközben Kínában már ma is 42 ezer km-es a hálózat.

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });