fbpx
2025. február 6. csütörtök

Évi 65 milliárd forintnak megfelelő összeggel támogatják az osztrák vasúti áruszállítást

A magyar állami támogatás tízszeresét fordítja a vasúti áruszállítás támogatására Ausztria. Jó hír: a rendszer sajátosságai révén a támogatásokból magyar vasútvállalatok is részesülhetnek.

A vasúti áruszállítás szabályozása, műszaki feltételei kezdenek egyre inkább egységessé válni Európában. A nemzetközi fuvarokban azonban továbbra is kiemelkedő szerepe van a helyi gazdasági és jogi viszonyok ismeretének. Különösen igaz ez az állami támogatásokra: nem érhető el egységes információ arról, hogy mely uniós országban milyen támogatásokra jogosultak a vasúti árufuvarozást választó fuvarozók vagy éppen a vasútvállalatok. Nagyon eltérő az egyes országok gyakorlata abban is, hogy mit és milyen formában támogatnak. Lehet például a pályahasználati díjak mértékével ösztönözni a vasúti szállításokat, de léteznek direkt ösztönzők is.

SCHIG

Ausztria az elérhető adatok szerint a legkomplexebb és az egyik legnagyobb mértékű támogatást biztosítja a vasúti áruszállítás számára. A támogatásokat kezelő Schieneninfrastruktur-Dienstleistungsgesellschaft GmbH (SCHIG) a Magyar Vasút kérésére azt is megosztotta szerkesztőségünkkel, hogy a tavaly összesen 166,5 millió euró, azaz 63 milliárd forintnak megfelelő támogatást osztottak szét (380-as forint–euró árfolyamon). Mindez hozzávetőlegesen tízszerese a hazai vasúti egyeskocsi-támogatás összegének, nálunk ugyanis 6,5 milliárd forintot fizetnek ki e célra. Az osztrák támogatási összeg nagyságát talán az érzékelteti legjobban, hogy a hazai vasúti áruszállítási toplistán szereplő cégek tavalyi árbevétele 220 milliárd forint volt.

- Hirdetés -


Az osztrák források kilenctizedét a vasúti forgalmak támogatása tette ki, 53 milliárd forintnak megfelelő összeggel. Ez három részből áll:

  1. az egyeskocsi-támogatásból (einzelwagenverkehr, EWV),
  2. a kíséretlen kombinált áruszállítás támogatásából (unbegleiteter kombinierter verkehr, UKV), továbbá
  3. a RoLa, a gördülő országút forgalmak támogatásából.

GYSEV, Foxrail, Eurogate

Összesen 28 társasággal van érvényes szerződés a 2023-tól 2027-ig tartó időszakra, ezek között számos szomszédos országban működő vasútvállalat található. Három magyar vasút szerződött a SCHIG-gel: az osztrák−magyar vegyes tulajdonú GYSEV Cargo, illetve a Foxrail és az Eurogate Rail Hungary.

Osztrák vasúti áruszállítási támogatások - RCA és magyar vasútvállalatok részére (2023, tervezet, ezer euró)
Osztrák vasúti áruszállítási támogatások - RCA és magyar vasútvállalatok részére (2023, tervezet, ezer euró) (Forrás: SCHIG)

A legjelentősebb támogatási összeget az osztrák állami tulajdonú Rail Cargo Austria (RCA) kapja, 2023-ra tervezetten 102 millió eurót, mintegy 39 milliárd forintot. Ez a 2022-es összes vasúti fuvarozási ténytámogatás kifizetésének 73 százalékát teszi ki. Az RCA támogatásának kétharmada az egyeskocsi-forgalom dotációja. Ez a 25 milliárd forintos tétel önmagában is hozzávetőlegesen a négyszerese a hazai egyeskocsi-támogatásnak. A társaság mintegy nyolcmilliárd forintnyi támogatást kap a konténerszállításra, a RoLa vonatokra pedig hatmilliárdnyit.
A magyar vasútvállalatok közül a tervezett forgalmak alapján a GYSEV-Cargo osztrák leánya 1,3 milliárd forintos támogatással számol. Összehasonlításul: a magyar egyeskocsi-támogatási rendszerben a GYSEV-Cargo 96 millió forinthoz jutott hozzá, míg Ausztriában az összes támogatásból 285 millió forintnyi érinti az egyeskocsi-forgalmakat.

A hazai vasútvállalatoknak is érdemes az osztrák támogatások hátterét megismerni, mert jelentős forrásokhoz juthatnak, különösen a konténer- vagy az egyeskocsi-fuvarozással összefüggésben!

Támogatás a módváltásért

Az SCHIG-nél kérdésünkre elmondták, hogy a vasúti árufuvarozás támogatásával a vasúti árufuvarozó vállalatokat támogatják, hogy olyan esetekben is a kötöttpályát válasszák a fuvarozók, amikor támogatás nélkül nagyrészt közúton, teherautókkal vinnék el az árut.
A csatlakozó vasúti és termináltámogatás lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy a közforgalmú vasúthálózathoz való közvetlen csatlakozás révén fenntartható módon szállítsák árujukat vasúton. A SCHIG a Klímavédelmi Minisztérium megbízásából végzi a mobilitási ágazat finanszírozási programjainak a végrehajtását. A vasúti terület mellett a helyi kutatás-fejlesztési alapnak (Österreichische Forschungsförderungsgesellschaft) is ők végzik az emissziómentes buszok és a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra (például töltők vagy hidrogénkutak) támogatását. Ez egy kiszámítható, költségvetési forrásból működő finanszírozási struktúra, ami hosszú távon tesz hozzáférhetővé forrásokat a fenntartható közlekedés számára.
Az eredmények pedig önmagukért beszélnek: Ausztriában az egyik legmagasabb a vasúti áruszállítás részaránya, különösen a közép-európai országoktól a szegmensben jóval elmaradó nyugat-európai országokkal összevetve. Európában csak a különleges helyzetben lévő balti országok, továbbá Svájc és Szlovákia tud magasabb szárazföldi közlekedési modal split értéket a vasút tekintetében felmutatni Ausztriánál. A 2021-ben harmincszázalékos vasúti részesedés azonban csak enyhén magasabb, mint a 26 százalékos magyar érték, de a 17 százalékos EU-s, és 19 százalékos német adatokhoz képest kiemelkedő. Az osztrák példa azt mutatja, hogy jelentős, hosszú távú támogatásokkal lehet változást elérni.

Borítókép: RCH terminál BILK (fotó: Rail Cargo)

Ezek is érdekelhetik

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Lesújt az Európai Bizottság az államvasutak áruszállító cégeire?

Tiltott állami támogatások miatt át kell alakítani az SNCF áruszállító részlegének működését. A döntés után egyre többen várják, hogy az állami eurómilliárdokkal támogatott DB...

Kétéves az egyeskocsi-támogatás

A szórt fuvarok fenntartását 2021 őszétől segíti a HUNGRAIL által kezdeményezett rendszer. Idén 6,4 milliárd forint állami támogatásban részesülnek vasúti áruszállító vállalatok az egyeskocsi-teherfuvarozási szolgáltatás...

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Sokféle támogatás segíthet a vasútnak

A Magyar vasút konferencia harmadik szekciójának témája a klímavédelem, az energiaügyek, a vasúti áruszállítás támogatása. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról...

Az RCH-nak jó éve lesz minden nehézség ellenére

Kovács Imre elnök szerint 2024 második negyedévében jöhet a gazdasági fellendülés. Az elmúlt években jelentős hatékonysági átalakításon ment keresztül a Rail Cargo Hungaria (RCH), másrészt...

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig.

Az EU tagállamai kockáztatják a vasútfejlesztési források elvesztését

Az Európai Unió tagállamai jelentős EU-s támogatásoktól eshetnek el, amelyek vasúti infrastruktúrájuk fejlesztésére és járműparkjuk modernizálására fordíthatók.