fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Évi 65 milliárd forintnak megfelelő összeggel támogatják az osztrák vasúti áruszállítást

A magyar állami támogatás tízszeresét fordítja a vasúti áruszállítás támogatására Ausztria. Jó hír: a rendszer sajátosságai révén a támogatásokból magyar vasútvállalatok is részesülhetnek.

A vasúti áruszállítás szabályozása, műszaki feltételei kezdenek egyre inkább egységessé válni Európában. A nemzetközi fuvarokban azonban továbbra is kiemelkedő szerepe van a helyi gazdasági és jogi viszonyok ismeretének. Különösen igaz ez az állami támogatásokra: nem érhető el egységes információ arról, hogy mely uniós országban milyen támogatásokra jogosultak a vasúti árufuvarozást választó fuvarozók vagy éppen a vasútvállalatok. Nagyon eltérő az egyes országok gyakorlata abban is, hogy mit és milyen formában támogatnak. Lehet például a pályahasználati díjak mértékével ösztönözni a vasúti szállításokat, de léteznek direkt ösztönzők is.

SCHIG

Ausztria az elérhető adatok szerint a legkomplexebb és az egyik legnagyobb mértékű támogatást biztosítja a vasúti áruszállítás számára. A támogatásokat kezelő Schieneninfrastruktur-Dienstleistungsgesellschaft GmbH (SCHIG) a Magyar Vasút kérésére azt is megosztotta szerkesztőségünkkel, hogy a tavaly összesen 166,5 millió euró, azaz 63 milliárd forintnak megfelelő támogatást osztottak szét (380-as forint–euró árfolyamon). Mindez hozzávetőlegesen tízszerese a hazai vasúti egyeskocsi-támogatás összegének, nálunk ugyanis 6,5 milliárd forintot fizetnek ki e célra. Az osztrák támogatási összeg nagyságát talán az érzékelteti legjobban, hogy a hazai vasúti áruszállítási toplistán szereplő cégek tavalyi árbevétele 220 milliárd forint volt.

- Hirdetés -


Az osztrák források kilenctizedét a vasúti forgalmak támogatása tette ki, 53 milliárd forintnak megfelelő összeggel. Ez három részből áll:

  1. az egyeskocsi-támogatásból (einzelwagenverkehr, EWV),
  2. a kíséretlen kombinált áruszállítás támogatásából (unbegleiteter kombinierter verkehr, UKV), továbbá
  3. a RoLa, a gördülő országút forgalmak támogatásából.

GYSEV, Foxrail, Eurogate

Összesen 28 társasággal van érvényes szerződés a 2023-tól 2027-ig tartó időszakra, ezek között számos szomszédos országban működő vasútvállalat található. Három magyar vasút szerződött a SCHIG-gel: az osztrák−magyar vegyes tulajdonú GYSEV Cargo, illetve a Foxrail és az Eurogate Rail Hungary.

Osztrák vasúti áruszállítási támogatások - RCA és magyar vasútvállalatok részére (2023, tervezet, ezer euró)
Osztrák vasúti áruszállítási támogatások - RCA és magyar vasútvállalatok részére (2023, tervezet, ezer euró) (Forrás: SCHIG)

A legjelentősebb támogatási összeget az osztrák állami tulajdonú Rail Cargo Austria (RCA) kapja, 2023-ra tervezetten 102 millió eurót, mintegy 39 milliárd forintot. Ez a 2022-es összes vasúti fuvarozási ténytámogatás kifizetésének 73 százalékát teszi ki. Az RCA támogatásának kétharmada az egyeskocsi-forgalom dotációja. Ez a 25 milliárd forintos tétel önmagában is hozzávetőlegesen a négyszerese a hazai egyeskocsi-támogatásnak. A társaság mintegy nyolcmilliárd forintnyi támogatást kap a konténerszállításra, a RoLa vonatokra pedig hatmilliárdnyit.
A magyar vasútvállalatok közül a tervezett forgalmak alapján a GYSEV-Cargo osztrák leánya 1,3 milliárd forintos támogatással számol. Összehasonlításul: a magyar egyeskocsi-támogatási rendszerben a GYSEV-Cargo 96 millió forinthoz jutott hozzá, míg Ausztriában az összes támogatásból 285 millió forintnyi érinti az egyeskocsi-forgalmakat.

A hazai vasútvállalatoknak is érdemes az osztrák támogatások hátterét megismerni, mert jelentős forrásokhoz juthatnak, különösen a konténer- vagy az egyeskocsi-fuvarozással összefüggésben!

Támogatás a módváltásért

Az SCHIG-nél kérdésünkre elmondták, hogy a vasúti árufuvarozás támogatásával a vasúti árufuvarozó vállalatokat támogatják, hogy olyan esetekben is a kötöttpályát válasszák a fuvarozók, amikor támogatás nélkül nagyrészt közúton, teherautókkal vinnék el az árut.
A csatlakozó vasúti és termináltámogatás lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy a közforgalmú vasúthálózathoz való közvetlen csatlakozás révén fenntartható módon szállítsák árujukat vasúton. A SCHIG a Klímavédelmi Minisztérium megbízásából végzi a mobilitási ágazat finanszírozási programjainak a végrehajtását. A vasúti terület mellett a helyi kutatás-fejlesztési alapnak (Österreichische Forschungsförderungsgesellschaft) is ők végzik az emissziómentes buszok és a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra (például töltők vagy hidrogénkutak) támogatását. Ez egy kiszámítható, költségvetési forrásból működő finanszírozási struktúra, ami hosszú távon tesz hozzáférhetővé forrásokat a fenntartható közlekedés számára.
Az eredmények pedig önmagukért beszélnek: Ausztriában az egyik legmagasabb a vasúti áruszállítás részaránya, különösen a közép-európai országoktól a szegmensben jóval elmaradó nyugat-európai országokkal összevetve. Európában csak a különleges helyzetben lévő balti országok, továbbá Svájc és Szlovákia tud magasabb szárazföldi közlekedési modal split értéket a vasút tekintetében felmutatni Ausztriánál. A 2021-ben harmincszázalékos vasúti részesedés azonban csak enyhén magasabb, mint a 26 százalékos magyar érték, de a 17 százalékos EU-s, és 19 százalékos német adatokhoz képest kiemelkedő. Az osztrák példa azt mutatja, hogy jelentős, hosszú távú támogatásokkal lehet változást elérni.

Borítókép: RCH terminál BILK (fotó: Rail Cargo)

Ezek is érdekelhetik

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Lesújt az Európai Bizottság az államvasutak áruszállító cégeire?

Tiltott állami támogatások miatt át kell alakítani az SNCF áruszállító részlegének működését. A döntés után egyre többen várják, hogy az állami eurómilliárdokkal támogatott DB...

Kétéves az egyeskocsi-támogatás

A szórt fuvarok fenntartását 2021 őszétől segíti a HUNGRAIL által kezdeményezett rendszer. Idén 6,4 milliárd forint állami támogatásban részesülnek vasúti áruszállító vállalatok az egyeskocsi-teherfuvarozási szolgáltatás...

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Sokféle támogatás segíthet a vasútnak

A Magyar vasút konferencia harmadik szekciójának témája a klímavédelem, az energiaügyek, a vasúti áruszállítás támogatása. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról...

Az RCH-nak jó éve lesz minden nehézség ellenére

Kovács Imre elnök szerint 2024 második negyedévében jöhet a gazdasági fellendülés. Az elmúlt években jelentős hatékonysági átalakításon ment keresztül a Rail Cargo Hungaria (RCH), másrészt...

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Döntés született a E-csatlakozókról a DAC vonatkozásában

Az FP5-TRANS4M-R projekt irányítóbizottsága döntést hozott a projektben egységesen alkalmazandó E-csatlakozó kialakításáról.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Lázár János: a kormány közlekedési akciótervet indított

A kormány ötpontos közlekedési akciótervéről adott részletes tájékoztatást Lázár János építési és közlekedési miniszter.