A magyar állami támogatás tízszeresét fordítja a vasúti áruszállítás támogatására Ausztria. Jó hír: a rendszer sajátosságai révén a támogatásokból magyar vasútvállalatok is részesülhetnek.
A vasúti áruszállítás szabályozása, műszaki feltételei kezdenek egyre inkább egységessé válni Európában. A nemzetközi fuvarokban azonban továbbra is kiemelkedő szerepe van a helyi gazdasági és jogi viszonyok ismeretének. Különösen igaz ez az állami támogatásokra: nem érhető el egységes információ arról, hogy mely uniós országban milyen támogatásokra jogosultak a vasúti árufuvarozást választó fuvarozók vagy éppen a vasútvállalatok. Nagyon eltérő az egyes országok gyakorlata abban is, hogy mit és milyen formában támogatnak. Lehet például a pályahasználati díjak mértékével ösztönözni a vasúti szállításokat, de léteznek direkt ösztönzők is.
SCHIG
Ausztria az elérhető adatok szerint a legkomplexebb és az egyik legnagyobb mértékű támogatást biztosítja a vasúti áruszállítás számára. A támogatásokat kezelő Schieneninfrastruktur-Dienstleistungsgesellschaft GmbH (SCHIG) a Magyar Vasút kérésére azt is megosztotta szerkesztőségünkkel, hogy a tavaly összesen 166,5 millió euró, azaz 63 milliárd forintnak megfelelő támogatást osztottak szét (380-as forint–euró árfolyamon). Mindez hozzávetőlegesen tízszerese a hazai vasúti egyeskocsi-támogatás összegének, nálunk ugyanis 6,5 milliárd forintot fizetnek ki e célra. Az osztrák támogatási összeg nagyságát talán az érzékelteti legjobban, hogy a hazai vasúti áruszállítási toplistán szereplő cégek tavalyi árbevétele 220 milliárd forint volt.
Az osztrák források kilenctizedét a vasúti forgalmak támogatása tette ki, 53 milliárd forintnak megfelelő összeggel. Ez három részből áll:
- az egyeskocsi-támogatásból (einzelwagenverkehr, EWV),
- a kíséretlen kombinált áruszállítás támogatásából (unbegleiteter kombinierter verkehr, UKV), továbbá
- a RoLa, a gördülő országút forgalmak támogatásából.
GYSEV, Foxrail, Eurogate
Összesen 28 társasággal van érvényes szerződés a 2023-tól 2027-ig tartó időszakra, ezek között számos szomszédos országban működő vasútvállalat található. Három magyar vasút szerződött a SCHIG-gel: az osztrák−magyar vegyes tulajdonú GYSEV Cargo, illetve a Foxrail és az Eurogate Rail Hungary.
A legjelentősebb támogatási összeget az osztrák állami tulajdonú Rail Cargo Austria (RCA) kapja, 2023-ra tervezetten 102 millió eurót, mintegy 39 milliárd forintot. Ez a 2022-es összes vasúti fuvarozási ténytámogatás kifizetésének 73 százalékát teszi ki. Az RCA támogatásának kétharmada az egyeskocsi-forgalom dotációja. Ez a 25 milliárd forintos tétel önmagában is hozzávetőlegesen a négyszerese a hazai egyeskocsi-támogatásnak. A társaság mintegy nyolcmilliárd forintnyi támogatást kap a konténerszállításra, a RoLa vonatokra pedig hatmilliárdnyit.
A magyar vasútvállalatok közül a tervezett forgalmak alapján a GYSEV-Cargo osztrák leánya 1,3 milliárd forintos támogatással számol. Összehasonlításul: a magyar egyeskocsi-támogatási rendszerben a GYSEV-Cargo 96 millió forinthoz jutott hozzá, míg Ausztriában az összes támogatásból 285 millió forintnyi érinti az egyeskocsi-forgalmakat.
A hazai vasútvállalatoknak is érdemes az osztrák támogatások hátterét megismerni, mert jelentős forrásokhoz juthatnak, különösen a konténer- vagy az egyeskocsi-fuvarozással összefüggésben!
Támogatás a módváltásért
Az SCHIG-nél kérdésünkre elmondták, hogy a vasúti árufuvarozás támogatásával a vasúti árufuvarozó vállalatokat támogatják, hogy olyan esetekben is a kötöttpályát válasszák a fuvarozók, amikor támogatás nélkül nagyrészt közúton, teherautókkal vinnék el az árut.
A csatlakozó vasúti és termináltámogatás lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy a közforgalmú vasúthálózathoz való közvetlen csatlakozás révén fenntartható módon szállítsák árujukat vasúton. A SCHIG a Klímavédelmi Minisztérium megbízásából végzi a mobilitási ágazat finanszírozási programjainak a végrehajtását. A vasúti terület mellett a helyi kutatás-fejlesztési alapnak (Österreichische Forschungsförderungsgesellschaft) is ők végzik az emissziómentes buszok és a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra (például töltők vagy hidrogénkutak) támogatását. Ez egy kiszámítható, költségvetési forrásból működő finanszírozási struktúra, ami hosszú távon tesz hozzáférhetővé forrásokat a fenntartható közlekedés számára.
Az eredmények pedig önmagukért beszélnek: Ausztriában az egyik legmagasabb a vasúti áruszállítás részaránya, különösen a közép-európai országoktól a szegmensben jóval elmaradó nyugat-európai országokkal összevetve. Európában csak a különleges helyzetben lévő balti országok, továbbá Svájc és Szlovákia tud magasabb szárazföldi közlekedési modal split értéket a vasút tekintetében felmutatni Ausztriánál. A 2021-ben harmincszázalékos vasúti részesedés azonban csak enyhén magasabb, mint a 26 százalékos magyar érték, de a 17 százalékos EU-s, és 19 százalékos német adatokhoz képest kiemelkedő. Az osztrák példa azt mutatja, hogy jelentős, hosszú távú támogatásokkal lehet változást elérni.
Borítókép: RCH terminál BILK (fotó: Rail Cargo)