fbpx
2024. november 8. péntek

DB Cargo: csökkenő teljesítmény, romló versenyképesség

 

 

Külső körülményekkel: az orosz-ukrán háborúval, az egyes kocsi fuvarozás elégtelen finanszírozásával magyarázták a Deutsche Bahn vezetői, miért veszteséges továbbra is a német szövetségi áruszállító vasút, a DB Cargo.

- Hirdetés -

 

Richard Lutz, a Deutsche Bahn (DB) vezérigazgatója és Lewin Holle pénzügyi igazgató a minap ismertette a 2023 első félévére vonatkozó mérlegadatokat. Ezek szerint a konszern 2023 első félévében is pozitív üzemi eredményt ért el. A korrigált Ebit 331 millió eurót tett ki. Az előző év első félévéhez (876 millió euró) képest azonban ez 62,2 százalékos csökkenést jelent. Az árbevétel 10,7 százalékkal 24 972 millió euróra csökkent. Az adózás utáni eredmény 424 millió euróról mínusz 71 millió euróra romlott – ismertette a Dvz.de.

A DB Cargo továbbra is a problémákkal küzd.

Ennek ellenére a vasúti áruszállítási üzletág érezhetően javította eredményeit. Míg 2022 első félévében 299 millió eurós veszteséget (korrigált EBIT) könyveltek el, addig 2023-ban ez a szám mínusz 195 millió euróra csökkent. A veszteség így 34,8 százalékkal zsugorodott. A DB Cargo azonban még mindig messze van a nyereségtől. És kétséges, hogy a 2024-re kitűzött cél, a nyereség elérése elérhető lesz-e.

A DB Cargo ugyanakkor az év első felében nagyobb volumencsökkenést kellett, hogy elszenvedjen.

A tonnatartalom 10 százalékkal csökkent 2023 első félévében. A fontosabb paraméter, a szállítási teljesítmény 11,2 százalékkal csökkent.

A DB szerint a volumencsökkenés elsősorban az energiaigényes ágazatokban, mint az acél és a vegyipar, valamint a transzeurázsiai folyosón az ukrajnai háború miatt következett be. Lutz hangsúlyozta, hogy 2030-ra a vasút 25 százalékos modális megosztását tűzték ki célul. De a csökkenés mellett ez valószínűleg nehéz lesz. Ehhez képest a közúti járművek futásteljesítménye 2023 első félévében csak 3,6 százalékkal csökkent.

Holle

a DB Cargo rossz pénzügyi eredményéért elsősorban az egyes kocsi fuvarozást tette felelőssé.

Ez a veszteség mintegy háromnegyedét tenné ki. – Egyetlen európai vasúttársaság sem képes egyedül nyereségesen működtetni ezt az üzletágat – mondta Holle. Igaz, hogy a DB Cargónak ebben a szegmensben is lényegesen hatékonyabbá és termelékenyebbé kell válnia. – De ez önmagában nem lesz elég. Más finanszírozási rendszerre van szükség – mondta a pénzügyi igazgató. Holle utalt a 2024-es szövetségi költségvetésre, amely szerint az egyes kocsi fuvarozás finanszírozási rendszerét most jelentősen nagyobb alapokra kívánják átállítani. Ez az egész iparágat érintené, nem csak a DB Cargót. – Ez elengedhetetlen feltétele annak, hogy ezt az üzletágat is nyereségesen tudjuk működtetni – mondta Holle.

A DB Cargo felelős vezetőinek érvelését megkérdőjelezték a magánvasutak, amelyek az állami vasúttársaság féléves beszámolója előtt hozták nyilvánosságra nyilatkozatukat. – A tulajdonosnak vagy hatékony szerkezetátalakítást kell kikényszerítenie, vagy ki kell szállnia a vállalatból – hangzott el a magán áruszállító vasutak szövetségének sajtótájékoztatóján. Szerintük az egyes kocsi fuvarozás, amelyet a DB Cargo eddig nagyrészt egyedül végzett, nagyon is gazdaságosan üzemeltethető lenne. A teherszállító magánvasutak ezt már régen bebizonyították – mondta Peter Westenberger, a Die Güterbahnen szövetség ügyvezető igazgatója. 

 

Ezek is érdekelhetik

Környezettudatos hulladékfuvarozás vasúton

A hulladék fuvarozására a közúti mellett a vasúti egyes kocsi fuvarozási technológia is kiválóan alkalmas.

Meghatározták a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre

A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.

Visszazuhant az ukrán-magyar árufuvarozás

A 2024-es első negyedévi adatok szerint az ukrán-magyar határátkelőhelyeken a vasúti áruszállítás volumene 45 százalékkal, azaz közel 650 ezer tonnával csökkent - írja a...

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Legfrissebb híreink

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.

Új cégstruktúrához megújuló márkanevek és logók a MÁV-nál

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.