fbpx
2024. március 1. péntek

DB Cargo: csökkenő teljesítmény, romló versenyképesség

 

 

Külső körülményekkel: az orosz-ukrán háborúval, az egyes kocsi fuvarozás elégtelen finanszírozásával magyarázták a Deutsche Bahn vezetői, miért veszteséges továbbra is a német szövetségi áruszállító vasút, a DB Cargo.

- Hirdetés -

 

Richard Lutz, a Deutsche Bahn (DB) vezérigazgatója és Lewin Holle pénzügyi igazgató a minap ismertette a 2023 első félévére vonatkozó mérlegadatokat. Ezek szerint a konszern 2023 első félévében is pozitív üzemi eredményt ért el. A korrigált Ebit 331 millió eurót tett ki. Az előző év első félévéhez (876 millió euró) képest azonban ez 62,2 százalékos csökkenést jelent. Az árbevétel 10,7 százalékkal 24 972 millió euróra csökkent. Az adózás utáni eredmény 424 millió euróról mínusz 71 millió euróra romlott – ismertette a Dvz.de.

A DB Cargo továbbra is a problémákkal küzd.

Ennek ellenére a vasúti áruszállítási üzletág érezhetően javította eredményeit. Míg 2022 első félévében 299 millió eurós veszteséget (korrigált EBIT) könyveltek el, addig 2023-ban ez a szám mínusz 195 millió euróra csökkent. A veszteség így 34,8 százalékkal zsugorodott. A DB Cargo azonban még mindig messze van a nyereségtől. És kétséges, hogy a 2024-re kitűzött cél, a nyereség elérése elérhető lesz-e.

A DB Cargo ugyanakkor az év első felében nagyobb volumencsökkenést kellett, hogy elszenvedjen.

A tonnatartalom 10 százalékkal csökkent 2023 első félévében. A fontosabb paraméter, a szállítási teljesítmény 11,2 százalékkal csökkent.

A DB szerint a volumencsökkenés elsősorban az energiaigényes ágazatokban, mint az acél és a vegyipar, valamint a transzeurázsiai folyosón az ukrajnai háború miatt következett be. Lutz hangsúlyozta, hogy 2030-ra a vasút 25 százalékos modális megosztását tűzték ki célul. De a csökkenés mellett ez valószínűleg nehéz lesz. Ehhez képest a közúti járművek futásteljesítménye 2023 első félévében csak 3,6 százalékkal csökkent.

Holle

a DB Cargo rossz pénzügyi eredményéért elsősorban az egyes kocsi fuvarozást tette felelőssé.

Ez a veszteség mintegy háromnegyedét tenné ki. – Egyetlen európai vasúttársaság sem képes egyedül nyereségesen működtetni ezt az üzletágat – mondta Holle. Igaz, hogy a DB Cargónak ebben a szegmensben is lényegesen hatékonyabbá és termelékenyebbé kell válnia. – De ez önmagában nem lesz elég. Más finanszírozási rendszerre van szükség – mondta a pénzügyi igazgató. Holle utalt a 2024-es szövetségi költségvetésre, amely szerint az egyes kocsi fuvarozás finanszírozási rendszerét most jelentősen nagyobb alapokra kívánják átállítani. Ez az egész iparágat érintené, nem csak a DB Cargót. – Ez elengedhetetlen feltétele annak, hogy ezt az üzletágat is nyereségesen tudjuk működtetni – mondta Holle.

A DB Cargo felelős vezetőinek érvelését megkérdőjelezték a magánvasutak, amelyek az állami vasúttársaság féléves beszámolója előtt hozták nyilvánosságra nyilatkozatukat. – A tulajdonosnak vagy hatékony szerkezetátalakítást kell kikényszerítenie, vagy ki kell szállnia a vállalatból – hangzott el a magán áruszállító vasutak szövetségének sajtótájékoztatóján. Szerintük az egyes kocsi fuvarozás, amelyet a DB Cargo eddig nagyrészt egyedül végzett, nagyon is gazdaságosan üzemeltethető lenne. A teherszállító magánvasutak ezt már régen bebizonyították – mondta Peter Westenberger, a Die Güterbahnen szövetség ügyvezető igazgatója. 

 

Ezek is érdekelhetik

Az RCG optimalizálja a logisztikai szolgáltatásait Olaszországban

A Desióban és San Stinóban található logisztikai központokat egyetlen leányvállalatban vonják össze.

A DB Cargo még több támogatásban részesülhet

A kormány további kétmilliárd euróval kívánja támogatni a klímabarát egyes kocsi fuvarozást. Ezzel elkerülhető lenne a tömeges létszámleépítés a német áruszállító vasútnál.

A DB Cargo 300 millió eurót kap az egyes kocsi fuvarozás támogatására

A súlyosan veszteséges német tehervasút kormányzati mentőövet kapott, de  ennek feltétele a komoly takarékossági program. A szakszervezetek korábban tízezres elbocsátást jósoltak, ha elmaradna az egyes kocsi fuvarok támogatása.

A kombinált fuvarozás fejlesztése a cél

Együttműködési megállapodást kötött a Hungrail a Nemzetközi Közúti-Vasúti Kombinált Fuvarozási Szövetséggel a Transport Logistic rendezvényén.

Belép a lengyel és a román piacra is a CER magánvasút

Az év derekán megkaphatja a lengyelországi és a romániai működési engedélyét a magyar magánvasút, mondta egy lapinterjúban Horváth Ottó, a CER Cargo Holding vezérigazgatója.

A csökkenő áruszállítási kereslet a vasúton is éreztette negatív hatását

A rekorder magyar energiaáraknak is szerepe lehetett abban, hogy jelentősen visszaesett a nemzetközi vasúti tranzitforgalom hazánkban.

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });