Külső körülményekkel: az orosz-ukrán háborúval, az egyes kocsi fuvarozás elégtelen finanszírozásával magyarázták a Deutsche Bahn vezetői, miért veszteséges továbbra is a német szövetségi áruszállító vasút, a DB Cargo.
Richard Lutz, a Deutsche Bahn (DB) vezérigazgatója és Lewin Holle pénzügyi igazgató a minap ismertette a 2023 első félévére vonatkozó mérlegadatokat. Ezek szerint a konszern 2023 első félévében is pozitív üzemi eredményt ért el. A korrigált Ebit 331 millió eurót tett ki. Az előző év első félévéhez (876 millió euró) képest azonban ez 62,2 százalékos csökkenést jelent. Az árbevétel 10,7 százalékkal 24 972 millió euróra csökkent. Az adózás utáni eredmény 424 millió euróról mínusz 71 millió euróra romlott – ismertette a Dvz.de.
A DB Cargo továbbra is a problémákkal küzd.
Ennek ellenére a vasúti áruszállítási üzletág érezhetően javította eredményeit. Míg 2022 első félévében 299 millió eurós veszteséget (korrigált EBIT) könyveltek el, addig 2023-ban ez a szám mínusz 195 millió euróra csökkent. A veszteség így 34,8 százalékkal zsugorodott. A DB Cargo azonban még mindig messze van a nyereségtől. És kétséges, hogy a 2024-re kitűzött cél, a nyereség elérése elérhető lesz-e.
A DB Cargo ugyanakkor az év első felében nagyobb volumencsökkenést kellett, hogy elszenvedjen.
A tonnatartalom 10 százalékkal csökkent 2023 első félévében. A fontosabb paraméter, a szállítási teljesítmény 11,2 százalékkal csökkent.
A DB szerint a volumencsökkenés elsősorban az energiaigényes ágazatokban, mint az acél és a vegyipar, valamint a transzeurázsiai folyosón az ukrajnai háború miatt következett be. Lutz hangsúlyozta, hogy 2030-ra a vasút 25 százalékos modális megosztását tűzték ki célul. De a csökkenés mellett ez valószínűleg nehéz lesz. Ehhez képest a közúti járművek futásteljesítménye 2023 első félévében csak 3,6 százalékkal csökkent.
Holle
a DB Cargo rossz pénzügyi eredményéért elsősorban az egyes kocsi fuvarozást tette felelőssé.
Ez a veszteség mintegy háromnegyedét tenné ki. – Egyetlen európai vasúttársaság sem képes egyedül nyereségesen működtetni ezt az üzletágat – mondta Holle. Igaz, hogy a DB Cargónak ebben a szegmensben is lényegesen hatékonyabbá és termelékenyebbé kell válnia. – De ez önmagában nem lesz elég. Más finanszírozási rendszerre van szükség – mondta a pénzügyi igazgató. Holle utalt a 2024-es szövetségi költségvetésre, amely szerint az egyes kocsi fuvarozás finanszírozási rendszerét most jelentősen nagyobb alapokra kívánják átállítani. Ez az egész iparágat érintené, nem csak a DB Cargót. – Ez elengedhetetlen feltétele annak, hogy ezt az üzletágat is nyereségesen tudjuk működtetni – mondta Holle.
A DB Cargo felelős vezetőinek érvelését megkérdőjelezték a magánvasutak, amelyek az állami vasúttársaság féléves beszámolója előtt hozták nyilvánosságra nyilatkozatukat. – A tulajdonosnak vagy hatékony szerkezetátalakítást kell kikényszerítenie, vagy ki kell szállnia a vállalatból – hangzott el a magán áruszállító vasutak szövetségének sajtótájékoztatóján. Szerintük az egyes kocsi fuvarozás, amelyet a DB Cargo eddig nagyrészt egyedül végzett, nagyon is gazdaságosan üzemeltethető lenne. A teherszállító magánvasutak ezt már régen bebizonyították – mondta Peter Westenberger, a Die Güterbahnen szövetség ügyvezető igazgatója.