fbpx
2024. április 21. vasárnap

Túl sok állami pénzt kap a DB Cargo?

A német magánvasutak egyenlő versenyfelételeket követelnek maguknak a DB Cargo-val. Az állami vasúttársaság ma teszi közzé első féléves számait.

A DB Cargo 2022 magas veszteségei miatt a “Die Güterbahnen” szövetség beavatkozásra szólította fel a szövetségi kormányt. – Nem szabad hagyni, hogy a DB Cargo hiánya tovább növekedjen. A tulajdonosnak vagy hatékony szerkezetátalakítást kell kikényszerítenie, vagy ki kell szállnia a vállalatból – hangzott el a magán áruszállító vasutak szövetségének sajtótájékoztatóján, amelyen a DVZ.de tudósítója is jelen volt. Az ok a DB Cargo veszteséges működése. 

Az üzemi eredmény 2022-ben mínusz 665 millió euró volt, az adózás utáni veszteség pedig 858 millió euró. A DB Cargo ma teszi közzé a 2023-as első félév számait.

A szövetség úgy véli, hogy a DB Cargo indokai a gyenge eredményre nem helytállóak. Például a megnövekedett pályaépítési munkákat említik fő okként. A szövetség szerint miközben a magánvasutak is szenvednek a rossz hálózati minőségtől, ennek ellenére még mindig nyereségesek.

- Hirdetés -

Ráadásul az egyes kocsi fuvarozás, amelyet a DB Cargo eddig nagyrészt egyedül végzett, nagyon is gazdaságosan üzemeltethető lenne. A teherszállító magánvasutak ezt már régen bebizonyították – mondta Peter Westenberger, a szövetség ügyvezető igazgatója. 

Az adófizetők pénzéből származó támogatásokat nem szabad ok nélkül folyósítani, és biztosítani kell a tisztességes versenyt. 

Ehelyett, mondta Westenberger, a szövetségi kormánynál a szokásos üzletmenet folyt.

A szövetség azt is bírálja, hogy évi 300 millió eurót szánnak az egyes kocsi fuvarozás támogatására. A DB Cargo azonban anélkül tette közzé ezt a számot, hogy koncepciót adott volna arról, a pénz hogyan segítené a forgalom átterelését a közútról a vasútra. Ráadásul a finanszírozási irányelv jelenlegi tervezetéből szinte csak a DB Cargo profitálna. Ahhoz viszont, hogy több forgalmat lehessen a közútról a vasútra terelni, úgynevezett szervizjáratokat kellene támogatni, és csak ott, ahol ma nincs, vagy túl kevés a mellékvágányok forgalma, az igényeknek megfelelően.

Ezért az egyesület követeli, hogy a tervezett, “iparági modell” alapján kialakított egyes kocsi támogatás egyértelműen a többletforgalomra irányuljon. Az ágazati modell a Német Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (VDV) és a “Die Güterbahnen” által közösen kidolgozott koncepció. A “Die Güterbahnen” továbbá támogatja, hogy a szövetségi kormány végre növelje az infrastrukturális beruházásokat. Szerintük több pénzt kellene az új és korszerűsített vonalakra, a villamosításra fordítani.

Ezek is érdekelhetik

Az új autók is vasúton utaznak

Az autógyártók a késztermék 70 százalékát vasúton jutattják el a megrendelőikhez Németországban és a régióban - hangzott el a  Német Logisztikai Szövetség (BVL) autóipari logisztikai fórumán. Ezt a mértéket azonban nem lesz könnyű megtartani.

Legfrissebb híreink

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.