A tíz vonalon a vonatok helyett járó buszokon nem válthatók meg a menetjegyek.
A MÁV közleményben foglalta össze a tudnivalókat azokról a járatokról, ahol keddtől a vonatok helyett autóbuszokat indít a MÁV–Volán-csoport.
A közlekedési társaságok arra hívják fel utasaik figyelmét, hogy utazásuk előtt feltétlenül tájékozódjanak a járatok indulási idejéről és helyéről. A közutak vonalvezetése miatt ugyanis az autóbuszos menetidők eltérhetnek a megszokottól, ez az indulási, érkezési idejüket is befolyásolja. Legtöbb esetben csak néhány perccel tér el a menetidő, de a komlói és a tiszaújvárosi vonal esetében 15-25 perccel hosszabb, míg az ipolytarnóci vonalon 10 perccel, az Abaújszántó-Hidasnémeti és Lakitelek-Kunszentmárton vonalszakaszon 5-5 perccel rövidebb utazási idővel kell számolni
– figyelmeztet a MÁV.
Az autóbuszokon a vasúti díjszabás és kedvezményrendszer érvényes, vármegye- és országbérletekkel is igénybe vehetők. Fontos, hogy a buszokon nem válthatók meg a menetjegyek, azokra csak előzetesen megvásárolt vasúti jeggyel, bérlettel lehet felszállni. A jegyeket legkényelmesebben online, a MÁV applikációval vagy az Elvira menetrendi tervező segítségével tudják megvenni az utazók. A buszokon nem szállíthatók kerékpárok.
A vonatokat helyettesítő autóbuszok lehetőség szerint érintik a vasútállomásokat, vagy közeli Volánbusz megállóhelyeken állnak meg. Az autóbusz-megállók – néhány kivétellel – a vasúti megállóhelyekhez viszonyítva a lakott területekhez közelebb vagy a falvak központjában helyezkednek el. Egyes településeken több megállása lesz az autóbuszoknak a vonatokhoz képest, így az eddiginél kevesebbet kell gyalogolni a megállóig, ezáltal sokak számára kedvezőbbé válik a közösségi közlekedés elérése – írja a közlemény.
A Volánbusz a tíz vonal kiszolgálásához a korszerű és környezetkímélő Credobus Econell 12 típusú, Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott szóló autóbuszait állítja be. Ezek a legújabb beszerzésű autóbuszok légkondicionáltak, elektronikus utastájékoztatási rendszer, fedélzeti kamera, kerekesszék és babakocsi elhelyezésére kialakított speciális férőhely és a felszállást segítő rámpa, valamint USB-csatlakozók is vannak bennük.
Az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését a jármű- és személyzethiány indokolja, amelyeknek enyhítésére egyrészt a MÁV–Volán-csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat, várja a csatlakozni szándékozók jelentkezését. Másrészt a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt az augusztus elsejétől – további intézkedésig – bevezetett közlekedésimód-váltás rövidtávon képes valamelyest enyhíteni.
Ugyanakkor hosszútávon a MÁV–Volán-csoport által kidolgozott járműstratégiában foglaltak megvalósítására van szükség ahhoz, hogy Magyarország közösségi közlekedése biztosan és versenyképes minőségben kiszolgálható legyen. Az érintett regionális vonalakon az Építési és Közlekedési Minisztérium – a közlekedési társasággal közösen – monitorozza az utasforgalom alakulását, hogy szükség esetén módosításokat hajtson végre a szolgáltatás lebonyolításában. A Volánbusz az augusztusi tapasztalatokat figyelembe veszi az iskolakezdésig, a még kedvezőbb buszmenetrendek kialakítása érdekében – írják a tájékoztatóban.
Nyitóképünkön az egyik utolsó motorvonat látható Battonyán (fotó: Török Szabolcs).