Európa vezető vasútvállalatainak vezérigazgatói a CER (Európai Vasúti és Infrastrukturális Vállalatok Közössége) Közgyűlésén és Irányító Bizottsági ülésén értékelték a tavalyi év eredményeit és megvitatták a 2025-ös, és illetve a közeljövőre vonatkozó ambiciózus munkaprogramot. Magyar részvétellel zajlott a brüsszeli program, a MÁV, a GYSEV és a HUNGRAIL vezetői is jelen voltak Hegyi Zsolt, Kövesdi Szilárd és Mosóczi László személyében.
A CER tagsága egyhangúlag megállapodott a legfontosabb prioritásokról, az alábbiak szerint:
- A vasút hatékonyabb, hosszú távú finanszírozása: különösen a következő EU-s pénzügyi időszak (2028-34 MFF) tükrében
- A vasúti szolgáltatások digitalizálása és a vasút kulcsfontosságú fejlesztéseinek biztosítása: Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS, FRMCS), Digitális Automatikus Kapcsolórendszer (DAC), Digitális Kapacitás Menedzsment (DCM).
- Katonai mobilitás, tekintettel a védelem és a biztonság kiemelt fontosságára az új Bizottság programjában
- Az EU összes fővárosának összekötése nagysebességű vasúthálózattal, a távolsági forgalom piaci részesedésének növelése és a tartós modális váltás érdekében.
A szektor vezető szereplői továbbra is hangsúlyozzák, hogy a transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) kiépítése létfontosságú az európai vasúti ágazat számára, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) korlátozott költségvetése ellenére a TEN-T projektek finanszírozása biztosított. Előfordulhat azonban, hogy az EU hosszú távú költségvetése (MFF) nem tartalmaz majd új CEF elemeket, így a TEN-T és más vasúti projektek megfelelő finanszírozásának biztosítása érdekében a CER az alábbi állásfoglalásokat fogalmazta meg:
- Garantált finanszírozás: A költségvetés biztosítása érdekében a vasúti ágazatra vonatkozó keretek fenntartása uniós és nemzeti szinten, valamint az uniós prioritások és a TEN-T paraméterek időben történő végrehajtásának biztosítása.
- Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RFF) és határokon átnyúló szakaszok: A határokon átnyúló vasúti projektek finanszírozásának kezelése, beleértve az ERTMS-t is, uniós szinten. Kedvezményes társfinanszírozási lehetőségek biztosítása a határon átnyúló szakaszokhoz és a nagyszabású uniós technológiai projektekhez.
- Európai Szemeszter és Versenyképességi Keret: a közlekedési kérdésekre, a reformok ösztönzésére és a vasúti beruházások támogatására kell összpontosítani. Konzultálni szükséges a nemzeti beruházási tervekben érdekelt felekkel, és egységesíteni kell a jelentéstételi eljárásokat.
- Klímakövetés, digitális címkézés és energiahatékonyság: az RRF módszertanában módosítani szükséges, hogy jobban tükrözze a vasúti technológiát és annak működését, továbbá tűzzen ki energiahatékonysági célokat, felismerve a vasút előnyeit.
Fotó: CER