Az idei European Railway Award központi üzenete az volt, hogy az európai vasúti ágazat minden szereplőt felszólít, hogy a tervezéstől most már ideje a végrehajtási fázisban lépni annak érdekében, hogy teljes mértékben kiaknázzák az egységes európai vasúti térség előnyeit. Enrico Letta, Dominique Riquet és Josef Doppelbauer voltak idén az European Railway Award díjazottjai.
A 18. European Railway Award rendezvényen amellett, hogy rangos elismeréseket adnak át a vasúti szektor kiemelt szereplőinek, arra is kiválóan alkalmas, hogy az ágazat szereplői felhívják a figyelmet vasutat érintő legfontosabb ügyekre. Az idei esemény központi üzenete az volt, hogy az európai vasúti ágazat minden szereplőt felszólítson arra – a politikai döntéshozóktól a tágabb szektoron át és azon túl is –, hogy a tervezéstől most már ideje a végrehajtási fázisban lépni. Mindezt annak érdekében, hogy teljes mértékben kiaknázzák az egységes európai vasúti térség előnyeit, ugyanis az összekapcsolt európai vasúthálózat kulcsfontosságú lépés a kontinens legnagyobb kihívásainak kezelésében: ez a versenyképesség és klímaváltozás.
Az UNIFE (Európai Vasúti Ellátási Ipari Szövetség) és a CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Vállalatok Közössége) által közösen szervezett díjátadón három elismerést adtak át, az „Új út az európai vasút számára: az inspirációtól a megvalósításig” mottójának keretében.
Enrico Letta volt olasz miniszterelnök “A Vasút Bajnoka” díjban részesült, amiért jelentős erőfeszítéseket tett a vasút népszerűsítése érdekében. Életműdíjat kapott Dominique Riquet volt európai parlamenti képviselő, aki karrierje során végig a vasút fejlődése érdekében tevékenykedett (kiemelten TEN-T rendelet és hosszú távú finanszírozások). Az eseményen Josef Doppelbauert az ERA – Európai Vasúti Ügynökség volt ügyvezető igazgatóját teljesítménydíjjal tüntették ki, aki több mint 25 éve tevékeny a vasúti ágazatban.
A díjátadó keretében a szektor kiemelt szereplői által elhangzott beszédekből jól kirajzolódott, hogy a vasút tényleges fejlődése érdekéven következetes finanszírozásra szükséges egy ambiciózus, 2028–2034 közötti időszakra szóló többéves pénzügyi kereten keresztül, ugyanakkor biztosítani kell a kiszámítható szabályozást, valamint olyan kiemelkedő szakpolitikai intézkedéseket és programokat, mint a TEN-T hálózat korszerűsítése és az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS) kiépítése.
Az ágazat az infrastruktúra korszerűsítésére, az innovatív technológiák alkalmazéséra és a határokon átnyúló hálózatok integrációjára szólítja fel az EU döntéshozóit és az Európai Parlament képviselőit, amelyek elengedhetetlenek a versenyképes európai gazdaság igényeinek kielégítéséhez.
A díjakkal járó pénzdíjat (10.000 EUR) az idei évben az Ukrán Vöröskeresztet szervezetnek ajánlották fel.
Fotó: European Railway Award / CER, UNIFE