fbpx
2025. április 20. vasárnap

Az EU közlekedési miniszterei megállapodtak a kapacitás-elosztási rendelettervezetről

A június 18-ai közlekedési miniszteri tanács elfogadta az általános megközelítést a kapacitás-elosztási rendelettervezettel kapcsolatban. Érdemes megjegyezni, hogy azért a magyar induló tárgyalási álláspontban megfogalmazottaktól meglehetősen távoli tartalommal. Többek között tárgyalták a közúti tehergépjárművek tömegéről és méreteiről szóló irányelv módosításról, valamint a kombinált fuvarozás irányelvről is.

Az Európai Parlament még márciusban szavazott a kapacitás-elosztási rendelettervezetről, így a 2024. második félévében, a magyar elnökség alatt a trilógussal folytatódhatnak a tárgyalások, melyhez először az új parlamentnek és a bizottságnak is meg kell alakulnia. A vasúti szektor álláspontja szerint még számos pontosításra van szükség a rendelettervezetben, például tagállami iránymutatások, határidők tekintetében. Öt érdekvédelmi szervezet, az ERFA – CLECAT – UIRR – UIP – ESC már közös közleményt is kiadott, melyben hangot adnak azon véleményüknek, hogy az elfogadott kompromisszumos javaslat nem elegendő ahhoz, hogy a kitűzött, egyébként támogatható és kívánatos célokat elérjük, mint a vasúti kapacitás optimalizálás, a határátmeneti koordináció javítása, menetrendszerűség és megbízhatóság, kiszámíthatóság javítása, ezáltal a vasút versenyképesebbé tétele

Csepreghy Nándor az Építési és Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettese, Molnár Katalin nagykövetasszony és Martin Kupka, Csehország közlekedési minisztere találkoztak.

A miniszteri tanácson tárgyalták a közúti tehergépjárművek tömegéről és méreteiről szóló irányelv módosításról is.

Az Európai Bizottság azzal érvelt a módosítási javaslata mellett, hogy 46 tonnás járművek határátmenetekben való közlekedése már most is engedélyezett (igaz intermodális forgalomban részt vevő zéró emissziós járművekre korlátozva), hozzátéve, hogy  ezek a járművek 2030-ra is csak 1%-ot, 2035-re is csak 1,6%-ot fognak képviselni. Több tagállam, például Svédország, Finnország, Olaszország is szorgalmazza, hogy a magyar elnökség folytassa a téma tárgyalását – bár információink szerint nem tervezi tárgyalni ezt a dossziét. A finnek például azzal is érveltek, hogy a NATO tagországoknak mindenképpen komoly beruházásokat kell majd eszközölnie a közúti infrastruktúrán. Több tagállam, köztük Németország, Franciaország, Ausztria, Szlovákia nehezményezte a javaslat negatív hatásait a közúti infrastruktúra és biztonság vonatkozásában, figyelmeztetve a tetemes többlet beruházási igényre. A franciák és az osztrákok egyaránt rámutattak arra is, hogy a vasút ösztönzését szolgáló intézkedésekre lenne szükség, márpedig a javaslat inkább ellentétes irányú modális váltás kockázatát hordozza.

- Hirdetés -

Kombinált árufuvarozási irányelv felülvizsgálata is terítékre került.

A Bizottság az externális költségekkel való közvetlen kapcsolást és az elektronikus áruszállítási információk (eFTI) szerepét hangsúlyozta, mint a kikényszerítésben és megfelelésben fontos részeket. Viszont továbbra is nagy véleménykülönbség mutatkozik a kombinált fuvarozás definíciójára vonatkozóan: a tagállamokat legfőképp az aggasztja, hogy a túl megengedő közúti rész inkább nem támogatja majd a modális váltást a fenntarthatóbb irányába, hanem ellentétes hatást vált ki. A tagállamok véleménye szerint az eFTI implementáció jelentős késése szintén negatív kockázatot jelent. Információink szerint a kombinált fuvarozási irányelv felülvizsgálata témája szerepel a magyar elnökség során tárgyalni tervezett témakörök között, így ezügyben várható majd előre haladás.

A miniszterek a napirendi pontokon kívül informálisan egyeztettek a TEN-T hálózat kiépítésének jelentőségéről és a kapcsolódó kiemelt beruházási igényekről, illetve az ehhez szükséges CEF források kiemelt szerepéről is. Megosztották gondolataikat a következő 5 év vonatkozásában az európai közlekedéspolitika prioritásairól, hangsúlyosan a közlekedés dekarbonizációjára és a modális váltás ösztönzésére fókuszálva.

Fotó: Európai Unió / https://newsroom.consilium.europa.eu/

Ezek is érdekelhetik

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

VTG teljes irányítást szerzett a Retrack Slovakia felett – magyar vezető is szerepet kap az irányításban

A VTG GmbH teljes körű tulajdonosává vált a Retrack Slovakia s.r.o.-nak, miután megvásárolta a fennmaradó részvényeket a Rail Services Slovakia s.r.o.-tól.

Európai közlekedési infrastruktúra fejlesztés: 9,5 milliárd eurós igény a CEF Transport keretében

A CEF 2024-es közlekedési pályázati felhívásaira összesen 258 pályázat érkezett, amelyek együttesen több mint 9,5 milliárd euró támogatást igényelnek.

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Sínen van az új EU-s kapacitáselosztási rendelet

Első olvasatban elfogadták az új Európai Uniós kapacitáselosztási rendelettervezettel kapcsolatos tárgyalási álláspontot.

Legfrissebb híreink

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Az EU védelmi stratégiájának szerves részét képezi a vasút

Az Európai Bizottság új európai védelemről szóló tervében elismerik a vasút alapvető szerepét az EU védelmi stratégiájában.

Indulástól érkezésig takarítószemélyzet a MÁV IC-járatain

Április elsejétől már éles üzemben fogja működtetni az új, menetközbeni takarítási rendszerét MÁV.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

A rovat további cikkei

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

Elszállt költségek és romló jövedelmezőség a vasúti árufuvarozóknál

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3%-kal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2%-kal tudtak emelkedni.