fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Az EU közlekedési miniszterei megállapodtak a kapacitás-elosztási rendelettervezetről

A június 18-ai közlekedési miniszteri tanács elfogadta az általános megközelítést a kapacitás-elosztási rendelettervezettel kapcsolatban. Érdemes megjegyezni, hogy azért a magyar induló tárgyalási álláspontban megfogalmazottaktól meglehetősen távoli tartalommal. Többek között tárgyalták a közúti tehergépjárművek tömegéről és méreteiről szóló irányelv módosításról, valamint a kombinált fuvarozás irányelvről is.

Az Európai Parlament még márciusban szavazott a kapacitás-elosztási rendelettervezetről, így a 2024. második félévében, a magyar elnökség alatt a trilógussal folytatódhatnak a tárgyalások, melyhez először az új parlamentnek és a bizottságnak is meg kell alakulnia. A vasúti szektor álláspontja szerint még számos pontosításra van szükség a rendelettervezetben, például tagállami iránymutatások, határidők tekintetében. Öt érdekvédelmi szervezet, az ERFA – CLECAT – UIRR – UIP – ESC már közös közleményt is kiadott, melyben hangot adnak azon véleményüknek, hogy az elfogadott kompromisszumos javaslat nem elegendő ahhoz, hogy a kitűzött, egyébként támogatható és kívánatos célokat elérjük, mint a vasúti kapacitás optimalizálás, a határátmeneti koordináció javítása, menetrendszerűség és megbízhatóság, kiszámíthatóság javítása, ezáltal a vasút versenyképesebbé tétele

Csepreghy Nándor az Építési és Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettese, Molnár Katalin nagykövetasszony és Martin Kupka, Csehország közlekedési minisztere találkoztak.

A miniszteri tanácson tárgyalták a közúti tehergépjárművek tömegéről és méreteiről szóló irányelv módosításról is.

Az Európai Bizottság azzal érvelt a módosítási javaslata mellett, hogy 46 tonnás járművek határátmenetekben való közlekedése már most is engedélyezett (igaz intermodális forgalomban részt vevő zéró emissziós járművekre korlátozva), hozzátéve, hogy  ezek a járművek 2030-ra is csak 1%-ot, 2035-re is csak 1,6%-ot fognak képviselni. Több tagállam, például Svédország, Finnország, Olaszország is szorgalmazza, hogy a magyar elnökség folytassa a téma tárgyalását – bár információink szerint nem tervezi tárgyalni ezt a dossziét. A finnek például azzal is érveltek, hogy a NATO tagországoknak mindenképpen komoly beruházásokat kell majd eszközölnie a közúti infrastruktúrán. Több tagállam, köztük Németország, Franciaország, Ausztria, Szlovákia nehezményezte a javaslat negatív hatásait a közúti infrastruktúra és biztonság vonatkozásában, figyelmeztetve a tetemes többlet beruházási igényre. A franciák és az osztrákok egyaránt rámutattak arra is, hogy a vasút ösztönzését szolgáló intézkedésekre lenne szükség, márpedig a javaslat inkább ellentétes irányú modális váltás kockázatát hordozza.

- Hirdetés -

Kombinált árufuvarozási irányelv felülvizsgálata is terítékre került.

A Bizottság az externális költségekkel való közvetlen kapcsolást és az elektronikus áruszállítási információk (eFTI) szerepét hangsúlyozta, mint a kikényszerítésben és megfelelésben fontos részeket. Viszont továbbra is nagy véleménykülönbség mutatkozik a kombinált fuvarozás definíciójára vonatkozóan: a tagállamokat legfőképp az aggasztja, hogy a túl megengedő közúti rész inkább nem támogatja majd a modális váltást a fenntarthatóbb irányába, hanem ellentétes hatást vált ki. A tagállamok véleménye szerint az eFTI implementáció jelentős késése szintén negatív kockázatot jelent. Információink szerint a kombinált fuvarozási irányelv felülvizsgálata témája szerepel a magyar elnökség során tárgyalni tervezett témakörök között, így ezügyben várható majd előre haladás.

A miniszterek a napirendi pontokon kívül informálisan egyeztettek a TEN-T hálózat kiépítésének jelentőségéről és a kapcsolódó kiemelt beruházási igényekről, illetve az ehhez szükséges CEF források kiemelt szerepéről is. Megosztották gondolataikat a következő 5 év vonatkozásában az európai közlekedéspolitika prioritásairól, hangsúlyosan a közlekedés dekarbonizációjára és a modális váltás ösztönzésére fókuszálva.

Fotó: Európai Unió / https://newsroom.consilium.europa.eu/

Ezek is érdekelhetik

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Sínen van az új EU-s kapacitáselosztási rendelet

Első olvasatban elfogadták az új Európai Uniós kapacitáselosztási rendelettervezettel kapcsolatos tárgyalási álláspontot.

Az Európai Parlament első olvasatban elfogadta a Weights & Dimensions irányelv módosítását

A vasútnak tovább kell lobbiznia, hogy a jogszabály ne maradjon csak a közút zöldítésének szintjén, hanem az a teljes közlekedés zöldítését segítse.

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Legfrissebb híreink

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

A veszélyes áru szegmens növekedésére a vasútnak is fel kell készülnie

Minél nagyobb arányban vasúton és biztonságban kell történnie a veszélyes áruk szállításának.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A rovat további cikkei

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.