fbpx
2025. május 22. csütörtök

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről (MFF) – adta hírül a CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége). Az unió a „Megújuló hosszú távú költségvetés a változó világban” tárgyú jelentés arra tesz javaslatot, hogy a következő pénzügyi időszak nagyobb és hangsúlyosabb szerepet adjon a közlekedés finanszírozásnak – tekintettel annak jelentőségére. Az EP ezzel elismeri, hogy Európa jövőbeni növekedésében és ellenállóképességében létfontosságú szerepe van a közlekedésnek.

A parlamenti jelentés hangsúlyozza, hogy nagyobb, megerősített költségvetésre szükséges ahhoz, hogy választ adjon az EU ambícióira és jelen kihívásaira. A jelentés bátorítja a Tanácsot, hogy új, saját EU forrásokról döntsön mielőbb annak érdekében, ahogy a közös kölcsönök visszafizetése lehetővé váljon és hogy megfelelő források álljanak rendelkezésre a következő pénzügyi időszakban.

A jelentés kiemeli, hogy a következő pénzügyi időszaknak építenie kellene a meglévő közlekedési támogatásra, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközre (CEF): jóval nagyobb, közvetlen elbírálású forrás kell energia, közlekedés és digitális infrastruktúrára, mindezt úgy, hogy prioritást élveznek az EU hozzáadott értékkel rendelkező határkeresztező kapcsolatok és nemzeti összeköttetések.

- Hirdetés -

A CER arról is tájékoztat, hogy a jelentés figyelmet fordít a kettős felhasználású infrastruktúrára és gördülőállományra, támogatja az EU Fenntartható turizmus stratégiájának megvalósítására irányuló törekvéseket és a Bizottság elkötelezettségét a fosszilis üzemanyagok és környezetileg káros anyagok kivezetésére vonatkozóan a következő MFF során.

A vasúti szektorban hatalmas potenciál van az EU konnektivitásának, fenntarthatóságának és versenyképességének megváltoztatására. Ugyanakkor jelentős finanszírozási kihívásokkal szembesül, miközben ambiciózus célokat kell megvalósítania többek között a TEN-T előírások teljesítéséhez – csak a törzshálózat vonatkozásában ennek becsült költsége 500 milliárd euró. A stabil finanszírozás az alapja a nagy vasúti projektek megvalósításának, amelyek forradalmasíthatják Európa közlekedését és logisztikáját.

 

Nyitóképünk illusztráció

 

————————————————————

Csatlakozzon Ön is a vasúti járműipar döntéshozóihoz – május 29-én Budapesten!
Érje el a legfontosabb döntéshozókat, értesüljön első kézből az iparági trendekről, teremtsen új üzleti lehetőségeket – mindezt a vasúti szektor legrangosabb tavaszi eseményén.

A rendezvényen a hazai járműpiac kiemelt szereplői és a szektor külföldi szakemberi egyaránt első kézből adnak bepillantást a jenlegi járműhelyzetről. Mik a hazai kilátások? Mi, hogyan működik a környező országokban? Milyen gyors és középtávú megoldások jelenthetik a rég várt változást a járműgyártás és -fejlesztés, finanszírozás, szabályozás, beszerzés, vagy akár karbantartás terén? A nemzetközi járműgyártó és lízingcégek miként tekintenek a magyar piacra, milyen lehetőségekkel szolgálhatnak? Többek között ezen kérdésekre keressük a válaszokat a Magyar Vasút – II. Vasúti Járműipari Szimpózium 2025-ös rendezvényén.

TOVÁBBI RÉSZLETEK AZ ESEMÉNY OLDALÁN

Ezek is érdekelhetik

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

VTG teljes irányítást szerzett a Retrack Slovakia felett – magyar vezető is szerepet kap az irányításban

A VTG GmbH teljes körű tulajdonosává vált a Retrack Slovakia s.r.o.-nak, miután megvásárolta a fennmaradó részvényeket a Rail Services Slovakia s.r.o.-tól.

Európai közlekedési infrastruktúra fejlesztés: 9,5 milliárd eurós igény a CEF Transport keretében

A CEF 2024-es közlekedési pályázati felhívásaira összesen 258 pályázat érkezett, amelyek együttesen több mint 9,5 milliárd euró támogatást igényelnek.

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Zöld finanszírozási rendszer segíthet a vasúti járműállományon?

A hazai járműállomány fejlesztésére a szándék megvan, de a forrás hozzá igencsak kérdéses. Gyors, de hosszútávú megoldásra van szükség.

Legfrissebb híreink

Az osztrákok közel 20 milliárd eurót költhetnek vasútépítésre

Az új ÖBB-Rahmenplan – több éves keretterv – a 2025-2030 időszakban 19,7 milliárd eurót szán vasúti pályahálózat-építésre Ausztriában.

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

Zéró-emissziós vasúti flotta felé halad Európa: ambiciózus partnerség az AERRL és az Infrabel között

Az AERRL és az Infrabell stratégiai együttműködése a nettó-zéró emissziós vasúti flotta elérése irányul.

A rovat további cikkei

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.