Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről (MFF) – adta hírül a CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége). Az unió a „Megújuló hosszú távú költségvetés a változó világban” tárgyú jelentés arra tesz javaslatot, hogy a következő pénzügyi időszak nagyobb és hangsúlyosabb szerepet adjon a közlekedés finanszírozásnak – tekintettel annak jelentőségére. Az EP ezzel elismeri, hogy Európa jövőbeni növekedésében és ellenállóképességében létfontosságú szerepe van a közlekedésnek.
A parlamenti jelentés hangsúlyozza, hogy nagyobb, megerősített költségvetésre szükséges ahhoz, hogy választ adjon az EU ambícióira és jelen kihívásaira. A jelentés bátorítja a Tanácsot, hogy új, saját EU forrásokról döntsön mielőbb annak érdekében, ahogy a közös kölcsönök visszafizetése lehetővé váljon és hogy megfelelő források álljanak rendelkezésre a következő pénzügyi időszakban.
A jelentés kiemeli, hogy a következő pénzügyi időszaknak építenie kellene a meglévő közlekedési támogatásra, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközre (CEF): jóval nagyobb, közvetlen elbírálású forrás kell energia, közlekedés és digitális infrastruktúrára, mindezt úgy, hogy prioritást élveznek az EU hozzáadott értékkel rendelkező határkeresztező kapcsolatok és nemzeti összeköttetések.
A CER arról is tájékoztat, hogy a jelentés figyelmet fordít a kettős felhasználású infrastruktúrára és gördülőállományra, támogatja az EU Fenntartható turizmus stratégiájának megvalósítására irányuló törekvéseket és a Bizottság elkötelezettségét a fosszilis üzemanyagok és környezetileg káros anyagok kivezetésére vonatkozóan a következő MFF során.
A vasúti szektorban hatalmas potenciál van az EU konnektivitásának, fenntarthatóságának és versenyképességének megváltoztatására. Ugyanakkor jelentős finanszírozási kihívásokkal szembesül, miközben ambiciózus célokat kell megvalósítania többek között a TEN-T előírások teljesítéséhez – csak a törzshálózat vonatkozásában ennek becsült költsége 500 milliárd euró. A stabil finanszírozás az alapja a nagy vasúti projektek megvalósításának, amelyek forradalmasíthatják Európa közlekedését és logisztikáját.
Nyitóképünk illusztráció
————————————————————
Csatlakozzon Ön is a vasúti járműipar döntéshozóihoz – május 29-én Budapesten!
Érje el a legfontosabb döntéshozókat, értesüljön első kézből az iparági trendekről, teremtsen új üzleti lehetőségeket – mindezt a vasúti szektor legrangosabb tavaszi eseményén.
A rendezvényen a hazai járműpiac kiemelt szereplői és a szektor külföldi szakemberi egyaránt első kézből adnak bepillantást a jenlegi járműhelyzetről. Mik a hazai kilátások? Mi, hogyan működik a környező országokban? Milyen gyors és középtávú megoldások jelenthetik a rég várt változást a járműgyártás és -fejlesztés, finanszírozás, szabályozás, beszerzés, vagy akár karbantartás terén? A nemzetközi járműgyártó és lízingcégek miként tekintenek a magyar piacra, milyen lehetőségekkel szolgálhatnak? Többek között ezen kérdésekre keressük a válaszokat a Magyar Vasút – II. Vasúti Járműipari Szimpózium 2025-ös rendezvényén.