Sikerrel végezte az elmúlt év feladatait a MÁV-START, de az idén is folyamatosan egyeztet a minisztériumokkal, hogy biztosított legyen a közlekedés finanszírozása a vállalat költségvetésében.
Tavaly a belföldi és nemzetközi utazási kedv is fokozatosan nőtt a koronavírus-járvány miatti korlátozások feloldásával – állapítja meg éves jelentésében a MÁV-Start, amelyet a Vg.hu ismertetett.
A közszolgáltatási személyszállításból 2022-ben 109 milliárd forintja folyt be, 37,83 milliárddal több az egy évvel korábbinál. Az ezenkívüli személyszállításból 7,8 milliárdja keletkezett, ami 4,1 milliárdos növekedést takar.
Bevételeinek alakulására az ukrajnai háború is hatással volt. A Magyarországra vonattal nagy számban érkező menekültek közül az ukrán állampolgárok a nemzetközi menetjegyek helyett ingyen, úgynevezett szolidaritási jeggyel utazhattak a nyugati határ felé. Az Ukrajnát vasúton elhagyó nem ukrán állampolgárok azonban nemzetközi menetjeggyel utaztak tovább.
A MÁV-Start köteles az állam által megrendelt személyszállítási szolgáltatás teljesítésére, és jogosult arra, hogy igényelje az ezzel kapcsolatban felmerülő, indokolt kiadásainak a megtérítését, amit nem fedeznek az e szolgáltatásból származó jegyárbevételei. E különbözet 2021-ben 231,2 milliárd, 2022-ben 292,1 milliárd forint volt.Fontos tehát, hogy ez a hatalmas összeg nem állami támogatás, hanem az állam által az állampolgárok számára megrendelt szolgáltatás árának egy része. Nagyságát elsősorban a vasút minél nagyobb arányú igénybevételével lehet csökkenteni.
A vasúti pályák használatáért a MÁV-Start közel 80,9 milliárd forintot fizetett, ami 2,7 milliárdos növekedés volt a 2021-eshez képest, és a kiadásain belül ez volt a legnagyobb tétel. A második legnagyobb kiadásnak a vasúti kocsik karbantartása számított 30,4 milliárd forinttal, ami az előző év 12,7 milliárdjának több mint a dupláját tette ki. A kocsik tisztítása és a grafittik eltávolítása 7,6 milliárdot vitt el, kevesebbet, mint 2021-ben. Viszont a pályakarbantartás kijött szerény egymillióból, vélhetőleg azért, mert ennek a költsége nem a saját tevékenységek, hanem az igénybe vett szolgáltatások között szerepel.
A MÁV-Start jelentése felidézi, hogy a villamos energia 2021. év végi tőzsdei árai (vontatás, üzemanyag stb.) emelkedésnek indultak, a korábbi stabil környezetet egy ingadozó, a korábbi mértéket többszörösen meghaladó árazás váltotta fel. Bár Ukrajnában a csoportnak nincs közvetlen tevékenysége, a 2022 februárjában indult háború, az annak kapcsán elrendelt szankciók már erősen hatnak a magyar gazdaságra és minden társaságra, valamint tovább ronthatják az üzemanyag- és az energiaárak alakulását. Emellett jelentősen drágultak az alapanyagok, nőtt az infláció, a devizaárfolyamok pedig a korábbinál jobban ingadoznak.
A megnövekedett energiaárak továbbra is jelentős többletköltséget okoznak, és – főként közvetlenül, de a támogató társaságok által a szolgáltatási értékláncon keresztül is – a közfeladat-ellátóknál költségtérítési igényt jelentenek 2023-ban is.
Az év során és 2023-ban is folyamatosak az egyeztetések a minisztériumokkal, hogy az aktuális kormányzati intézkedésekhez igazodva biztosított legyen a közlekedés, és a közfeladat-ellátó társaságoknál az év során várható költségtérítési igény növekedése ne okozzon pénzügyi nehézséget – olvasható a jelentésben.