fbpx
2024. október 7. hétfő
spot_img

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

A Railtarget vasúti szaklap a cseh, szlovák és magyar vasúti siklások számáról és a forgalomhoz viszonyított arányáról jelentett meg cikket, amiről a Magyar Vasút Online is beszámolt. A siklások számát azonban nem részletezték, hogy milyen adatforrásból használták fel.

A siklások száma jóval magasabb, mint az Eruostat adatbázisában elérhető értékek az említett cikkben. Az EU statisztikai hivatala az ERA, az Európai Vasúti Hivatal adatait teszi közzé. Az adatbázis alapján 2022-ben 97 vasúti baleset történt Magyarországon, amelyek közül egyet okozott siklás. Ehhez képest 42 siklás említett a Railtarget.

- Hirdetés -

Az ERA adatbázisa alapján a siklások okozta vasúti balesetek száma az uniós országokban nagyon alacsony, ezért az évi néhány darabos mutatókat félrevezető lenne összehasonlítani. A 2018 és 2022 öt év siklásos baleseteinek számát a személy- és áruszállító vonatok által megtett teljes vonatkm mennyiségéhez arányosítva lehet összehasonlítani az európai országokat.

Ez alapján az Egyesült Királyság és a német nyelvű országok messze a legbiztonságosabb a vasúti közlekedés Európában, de Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el.

Ebben a kimutatásban Csehország teljesítménye kissé jobb, Szlovákiáé kissé rosszabb, mint a hazai mutatók.

Érdemes az összes vasúti balesetet is megvizsgálni, amiben hasonló a rangsor az országok között. Magyarország szintén középmezőnyben helyezkedik el a forgalomarányos balestek számában. Az igazán biztonságos nyugat- és észak-európai országokban azonban forgalomarányosan harmad annyi baleset van, mint hazánkban – ez jól mutatja, hogy lenne lehetőség a fejlődésre.

Magyarországi adatok: több baleset, arányában kevesebb siklás

A hazai vasúti baleseteket az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz tartozó Közlekedésbiztonsági Szervezet(KBSZ) vizsgálja. Éves jelentésük alapján a vasúti közlekedési események száma növekvő tendenciát mutatott. Azonban hosszabb távon vizsgálva még így is csökkenés látható.

A KBSZ-hez érkezett bejelentések összetétele nem ismert, nem lehet az éves jelentésekből megállapítani, hogy mennyi köthető sikláshoz ezek közül. Azonban a 2022-es 1464 darabos eseményszámhoz mérten is túlzónak tűnnek a cseh cikk által idézett 42 darab siklás.

Már csak azért is, mert a KBSZ 2011 óta nem csak az országos közforgalmú vasúthálózat baleseteit vizsgálja, hanem a helyi villamosközlekedés (Budapest, Debrecen, Miskolc, Szeged) mellett a metró, fogaskerekű, illetve a forgalmi teljesítményben nem jelentős, azonban a biztonsági eseményekben mégis gyakrabban felbukkanó kisvasutak is.

A KBSZ-hez bejelentett események messze túlnyomó része nem jelentős hatású, ezek nagy részét dokumentálja a szervezet. Az Európai Unióban egységes szabályrendszer működik azzal kapcsolatban, mikor kell részletes vizsgálatot indítani.

A KBSZ akkor készít részletes jelentést – amit nyilvánosan közzé is tesz honlapján –, amikor

  • a vonatütközés vagy vonat kisiklása, amely legalább egy ember halálát vagy öt vagy több ember súlyos sérülését okozza, vagy
  • a gördülőállományban, az infrastruktúrában vagy a környezetben keletkezett legalább 500 millió forintos jelentős kárt okoz, valamint
  • minden más hasonló baleset, amelynek nyilvánvaló hatása van a vasútbiztonsági szabályozásra vagy a biztonság irányítására.

A súlyos baleseteken kívül a nemzeti szabályozás lehetővé teszi a KBSZ számára, hogy – saját belátása szerint – egyéb olyan eseményeket is kivizsgáljon, amelyek hatással lehetnek a vasúti közlekedés biztonságára, valamint a vasúti biztonság szabályozására és irányítására.

A jelentős, részletesen vizsgált balesetek száma növekedést mutatott a korábbi évekhez mérten 2022-ben és 2023-ban. A balesetek okait is megnevezik ezeknél a jelentéseknél, a nagyvasúti események esetében azonban a siklások száma továbbra sem jelentős, 6-10 darab volt évente. Az összes baleset arányán belül ez csökkent is.

A részletes legfrissebb jelentés 2022-re elérhető. Ebben 11 olyan esemény szerepel, amiben a baleseti kárérték legfeljebb 150 ezer euró volt, hat esetben 150 ezer euró és 2 millió euró között volt a kár. Az előbbi esetben a baleseti középértékkel számolva átlagosan 30 millió forint adódik, a 11 eseményre ez 330 millió forint nagyságrendű kárértéket jelent. A hat darab nagyobb értékű balesetnél eseményenként átlagosan 350 millió forint kárérték adódik, összesen 2,1 milliárd forint. Igazán jelentős, 2 millió euró feletti baleset nem is történt ebben az évben.

Az átlagos baleseti értékekkel kalkulálva a hazai vasúti balesetek kára 2,5 milliárd forint alakulhatott. Ha minden kategóriában a maximális kárértéket vesszük, akkor sem haladta meg a legjelentősebb balesetek kárértéke az 5,2 milliárd forintot. Ezt érdemes azzal összevetni, hogy korábbi években a KTI azzal számolt, hogy a közúti közlekedési balesetek által okozott nemzetgazdasági kár évente 600-700 milliárd forint.

Ezek is érdekelhetik

Vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes!

Évente többen szenvednek súlyos sérüléseket, amikor vasútüzemi területen illegálisan tartózkodnak.

Teljes vágányzár a nagymarosi siklás miatt

Üres, de nem tisztított vagonok borultak föl. Kisiklott és felborult egy üres tartályvonat négy kocsija a nagymarosi állomáson, a helyszíni vizsgálat és a műszaki mentés...

Tehervonat siklott Kétpónál

A békéscsabai vonalon tehervagonok léptek ki a pályáról, részben tűzveszélyes és mérgező rakománnyal. Vasárnap déli fél egykor egy tehervonat siklott Kétpónál – jelentette a rendőrség....

Mindkét vágány járható a téglási baleset helyszínén

Zavartalanul közlekedhetnek a vonatok a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vasútvonalon, miután kedd éjszaka visszaadták a forgalomnak a bal vágányt is Hajdúhadház és Újfehértó között, ahol május 7-én...

Megkezdte a MÁV a tehervasúti baleset helyszínének a helyreállítását

Megkezdődött a vasárnap délelőtt Téglásnál történt tehervasúti baleset vagonjainak műszaki mentése, ám a teherkocsik beemelésének nehézsége és az erősen megrongálódott vasúti pálya miatt egyelőre nem tudni, mikor állhat helyre a vasúti közlekedés ezen a szakaszon - közölte a MÁV.

Figyelmeztető táblák a GYSEV vasúti átjáróiban

„Vészhelyzet esetén értesítendő” táblákat helyeztek el a vasúti átjárók többségében.

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.