fbpx
2024. június 12. szerda

A vasútnak is részesülnie kell az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer lehetőségeiből!

A HUNGRAIL célja, hogy a vasúti alágazatban is minél jobban kihasználhatók legyenek az energiafogyasztás csökkentése révén elérhető EKR-források. Az egyesület ezért egyeztetett az energiahivatal és a mérnökkamara illetékeseivel. A partnerek a kezdeményezés mellé álltak.

Magyarországon is működik (2021 óta) egy speciális pénzügyi rendszer, az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (EKR), amelynek célja, hogy az ország teljes energiafogyasztása évről évre csökkenjen, és 2030-ban ne haladja meg a 2005-ös 785 PJ (1 petajoule, azaz egymillió gigajoule) értéket. Ez összességében 32,5 százalékos energiahatékonyság-javulást jelentene. Minden villamosenergia-kereskedő vagy egyetemes szolgáltató, minden földgázkereskedő vagy egyetemes szolgáltató és minden közlekedési célú üzemanyagot a felhasználóknak értékesítő cég köteles az általa forgalmazott energiamennyiség évente meghatározott százalékának megfelelő fogyasztáscsökkenést elérni a végfelhasználóknál. A csökkentés kiváltható energiahatékonysági járulék megfizetésével is, amelynek mértéke ötvenezer forint évente 1 GJ-ra vonatkoztatva. Fontos, hogy az energiamegtakarítással kereskedni lehet, vagyis a vállalatok eladhatják az elért fogyasztáscsökkentésüket a kötelezetteknek, amelyek így mentesülnek a járulék arányos részének megfizetésétől.

Ennek a kereskedelemnek azonban az a feltétele, hogy az adott energiatakarékossági intézkedés igazolható módon megfeleljen a jogszabályi előírásoknak. A gyakorlatban ez úgy működik, hogy a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal (MEKH) elnöke rendeletben határozza meg az egyes energiahatékonyság-javító intézkedéseket és a belőlük származó energiamegtakarítás mértékét. Ezt a jegyzéket nevezzük EKR katalógusnak. A katalógusban azonban a közlekedés területéről jelenleg kizárólag közúti megtakarítási módok szerepelnek a kedvezőbb fogyasztású járművek üzembeállításától a kerékpárhasználaton keresztül a sofőrök takarékosabb vezetésre oktatásáig.
A HUNGRAIL szükségesnek tartja, hogy ez megváltozzon. Az egyesület azon dolgozik, hogy elkészítse a vasúti relevanciájú lapokat, és kezdeményezi azok fölvételét az EKR-katalógusba. Első lépésként a HUNGRAIL energiabizottságában fölmérte a tagvállalatok segítségével, hogy milyen energiamegtakarításokkal érdemes foglalkozni.

- Hirdetés -

Ezután háromoldalú egyeztetésen tisztázták a részleteket a MEKH és a Magyar Mérnöki Kamara (MMK) illetékeseivel. A megbeszélés minden tekintetben eredményes volt, a partnerek támogatják, hogy vasúti lapok is bekerüljenek az EKR katalógusba, és ehhez segítséget nyújtanak.
A vasúti területet érintően az intermodális fuvarozásról készült korábban katalóguslap, ennek jelenleg a HUNGRAIL bevonásával zajlik a frissítése. Ez a jogszabályi követelményeknek megfelelően be is mutatja, hogy pontosan hogyan kell számszerűen igazolni, hogy a korábbi, tisztán közutas szállítást fölváltó közút-vasút-közút logikájú fuvar mennyi energiamegtakarítást jelent. A tervek szerint a következő, katalógusba kidolgozandó, majd beillesztendő téma az energiatakarékos mozdonyvezetés lehet egyrészt annak oktatásával, másrészt gyakorlati megvalósításával.
A katalóguslapok közé a több vállalatot is érintő intézkedések beillesztésével javasolt, így a HUNGRAIL elsősorban ezekre fókuszál, ugyanakkor a csupán egy-két vállalatot érintő energiamegtakarító intézkedéseket sem zárja ki az EKR, azokat egyedi audit során, a megfelelő mérések igazolása mellett lehet elfogadtatni az Energiahivatallal.
A HUNGRAIL a vasúti témájú katalóguslapok kidolgozása és EKR-be illesztése mellett az irodai működésre vonatkozó katalóguslapok alkalmazását is ajánlja a tagvállalatai figyelmébe az energiabizottság keretein belül.

Ezek is érdekelhetik

Nem lesz kötelező a MÁV-tól és a GYSEV-től venni a vontatási áramot

A villamos energia önálló beszerzését teszi lehetővé a vasútvállalatok számára egy kormányhatározat. Beszámoltunk a Kormány 1280-as számon a július 17-i Magyar Közlönyben megjelent határozatáról, amely...

Több száz vagonnyi vadonatúj IC-szerelvényt szerzünk be

Mosóczi László nemcsak a MÁV-START vezérigazgatójaként, de miniszteri biztosként és HUNGRAIL-elnökként is válaszolt a Magyar Vasút havilap kérdéseire.

A Prolan mozdonyfogyasztás-mérője sikeres Németországban

Az elfogyasztott villamosenergia pontos mérése nem csak a takarékosságot szolgálja.

A tudatos energiagazdálkodók terepe lesz igazán az EKR

Harmadik évébe fordul az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer Magyarországon.

A módosított energiabeszerzéssel visszaszerezheti egyik versenyképességi előnyét az árufuvarozási szektor

Az új energiabeszerzési stratégiának köszönhetően a vasúti árufuvarozó vállalatok eredményesebben tudnak egyeztetni a szállítási díjakról.

Legfrissebb híreink

Új társ a közlekedés tervezéséhez: EMMA

Bemutatta legújabb digitális fejlesztését a MÁV-VOLÁN-csoport, a tesztüzemben elstartolt egységes utazástervezőt.

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Bővült a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. tolatómozdony-flottája

Erősítés érkezett a Csepeli Szabadkikötőbe: a MÁV-REC Kft. új mozdonya a „last mile” szolgáltatásának fejlesztésében kap főszerepet.

A rovat további cikkei

Gőzerővel robog az I. Vasúti Járműipari Szimpózium

2030-ig 100.000 férőhelynyi új vasúti járműre van szüksége a magyar vasúti piacnak.

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.