fbpx
2025. április 18. péntek

A vasútnak is részesülnie kell az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer lehetőségeiből!

A HUNGRAIL célja, hogy a vasúti alágazatban is minél jobban kihasználhatók legyenek az energiafogyasztás csökkentése révén elérhető EKR-források. Az egyesület ezért egyeztetett az energiahivatal és a mérnökkamara illetékeseivel. A partnerek a kezdeményezés mellé álltak.

Magyarországon is működik (2021 óta) egy speciális pénzügyi rendszer, az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (EKR), amelynek célja, hogy az ország teljes energiafogyasztása évről évre csökkenjen, és 2030-ban ne haladja meg a 2005-ös 785 PJ (1 petajoule, azaz egymillió gigajoule) értéket. Ez összességében 32,5 százalékos energiahatékonyság-javulást jelentene. Minden villamosenergia-kereskedő vagy egyetemes szolgáltató, minden földgázkereskedő vagy egyetemes szolgáltató és minden közlekedési célú üzemanyagot a felhasználóknak értékesítő cég köteles az általa forgalmazott energiamennyiség évente meghatározott százalékának megfelelő fogyasztáscsökkenést elérni a végfelhasználóknál. A csökkentés kiváltható energiahatékonysági járulék megfizetésével is, amelynek mértéke ötvenezer forint évente 1 GJ-ra vonatkoztatva. Fontos, hogy az energiamegtakarítással kereskedni lehet, vagyis a vállalatok eladhatják az elért fogyasztáscsökkentésüket a kötelezetteknek, amelyek így mentesülnek a járulék arányos részének megfizetésétől.

Ennek a kereskedelemnek azonban az a feltétele, hogy az adott energiatakarékossági intézkedés igazolható módon megfeleljen a jogszabályi előírásoknak. A gyakorlatban ez úgy működik, hogy a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal (MEKH) elnöke rendeletben határozza meg az egyes energiahatékonyság-javító intézkedéseket és a belőlük származó energiamegtakarítás mértékét. Ezt a jegyzéket nevezzük EKR katalógusnak. A katalógusban azonban a közlekedés területéről jelenleg kizárólag közúti megtakarítási módok szerepelnek a kedvezőbb fogyasztású járművek üzembeállításától a kerékpárhasználaton keresztül a sofőrök takarékosabb vezetésre oktatásáig.
A HUNGRAIL szükségesnek tartja, hogy ez megváltozzon. Az egyesület azon dolgozik, hogy elkészítse a vasúti relevanciájú lapokat, és kezdeményezi azok fölvételét az EKR-katalógusba. Első lépésként a HUNGRAIL energiabizottságában fölmérte a tagvállalatok segítségével, hogy milyen energiamegtakarításokkal érdemes foglalkozni.

- Hirdetés -

Ezután háromoldalú egyeztetésen tisztázták a részleteket a MEKH és a Magyar Mérnöki Kamara (MMK) illetékeseivel. A megbeszélés minden tekintetben eredményes volt, a partnerek támogatják, hogy vasúti lapok is bekerüljenek az EKR katalógusba, és ehhez segítséget nyújtanak.
A vasúti területet érintően az intermodális fuvarozásról készült korábban katalóguslap, ennek jelenleg a HUNGRAIL bevonásával zajlik a frissítése. Ez a jogszabályi követelményeknek megfelelően be is mutatja, hogy pontosan hogyan kell számszerűen igazolni, hogy a korábbi, tisztán közutas szállítást fölváltó közút-vasút-közút logikájú fuvar mennyi energiamegtakarítást jelent. A tervek szerint a következő, katalógusba kidolgozandó, majd beillesztendő téma az energiatakarékos mozdonyvezetés lehet egyrészt annak oktatásával, másrészt gyakorlati megvalósításával.
A katalóguslapok közé a több vállalatot is érintő intézkedések beillesztésével javasolt, így a HUNGRAIL elsősorban ezekre fókuszál, ugyanakkor a csupán egy-két vállalatot érintő energiamegtakarító intézkedéseket sem zárja ki az EKR, azokat egyedi audit során, a megfelelő mérések igazolása mellett lehet elfogadtatni az Energiahivatallal.
A HUNGRAIL a vasúti témájú katalóguslapok kidolgozása és EKR-be illesztése mellett az irodai működésre vonatkozó katalóguslapok alkalmazását is ajánlja a tagvállalatai figyelmébe az energiabizottság keretein belül.

Ezek is érdekelhetik

Nem lesz kötelező a MÁV-tól és a GYSEV-től venni a vontatási áramot

A villamos energia önálló beszerzését teszi lehetővé a vasútvállalatok számára egy kormányhatározat. Beszámoltunk a Kormány 1280-as számon a július 17-i Magyar Közlönyben megjelent határozatáról, amely...

Több száz vagonnyi vadonatúj IC-szerelvényt szerzünk be

Mosóczi László nemcsak a MÁV-START vezérigazgatójaként, de miniszteri biztosként és HUNGRAIL-elnökként is válaszolt a Magyar Vasút havilap kérdéseire.

A Prolan mozdonyfogyasztás-mérője sikeres Németországban

Az elfogyasztott villamosenergia pontos mérése nem csak a takarékosságot szolgálja.

A tudatos energiagazdálkodók terepe lesz igazán az EKR

Harmadik évébe fordul az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer Magyarországon.

A módosított energiabeszerzéssel visszaszerezheti egyik versenyképességi előnyét az árufuvarozási szektor

Az új energiabeszerzési stratégiának köszönhetően a vasúti árufuvarozó vállalatok eredményesebben tudnak egyeztetni a szállítási díjakról.

Legfrissebb híreink

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Az EU védelmi stratégiájának szerves részét képezi a vasút

Az Európai Bizottság új európai védelemről szóló tervében elismerik a vasút alapvető szerepét az EU védelmi stratégiájában.

Indulástól érkezésig takarítószemélyzet a MÁV IC-járatain

Április elsejétől már éles üzemben fogja működtetni az új, menetközbeni takarítási rendszerét MÁV.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

A rovat további cikkei

Nagy Bálint: a szaktárca célja, hogy a vasút részaránya növekedjen

Az államtitkár szövetséget ajánlott a vasúti árufuvarozásban részt vevő szereplők számára.

Vágtába kezdtek a vasúti árufuvarozók

Nyolc fő kategóriában, több mint 40 beavatkozási területet tartalmaz a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által készített VÁGTA program.

Az európai vasútvállalatok vezérigazgatói meghatározták a 2025-ös stratégiát és prioritásokat

Magyar részvétellel zajlott a brüsszeli program, a MÁV, a GYSEV és a HUNGRAIL vezetői is jelen voltak Hegyi Zsolt, Kövesdi Szilárd és Mosóczi László személyében.