fbpx
2025. január 13. hétfő

A módosított energiabeszerzéssel visszaszerezheti egyik versenyképességi előnyét az árufuvarozási szektor

A HUNGRAIL Energia Bizottsága által a tagvállalatok és a pályahálózat-működtetők bevonásával sikeresen kidolgozott energiabeszerzési javaslatot a közlekedésért felelős tárca befogadta, így a 2023-as évre vonatkozóan a pályahálózat-működtetők negyedéves periódusban szerzik be a szükséges villamosenergia mennyiségeket. A MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. a jövő évi első negyedéves árakat 90%-os pontossággal 30 nappal az aktuális negyedévet megelőzően közzé tették, amely a vasútvállalatoknak kiemelten fontos volt a tervezhetőség szempontjából.

Ez a módosítás azért kulcsfontosságú a vasúti árufuvarozási szektor számára, mert egyrészt enélkül kereskedelmi oldalról nem lehet lekövetni az ingadozásokat a vasúti rendszer tulajdonságaiból adódóan, másrészt a kiszámíthatóság és tervezhetőség az egyik legnagyobb versenyképességi előnye a szállítási módnak. Az árufuvarozó vasúti vállalatok így eredményesebben tudnak egyeztetni megrendelőikkel a szállítási díjakról.

Egyesületünk a tagvállalatok bevonásával folyamatosan megoldási javaslatokon dolgozik a megnövekedett energiaárak hatásainak mérséklésére, az erre a célra életre hívott Energia Bizottság munkájának köszönhető például a módosított energiabeszerzési stratégia is. A szakmai bizottság november végén ülésezett legutóbb, amelyen Feldmann Márton a bizottság elnöke beszámolt a Magyar Energetikai és Közmű-Szabályozási Hivatallal folytatott együttműködésről – arról már korábban hírt adtunk, hogy november eleje óta a két szervezet közös szakmai munkába kezdett a vasúti szektor érdekében. Kiemelt téma volt, hogy különböző energiahatékonyságot javító intézkedések megfeleljenek az EKR feltételeknek, azok elszámoltathatóak legyenek az EKR rendszerben.

- Hirdetés -

A bizottság jelenleg több energiahatékonysági intézkedést vizsgál – például fedélzeti hitelesített energiamérési rendszer kiépítése, vezetéstámogató rendszer fejlesztése, telepítése, járműcsere korszerű, energia visszatáplálásra képes villamos mozdonyokra, hibrid vontatójárművek beszerzése, jármű hajtásrendszerek korszerűsítése, személyszállító járművek hűtés-fűtés rendszerének korszerűsítése.

A Bizottság álláspontja szerint az elszámolható intézkedések közül a mozdonyvezetők energiahatékony vezetéstechnika-oktatása területén lehet az egyik legkisebb beruházási költséggel jelentős eredményt elérni, nagy potenciál van ezen a területen az energiafelhasználás csökkentésére, emiatt ezen téma részletesebb kidolgozására teszi első körben a hangsúlyt a HUNGRAIL Energia Bizottsága.

Ezek is érdekelhetik

Nem lesz kötelező a MÁV-tól és a GYSEV-től venni a vontatási áramot

A villamos energia önálló beszerzését teszi lehetővé a vasútvállalatok számára egy kormányhatározat. Beszámoltunk a Kormány 1280-as számon a július 17-i Magyar Közlönyben megjelent határozatáról, amely...

A vasútnak is részesülnie kell az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer lehetőségeiből!

A HUNGRAIL célja, hogy a vasúti alágazatban is minél jobban kihasználhatók legyenek az energiafogyasztás csökkentése révén elérhető EKR-források. Az egyesület ezért egyeztetett az energiahivatal és a mérnökkamara illetékeseivel. A partnerek a kezdeményezés mellé álltak.

Több száz vagonnyi vadonatúj IC-szerelvényt szerzünk be

Mosóczi László nemcsak a MÁV-START vezérigazgatójaként, de miniszteri biztosként és HUNGRAIL-elnökként is válaszolt a Magyar Vasút havilap kérdéseire.

A Prolan mozdonyfogyasztás-mérője sikeres Németországban

Az elfogyasztott villamosenergia pontos mérése nem csak a takarékosságot szolgálja.

Legfrissebb híreink

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Orientálható-e a pályaválasztás?

Tibenszky Moni Lisával, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk a pályaválasztás kérdésköréről, a vasúti szektor vonzerejéről.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iparvágányokról első kézből

A vasúti szektor résztvevőitől sokkal nagyobb együttműködésre lesz szükség, amelyhez a HUNGRAIL és társszervezetei kiváló kereteket tudnak biztosítani.

Dr. Bakai Kristóf Péter: a logisztikai racionalitások kiszolgálására készek vagyunk

Dr. Bakai Kristóf Péterrel beszélgettünk a vasúti szektort érintő határforgalmi kihívásokról, fejlesztésekről, aktualitásokról.

A rovat további cikkei

Hegyi Zsolt: szoros együttműködésben az utasokért

Azonnali intézkedésekről, értékesítési eredményekről, az aktuális és jövőbeni járműhelyzetről is beszélgettünk a MÁV-csoport vezetőjével.

Horváth Ottó: Idén a CER Hungary a cégcsoport legjobbja

HMAX-ot a vonatok, a jelzőrendszerek és a teljes infrastruktúra optimalizálása érdekében fejlesztette a Hitachi Rail.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.