fbpx
2024. április 16. kedd

Több száz vagonnyi vadonatúj IC-szerelvényt szerzünk be

Mosóczi László nemcsak a MÁV-START vezérigazgatójaként, de miniszteri biztosként és HUNGRAIL-elnökként is válaszolt a Magyar Vasút havilap kérdéseire.

„A kormány arról döntött, hogy körülbelül kétezermilliárd forint értékben fogunk járműveket beszerezni a MÁV-START, a GYSEV és a MÁV-HÉV számára különböző finanszírozási forrásokból. Azt nem is kell említeni, hogy ezekre a majdani motorvonatokra, kocsikra, mozdonyokra mennyire égető szükség van. A korábbi elképzelésekhez képest még hangsúlyosabbá szeretnénk tenni azt a kormányzati és szakmai szándékot, hogy a magyar hozzáadott érték minél nagyobb hányadot érjen el a gyártásban. A mozdonygyártást újra felfuttatni nem lehetséges rentábilisan és versenyképesen, hiszen a belföldi szükséglet nem teszi lehetővé a megfelelő sorozatnagyságot, de

kocsik, motorvonatok gyártásában gondolkozni nagyon is reális, adott esetben külföldi partner bevonásával. A munkát azzal fogjuk kezdeni munkatársaimmal, hogy elkészítünk egy tanulmányt arról, hogy a három említett közszolgáltató cégnél milyen járművekre van szükség” – nyilatkozza Mosóczi László a hazai kötöttpályás járműgyártás fejlesztésének koordinálásáért felelős miniszteri biztosként a Magyar Vasút márciusi számának címlapos interjújában.

„A program egyik legfontosabb pillére az IC+ kocsik gyártásának folytatása. A MÁV-START szolnoki járműjavítója, amely ma a MÁV Vagon Kft. része, már 92 kocsit elkészített, a magyar mérnökök és munkások munkáját folytatni kell, a cél, hogy 35 komplett szerelvényt ki tudjunk állítani IC+ kocsikból, ehhez még közel kétszáz személykocsira van szükség. Vannak elképzelések egyéb típusokra is, például alacsony padlós, kerékpárszállításra is alkalmas változatokra. A második pillért az IC-motorvonatok jelentik. Külön kategóriaként említem a 230 kilométer per órás sebességre is alkalmas, nemzetközi távolsági forgalomban bevethető szerelvényeket, hiszen a határainkon túl sok irányba ez a sebesség ma már követelmény. Itt még nem dőlt el, hogy mozdonyos vagy motorvonati szerelvények legyenek. Továbbá teljeskörűen cserélni kell a MÁV−HÉV járműveit is. Első körben egy áramnemű szerelvényekben gondolkozunk, de úgy, hogy később ezek továbbfejlesztéseként több áramnemű motorvonatok is ké- szülhessenek, amelyek átjárhatnak a nagyvasúti vagy városi közlekedési pályákra. Végül ugyancsak szükség van nem villamos üzemű, mellékvonali motorvonatokra. Saját mérnöki meggyőződésem az, hogy a jövő a hidrogénhajtásé, mert sokkal nagyobb hatótávolságú járműveket lehet ezzel a technológiával építeni, mint akkumulátoros hajtással.

Hogy a felsorolt járműveket le is tudjuk gyártani, ehhez hatalmas tőke kell, amelyet a költségvetés pillanatnyilag a háborús, inflációs gazdasági környezetben nem tud biztosítani. Ezért olyan konstrukcióban gondolkodunk, hogy a partner megelőlegezi a szükséges befektetést, és a vasútvállalat kilométeralapon bérli a járműveket. Természetesen a közszolgáltatási szerződésekben biztosítani kell ezeknek a pluszköltségeknek az elismerését a MÁV-START, a GYSEV, a MÁV−HÉV számára” – folytatta Mosóczi László.

- Hirdetés -

A MÁV-START vezérigazgatója arról is beszélt, hogy a cég járatain 2022-ben közel 132 millió utas utazott. A világjárvány után az egyszeri jegyvásárlások száma növekszik, idén már elérheti a 2019-es szintet, a távolsági szegmensben ez már tavaly megtörtént. A teljes turisztikai szezonban évtizedes rekordot megdöntve, több mint hárommillióan utaztak vonattal a Balatonhoz vagy onnan tovább, illetve a balatoni állomások között. Tavaly a kerékpárosok száma is rekordot döntött, 2020-hoz képest majdnem megduplázódott a jegyváltás.

A vezérigazgató beszélt arról is, hogy a májustól érvényes új vármegye- és országbérleteknek mi lesz a hatása. A belföldi turizmus fellendülését várja a fiatalok körében és más korosztályoknál is. A nyári balatoni, velencei-tavi, Tisza-tavi látogatásoknál akár teljesen új tendenciákkal is számolhatunk. A másik terület, ahol több utas lehet, az elővárosi forgalom. Ahol szükséges, ott a kocsik átcsoportosítását, nagyobb kapacitású motorvonatok beállítását ígéri. Szintén átrendeződés lehet a távolsági forgalomban a feláras vonatokról a párhuzamos nem felárasokra, hiszen az előbbiekre nem lesznek érvényesek az új, kedvezményes bérletek. A MÁV-START folyamatosan monitorozni fogja az utazási szokásokat, annak megfelelően tud majd beavatkozni, ahol szükséges.

Mosóczi László a HUNGRAIL elnökeként beszélt a Magyar Vasúti Egyesület legfontosabb idei feladatairól is: „Nemcsak nekünk, Európának, a világnak is érdeke, hogy a vasút teret nyerjen a közúttal szemben, a kitűzött klímacélok csak így teljesülhetnek.

Az árufuvarozásban ennek az egyik legfontosabb eszköze a kombinált fuvarozás lehet: ki kell építeni a terminálokat, a teherautók csak a terminálokig szállítanak, a terminálok között már a vasút. Szükséges a közúti szállítókat is kedvezményekkel ösztönözni, hogy éljenek a lehetőséggel. A HUNGRAIL és a NIT Hungary meghívására további három szakmai szervezet csatlakozott az intermodális fuvarozás fejlesztését célzó úgynevezett Intermodális Kerekasztal létrehozásához.

A másik fontos témánk az egyeskocsi-fuvarozás. Ennek fenntartása ugyancsak elemi érdek, közel húsz százalékát adja a vasúti fuvarozásnak. Sen- ki nem akarhatja, hogy Magyarország útjain egy évben közel négyszázezerrel több kamion járjon, márpedig ezt jelentené, ha megszűnne ez a szegmens.

A harmadik téma a V0. Ennek lényege, hogy létrehozzunk egy kelet−nyugati irányú vasúti folyosót, ahol a tehervonatok gördülékenyebben, gyorsabban közlekedhetnek, és Budapest elkerülésével kevésbé zavarják a sínek mentén élőket. A tapasztalatok azt mutatják, hogy egy ilyen vasútvonal mellé szívesen telepszenek gyártó- vagy logisztikai cégek, tehát a V0-nak, amikor megépül, iparfejlesztési, területfejlesztési hatása is lesz. A V0 előkészítésének, tervezésének a HUNGRAIL a gazdája.

A vontatási energia ára a negyedik fontos ügy.

Nagyon nagy hiba lenne, ha a növekvő fuvarárak miatt a forgalom visszaterelődne a közútra. A HUNGRAIL továbbra is szorgalmazza a hálózat-hozzáférési díj felárának elengedését, ugyanis az unió jelenlegi szabályai ezt lehetővé teszik, más országokban is történtek ezzel analóg intézkedések.

A másik, inkább már középtávú célunk, hogy minden mozdonyon mérhetővé tegyük a ténylegesen elfogyasztott energia mennyiségét, ez nemcsak azt tenné lehetővé, hogy a vasútvállalatok ne az átalányt, hanem a valódi fogyasztást fizessék meg, hanem azt is, hogy ha úgy akarják, saját maguk vásárolják vagy akár termeljék meg a villamos energiát. Az ehhez szükséges jogszabályi változtatásokra javaslatot adunk, a megvalósításhoz pedig programot indítunk, támogatást keresünk.

Ezek is érdekelhetik

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén.

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

Hároméves a MÁV-START CO2-számlálója

A MÁV-START 2021. február 17. óta működteti a CO2-számlálót. A vasúttársaság azzal a céllal indította el a kezdeményezést, hogy tudatosítsa, a közlekedési mód választásával is jelentősen csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége.

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.