A villamos energia önálló beszerzését teszi lehetővé a vasútvállalatok számára egy kormányhatározat.
Beszámoltunk a Kormány 1280-as számon a július 17-i Magyar Közlönyben megjelent határozatáról, amely a hálózat-hozzáférési díj felár részének elengedéséről rendelkezett. A határozat kitért egy másik témára is, amely elsősorban szintén a vasúti áruszállítás versenyképességének javítását célozza.
A dokumentum
felhívja az építési és közlekedési minisztert, hogy az energiaügyi miniszter bevonásával készítsen előterjesztést a vasúti vontatási és nem vontatási célú villamosenergia piacának olyan jellegű átalakításáról, amely lehetővé teszi a vállalkozó vasúti társaságok számára a villamos energia önálló, pályahálózat-működtetőtől független beszerzését.
A tavalyi energiaár-robbanás után kezdtek a vasúti alágazat szereplői intenzíven foglalkozni az energiaköltségek mérséklésének lehetséges módjaival. A Hungrail energiabizottságában intenzív munka indult. A mozdonyok fogyasztásmérése önmagában is csökkenti általában a költségeket, hiszen a pályaműködtetők – a MÁV és a GYSEV – ilyenkor a ténylegesen elfogyasztott energia árát számlázzák, nem az átalányt. A mérés ugyanakkor természetesen előfeltétele annak is, hogy a vasútvállalatok maguk szerezhessék be vagy akár termelhessék meg az energiát.
A mozdonyonkénti mérés elvileg tehát már ma is lehetséges, de a nálunk működő vontatójárműveknek még csak 15 százaléka van felszerelve megfelelő mérő- és kommunikációs berendezéssel. A saját energia beszerzése ennél bonyolultabb ügy. Legutóbb Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója, a Hungrail elnöke beszélt a tervekről a Magyar Vasút Clubban:
a jogszabályi, műszaki feltételeit is meg kell teremteni, a cél, hogy 2025-től már legyen meg ennek a lehetősége, de akár a saját termelésé is például napelemparkokkal.
Nyitóképünk forrása: flickr.com/photos/activsolar.