fbpx
2025. május 16. péntek

Nem lesz kötelező a MÁV-tól és a GYSEV-től venni a vontatási áramot

A villamos energia önálló beszerzését teszi lehetővé a vasútvállalatok számára egy kormányhatározat.

Beszámoltunk a Kormány 1280-as számon a július 17-i Magyar Közlönyben megjelent határozatáról, amely a hálózat-hozzáférési díj felár részének elengedéséről rendelkezett. A határozat kitért egy másik témára is, amely elsősorban szintén a vasúti áruszállítás versenyképességének javítását célozza.

A dokumentum

felhívja az építési és közlekedési minisztert, hogy az energiaügyi miniszter bevonásával készítsen előterjesztést a vasúti vontatási és nem vontatási célú villamosenergia piacának olyan jellegű átalakításáról, amely lehetővé teszi a vállalkozó vasúti társaságok számára a villamos energia önálló, pályahálózat-működtetőtől független beszerzését.

- Hirdetés -

A tavalyi energiaár-robbanás után kezdtek a vasúti alágazat szereplői intenzíven foglalkozni az energiaköltségek mérséklésének lehetséges módjaival. A Hungrail energiabizottságában intenzív munka indult. A mozdonyok fogyasztásmérése önmagában is csökkenti általában a költségeket, hiszen a pályaműködtetők – a MÁV és a GYSEV – ilyenkor a ténylegesen elfogyasztott energia árát számlázzák, nem az átalányt. A mérés ugyanakkor természetesen előfeltétele annak is, hogy a vasútvállalatok maguk szerezhessék be vagy akár termelhessék meg az energiát.

A mozdonyonkénti mérés elvileg tehát már ma is lehetséges, de a nálunk működő vontatójárműveknek még csak 15 százaléka van felszerelve megfelelő mérő- és kommunikációs berendezéssel. A saját energia beszerzése ennél bonyolultabb ügy. Legutóbb Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója, a Hungrail elnöke beszélt a tervekről a Magyar Vasút Clubban:

a jogszabályi, műszaki feltételeit is meg kell teremteni, a cél, hogy 2025-től már legyen meg ennek a lehetősége, de akár a saját termelésé is például napelemparkokkal.

Nyitóképünk forrása: flickr.com/photos/activsolar.

Ezek is érdekelhetik

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Elszállt költségek és romló jövedelmezőség a vasúti árufuvarozóknál

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3%-kal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2%-kal tudtak emelkedni.

Elstartolt az új MÁV+ app és éles üzemben zajlik a menetközbeni takarítás

Április 1-jével elérhető az új MÁV+ applikáció, és már minden IC-n jelen van az utazó takarító személyzet, indulástól érkezésig.

Forgalomba állt az első MÁV-arculatos Astride mozdony

A vasúttársaság flottájának új gépével a Mecsek IC vonatokon találkozhatnak az utasok, hamarosan további 14 is érkezhet.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Legfrissebb híreink

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Deutsche Bahn eladta a DB Schenkert

A Deutsche Bahn értékesítette a logisztikai leányvállalatát, a DB Schenkert a DSV dán közlekedési és logisztikai társaságnak.