A héten zajlik Berlinben az InnoTrans, a világ vezető közlekedés technológiai és mobilitási szakvására. A péntekig tartó esemény iránt rendkívüli az érdeklődés egész héten, az itt megjelenő cégek a kiállítás minden standját lefoglalták. Az InnoTrans 200 ezer négyzetméterén 42 csarnokban állították ki termékeiket és mutatják be szolgáltatásaikat a cégek, minden közlekedéstechnikával kapcsolatos szakterület bemutatkozott.
Ahogy az általában lenni szokott, a kiállított járművek élvezik a legnagyobb érdeklődést. Az esemény mottója a „Jövő közlekedése”, ennek megfelelően a középpontba leginkább az energiahatékonyság, a környezetvédelem, a digitalizáció és az innováció került. A vasút nemcsak a jelen, hanem a jövő hatékony és leginkább környezetbarát közlekedési formája, és ennek az elvárásnak a gyártók is igyekeznek eleget tenni. A kiállított járművek iránt már szinte a kapuk megnyitása után óriási volt az érdeklődés, ami nem is csoda, hiszen a vállalatok igyekeztek a legújabb és leginkább innovatív termékeikkel megjelenni Berlinben.
A Stadler itt mutatta be a környezetbarát és innovatív RS Zero fantázianevű vonatát, amely ugyan egy szóló kocsi, viszont alternatív hajtású, hidrogén hajtással egyaránt közlekedik. Ez a jármű a nem villamosított vonalakon garantálja a kibocsátásmentes közlekedést, akár Magyarországon is. A Stadler, mint a zöld technológiák élenjáró cége akkumulátoros hajtású járművet is bemutatott, egy Flirt-hez hasonló kétrészes motorvonatot. Ugyancsak nagy siker volt az Osztrák Szövetségi Vasutaknak (ÖBB) szállított emeletes KISS motorvonat is.
A Siemens itt állította ki először a Velaro nagysebességű vonatának azt a változatát, amelyet Egyiptomnak szánnak, így különlegesen meleg éghajlati körülményekhez fejlesztették ki. De nem kell ennyire messzire menni ahhoz, hogy a legkorszerűbb technológiával találkozzunk, hiszen a Cseh Államvasút a Railjet szerelvényekhez hasonló húsz Vectrain fantázianevű, zárt rendszerű szerelvényt rendelt, amelyhez vezérlőkocsi is tartozik, és óránként 230 kilométeres sebességgel is tud haladni. Ezzel a szerelvénnyel – pontosabban annak három kocsiját – együtt mutatta be a Siemens a szintén 230 km/h-ra alkalmas, négyáramrendszerű Vectron mozdonyát is.
Az Olasz Vasút (FS) is elhozta nagysebességű vonatát, a Frecciarossa 1000 szerelvényt, amely viszont a Hitachi Rail standján volt látható. A Hitachi Rail egyébként idén május végén fejezte be a Thales közlekedési üzletágának, a Ground Transportation System cég felvásárlását, így az új vállalat globális meghatározó szerepe megerősödik a fenntartható vasúti technológiák területén. De megjelentek itt, mégpedig nem kis érdeklődés mellett lengyel és horvát vasúti járműgyártók, előbbi például egy új, 200 km/h-ra alkalmas nagysebességű mozdonnyal, utóbbi pedig egy kétrészes motorvonattal. Ebből is látszik, hogy Kelet-Közép-Európa igyekszik felzárkózni az ismert nyugati járműgyártókhoz.
Az 59 országból érkezett mintegy 2940 kiállító közül hazánkból 25 cég jelent meg az idei InnoTranson. Az eseményen a V-Híd Csoport is önálló standon mutatja be szolgáltatásait. A 45 négyzetméteres területen a látogatók megismerhetik például a V-Híd pályaépítő-, átépítő és szabályozó gépparkját az úgynevezett VR szemüvegen keresztül. A cég munkatársai még augusztusban rögzítették 360 fokos kamerákkal az SMD 80-as, az Unimat és az USP gépeket munka közben. Az érdeklődő VR szemüvegre készült videó segítségével ismerheti meg a három vasúti nagygépet.
Szintén önálló standdal jelent meg a kiállításon – immáron hetedik alkalommal – az ugyancsak száz százalékos magyar tulajdonban levő Prolan cégcsoport is. A cég vasúti automatizálásban, energiaelosztásban, energiamérésben ajánl ügyfeleinek rendkívül innovatív termékeket és szolgáltatásokat, de ugyanígy otthonosan mozog önműködő vonatirányítási rendszerek vagy biztosítóberendezések kialakításában. A Prolan a szakkiállítás keretében komoly nemzetközi elismerésben részesült, kiemelkedő CSR tevékenységükért díjazták a céget, melyről itt írtunk bővebben.
Az autóbuszok között az Ikarus kettő, tisztán elektromos hajtású járművet állított ki. Mindkét busz szóló kivitelű, az egyik rövidített változat, viszont egy feltöltéssel háromszáz kilométert tudnak megtenni.
Nyitókép: © Messe Berlin GmbH