fbpx
2025. november 13. csütörtök

A kamionok támogatása a külföldi piacokon a vasút versenyhátrányát növeli

A közúti fuvarozók előnybe, a vasútiak hátrányba kerülnek.

A vasút hazai szereplői irigyen nézik, hogy a közúti áruszállítási ágazat milyen gyorsan és hatékonyan éri el a gazdálkodásukat ért kihívások átvészelését segítő kormányzati és uniós intézkedések bevezetését. A sofőrök képzésének támogatása, az üzemanyag adótartalmának visszatérítése, az útdíjfizetés egyszerűsítése, a bérek adóját csökkentő napidíjrendszer – néhány intézkedés, ami azt célozza, hogy a magyar kamionosok jobb eséllyel induljanak versenybe az európai utakon.

Ami azonban a nemzetközi versenyben nekik előny, az az áruszállítási ágazatok versenyében a vasútnak szükségképp hátrány. A bevezetett intézkedések nem közvetlen állami támogatásokat jelentenek, de nagyban segítik, hogy a közúti áruszállítás rugalmassága mellett sok esetben olcsóbb is lehessen a vasúti áruszállításnál.

A cél nem a vasút hátrányba hozása volt, hanem a magyar (és hasonlóan a többi keleti) közúti fuvarozó segítése a nyugati piacvédelmi intézkedések, trükkök ellen. Ausztria például a schengeni övezet szabályait hosszú évek óta semmibe véve újra határellenőrzést tart, ezzel lassítva az áruszállító járművek közlekedését, és jelentős gazdasági kárt okozva. Nyugati szomszédunk élen jár az apró, de igen kellemetlen szabályozások alkalmazásában, de Németország és Franciaország is bevezetett számos olyan, a minimálbérrel kapcsolatos szabályozást, ami csakis a hatékonyabban működő keleti vállalkozók adminisztratív költségeinek emeléseként értelmezhető.

A Magyar Vasút havilap április végén megjelenő számának cikke részletesen bemutatja a közúti fuvarozás versenyképességét segítő kormányzati döntéseket.

Ezek is érdekelhetik

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

A vasutakat helyzetbe kell hozni, mert nem fogják tudni kielégíteni az ipar szállítási igényét

Még magasabb szintre kell emelni a vasúti szektor szereplőinek és a minisztériumok közötti együttműködést.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Lesújt az Európai Bizottság az államvasutak áruszállító cégeire?

Tiltott állami támogatások miatt át kell alakítani az SNCF áruszállító részlegének működését. A döntés után egyre többen várják, hogy az állami eurómilliárdokkal támogatott DB...

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Folytatódik az egyeskocsi-teherfuvarozás támogatási programja

A HUNGRAIL sikere is, hogy idén 6,4 milliárdos állami támogatás jut a vasúti áruszállító vállalatoknak. Az Energiaügyi Minisztérium nyújt forrást az egyeskocsi-forgalom fenntartására 2023-ban. Az...

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

KÉKTÚRA mozdonyt és motorvonatot mutatott be a GYSEV

Az újonnan matricázott járművekkel a természetjárás és a fenntartható közlekedés kapcsolatát népszerűsíti a GYSEV.

Alan Beroud lesz a CER új elnöke

A CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége) közgyűlésén a tagvállalatok megszavazták az irányítóbizottság új összetételét.

A rovat további cikkei

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.