A GYSEV Zrt. az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz támogatásával megkezdi a Hegyeshalom–Csorna–Porpác–Szombathely–Zalaszentiván vasúti korridor TEN-T előírások szerinti korszerűsítésének előkészítését. A projekt összköltsége 3,5 milliárd Ft.
A vasúttársaság közleménye szerint a „Borostyán vasúti árufuvarozási folyosó egyes nyugat-dunántúli szakaszainak korszerűsítése – megvalósíthatósági tanulmány és tervek készítése” című projekt célja az észak-déli irányú vasúti közlekedés egyik kiemelt magyarországi szakaszának fejlesztését készíti elő. Ennek köszönhetően a Hegyeshalom–Csorna–Porpác–Szombathely–Zalaszentiván korridort a TEN-T előírások alapján korszerűsíthetik, azaz 22,5 tonnára emelik a vasúti pálya tengelyterhelését, 100 – 120 km/órára növelik a pályasebességet, emellett ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszert építenek ki. Fontos célja a projektnek, hogy 740 m hosszú tehervonatok közlekedésére alkalmas legyen a vasúti pálya Hegyeshalomtól Zalaszentivánig.
A GYSEV tájékoztatása szerint a most induló projekt az alábbi elemeket tartalmazza:
- megvalósíthatósági tanulmány készítése költség-haszon elemzéssel
- a Hegyeshalom – Szombathely szakasz fejlesztésére tanulmánytervi szintű tervek elkészítése
- a Szombathely – Zalaszentiván vasútvonal korszerűsítéséhez engedélyezési tervek elkészítése és a szükséges építési engedélyek megszerzése
- környezeti hatásvizsgálatok, Natura 2000 hatásbecslések elvégzése és környezetvédelmi engedélyek megszerzése.
A GYSEV és a Kontúr Csoport idén januárban írta alá a tanulmány készítésére és a tervezésre vonatkozó szerződést, így elkezdődhettek a projekt előkészítési munkálatai. A projekt összköltsége 3.500.000.000 Ft, amelynek 85%-át az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz biztosítja.
Illusztráció: HUNGRAIL