fbpx
2024. április 14. vasárnap

Minden szegmensben kínál zöld vonatokat a Stadler

Rövidebb vagy hosszabb távolsági vasúti közlekedés, elővárosi gyorsvasút, tram-train – a kötöttpályás személyszállítás a Stadler termékeivel akkor is megoldható zéró helyi emisszióval, ha nem épült ki a felsővezeték. Sőt, a tehervonatokat vontató mozdonyokból is létezik már akkumulátort is tartalmazó változat.

A Stadler mindig is élen járt az innovációban, ha a környezetkímélő vasúti közlekedés fejlesztéséről volt szó. A svájci székhelyű, nemzetközi vasúti járműgyártó motorvonatai jól ismertek Magyarországon is, hiszen 2006-tól összesen 123, az elővárosi forgalomra kifejlesztett, jól gyorsuló Flirt motorvonat érkezett a MÁV-csoporthoz. Az egyszintes szerelvények közül az eredetileg piros legöregebb hatvan már korszerűsítést és – a későbbiekkel megegyező – kék-fehér-sárga külsőt kapott, műszakilag és az utasoknak nyújtott szolgáltatások (például tájékoztató képernyők, jobb térkamerák, elektromos csatlakozók) tekintetében is immár mindazt tudják, amit a fiatalabb példányok. A MÁV-START-hoz 2020. és 2022. között érkezett összesen negyven, nagy kapacitású, emeletes Kiss motorvonat, így a budapesti elővárosi forgalomban már szinte kizárólag a Stadler motorvonataival lehet találkozni, de az ország számos más szegletébe is eljutnak. A Flirtök és Kissek együttes kapacitásának nagyságát érzékelteti, hogy Eger vagy a fővárosi VII. kerület teljes lakossága helyet foglalhatna bennük!

Stadler Kiss

A GYSEV ugyancsak vásárolt 2013. és 2019. között húsz Flirtöt, az utolsó tíz ezek közül ráadásul már az úgynevezett Flirt 3-as generációt képviseli. A Stadler alacsony energiafelhasználású motorvonatait mindenhol pozitívan fogadták az utasok, a tapasztalatok szerint megjelenésük segít abban, hogy a forgalom egy része az egyéni, autós közlekedésről a vasútra terelődjön át, így javuljon a globális klímahelyzet. Az utóbbi években azonban világszerte előtérbe került az az igény, hogy a nem villamosított vasútvonalakon is megvalósuljon a nulla helyi emissziós vasúti közlekedés. A mérnökök két technológiai irányban indultak el: az akkumulátoros és a hidrogén-üzemanyagcellás meghajtás felé. A Stadler mindkettőben érdekelt.

- Hirdetés -
Stadler Flirt GYSEV (fotó: Stadler)
Stadler Flirt GYSEV

Németország első alternatív hajtástechnológiájú vontatójárművekre kiírt nyílt közbeszerzését a Stadler nyerte meg 2019-ben. Az északi Schleswig-Holstein tartomány 55 akkumulátoros Flirtöt rendelt. Egy pályateszt során a Stadler az akkumulátoros Flirt prototípussal világrekordot állított fel: 224 kilométert tett meg kizárólag akkus üzemben. Az igazi előny azonban a jármű rugalmassága, ugyanis az akkumulátorokon kívül áramszedője is van, így ha az adott járat útvonalán váltakozva fordulnak elő villamosított és anélküli szakaszok, akkor az előbbieken a felsővezetékről nyert energia nemcsak a haladást, hanem az akkuk újratöltését is szolgálja. A következő villamosítás nélküli vonalon már az újratöltött akkukról üzemelhet a vonat. Természetesen álló helyzetben, például a végállomáson is lehetséges a töltés, és a fékezési energia is erre fordítódik. Magyarországon is számos olyan járat van vagy alakítható ki, amely akár a fenti modell szerint is működhetne dízelvonatok helyett. Németország más régióiba is jut a Flirt Akkuból, a Deutsche Bahn Regio 44 motorvonatot rendelt.

Stadler Flirt Akku Schleswig-Holstein (fotó: Stadler)
A Stadler világrekorder Flirt Akkuja Schleswig-Holstein számára

Az akkus Flirtnek létezik úgynevezett trimodális verziója is, amelynél az áramszedőt és az akkukat még dízelmotor is kiegészíti. A brit Transport for Wales vasúttársaság szintén 2019-ben rendelt 24 ilyen járművet. A dízelhajtás csak kivételes használatra szolgál, a rendszeres üzemnek alapvetően elektromosnak kell lennie. A megrendelt trimodális Flirt járműparkból 7 háromkocsis, 17 pedig négykocsis, azaz a nálunk is ismert méret.

Stadler Flirt Wales (fotó: Stadler)
Stadler Flirt Walesbe

Magyarország szomszédságában, az osztrák ÖBB is rendelt a Flirt Akkukból. A keretszerződés 120, egyenként 160 ülőhelyes szerelvényre szól, az első lehívás nyomán tizenhat jármű érkezik Alsó-Ausztriába.

Stadler Flirt Akku ÖBB Cityjet

A másik zéróemissziós megoldás az üzemanyagcella. A hidrogénre utalva Flirt H2 márkanevű Stadler-járművek eddig az Egyesült Államokban indultak hódítóútra. Ez nem is véletlen, hiszen az akkus technológiával szemben költségesebb, és a működtető infrastruktúrába, a töltőállomásokba is jelentős befektetést igénylő technológia legfőbb előnye a nagy akciórádiusz. Egy hidrogénüzemű motorvonat ezer kilométert megközelítő vagy meghaladó távolságot is meg tud tenni egyetlen feltöltéssel. Így a szakemberek szerint általánosságban ott terjedhetnek el, ahol kevés a villamosított vasútvonal, például az amerikai kontinensen, míg Európa jelentős részén, ahol csak rövidebb szakaszok nélkülözik a felsővezetéket, jobb megoldás lehet az akkus vonat. Ettől még természetesen Európában is van érdeklődés a hidrogéncellás megoldásra, sőt Magyarországon is lezajlott egy piacfelmérő előzetes piaci konzultáció a MÁV-START kiírásával. Ezen a Stadler is részt vett.

A Kaliforniai Állami Közlekedési Ügynökség (CalSTA) és a Caltrans közlekedésszervező már többször is rendelt Flirt H2-t. Először egy kisebb forgalmú vonalra, a San Bernardino Megyei Közlekedési Hatóság (SBCTA) számára egy járművet vettek (nyitóképünkön). Ez volt Észak-Amerikában a legelső hidrogénüzemű vonatra kötött üzlet. Ez a Flirt H2 már meg is érkezett az Egyesült Államokba. A második kaliforniai rendelés már nagyobb léptékű, és tárgya is nagyobb kapacitású jármű, hiszen ötrészes motorvonatokra szól. Legkevesebb négyre, de további 25 példány is kérhető opcionálisan.

Stadler Flirt H2 Kalifornia (fotó: Stadler)
Stadler Flirt H2 Kalifornia számára

Természetesen az alternatív hajtású Flirtök ugyanolyan korszerűek és jól felszereltek, mint a felsővezetékről tápláltak, légkondícionáló, utastájékoztató, elektromos csatlakozók találhatók bennük, és akadálymentesek is. Több megrendelés esetében is a Stadler szolnoki üzemében készülnek a kocsiszekrények.

Ugyancsak részt vesz Szolnok is a liverpooli elővárosi hálózat, a Merseyrail számára készülő 52 szerelvény elkészítésében. Mivel a részben metró-, részben HÉV-szerű hálózaton akad nem villamosított szakasz is, hét jármű akkumulátorral készül, így nem lesz szükség sem dízelüzemre, sem átszállásra, sem a felsővezeték kiépítésére. Ezek az akkus járművek is tölthetőek menet közben – mindössze negyedóra kell a feltöltéshez –, és a fékezési energia is az akkukba irányítható.

Stadler Class 777 METRO Liverpool (fotó: Stadler)
Stadler Class 777 METRO szerelvény (Liverpool)

Egy újabb szegmens a vasútvillamos, a tram-train, amely Magyarországon is ismert. Csakhogy amíg a Szeged és Hódmezővásárhely villamoshálózatán elektromos meghajtású magyar vasútvillamos a két csongrádi megyei jogú város között dízelüzemben közlekedik, a Transport for Wales számára rendelt 36 Stadler járműbe akkumulátorok kerülnek. A 252 utast szállító szerelvények maximális sebessége 100 kilométer/óra.

Stadler CITYLINK vasútvillamos (fotó: Stadler)
Stadler CITYLINK vasútvillamos

A Stadler már akkumulátoros mozdonyokat is kínál. A tavalyi InnoTrans kiállításon mutatták be az EURO9000 modellt. A hattengelyes mozdonyokat, amelyek megfelelnek az európai interoperabilitási átjárhatósági műszaki előírásoknak, a TSI-nek is, többáramnemű változatban rendelték meg Németország, Ausztria, Svájc, Olaszország, Belgium és Hollandia számára. A mozdony tehát a 3 ezer voltos egyenáramú, a német nyelvterületen használatos 15 kilovoltos alacsony frekvenciás és a Kandó-rendszerű, ipari frekvenciás, 25 kilovoltos táplálás alatt egyaránt működik. A negyedik üzemmódja pedig az akkumulátoros táplálás. Így például ha a fuvar kezdő- vagy végpontja olyan iparvágány mellett van, ahol nincs felsővezeték, nem kell új mozdonyt igénybe venni, az egyébként is a továbbítást végző EURO9000 ott is működik. A mozdonyok alapfelszereltségként ETCS vonatbefolyásoló- és rádiós távvezérlő rendszert kapnak. Az EURO9000 jármű moduláris felépítése lehetővé teszi, hogy akár dízel meghajtás is legyen benne.

Stadler Euro9000 mozdony (fotó: Stadler)
Stadler Euro9000 mozdony

Képek: Stadler.

Ezek is érdekelhetik

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

Szénszállító vagonokat alakítanak át gabonaszállításra a spanyolok

Az intézkedésre azért van szükség, hogy a kikötőkbe érkező gabonát vasúton tudják elszállítani a félsziget belsejébe.

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Legfrissebb híreink

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén.

Az utasok a MÁV-START szolgáltatására szavaznak, rekordokat hoz 2023

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület veszélyesáru-szállítási munkacsoportjában folyó munkáról a testület vezetőjét, Sárosi Györgyöt, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Tíz éve szolgálnak Flirtök a GYSEV-nél

Azóta már a Stadler motorvonatainak két generációja dolgozik a Nyugat-Dunántúlon. Tíz éve avatta fel első Flirt motorvonatát Sopronban a GYSEV. A gyártó Stadler a járműveket...

A rovat további cikkei

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.