fbpx
2024. november 14. csütörtök

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a vasúti személyszállítási, mind az árufuvarozási ágazatot tekintve komoly probléma Magyarországon, hogy a vasúti pályahálózat legnagyobb részén 1990 előtt volt bármilyenfajta felújítás. Az üzemeltetett hálózat egyharmadán hatvan év telt el a legutóbbi jelentős átépítés óta. A forráshiány, vagy a források nem megfelelő allokálása hosszútávú versenyképtelenséget okozhat. Németh Réka, a MÁV Zrt. forgalmi és üzemviteli főigazgatója foglalta össze a jelenlegi infrastruktúra és az árufuvarozás kapcsolatát a legutóbbi Magyar Vasút Meetup rendezvényen.

A logisztikai központok megjelenésekor a vasútnak az lenne a feladata, hogy el tudjon szállítani a nagyobb árumennyiségeket. Németh Réka szerint fel kell tenni a kérdést, hogy

mit is tervezünk a meglévő vasúti hálózattal?

Azért is fontos ez, mert mivel a vasúti fővonali közlekedés sem biztosítható zökkenőmentesen teljes mértékben, Magyarország elkerülhető az árufuvarozó vállalatok szempontjából. Komoly gondot jelent, hogy a hazai hálózaton jelentős az állandó és ideiglenes sebességkorlátozások mennyisége továbbra is.

- Hirdetés -

A mellékvonalak elérték az életciklusok végét, gyakorlatilag már nem lehet hagyományos karbantartási módszerekkel javítani a vonalak minőségét, vagy egyszerűen csak a szintentartást elérni. Ezért új stratégiai döntés szükséges ezekkel kapcsolatban – emelte ki a MÁV Zrt. forgalmi és üzemviteli főigazgatója. Szűk keresztmetszetet jelent a finanszírozás, olyan mértékű egy-egy vonal karbantartási költsége. Pedig ezek a mellékvonalak az árufuvarozó vállalatoknak rendelkezésére állhatnának, akár mint kerülő útirányok is.

Pozitívum, hogy megindult azonban a változás: 2019 óta növekedésnek indultak a karbantartási és fejlesztési források a hazai vasúthálózaton. 2024-re elérte a közel 55 milliárd forintot. Ami MÁV oldalról problémát jelent, hogy nem mindig látható előre, hogy a pályahálózatot tekintve pontosan mikor, mire van lehetőség fordítani a forrásokat.

A pályakarbantartás tekintetében a tudatosságot és tervezhetőséget azonban újabb szintre emeli a MÁV.

A pályaállapotokat a jövőben egységes komplex mutatószámok alapján tervezi vizsgálni a vasúttársaság. Németh Réka elmondása alapján ezek alapján lehetőség lesz a forrásokat az alapján allokálni, hogy egy adott helyzet milyen mértékű hatást gyakorol a személyszállítási menetrendszerűségre, az árufuvarozási teljesítményre, az átbocsájtó képességre, vagy akár a villamos vontatás energia többletfelvételére.

Milyen lehetőségeket látnak a MÁV-nál?

Az infrastruktúra jelenlegi működési modelljén változtatni kell. Meg kell vizsgálni, hogy milyen külső forrásokat lehet bevonni, illetve a fejlesztéseket, felújításokat a hálózat állapotához kellene igazítani. Ezzel összefügésben a hatékonyságot növelni kell, a működtetéshez kapcsolódó költségeket pedig csökkenteni. A karbantartási tevékenységben szintet kell lépni, és ehhez a kiszámíthatóság és tervezhetőség lenne a kulcs, hogy a forrásokat hatékonyan lehessen a beavatkozásokra fordítani. Az iparvágányok és egyéb nem alapműködéshez köthető ingatlanok, létesítmények értékesítése, hasznosítása is fontos lépés lehet a fejlődés terén. Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni. Az árufuvarozó szereplőkkel közösen kell tervezni, hogy most és a jövőben mire van szükség. A forrásokat oda kell csoportosítani, és ott kell mielőbb beavatkozni, ahol majd a fuvarfeladatok megjelennek.

Fotó: Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.

Új cégstruktúrához megújuló márkanevek és logók a MÁV-nál

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.

Komplex pályafelújítás Szentlőrinc és Szigetvár között

A pályafelújítás eredményeként valamelyest gyorsul és kiszámíthatóbbá válik a vonatközlekedés, jelentősen mérséklődnek a késések.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Jól halad a MÁV pályafelújítása, 5 perccel is csökkenhet a menetidő

A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, közel 20 km hosszon megszűnik a sebességkorlátozás.

Legfrissebb híreink

Országos Haváriaközpontot hoz létre a MÁV

Új gyakorlatot fog bevezetni a MÁV a rendkívüli forgalmi helyzetek kezelésére, legkésőbb 2025. január elsejétől éles lesz a rendszer.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

A rovat további cikkei

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.