fbpx
2025. július 19. szombat

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a vasúti személyszállítási, mind az árufuvarozási ágazatot tekintve komoly probléma Magyarországon, hogy a vasúti pályahálózat legnagyobb részén 1990 előtt volt bármilyenfajta felújítás. Az üzemeltetett hálózat egyharmadán hatvan év telt el a legutóbbi jelentős átépítés óta. A forráshiány, vagy a források nem megfelelő allokálása hosszútávú versenyképtelenséget okozhat. Németh Réka, a MÁV Zrt. forgalmi és üzemviteli főigazgatója foglalta össze a jelenlegi infrastruktúra és az árufuvarozás kapcsolatát a legutóbbi Magyar Vasút Meetup rendezvényen.

A logisztikai központok megjelenésekor a vasútnak az lenne a feladata, hogy el tudjon szállítani a nagyobb árumennyiségeket. Németh Réka szerint fel kell tenni a kérdést, hogy

mit is tervezünk a meglévő vasúti hálózattal?

Azért is fontos ez, mert mivel a vasúti fővonali közlekedés sem biztosítható zökkenőmentesen teljes mértékben, Magyarország elkerülhető az árufuvarozó vállalatok szempontjából. Komoly gondot jelent, hogy a hazai hálózaton jelentős az állandó és ideiglenes sebességkorlátozások mennyisége továbbra is.

- Hirdetés -
Magyar Vasut

A mellékvonalak elérték az életciklusok végét, gyakorlatilag már nem lehet hagyományos karbantartási módszerekkel javítani a vonalak minőségét, vagy egyszerűen csak a szintentartást elérni. Ezért új stratégiai döntés szükséges ezekkel kapcsolatban – emelte ki a MÁV Zrt. forgalmi és üzemviteli főigazgatója. Szűk keresztmetszetet jelent a finanszírozás, olyan mértékű egy-egy vonal karbantartási költsége. Pedig ezek a mellékvonalak az árufuvarozó vállalatoknak rendelkezésére állhatnának, akár mint kerülő útirányok is.

Pozitívum, hogy megindult azonban a változás: 2019 óta növekedésnek indultak a karbantartási és fejlesztési források a hazai vasúthálózaton. 2024-re elérte a közel 55 milliárd forintot. Ami MÁV oldalról problémát jelent, hogy nem mindig látható előre, hogy a pályahálózatot tekintve pontosan mikor, mire van lehetőség fordítani a forrásokat.

A pályakarbantartás tekintetében a tudatosságot és tervezhetőséget azonban újabb szintre emeli a MÁV.

A pályaállapotokat a jövőben egységes komplex mutatószámok alapján tervezi vizsgálni a vasúttársaság. Németh Réka elmondása alapján ezek alapján lehetőség lesz a forrásokat az alapján allokálni, hogy egy adott helyzet milyen mértékű hatást gyakorol a személyszállítási menetrendszerűségre, az árufuvarozási teljesítményre, az átbocsájtó képességre, vagy akár a villamos vontatás energia többletfelvételére.

Milyen lehetőségeket látnak a MÁV-nál?

Az infrastruktúra jelenlegi működési modelljén változtatni kell. Meg kell vizsgálni, hogy milyen külső forrásokat lehet bevonni, illetve a fejlesztéseket, felújításokat a hálózat állapotához kellene igazítani. Ezzel összefügésben a hatékonyságot növelni kell, a működtetéshez kapcsolódó költségeket pedig csökkenteni. A karbantartási tevékenységben szintet kell lépni, és ehhez a kiszámíthatóság és tervezhetőség lenne a kulcs, hogy a forrásokat hatékonyan lehessen a beavatkozásokra fordítani. Az iparvágányok és egyéb nem alapműködéshez köthető ingatlanok, létesítmények értékesítése, hasznosítása is fontos lépés lehet a fejlődés terén. Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni. Az árufuvarozó szereplőkkel közösen kell tervezni, hogy most és a jövőben mire van szükség. A forrásokat oda kell csoportosítani, és ott kell mielőbb beavatkozni, ahol majd a fuvarfeladatok megjelennek.

Fotó: Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Nem kímélte a vihar az országos közösségi közlekedést sem, fokozatosan áll helyre a forgalom

Fokozatosan áll helyre a forgalom a viharos napok után, az aktuális menetrendek kapcsán érdemes a MÁV felületein tájékozódni indulás előtt.

A MÁV bérelt mozdonyai javítanak a menetrendszerűségen

Ahol a MÁV-csoport frissen bérelt mozdonyai üzemelnek, ott a vonatok menetrendszerűsége is javulni kezdett.

A MÁV és a GYSEV aláírták a vonalátadásról szóló szerződést

Július elsejével a GYSEV 752 km nyugat-magyarországi vasúti pálya üzemeltetését vette át a MÁV-csoporttól.

Szektorálással segíti az utasokat több balatoni állomáson a MÁV

A nyári szezon kezdetétől több északi és déli parti állomáson és megállóhelyen szektorokra osztotta a peronokat a MÁV.

VÉDA-kamerák a vasúti átjárókban

Az országban először telepítettek VÉDA-rendszert vasúti útátjáróban, elsődleges cél a balesetek megelőzése.

A hétvégén főszezoni forgalomra készül a MÁV – megerősítve, újraszervezve

A MÁV már a mostani hétvégén is kiemelt, csúcsidőszaki utasforgalommal számol, megtették a szükséges intézkedéseket.

Legfrissebb híreink

405 km/óra sebességgel száguldott az ICE-S tesztvonat

A DB és a Siemens Mobility új sebességi rekordot állított fel, egy ICE-S tesztvonattal 405 km/h sebességet értek el.

Első a biztonság

A vasúti átjárókan bekövetkezett balesetek megelőzése érdekében 42 balatoni helyszínen elkészült a figyelmeztető piktogramok felfestése.

A Siemens megnyitotta Európa egyik legmodernebb vonatgyárát és szervizközpontját

A 250 millió eurós beruházás során a vállalat új épületeket, gyártóberendezéseket, és mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat vezetett be.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A vasúti árufuvarozás tovább gurul a lejtőn lefele

Felemás a hazai logisztika első negyedéves eredményessége: a légi áruszállítás dinamikusan bővül, ám a vasúti és közúti áruforgalom tovább csökkent.

Nem kímélte a vihar az országos közösségi közlekedést sem, fokozatosan áll helyre a forgalom

Fokozatosan áll helyre a forgalom a viharos napok után, az aktuális menetrendek kapcsán érdemes a MÁV felületein tájékozódni indulás előtt.

A MÁV és a GYSEV aláírták a vonalátadásról szóló szerződést

Július elsejével a GYSEV 752 km nyugat-magyarországi vasúti pálya üzemeltetését vette át a MÁV-csoporttól.

A rovat további cikkei

Első a biztonság

A vasúti átjárókan bekövetkezett balesetek megelőzése érdekében 42 balatoni helyszínen elkészült a figyelmeztető piktogramok felfestése.

A Siemens megnyitotta Európa egyik legmodernebb vonatgyárát és szervizközpontját

A 250 millió eurós beruházás során a vállalat új épületeket, gyártóberendezéseket, és mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat vezetett be.

A vasúti árufuvarozás tovább gurul a lejtőn lefele

Felemás a hazai logisztika első negyedéves eredményessége: a légi áruszállítás dinamikusan bővül, ám a vasúti és közúti áruforgalom tovább csökkent.