fbpx
2024. július 20. szombat
spot_img

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a vasúti személyszállítási, mind az árufuvarozási ágazatot tekintve komoly probléma Magyarországon, hogy a vasúti pályahálózat legnagyobb részén 1990 előtt volt bármilyenfajta felújítás. Az üzemeltetett hálózat egyharmadán hatvan év telt el a legutóbbi jelentős átépítés óta. A forráshiány, vagy a források nem megfelelő allokálása hosszútávú versenyképtelenséget okozhat. Németh Réka, a MÁV Zrt. forgalmi és üzemviteli főigazgatója foglalta össze a jelenlegi infrastruktúra és az árufuvarozás kapcsolatát a legutóbbi Magyar Vasút Meetup rendezvényen.

A logisztikai központok megjelenésekor a vasútnak az lenne a feladata, hogy el tudjon szállítani a nagyobb árumennyiségeket. Németh Réka szerint fel kell tenni a kérdést, hogy

mit is tervezünk a meglévő vasúti hálózattal?

Azért is fontos ez, mert mivel a vasúti fővonali közlekedés sem biztosítható zökkenőmentesen teljes mértékben, Magyarország elkerülhető az árufuvarozó vállalatok szempontjából. Komoly gondot jelent, hogy a hazai hálózaton jelentős az állandó és ideiglenes sebességkorlátozások mennyisége továbbra is.

- Hirdetés -

A mellékvonalak elérték az életciklusok végét, gyakorlatilag már nem lehet hagyományos karbantartási módszerekkel javítani a vonalak minőségét, vagy egyszerűen csak a szintentartást elérni. Ezért új stratégiai döntés szükséges ezekkel kapcsolatban – emelte ki a MÁV Zrt. forgalmi és üzemviteli főigazgatója. Szűk keresztmetszetet jelent a finanszírozás, olyan mértékű egy-egy vonal karbantartási költsége. Pedig ezek a mellékvonalak az árufuvarozó vállalatoknak rendelkezésére állhatnának, akár mint kerülő útirányok is.

Pozitívum, hogy megindult azonban a változás: 2019 óta növekedésnek indultak a karbantartási és fejlesztési források a hazai vasúthálózaton. 2024-re elérte a közel 55 milliárd forintot. Ami MÁV oldalról problémát jelent, hogy nem mindig látható előre, hogy a pályahálózatot tekintve pontosan mikor, mire van lehetőség fordítani a forrásokat.

A pályakarbantartás tekintetében a tudatosságot és tervezhetőséget azonban újabb szintre emeli a MÁV.

A pályaállapotokat a jövőben egységes komplex mutatószámok alapján tervezi vizsgálni a vasúttársaság. Németh Réka elmondása alapján ezek alapján lehetőség lesz a forrásokat az alapján allokálni, hogy egy adott helyzet milyen mértékű hatást gyakorol a személyszállítási menetrendszerűségre, az árufuvarozási teljesítményre, az átbocsájtó képességre, vagy akár a villamos vontatás energia többletfelvételére.

Milyen lehetőségeket látnak a MÁV-nál?

Az infrastruktúra jelenlegi működési modelljén változtatni kell. Meg kell vizsgálni, hogy milyen külső forrásokat lehet bevonni, illetve a fejlesztéseket, felújításokat a hálózat állapotához kellene igazítani. Ezzel összefügésben a hatékonyságot növelni kell, a működtetéshez kapcsolódó költségeket pedig csökkenteni. A karbantartási tevékenységben szintet kell lépni, és ehhez a kiszámíthatóság és tervezhetőség lenne a kulcs, hogy a forrásokat hatékonyan lehessen a beavatkozásokra fordítani. Az iparvágányok és egyéb nem alapműködéshez köthető ingatlanok, létesítmények értékesítése, hasznosítása is fontos lépés lehet a fejlődés terén. Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni. Az árufuvarozó szereplőkkel közösen kell tervezni, hogy most és a jövőben mire van szükség. A forrásokat oda kell csoportosítani, és ott kell mielőbb beavatkozni, ahol majd a fuvarfeladatok megjelennek.

Fotó: Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Emeletes vonattal a Balatonra

Utazzon emeletes motorvonattal a Balatonra a Jégmadár vagy a Panoráma expresszvonattal!

A CER hétvégi csúcstalálkozóján Budapesti Nyilatkozatot fogadtak el

Az esemény kiemelt témájaként a vasútfinanszírozás kritikus kérdéseit vitatták meg a résztvevők.

Tovább romlott a baleseti statisztika a MÁV hálózatán – VIDEÓ!

Az idén 35 baleset történt vasúti átjárókban a KRESZ megszegése vagy figyelmetlenség miatt, ez 6 esettel több, mint az elmúlt év azonos időszakában.

Megújultak a MÁV állomások két balatoni helyszínen is – GALÉRIA

A MÁV Balatonfenyvesen és Balatonszéplak megállóhelyen is megújult állomással várja az utasait.

A balatoni járatokon egyre népszerűbb az Utasellátó

Az elmúlt hónapban közel 10 ezren fogyasztottak ételt, italt a Balaton IC-ken.

Zöld finanszírozási rendszer segíthet a vasúti járműállományon?

A hazai járműállomány fejlesztésére a szándék megvan, de a forrás hozzá igencsak kérdéses. Gyors, de hosszútávú megoldásra van szükség.

Legfrissebb híreink

Meghatározták a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre

A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre.

Emeletes vonattal a Balatonra

Utazzon emeletes motorvonattal a Balatonra a Jégmadár vagy a Panoráma expresszvonattal!

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

A CER hétvégi csúcstalálkozóján Budapesti Nyilatkozatot fogadtak el

Az esemény kiemelt témájaként a vasútfinanszírozás kritikus kérdéseit vitatták meg a résztvevők.

A rovat további cikkei

Emeletes vonattal a Balatonra

Utazzon emeletes motorvonattal a Balatonra a Jégmadár vagy a Panoráma expresszvonattal!

MÁV-VOLÁN járatokkal a Forma-1 Magyar Nagydíjra!

A MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MÁV-START járatai egyszerű és gyors megoldást jelentenek a Hungaroringre érkezőknek a hétvégi eseményre.

Akadályfelismerő rendszert tesztel a Siemens Mobility

A projekt célja egy balesetmegelőzést és vezető nélküli vasúti működést segítő rendszer kifejlesztése.