Végre kijelenthető, hogy egyenesbe került mind a hálózat-hozzáférési díj kilencmilliárdos felár részének elengedése, mind az egyeskocsi-fuvarozás erre az évre 6,4 milliárd forint nagyságú támogatási rendszere. Mindkét forma kiemelt hangsúlyt kapott a HUNGRAIL 2023-as programjában is.
Egyaránt az Energiaügyi Minisztérium (EM) nyújt forrást mindkét, a hazai vasúti teherfuvarozás versenyképessége érdekében kulcsfontosságú támogatás esetében az energia- és klímapolitikai modernizációs rendszer elnevezésű jogcímcsoportból, vagyis a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének értékesítéséből származó forrásból. A kormány régóta foglalkozott már e támogatásokkal, Lantos Csaba, az EM vezetője és Mosóczi László, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület elnöke márciusban egyeztettek a két konstrunkció működéséről. Azóta megszületett minden szükséges kormányzati és uniós jóváhagyás is. Az egyik támogatás általános jellegű, minden vasútvállalat minden fuvarja esetében mérsékli a hálózat-hozzáférési díj (HHD) összegét. A másik speciális, egy önmagában nem fenntartható, de a vasúti áruszállítás egésze szempontjából szükséges szegmenst, a néhány vagonnyi áru továbbítását segíti túlélni.
Egyeskocsi-forgalom
Az egy-, kettő- vagy háromvagonnyi teherfuvarok piaci alapon nem végezhetők jövedelmezően, viszont a szegmens nemzetgazdasági szinten hasznos, javítja a környezetbarát vasút versenyképességét, hozzájárul az energiabiztonság fenntartásához, a lakosság támogatását is szolgálja például tűzifaszállításokkal, továbbá kétezer munkahely megtartását segíti elő. A HUNGRAIL, a hazai vasúti szektor első számú szakmai érdekvédelmi szervezetének kezdeményezéseként tavalyelőtt elindított támogatás révén 2021-ben és 2022-ben 7,2 millió tonna árut szállítottak el ilyen formában hazai vasútvállalatok.
A kormány döntése, az Európai Bizottság jóváhagyása alapján célzott állami támogatásban részesülhetnek pályázat útján azok a vállalkozó vasutak, amelyek részt vesznek a támogatási programban. A sikeresen pályázó cégek, így a Rail Cargo Hungaria, a GYSEV Cargo, a CER Hungary és az Eurogate Rail Hungary (a korábbi Floyd) vezetői 2021 novemberében szerződést kötöttek a MÁV-val a vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatásáról. A pályázókhoz 2021 decemberében az MMV, 2023 májusában pedig a Train Hungary és a Kárpát Vasút is csatlakozott.
Az egyeskocsi-teherfuvarozás program támogatását a MÁV folyósítja továbbtámogató szervezetként. A 2021 és 2025 közötti időszakban összesen több mint 26 milliárd forint állami hozzájárulás javíthatja a vasúti teherfuvarozás versenyképességét. A társaságokat 2021-ben 1,89 milliárd forinttal támogatta az állam, 2022-ben 6,27 milliárd forint juttatásban részesültek. Idén 6,4 milliárd forint keretet nyújt a kormány a szórt fuvarok támogatására.
Gyűjtőfuvar
Az egyeskocsi-fuvarozás speciális logisztikai műveletek végrehajtását igényli. Egyik alapesete az, amikor az áru akár egyetlen vasúti kocsiban útnak indítható, közvetlenül a vállalkozások telephelyeiről. Ezek a kocsik egy gyűjtőpályaudvarra érkeznek, ahol a célállomásuk szerint sorozzák be őket irányvonatokba. Az irányvonatokkal egy újabb gyűjtőpályaudvarra juttatott egyes kocsikat a végső célállomásuk szerinti szerelvényekbe rendezik, és így jutnak el a végállomásukra.
Mindezek a műveletek megdrágítják ezt a fuvarozási formát, így piaci alapon költséghatékonyan nem végezhető. Ugyanakkor a számos áru szállítására alkalmas egyeskocsi-fuvarozás nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen. Ez hétszáz magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyag-ellátását és termékeik exportpiacra juttatását teszi lehetővé. Az egyeskocsi-fuvarozás segíti a vállalatok külpiacra jutását olyan termékek esetében is, amelyek közúti szállítása vagy nem engedélyezett Európában, vagy rendkívül bonyolult engedélyezési folyamatot követelne meg. A támogatás biztonságos feltételeket teremt ahhoz, hogy a cégek a jövőben is kockázatmentesen továbbítsanak rendeltetési helyükre évente 2,3 millió tonna veszélyes árut.
Ennek a szolgáltatásnak a fenntartása közel kétezer vasutasnak ad munkahelyet, és hozzájárul a vasúti pályakapacitás jobb kihasználtságához is. A MÁV és a GYSEV biztosítja ugyanis többek között az infrastruktúrát, a vonatok közlekedtetésének irányítását, többnyire a tolatási tevékenységet, valamint a szükséges informatikai hátteret.
Tavaly november óta, havonta átlagosan 80–90 millió árutonna-kilométer fuvarteljesítményt sikerült fenntartani a programban.
Az eddig eltelt időszakban 7,2 millió tonna árut (2021-ben 2,6, míg 2022-ben 4,6 millió tonnát) fuvaroztak a vasúttársaságok ügyfelei a támogatási program keretein belül.
Ezzel az árumennyiséggel évente akár 400 ezer tehergépjárműtől is mentesül a közút.
HHD-csökkentés
Ugyancsak jelentős támogatás a vasúti áruszállítás versenyképességének javítására, az összes fuvart érintve a HHD felár részének elengedése, visszatérítése bizonyos speciális tételek kivételével. A megoldás összességében kilencmilliárd forintnyi megtakarítást jelent a vállalkozó vasutaknak (zömmel a teherfuvarozó vállalatoknak) 2023-ban. A kedvezmény visszamenőleg, 2023. január 1-jétől lesz érvényes, átlagosan a HHD negyven százalékára tehető.
A vasúti pályát használó minden vonat – az útdíjhoz hasonló, de annál a vasútvállalat költségstruktúrájában nagyobb (mintegy húszszázalékos) költségszeletet jelentő HHD-t köteles fizetni, amelynek alapdíja az uniós szabályozás szerint legfeljebb a vonat közlekedtetése miatt közvetlenül felmerült költség lehet. Ha azonban a pályaüzemeltető finanszírozása máshogy nem biztosítható, a HHD-alapdíjon felül felár is alkalmazható. Magyarországon a pályavasút alulfinanszírozottsága miatt a felár sok díjtétel esetén akár kétszeresen is meghaladja a HHD-alapdíjat, összességében pedig a vasútvállalatok HHD-tömegének nagyjából kétötödét adja. Így nálunk európai összehasonlításban is költséges a vasúti infrastruktúrát igénybe venni.
Ezen a problémán segít a felár elengedése. Természetesen a pályákat működtető MÁV és GYSEV részére a kieső bevételeket pótolni kell, ez történik az energia- és klímapolitikai modernizációs rendszer terhére. Az unió több országában született hasonló intézkedés a pályadíjak mérséklésére, azonban azok ideiglenesek, a Covid okozta károk enyhítésére szolgálnak. A magyar megoldás annyival jobb ezeknél, hogy befejezésére nincs határidő, korlátlanul folytatható az uniós szabályok betartásával.
A MÁV-START is fizet felárat, ennek összege lényegesen nagyobb is, mint a vállalkozói szektor tétele, de ennek „elengedése” csupán formális változás: a költségvetés támogatása ebben az esetben a MÁV-START helyett a MÁV-hoz kerül át. Ma Magyarországon a magánvasutak szerepvállalása a személyszállításban kivételnek számít. Ha azonban a jövőben lenne ilyesmire vállalkozó vasút, a HHD-csökkentés az ő piacra lépését is érdemben segítené.
Borítókép: Napjainkra rendkívül visszaesett a szórt teherforgalom Bátaszék környékén. Általában csak hetente egyszer jár a tolatós, és akkor is csak egy-két kocsival cammog a Szergej. Tavaly június 22-én azonban pezsgés költözött a vidékre, több üres Eas kocsi is érkezett Dombóvárról a szekszárdi és a pörbölyi rakodóra, és egy teli tartálykocsi a bátaszéki gázolajkútra. Az Easokba fát rakodtak, és egy héttel később vitték vissza a vagonokat Dombóvárra. Munkatársunk Mórágynál örökítette meg az 50-es hangulatos lankái közt robogó 228-as Szergejt és vonatát (fotó: Sefcsik Gergely)