fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Több mint 15 milliárdos forrás segíti idén a magyarországi árufuvarozó vasutakat

Végre kijelenthető, hogy egyenesbe került mind a hálózat-hozzáférési díj kilencmilliárdos felár részének elengedése, mind az egyeskocsi-fuvarozás erre az évre 6,4 milliárd forint nagyságú támogatási rendszere. Mindkét forma kiemelt hangsúlyt kapott a HUNGRAIL 2023-as programjában is.

Egyaránt az Energiaügyi Minisztérium (EM) nyújt forrást mindkét, a hazai vasúti teherfuvarozás versenyképessége érdekében kulcsfontosságú támogatás esetében az energia- és klímapolitikai modernizációs rendszer elnevezésű jogcímcsoportból, vagyis a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének értékesítéséből származó forrásból. A kormány régóta foglalkozott már e támogatásokkal, Lantos Csaba, az EM vezetője és Mosóczi László, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület elnöke márciusban egyeztettek a két konstrunkció működéséről. Azóta megszületett minden szükséges kormányzati és uniós jóváhagyás is. Az egyik támogatás általános jellegű, minden vasútvállalat minden fuvarja esetében mérsékli a hálózat-hozzáférési díj (HHD) összegét. A másik speciális, egy önmagában nem fenntartható, de a vasúti áruszállítás egésze szempontjából szükséges szegmenst, a néhány vagonnyi áru továbbítását segíti túlélni.

Egyeskocsi-forgalom

Az egy-, kettő- vagy háromvagonnyi teherfuvarok piaci alapon nem végezhetők jövedelmezően, viszont a szegmens nemzetgazdasági szinten hasznos, javítja a környezetbarát vasút versenyképességét, hozzájárul az energiabiztonság fenntartásához, a lakosság támogatását is szolgálja például tűzifaszállításokkal, továbbá kétezer munkahely megtartását segíti elő. A HUNGRAIL, a hazai vasúti szektor első számú szakmai érdekvédelmi szervezetének kezdeményezéseként tavalyelőtt elindított támogatás révén 2021-ben és 2022-ben 7,2 millió tonna árut szállítottak el ilyen formában hazai vasútvállalatok.
A kormány döntése, az Európai Bizottság jóváhagyása alapján célzott állami támogatásban részesülhetnek pályázat útján azok a vállalkozó vasutak, amelyek részt vesznek a támogatási programban. A sikeresen pályázó cégek, így a Rail Cargo Hungaria, a GYSEV Cargo, a CER Hungary és az Eurogate Rail Hungary (a korábbi Floyd) vezetői 2021 novemberében szerződést kötöttek a MÁV-val a vasúti egyeskocsi-teherfuvarozás állami támogatásáról. A pályázókhoz 2021 decemberében az MMV, 2023 májusában pedig a Train Hungary és a Kárpát Vasút is csatlakozott.
Az egyeskocsi-teherfuvarozás program támogatását a MÁV folyósítja továbbtámogató szervezetként. A 2021 és 2025 közötti időszakban összesen több mint 26 milliárd forint állami hozzájárulás javíthatja a vasúti teherfuvarozás versenyképességét. A társaságokat 2021-ben 1,89 milliárd forinttal támogatta az állam, 2022-ben 6,27 milliárd forint juttatásban részesültek. Idén 6,4 milliárd forint keretet nyújt a kormány a szórt fuvarok támogatására.

- Hirdetés -

Gyűjtőfuvar

Az egyeskocsi-fuvarozás speciális logisztikai műveletek végrehajtását igényli. Egyik alapesete az, amikor az áru akár egyetlen vasúti kocsiban útnak indítható, közvetlenül a vállalkozások telephelyeiről. Ezek a kocsik egy gyűjtőpályaudvarra érkeznek, ahol a célállomásuk szerint sorozzák be őket irányvonatokba. Az irányvonatokkal egy újabb gyűjtőpályaudvarra juttatott egyes kocsikat a végső célállomásuk szerinti szerelvényekbe rendezik, és így jutnak el a végállomásukra.
Mindezek a műveletek megdrágítják ezt a fuvarozási formát, így piaci alapon költséghatékonyan nem végezhető. Ugyanakkor a számos áru szállítására alkalmas egyeskocsi-fuvarozás nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen. Ez hétszáz magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyag-ellátását és termékeik exportpiacra juttatását teszi lehetővé. Az egyeskocsi-fuvarozás segíti a vállalatok külpiacra jutását olyan termékek esetében is, amelyek közúti szállítása vagy nem engedélyezett Európában, vagy rendkívül bonyolult engedélyezési folyamatot követelne meg. A támogatás biztonságos feltételeket teremt ahhoz, hogy a cégek a jövőben is kockázatmentesen továbbítsanak rendeltetési helyükre évente 2,3 millió tonna veszélyes árut.
Ennek a szolgáltatásnak a fenntartása közel kétezer vasutasnak ad munkahelyet, és hozzájárul a vasúti pályakapacitás jobb kihasználtságához is. A MÁV és a GYSEV biztosítja ugyanis többek között az infrastruktúrát, a vonatok közlekedtetésének irányítását, többnyire a tolatási tevékenységet, valamint a szükséges informatikai hátteret.
Tavaly november óta, havonta átlagosan 80–90 millió árutonna-kilométer fuvarteljesítményt sikerült fenntartani a programban.

Az eddig eltelt időszakban 7,2 millió tonna árut (2021-ben 2,6, míg 2022-ben 4,6 millió tonnát) fuvaroztak a vasúttársaságok ügyfelei a támogatási program keretein belül.

Ezzel az árumennyiséggel évente akár 400 ezer tehergépjárműtől is mentesül a közút.

HHD-csökkentés

Ugyancsak jelentős támogatás a vasúti áruszállítás versenyképességének javítására, az összes fuvart érintve a HHD felár részének elengedése, visszatérítése bizonyos speciális tételek kivételével. A megoldás összességében kilencmilliárd forintnyi megtakarítást jelent a vállalkozó vasutaknak (zömmel a teherfuvarozó vállalatoknak) 2023-ban. A kedvezmény visszamenőleg, 2023. január 1-jétől lesz érvényes, átlagosan a HHD negyven százalékára tehető.
A vasúti pályát használó minden vonat – az útdíjhoz hasonló, de annál a vasútvállalat költségstruktúrájában nagyobb (mintegy húszszázalékos) költségszeletet jelentő HHD-t köteles fizetni, amelynek alapdíja az uniós szabályozás szerint legfeljebb a vonat közlekedtetése miatt közvetlenül felmerült költség lehet. Ha azonban a pályaüzemeltető finanszírozása máshogy nem biztosítható, a HHD-alapdíjon felül felár is alkalmazható. Magyarországon a pályavasút alulfinanszírozottsága miatt a felár sok díjtétel esetén akár kétszeresen is meghaladja a HHD-alapdíjat, összességében pedig a vasútvállalatok HHD-tömegének nagyjából kétötödét adja. Így nálunk európai összehasonlításban is költséges a vasúti infrastruktúrát igénybe venni.
Ezen a problémán segít a felár elengedése. Természetesen a pályákat működtető MÁV és GYSEV részére a kieső bevételeket pótolni kell, ez történik az energia- és klímapolitikai modernizációs rendszer terhére. Az unió több országában született hasonló intézkedés a pályadíjak mérséklésére, azonban azok ideiglenesek, a Covid okozta károk enyhítésére szolgálnak. A magyar megoldás annyival jobb ezeknél, hogy befejezésére nincs határidő, korlátlanul folytatható az uniós szabályok betartásával.
A MÁV-START is fizet felárat, ennek összege lényegesen nagyobb is, mint a vállalkozói szektor tétele, de ennek „elengedése” csupán formális változás: a költségvetés támogatása ebben az esetben a MÁV-START helyett a MÁV-hoz kerül át. Ma Magyarországon a magánvasutak szerepvállalása a személyszállításban kivételnek számít. Ha azonban a jövőben lenne ilyesmire vállalkozó vasút, a HHD-csökkentés az ő piacra lépését is érdemben segítené.

Borítókép: Napjainkra rendkívül visszaesett a szórt teherforgalom Bátaszék környékén. Általában csak hetente egyszer jár a tolatós, és akkor is csak egy-két kocsival cammog a Szergej. Tavaly június 22-én azonban pezsgés költözött a vidékre, több üres Eas kocsi is érkezett Dombóvárról a szekszárdi és a pörbölyi rakodóra, és egy teli tartálykocsi a bátaszéki gázolajkútra. Az Easokba fát rakodtak, és egy héttel később vitték vissza a vagonokat Dombóvárra. Munkatársunk Mórágynál örökítette meg az 50-es hangulatos lankái közt robogó 228-as Szergejt és vonatát (fotó: Sefcsik Gergely)

Ezek is érdekelhetik

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.

Gőzerővel robog az I. Vasúti Járműipari Szimpózium

2030-ig 100.000 férőhelynyi új vasúti járműre van szüksége a magyar vasúti piacnak.

A pályahasználati díj emelése ellentétes a kormányzati célokkal 

A pályahasználati díj szeptemberi emelése alapvetően rontja a vasúti áruszállítás versenyképességét - mondta el Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója a...

Eurómilliárdokkal támogatják az egyeskocsi-fuvarozást

Az Európai Bizottság 1,7 milliárd eurós támogatási programot hagyott jóvá Németország számára 2029-ig az egyeskocsi-fuvarozás és a kocsicsoportos szállítás támogatására. A Bizottság közölte: a támogatás...

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

A rovat további cikkei

Döntés született a E-csatlakozókról a DAC vonatkozásában

Az FP5-TRANS4M-R projekt irányítóbizottsága döntést hozott a projektben egységesen alkalmazandó E-csatlakozó kialakításáról.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Kritikus vágányzárhelyzetre kell felkészülni augusztusban

Az érintett hazai vasúti árufuvarozó szerint a vágányzárak idején több napra lebénulhat a hazai intermodális forgalom legnagyobb része.