fbpx
2024. május 19. vasárnap

Tizenötmilliárd eurós vasúti fejlesztés indul

Csepreghy Nándor arról beszélt Nagykanizsán, hogy a magyar gazdasági növekedés alapja a mobilitás.

A magyar gazdasági növekedés alapja a mobilitás, ami szükséges a munkaerőigény biztosításához és a Kelet-Nyugat határán elhelyezkedő ország pozícióját kihasználó logisztikai központ megteremtéséhez – jelentette ki az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) parlamenti államtitkára Nagykanizsán.

Csepreghy Nándor a Nagykanizsai Kereskedelmi és Iparkamara vállalkozói konzultációján beszélt arról, hogy Magyarországon az elmúlt bő évtizedben sikeres közútfejlesztés zajlott,

a következő időszakban pedig mintegy 15 milliárd euróból, vagyis 6500-7000 milliárd forintból indulhat jelentős vasúti fejlesztés.

- Hirdetés -

Az államtitkár felidézte, hogy 2010 és 2020 között alapvetően fellendülési időszakban, egy közepesen fejlett európai országként állt fejlődési pályára Magyarország. Geopolitikai helyzetéhez igazodva kell most kihasználni a gazdasági átmenő forgalom adta lehetőségeket Ázsia és Európa között, a tőkevonzó-képesség erősítéséhez pedig a közúti infrastruktúra fejlesztésére volt szükség, ami sikerrel teljesült.

A Covid-járvány, majd az orosz-ukrán háború kirobbanása azonban jelentősen átrendezte a piacokat, de a megváltozott gazdasági környezetben is a korábbihoz hasonló fejlődési pályára kell állnia Magyarországnak, hogy az unión belül a fejlett kategóriába kerüljön. Közép-Magyarország fejlettsége már most is 130-a az európai átlagnak, de az ország keleti és délnyugati régióinak felzárkóztatására van szükség, ezeken a területeken van leginkább lehetőség – hangsúlyozta Csepreghy Nándor.

A jelentős munkaerőigényű külföldi cégek számára fontos, hogy a közeli határon túli területekről is vonzóak legyenek a dolgozók számára, ez Debrecen és Szeged nagyberuházásainál is szempont, és hasonlóan kell gondolkodni az ország délnyugati régiójában. Ezt is szolgálják a gyorsforgalmi utakon végzett fejlesztések, de most már az is szempont, hogy egyes régiókat hogyan lehet összekapcsolni, az eljutást meggyorsítani, hogy az emberek ne költözzenek el máshová.

A miniszterhelyettes kitért arra is, hogy a vasúti közlekedés az elmúlt 30 évben forráshiányos terület volt. A vasúti közlekedés vonzóbbá tételét szolgálta a tavaly indult jegyreform, az új vármegye- és országbérlet bevezetése, de a lakossági elvárás a menetrendet tartó közlekedés és a kiszámíthatóság.

A következő tíz évben 15 milliárd euró, vagyis 6500-7000 milliárd forintot jelentő vasúti fejlesztést terveznek, azzal is számolva, ha esetleg hosszabb távon nem lennének erre uniós források. A tervezett összeg felénél valamivel többet költenek a pályahálózat megerősítésére és a Budapestet elkerülő tehervasúti folyosó, a V0 megépítésére, a vasúti hidakra. A járművek cseréje is szükséges ahhoz, hogy jelentősen növelni lehessen a vasúti közlekedést választók számát

– mondta az államtitkár.

Hozzátette, hogy a fejlesztéseknek nem szabad csak Budapestre és térségére koncentrálniuk, a vidéki régiókban a Hódmezővásárhely és Szeged közötti vasútvillamoshoz hasonló kezdeményezésekre van szükség például Nagykanizsa és Zalaegerszeg vonatkozásában is. Ez a két város „egymás nélkül nem fog működni”, és az elmúlt tíz év egyoldalú, de szükséges fejlődését ki kell egyenlíteni.

Csepreghy Nándor jelezte: elindult a 74-es főút kétszer kétsávosra történő fejlesztése, a Zalaszentiván és Nagykanizsa közötti vasúti szakasz villamosítása, valamint annak a mérlegelése, hogy hidrogénmeghajtású vonatokkal hogyan lehet a térséget megerősíteni.

Ikervárosi struktúra kialakítására van szükség, ahogy ez Szeged és Hódmezővásárhely vagy Debrecen és Nagyvárad között kialakulóban van

– tette hozzá.

Balogh László, Nagykanizsa polgármestere (Fidesz-KDNP) azt emelte ki, hogy

fekvéséből adódóan a város kiváló hely logisztikai központ számára, ami a 74-es főút fejlesztését és a vasútvillamosítást is indokolttá teszi. Horvátország irányába már tervezik egy új Mura-híd építését, de a Nagykanizsát délről elkerülő útra is szükség lenne, valamint olyan nagyberuházásra, amely új munkahelyeket jelent.

Polay József, a Nagykanizsai Kereskedelmi és Iparkamara elnöke szerint a nyugati régió erős fejlődése eltakarja, hogy Nagykanizsa két megye és két fejlesztési régió határán korántsem tudott úgy fejlődni, mint a régiós átlag. Kiemelte, hogy szükséges lenne az M9-es autópálya kiépítésére Kaposvár irányába, a vasúti pálya megerősítésére Nagykanizsa és Balatonszentgyörgy között, továbbá a tervezett science park megvalósítására és a városban konferenciaközpont és szálloda megépítésére is.

Nyitóképünkön Csepreghy Nándor ad elő egy konferencián (fotó: Tevan Imre).

Ezek is érdekelhetik

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

A vasút tíz éve jön

Megnyílt a V-Híd első, kétnapos, nemzetközi mérnökkonferenciája Balatonalmádiban. Miért hívtuk össze ezt a kétnapos mérnökkonferenciát? – tette föl a kérdést megnyitója elején Sárváry István, a...

Összesen 13 évet késtek a START vonatai tavaly

A 2022/2023-as menetrendi év folyamatait foglalta össze a VPE. A nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat 7 799,8 km, ennek 93,7%-a a MÁV Zrt., 6,3%-a a GYSEV...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Kamionnal ütközött a tehervonat

Baleset miatt késtek a vonatok a Budapest-Miskolc-Sátoraljaújhely, illetve a Hidasnémeti és a Budapest-Eger vonalon - közölte a Mávinform kedd délelőtt. A balesetben tehervonat kamionnal ütközött...

Afrikában épít vasutat a Ganz

Megegyezés született a Ganz és tunéziai partnere között, amelynek értelmében nagyszabású vasútipari együttműködés indulhathat az észak-afrikai ország vasúti hálózatának modernizálása terén - jelentette be...

Vasárnap és hétfőn sztrájk a Volánbusznál

Az elégséges szolgáltatás keretében a járatok 54–95 százaléka fog közlekedni. Ismét kétnapos munkabeszüntetést hirdetett január 28-ára és 29-ére az adventi sztrájk után a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési...

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...