Bár a látványosság szempontjából kétségtelen, hogy a kiállított járművek és kitelepülő vállalatok standjai a legérdekesebbek a szemnek, de az InnoTranson számos szakmai kerekasztal-beszélgetés is része volt a programnak, ezekből szemezgettünk.
A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon. A gyakorlati alkalmazási példák voltak a csütörtöki tematikus kerekasztal témái. A DB, az Alstom, a Knorr-Bremse osztották meg tapasztalataikat, hogyan támogatják például a vállalati chat-boxokat mesterséges intelligenciával és ez miként gyorsítja és teszi hatékonyabbá folyamataikat. A digitalizáció dinamikusan fejlődik, ami még hiányzik az a használatának megfelelő jogi szabályozása és a szektort átívelő együttműködés.
A vasút finanszírozás kihívásai tárgyú eszmecsere egyik konklúziója, hogy a döntéshozók sokszor inkább „pénznyelőként”, mintsem „megoldásként” tekintenek a vasúti szektorra. Gyakori, hogy a hálózati szemlélet helyett mindig csak egy-egy lépésre tekintünk előre, ami rendszerszinten további problémákhoz vezethet. Egyetértés volt abban, hogy a vasútra fordított állami szerepvállalás nélkül nincs esélye a vasútnak a hozzá fűzött ambiciózus, fenntartható célok elérésére.
A vasút vonzóbbá tételének egyik kulcsa a hatékonyság és teljesítmény növelés. Ebben lehet nagy segítség az ERTMS is. De ehhez szakemberek kellennek, ki kell építeni és be kell vezetni a rendszert. A témát áttekintő kerekasztal szereplői szerint nem csak a termékeket, a folyamatokat is össze kellene hangolni, jelenleg túl komplikált a rendszerek telepítése, ez egyszerűsítésre szorul.
Nyitókép: AI Mobility Corner – ViSenSys GmbH – Intelligent observers for the “ÖPNV/SPNV
Forrás: © Messe Berlin GmbH