A világ legnagyobb vasútipari kiállításán nyolc olyan innovatív járművet mutatott be a Stadler, amelyek a zöld és környezettudatosabb közlekedés fejlesztését szolgálják. Ezek közül három olyan jármű is volt, amelyek kocsiszekrényei a vállalat legnagyobb alumínium üzemében, Szolnokon készültek. A magyar dolgozók hozzáadott értékével is gyártott Stadler járművek új fejezetet nyithatnak a fenntartható mobilitás terén, különös tekintettel a világpremiérjét tartó RS ZERO nevű mellékvonali motorvonatra, amely a világ első belső égésű hidrogénmotorjával ellátott személyszállító vasúti járműve.
Mint arról korábban beszámoltunk a Stadler az idei InnoTrans-on 8 járművét is kiállítottam és idén először mindhárom üzletágával (gyártás, a szerviz és a signalling) egy standon volt jelen. Nekünk magyaroknak viszont három jármű kifejezetten kiemelkedik mind közül, hiszen a az innovatív és kibocsátásmentes RS ZERO, az alternatív meghajtású FLIRT Akku, és a berlni metró új szerelvényei mind azonosak abban, hogy hazai hozzáadott értéket teremtve a Stadler szolnoki üzemében készültek – 1,2 millió (!) munkaórát beletéve. Az RS ZERO három prototípusa mellett Szolnokon fog majd elkészülni 2026 tavaszáig a FLIRT Akku 88 darab kocsiszekrénye, valamint 2027 őszéig a berlini metró 606 darab szerelvénye.
RS ZERO: a főműsorszám, a BZ utód
A Stadler a legnagyobb dobása az InnoTranson az új, RS ZERO, amely a vállalat tájékoztatása szerint kis tengelyterhelésével megoldhatja a mellékvonalak környezetkímélő személyszállítását, így a jármű Magyarországon az elavult könnyű mellékvonali dízel BZ motorkocsik korszerű és zöld utóda lehet. Ugyanis nemcsak akkumulátorról üzemelhet, de a vasúton újdonságnak számító hidrogénmotorral is.
Az RS ZERO áthidalja a villamosítás hiányát, a vonal adottságaitól függően lehet választani a két jövőálló technológia, az akkumulátoros vagy a hidrogénüzem közül. Az RS ZERO így a mellékvonalak nulla helyi szén-dioxid-kibocsátású üzemeltetésével hiánypótló jármű lett. Az RS ZERO egy- vagy kétrészes járműként kapható, 70–150 ülőhelyet kínálva, és kategóriájában a legnagyobb alacsonypadlós területtel segítve az utasokat. A járműből jelenleg csak három prototípus készült az egész világon, melyek mind a szolnoki kocsiszekrény üzemben kerültek legyártásra.
Alternatív FLIRT
A Magyarországon is jól ismert, világszerte több mint 2500 járműben értékesített FLIRT motorvonatból egy akkumulátoros változatot vitt a Stadler az InnoTrans-ra. A bemutatott modell egyike a DB Regio által megrendelt 44 járműnek, amelyek a jövőben zéró helyi szén-dioxid-kibocsátású közlekedés megvalósításában kapnak szerepet, a délnyugat-németországi Pfalz hálózatán, és a jelenleg használatban lévő dízelüzemű járműveket váltják ki lépésről lépésre – olvasható a Stadler közleményében.
A villamosított vonalakon a FLIRT Akku klasszikus villamos motorvonatként fut a felsővezeték alatt, és egyidejűleg tölti akkumulátorait. Amikor azonban felsővezeték nélküli szakaszra ér, már az akkukból érkezik az vontatáshoz szükséges energia, miközben minden a fékezésienergiát is elraktározza. Az akkumulátoros üzemmódban megadott hatótávolság legalább 80 kilométer, plusz az üzemi tartalék. A motorvonatok maximális sebessége 140 km/h, a légrugós futómű biztosítja az egyenletes haladást.
Új metró járművek Berlinben
Az új metrókocsikat a berlini tömegközlekedési vállalat (BVG) speciális igényeihez igazítják. A német főváros történelmileg kialakult metrórendszeréhez két járműtípust kellett kifejleszteni: a JK sorozatot 2,40 m széles kocsikkal a kis profilú, és a J sorozatot 2,65 m széles kocsikkal az újabb, nagy profilú vonalakhoz – olvasható a Stadler közleményében. Az igényektől függően különböző hosszúságú és konfigurációjú vonatok készülnek. A JK sorozat két- vagy négykocsis járművekből áll, amelyek hat- vagy nyolckocsis szerelvényekké kapcsolhatók össze. A J sorozat olyan vezérlő- és köztes kocsik kombinációjából áll, amelyek két-, négy- és hatkocsis járművekké egyesíthetők. Minden új metrókocsin nagy, akadálymentesített ajtók vannak a gyors utasáramláshoz, a folyosókon rengeteg a hely, és tágas, többcélú terek érhetők el a mozgáskorlátozott utasok számára. A világos és barátságos belső terekkel rendelkezik, a modern, valós idejű utastájékoztató rendszer pedig segíti az utasok gyors tájékozódását.
Tűzoltóság a síneken
Bár ennek a járműnek nincs kötődése a szolnoki üzemhez, szerkesztőségünk egyik kedvence. A Servicejet az ÖBB mentővonat-flottájának része lesz, és hosszútávon Ausztria-szerte fogják használni. A jármű még akkor is képes közlekedni, ha a külső áramellátás megszűnik, emellett számos feladatra használható, többek között tűzoltásra, mentésre és pályakarbantartásra is.
Új fejlesztésű jármű egyaránt üzemel felsővezetékről, nagy teljesítményű, padló alatti akkumulátorokról és dízelgenerátorról is. A jármű tehát vészhelyzetben teljesen önellátó, és például a füsttel teli alagutakban is képes önállóan működni, hogy az embereket biztonságba helyezzék, és az égő járműveket eloltsák. A mentővonat több mint 300 személy befogadására képes. Hatékonyan védi az utasokat a füstgázoktól, mivel az egész szerelvény nyomás alatt van, és a klímaberendezés speciális szűrőkön át kapja a levegőt. A tűzoltáshoz 40 ezer liter víz és ezer liter habkészítmény áll rendelkezésre. A vonat két részből áll, 68 méter hosszú, végigjárható, és akár 160 km/h sebességgel is haladhat mindkét irányba. A járművet nemcsak vészhelyzetekben, hanem rendszeres szerviz- és karbantartási munkákhoz is használják, és elegendő teljesítménye van a sérült, akár 2000 tonnás vonatok vontatásához vagy egy meghibásodott vonat áramellátásához – akár felsővezeték nélkül is. Az alkalmazástól függően különböző konfigurációjú görgős konténerekkel is megrakható.
Nyitókép: Stadler