fbpx
2024. október 13. vasárnap

Modern, környezetbarát, BZ utód motorkocsit mutatott be a Stadler

A világ legnagyobb vasútipari kiállításán nyolc olyan innovatív járművet mutatott be a Stadler, amelyek a zöld és környezettudatosabb közlekedés fejlesztését szolgálják. Ezek közül három olyan jármű is volt, amelyek kocsiszekrényei a vállalat legnagyobb alumínium üzemében, Szolnokon készültek. A magyar dolgozók hozzáadott értékével is gyártott Stadler járművek új fejezetet nyithatnak a fenntartható mobilitás terén, különös tekintettel a világpremiérjét tartó RS ZERO nevű mellékvonali motorvonatra, amely a világ első belső égésű hidrogénmotorjával ellátott személyszállító vasúti járműve.

Mint arról korábban beszámoltunk a Stadler az idei InnoTrans-on 8 járművét is kiállítottam és idén először mindhárom üzletágával (gyártás, a szerviz és a signalling) egy standon volt jelen.  Nekünk magyaroknak viszont három jármű kifejezetten kiemelkedik mind közül, hiszen a az innovatív és kibocsátásmentes RS ZERO, az alternatív meghajtású FLIRT Akku, és a berlni metró új szerelvényei mind azonosak abban, hogy hazai hozzáadott értéket teremtve a Stadler szolnoki üzemében készültek – 1,2 millió (!) munkaórát beletéve. Az RS ZERO három prototípusa mellett Szolnokon fog majd elkészülni 2026 tavaszáig a FLIRT Akku 88 darab kocsiszekrénye, valamint 2027 őszéig a berlini metró 606 darab szerelvénye.

RS ZERO: a főműsorszám, a BZ utód

A Stadler a legnagyobb dobása az InnoTranson az új, RS ZERO, amely a vállalat tájékoztatása szerint kis tengelyterhelésével megoldhatja a mellékvonalak környezetkímélő személyszállítását, így a jármű Magyarországon az elavult könnyű mellékvonali dízel BZ motorkocsik korszerű és zöld utóda lehet. Ugyanis nemcsak akkumulátorról üzemelhet, de a vasúton újdonságnak számító hidrogénmotorral is.

- Hirdetés -
RS Zero / fotó: Stadler

Az RS ZERO áthidalja a villamosítás hiányát, a vonal adottságaitól függően lehet választani a két jövőálló technológia, az akkumulátoros vagy a hidrogénüzem közül. Az RS ZERO így a mellékvonalak nulla helyi szén-dioxid-kibocsátású üzemeltetésével hiánypótló jármű lett. Az RS ZERO egy- vagy kétrészes járműként kapható, 70–150 ülőhelyet kínálva, és kategóriájában a legnagyobb alacsonypadlós területtel segítve az utasokat. A járműből jelenleg csak három prototípus készült az egész világon, melyek mind a szolnoki kocsiszekrény üzemben kerültek legyártásra.

Alternatív FLIRT

A Magyarországon is jól ismert, világszerte több mint 2500 járműben értékesített FLIRT motorvonatból egy akkumulátoros változatot vitt a Stadler az InnoTrans-ra. A bemutatott modell egyike a DB Regio által megrendelt 44 járműnek, amelyek a jövőben zéró helyi szén-dioxid-kibocsátású közlekedés megvalósításában kapnak szerepet, a délnyugat-németországi Pfalz hálózatán, és a jelenleg használatban lévő dízelüzemű járműveket váltják ki lépésről lépésre – olvasható a Stadler közleményében.

FLIRT Akku / forrás: Stadler

A villamosított vonalakon a FLIRT Akku klasszikus villamos motorvonatként fut a felsővezeték alatt, és egyidejűleg tölti akkumulátorait. Amikor azonban felsővezeték nélküli szakaszra ér, már az akkukból érkezik az vontatáshoz szükséges energia, miközben minden a fékezésienergiát is elraktározza. Az akkumulátoros üzemmódban megadott hatótávolság legalább 80 kilométer, plusz az üzemi tartalék. A motorvonatok maximális sebessége 140 km/h, a légrugós futómű biztosítja az egyenletes haladást.

Új metró járművek Berlinben

Az új metrókocsikat a berlini tömegközlekedési vállalat (BVG) speciális igényeihez igazítják. A német főváros történelmileg kialakult metrórendszeréhez két járműtípust kellett kifejleszteni: a JK sorozatot 2,40 m széles kocsikkal a kis profilú, és a J sorozatot 2,65 m széles kocsikkal az újabb, nagy profilú vonalakhoz – olvasható a Stadler közleményében. Az igényektől függően különböző hosszúságú és konfigurációjú vonatok készülnek. A JK sorozat két- vagy négykocsis járművekből áll, amelyek hat- vagy nyolckocsis szerelvényekké kapcsolhatók össze. A J sorozat olyan vezérlő- és köztes kocsik kombinációjából áll, amelyek két-, négy- és hatkocsis járművekké egyesíthetők. Minden új metrókocsin nagy, akadálymentesített ajtók vannak a gyors utasáramláshoz, a folyosókon rengeteg a hely, és tágas, többcélú terek érhetők el a mozgáskorlátozott utasok számára. A világos és barátságos belső terekkel rendelkezik, a modern, valós idejű utastájékoztató rendszer pedig segíti az utasok gyors tájékozódását.

Tűzoltóság a síneken

Bár ennek a járműnek nincs kötődése a szolnoki üzemhez, szerkesztőségünk egyik kedvence. A Servicejet az ÖBB mentővonat-flottájának része lesz, és hosszútávon Ausztria-szerte fogják használni. A jármű még akkor is képes közlekedni, ha a külső áramellátás megszűnik, emellett számos feladatra használható, többek között tűzoltásra, mentésre és pályakarbantartásra is.

Servicejet / fotó: Mogyorósi Szilvia

Új fejlesztésű jármű egyaránt üzemel felsővezetékről, nagy teljesítményű, padló alatti akkumulátorokról és dízelgenerátorról is. A jármű tehát vészhelyzetben teljesen önellátó, és például a füsttel teli alagutakban is képes önállóan működni, hogy az embereket biztonságba helyezzék, és az égő járműveket eloltsák. A mentővonat több mint 300 személy befogadására képes. Hatékonyan védi az utasokat a füstgázoktól, mivel az egész szerelvény nyomás alatt van, és a klímaberendezés speciális szűrőkön át kapja a levegőt. A tűzoltáshoz 40 ezer liter víz és ezer liter habkészítmény áll rendelkezésre. A vonat két részből áll, 68 méter hosszú, végigjárható, és akár 160 km/h sebességgel is haladhat mindkét irányba. A járművet nemcsak vészhelyzetekben, hanem rendszeres szerviz- és karbantartási munkákhoz is használják, és elegendő teljesítménye van a sérült, akár 2000 tonnás vonatok vontatásához vagy egy meghibásodott vonat áramellátásához – akár felsővezeték nélkül is. Az alkalmazástól függően különböző konfigurációjú görgős konténerekkel is megrakható.

Nyitókép: Stadler

Ezek is érdekelhetik

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.

Nagy sebességű vasút: Egyiptom és Európa a középpontban

Egyiptomban is megjelennek majd nagysebességű vonatok a Siemens által, míg a Hitachi Rail járművei Európa-szerte fognak közlekedni.

Kiemelt érdeklődés kíséri az InnoTrans szakvásárt

Az InnoTrans 200 ezer négyzetméterén 42 csarnokban állították ki termékeiket és mutatják be szolgáltatásaikat a cégek, minden közlekedéstechnikával kapcsolatos szakterület bemutatkozott.

Új korszak a magyar vasúti pályaépítésben

Stratégiai együttműködés a V-Híd Zrt., a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a Plasser & Theurer között.

Legfrissebb híreink

A V-HÍD bemutatta az ország legkorszerűbb vasúti nagygépeit

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A V-HÍD bemutatta az ország legkorszerűbb vasúti nagygépeit

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

A rovat további cikkei

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.