fbpx
2025. január 13. hétfő

Szakértő: sohasem lesznek környezetkímélőbbek a „gigakamionok”

Brüsszel támogatná a „gigakamionok”, azaz a 48 tonna össztömegű, akár 3 tagból álló járműszerelvények elterjesztését az Unióban. A Bizottság a károsanyag kibocsátás csökkentésére hivatkozik. A Magyar Vasút Online által megkeresett közlekedésbiztonsági szakértő szerint nem kell azonnal elzárkózni a lehetőségtől, de a környezetterhelés bizonyosan nem csökkenne.

A jelenlegi szabályozás szerint a mostani kamionok legfeljebb 16,5 méter hosszúak lehetnek, és legfeljebb 40, esetenként 44 tonnát nyomhatnak. Egy három tagból álló járműszerelvény a hatályos jogszabályok szerint legfeljebb 24 méter hosszú lehet.

Ez a 7,5 méter különbség jelentős, de nem kezelhetetlen – reagált a Magyar Vasút Online kérdésére a közlekedésbiztonsági szakértő.

Deli Kálmán szerint statisztikailag a személyi sérüléssel járó balesetek 8 százalékát okozzák a tehergépjárművek – ez elfogadható arány például a gyorshajtásból eredő tragédiákhoz képest. Vannak természetesen veszélyei egy, a megszokottnál jelentősen hosszabb járműszerelvény közlekedésének: a szokásostól jelentősen eltérő hosszú szerelvény ívmenete, oldalkilengése, és a tömegéből adódó fékút
is megnő, nem is beszélve a kanyarodáskor jelentkező farseprésről.

Lakott területen kívül egy ekkora szerelvény közlekedésére az oldalszél hathat erőteljesen.

- Hirdetés -

A körforgalmakban és a kereszteződésekben ugyancsak  bonyolíthatja a helyzetet a nagy hossz – tette hozzá Deli Kálmán.
Összességében ha a sebességkorlátozásokat mindenki(!) betartaná, kezelhető lenne a „gigakamionok” mérete. Ugyanakkor az a tapasztalat, hogy maguk a kamionsofőrök sem tartják be a korlátozásokat sok esetben, nem is beszélve a személygépkocsi vezetőkről – pedig a sebesség növelésével a veszélyhelzetek hatványozottan sűrűbben fordulnak elő. Érdemes felidézni: nagyobb sebesség, nagyobb energia, nehezebb lassítás, egységnyi idő alatt több megtett út – leegyszerűsítve ezek a fő tényezők.
Deli Kálmán egy másik problémára is felhívta a figyelmet:

az elvben legfeljebb 44 tonnás kamionokat már most is rendszeresen túlpakolják. Ha ebből indulunk ki, akkor a 48 tonnás óriások többsége is többet nyomna a megengedettnél.

„Több, mint 50 tonnáról beszélünk, a hidak biztosan nem bírnák, de az utakat is gyorsan amortizálná” – hangsúlyozta a szakértő. De kevéssé ismert gond a nem megfelelő súlypont, és a nem szabályos rakományrögzítés sem. A súlypontot mindig a sofőrnek kellene meghatároznia, de ez a
legtöbb esetben nem történik meg- mondta Deli Kálmán.
Összehasonlítva a hagyományos kamionokkal lehet, hogy az egységnyi árura jutó fogyasztás, és a károsanyag kibocsátás kisebb lenne, de ez egy kis része a kérdésnek – hangsúlyozta Deli, az MVO-nak. A nagyobb súly gyorsabb amortizálódást jelent, a

több tengely több gumiabroncs használatát, több fékbetét kopását hozza magával. Ezeket is le kell gyártani, be kell szerelni, illetve meg kell semmisíteni (van közöttük veszélyes hulladék is), ami szintén hozzátartozik az ökológiai lábnyomhoz.

„Összességében kizárt, hogy gigakamionok használatával a környezetszennyezés csökkenne, és még a
zajterhelésről nem is beszéltünk” – zárta szavait Deli Kálmán.

Borítókép: Wikipedia

Ezek is érdekelhetik

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Az EU közlekedési miniszterei megállapodtak a kapacitás-elosztási rendelettervezetről

A június 18-ai közlekedési miniszteri tanács elfogadta az általános megközelítést a kapacitás-elosztási rendelettervezettel kapcsolatban.

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

FENYEGETÉS A BIZTONSÁGOS KÖZLEKEDÉSRE: GIGAKAMIONOK!

Bár az EU a közlekedés mielőbbi zöldítését célozta meg az elmúlt években, ennek ellenére jelenleg olyan jogszabály-módosítást tárgyalnak a döntéshozók, amely megengedné a gigakamionok közlekedését az...

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Az Európai Parlament első olvasatban elfogadta a Weights & Dimensions irányelv módosítását

A vasútnak tovább kell lobbiznia, hogy a jogszabály ne maradjon csak a közút zöldítésének szintjén, hanem az a teljes közlekedés zöldítését segítse.

Legfrissebb híreink

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Orientálható-e a pályaválasztás?

Tibenszky Moni Lisával, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk a pályaválasztás kérdésköréről, a vasúti szektor vonzerejéről.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iparvágányokról első kézből

A vasúti szektor résztvevőitől sokkal nagyobb együttműködésre lesz szükség, amelyhez a HUNGRAIL és társszervezetei kiváló kereteket tudnak biztosítani.

Dr. Bakai Kristóf Péter: a logisztikai racionalitások kiszolgálására készek vagyunk

Dr. Bakai Kristóf Péterrel beszélgettünk a vasúti szektort érintő határforgalmi kihívásokról, fejlesztésekről, aktualitásokról.

A rovat további cikkei

Orientálható-e a pályaválasztás?

Tibenszky Moni Lisával, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk a pályaválasztás kérdésköréről, a vasúti szektor vonzerejéről.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iparvágányokról első kézből

A vasúti szektor résztvevőitől sokkal nagyobb együttműködésre lesz szükség, amelyhez a HUNGRAIL és társszervezetei kiváló kereteket tudnak biztosítani.