fbpx
2024. március 1. péntek

Szakértő: sohasem lesznek környezetkímélőbbek a „gigakamionok”

Brüsszel támogatná a „gigakamionok”, azaz a 48 tonna össztömegű, akár 3 tagból álló járműszerelvények elterjesztését az Unióban. A Bizottság a károsanyag kibocsátás csökkentésére hivatkozik. A Magyar Vasút Online által megkeresett közlekedésbiztonsági szakértő szerint nem kell azonnal elzárkózni a lehetőségtől, de a környezetterhelés bizonyosan nem csökkenne.

A jelenlegi szabályozás szerint a mostani kamionok legfeljebb 16,5 méter hosszúak lehetnek, és legfeljebb 40, esetenként 44 tonnát nyomhatnak. Egy három tagból álló járműszerelvény a hatályos jogszabályok szerint legfeljebb 24 méter hosszú lehet.

Ez a 7,5 méter különbség jelentős, de nem kezelhetetlen – reagált a Magyar Vasút Online kérdésére a közlekedésbiztonsági szakértő.

Deli Kálmán szerint statisztikailag a személyi sérüléssel járó balesetek 8 százalékát okozzák a tehergépjárművek – ez elfogadható arány például a gyorshajtásból eredő tragédiákhoz képest. Vannak természetesen veszélyei egy, a megszokottnál jelentősen hosszabb járműszerelvény közlekedésének: a szokásostól jelentősen eltérő hosszú szerelvény ívmenete, oldalkilengése, és a tömegéből adódó fékút
is megnő, nem is beszélve a kanyarodáskor jelentkező farseprésről.

Lakott területen kívül egy ekkora szerelvény közlekedésére az oldalszél hathat erőteljesen.

- Hirdetés -

A körforgalmakban és a kereszteződésekben ugyancsak  bonyolíthatja a helyzetet a nagy hossz – tette hozzá Deli Kálmán.
Összességében ha a sebességkorlátozásokat mindenki(!) betartaná, kezelhető lenne a „gigakamionok” mérete. Ugyanakkor az a tapasztalat, hogy maguk a kamionsofőrök sem tartják be a korlátozásokat sok esetben, nem is beszélve a személygépkocsi vezetőkről – pedig a sebesség növelésével a veszélyhelzetek hatványozottan sűrűbben fordulnak elő. Érdemes felidézni: nagyobb sebesség, nagyobb energia, nehezebb lassítás, egységnyi idő alatt több megtett út – leegyszerűsítve ezek a fő tényezők.
Deli Kálmán egy másik problémára is felhívta a figyelmet:

az elvben legfeljebb 44 tonnás kamionokat már most is rendszeresen túlpakolják. Ha ebből indulunk ki, akkor a 48 tonnás óriások többsége is többet nyomna a megengedettnél.

„Több, mint 50 tonnáról beszélünk, a hidak biztosan nem bírnák, de az utakat is gyorsan amortizálná” – hangsúlyozta a szakértő. De kevéssé ismert gond a nem megfelelő súlypont, és a nem szabályos rakományrögzítés sem. A súlypontot mindig a sofőrnek kellene meghatároznia, de ez a
legtöbb esetben nem történik meg- mondta Deli Kálmán.
Összehasonlítva a hagyományos kamionokkal lehet, hogy az egységnyi árura jutó fogyasztás, és a károsanyag kibocsátás kisebb lenne, de ez egy kis része a kérdésnek – hangsúlyozta Deli, az MVO-nak. A nagyobb súly gyorsabb amortizálódást jelent, a

több tengely több gumiabroncs használatát, több fékbetét kopását hozza magával. Ezeket is le kell gyártani, be kell szerelni, illetve meg kell semmisíteni (van közöttük veszélyes hulladék is), ami szintén hozzátartozik az ökológiai lábnyomhoz.

„Összességében kizárt, hogy gigakamionok használatával a környezetszennyezés csökkenne, és még a
zajterhelésről nem is beszéltünk” – zárta szavait Deli Kálmán.

Borítókép: Wikipedia

Ezek is érdekelhetik

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

Egyre nagyobb távolságra éri meg vasúton szállítani

Szlovák kutatók modellezték, mikor és honnan éri meg a közép-európai nagyvárosokból vasúton árut szállítani közút helyett. Az eredmények szerint egyre távolabb kerülünk az uniós...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Vasút portfólió: podcast csatornát indítottunk.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Magyar Vasút portfólió: podcast csatornát indítottunk.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });