fbpx
2024. június 12. szerda

Szakértő: sohasem lesznek környezetkímélőbbek a „gigakamionok”

Brüsszel támogatná a „gigakamionok”, azaz a 48 tonna össztömegű, akár 3 tagból álló járműszerelvények elterjesztését az Unióban. A Bizottság a károsanyag kibocsátás csökkentésére hivatkozik. A Magyar Vasút Online által megkeresett közlekedésbiztonsági szakértő szerint nem kell azonnal elzárkózni a lehetőségtől, de a környezetterhelés bizonyosan nem csökkenne.

A jelenlegi szabályozás szerint a mostani kamionok legfeljebb 16,5 méter hosszúak lehetnek, és legfeljebb 40, esetenként 44 tonnát nyomhatnak. Egy három tagból álló járműszerelvény a hatályos jogszabályok szerint legfeljebb 24 méter hosszú lehet.

Ez a 7,5 méter különbség jelentős, de nem kezelhetetlen – reagált a Magyar Vasút Online kérdésére a közlekedésbiztonsági szakértő.

Deli Kálmán szerint statisztikailag a személyi sérüléssel járó balesetek 8 százalékát okozzák a tehergépjárművek – ez elfogadható arány például a gyorshajtásból eredő tragédiákhoz képest. Vannak természetesen veszélyei egy, a megszokottnál jelentősen hosszabb járműszerelvény közlekedésének: a szokásostól jelentősen eltérő hosszú szerelvény ívmenete, oldalkilengése, és a tömegéből adódó fékút
is megnő, nem is beszélve a kanyarodáskor jelentkező farseprésről.

Lakott területen kívül egy ekkora szerelvény közlekedésére az oldalszél hathat erőteljesen.

- Hirdetés -

A körforgalmakban és a kereszteződésekben ugyancsak  bonyolíthatja a helyzetet a nagy hossz – tette hozzá Deli Kálmán.
Összességében ha a sebességkorlátozásokat mindenki(!) betartaná, kezelhető lenne a „gigakamionok” mérete. Ugyanakkor az a tapasztalat, hogy maguk a kamionsofőrök sem tartják be a korlátozásokat sok esetben, nem is beszélve a személygépkocsi vezetőkről – pedig a sebesség növelésével a veszélyhelzetek hatványozottan sűrűbben fordulnak elő. Érdemes felidézni: nagyobb sebesség, nagyobb energia, nehezebb lassítás, egységnyi idő alatt több megtett út – leegyszerűsítve ezek a fő tényezők.
Deli Kálmán egy másik problémára is felhívta a figyelmet:

az elvben legfeljebb 44 tonnás kamionokat már most is rendszeresen túlpakolják. Ha ebből indulunk ki, akkor a 48 tonnás óriások többsége is többet nyomna a megengedettnél.

„Több, mint 50 tonnáról beszélünk, a hidak biztosan nem bírnák, de az utakat is gyorsan amortizálná” – hangsúlyozta a szakértő. De kevéssé ismert gond a nem megfelelő súlypont, és a nem szabályos rakományrögzítés sem. A súlypontot mindig a sofőrnek kellene meghatároznia, de ez a
legtöbb esetben nem történik meg- mondta Deli Kálmán.
Összehasonlítva a hagyományos kamionokkal lehet, hogy az egységnyi árura jutó fogyasztás, és a károsanyag kibocsátás kisebb lenne, de ez egy kis része a kérdésnek – hangsúlyozta Deli, az MVO-nak. A nagyobb súly gyorsabb amortizálódást jelent, a

több tengely több gumiabroncs használatát, több fékbetét kopását hozza magával. Ezeket is le kell gyártani, be kell szerelni, illetve meg kell semmisíteni (van közöttük veszélyes hulladék is), ami szintén hozzátartozik az ökológiai lábnyomhoz.

„Összességében kizárt, hogy gigakamionok használatával a környezetszennyezés csökkenne, és még a
zajterhelésről nem is beszéltünk” – zárta szavait Deli Kálmán.

Borítókép: Wikipedia

Ezek is érdekelhetik

FENYEGETÉS A BIZTONSÁGOS KÖZLEKEDÉSRE: GIGAKAMIONOK!

Bár az EU a közlekedés mielőbbi zöldítését célozta meg az elmúlt években, ennek ellenére jelenleg olyan jogszabály-módosítást tárgyalnak a döntéshozók, amely megengedné a gigakamionok közlekedését az...

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Az Európai Parlament első olvasatban elfogadta a Weights & Dimensions irányelv módosítását

A vasútnak tovább kell lobbiznia, hogy a jogszabály ne maradjon csak a közút zöldítésének szintjén, hanem az a teljes közlekedés zöldítését segítse.

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Legfrissebb híreink

Új társ a közlekedés tervezéséhez: EMMA

Bemutatta legújabb digitális fejlesztését a MÁV-VOLÁN-csoport, a tesztüzemben elstartolt egységes utazástervezőt.

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Bővült a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. tolatómozdony-flottája

Erősítés érkezett a Csepeli Szabadkikötőbe: a MÁV-REC Kft. új mozdonya a „last mile” szolgáltatásának fejlesztésében kap főszerepet.

A rovat további cikkei

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Gyermekvasutasokat avattak hétvégén

Szombaton tartották a Gyermekvasúton a 2023/2024. tanévben tanfolyamot elvégző, több mint 150 gyerek avatási ünnepségét.