Tisztázzuk a részletkérdéseket!
A májustól érvényes vármegye- és országbérletek használata számos díjszabási kérdést vet föl, elég, ha arra utalunk, hogy tulajdonképpen ezekkel valósul meg a távolsági közszolgáltatásban az országos tarifaközösség, miközben a vasúti és autóbuszos alágazatban ma még eltérőek például a jegyértékesítés, -ellenőrzés technikai feltételei is.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium, a szolgáltatócégek és a KTI részvételével tartott egyeztetéseken alapvetően arra törekedtek, hogy az új, kedvezményes bérletek használatával kapcsolatos részletkérdéseket az utasok számára kedvező módon döntsék el, ettől csak a műszaki, technikai korlátok miatt tértek el, illetve olyan esetekben, ha a társcégekkel való korábbi megállapodások betartása, az ő bevételeik megmaradása érdekében volt erre szükség. Itt elsősorban Budapestre és a BKK-ra kell gondolni, a főváros speciális helyzete amúgyis külön szabályokat indokol.
A havi vármegyebérlet 9450 forintba, az egész országra érvényes bérlet 18900 forintba kerül majd. Május 1-jén kezdődő érvényességgel lehet megvásárolni őket már április 24-től. A tanulóbérlet ezen összegek tizedébe kerülnek. A teljes árú bérlet árának 86 százalékát kötelesek téríteni a munkáltatók.
Az új bérletek 30 napra szólnak, május 1-től bármelyik naptól kiválthatók. Az új bérletek a MÁV-START, a Volánbusz, a GYSEV, a MÁV-HÉV járatain használhatók. Vasúton azonban első osztályon és feláras vonaton nem érvényesek.
Az egyes részletkérdéseket a Magyar Vasút magazin március 23-án megjelenő 3./3. számának cikke (11. o.) alapján tisztázzuk.
- A vármegyebérlet a megye határain belül érvényes, vagyis a gyakorlatban általában az utasnak az utolsó érintett megállóig, illetve állomásig lesz érvényes a bérlete, ha csak az adott vármegyére vásárolt bérlete van.
- Amennyiben azonban a vonat vagy a busz útja során átmegy másik megyébe, de az utas utazásának kezdő és végpontja is az adott megyében lesz, használhatja a bérletét.
- Ha két szomszédos vármegyére van bérlete valakinek (például az egyiket a munkáltató fizeti, de az országbérletet már nem fizetné), akkor az utas minden további nélkül átutazhat a megyehatáron.
- Mivel az ausztriai Pomogy (Pamhagen) vasútállomása tarifaszempontból hagyományosan belföldnek számít, a Győr-Sopron-Moson vármegyei bérlet oda is érvényes lesz.
- A vármegyebérlethez nem lesz kiegészítő vagy csatlakozó jegy, ahogy például a budapesti bérlethez az elővárosi forgalomban. Viszont a vármegyebérlet is lehet majd egy adott utazás részbeni fedezésére használni, ha a maradék útra már a felszálláskor van az utasnak más jegye, bérlete. Lehet tehát majd (felármentes, gyorsvonati kocsiban) Pest megyei bérlettel Kecskemétről a fővárosba utazni, ha Kecskemét és Nagykőrös közé az utas külön jegyet (esetleg bérletet) vált! Azonban az ilyesmi csak akkor működik, ha a köztes állomáson, megállóban (példákban: Nagykőrösön) valóban megáll a járat.
- Mivel a Volánbuszon a sofőr csak a felszállás helyétől tud jegyet adni, az nem lehetséges, hogy a buszon az út első szakaszát vármegyebérlettel, a megyehatártól viszont külön jeggyel fedezi az utas, hiszen az utazás megkezdésekor egyszerűen nem tud megfelelő jegyet váltani.
- Teljesen speciális Budapest helyzete, azért is, mert a főváros nem megye, így ide megyebérlet sem lesz érvényes minden esetben, a BKK pedig nem vesz részt az új bérletek rendszerében, hiszen azok a távolsági közlekedésre szólnak. Ettől még egy Pest vármegyei bérlettel vasúton vagy „sárga”, volános busszal végig lehet menni a végállomásig (vagy onnan lehet indulni), de kizárólag Budapest közigazgatási területén belüli utazásra nem érvényesek az új bérletek! Tehát például Ferihegytől nem lehet a Nyugatiba utazni vonattal Pest vármegyei bérlettel, de Vecséstől igen, mivel Ferihegy megálló már Budapest közigazgatási határán belül található.
- Mivel a HÉV-eken és a Volánbusz „kék” járatain a fővároson belül az utas a BKK-tól veszi igénybe a szolgáltatást, ezeken az új Pest vármegyei vagy országbérletek csak a városhatár előtti utolsó megállóig (vagy városhatár utáni első megállótól) érvényesek. Természetesen BKK bérlettel vagy jegyet lyukasztva lehetséges továbbutazni.
- Ugyancsak érvényesek az új bérletek a Szeged–Hódmezővásárhely közötti vasútvillamosra, de szegedi városi közlekedésre nem, ahogy más helyi járatokra sem. Szegeden tehát a Kossuth Lajos sugárúton felszállhat az utas az 1-es villamosra akár városon belüli utazásra, ha csak Csongrád-Csanád megyei bérlete vagy országbérlete lesz (akár városon belüli utazásra is), viszont ugyanott a 2-es villamossal már nem utazhat!Az új bérletek kizárólag felármentes vonatokra érvényesek. A felármentesség tehát a vonat, a szolgáltatás sajátja kell, hogy legyen, vagyis a nem ilyen kategóriába eső IC-kre akkor sem érvényesek az új bérletek, ha adott járatra erősítésként vagy egyéb okból más minőségű kocsit kapcsolnak, amelyen kedvezményesen lehet utazni. A gyakorlatban tehát a szegedi, békéscsabai, a kaposvári, a zalaegerszegi és szombathelyi, valamint szezonon kívül a balatoni IC-k azok, amelyek gyorsvonati részeiben érvényes lesz a vármegye- és országbérlet, valamint az egyes IC-járatok azon szakaszain, ahol azok felár megváltása nélkül igénybe vehetőek.