fbpx
2024. október 4. péntek
spot_img

Nagy Bálint: De mi lesz addig?

A HUNGRAIL legfontosabb, hagyományos éves szakmai konferenciája 9 órakor kezdődött az Anantara New York Palace Budapest Hotelben.

A konferencia folytatásáról itt számolunk be.

Sárváry István: induljon párbeszéd a kivitelezők és az árufuvarozók között!

A Hungrail Magyar Vasút 2023 Konferencia Platina fokozatú támogatója, a V-Híd-csoport vezérigazgatója, Sárváry István köszöntőjében kifejtette, hogy mennyire fontos egy magyar tulajdonú támogató az ilyen eseményen, és a V-Híd ezen a téren egyedülálló. Ugyanakkor utalt a Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár által említett sok feladatra, amelyekből a V-Híd is kiveszi részét. Sárváry István a vasúti szegmens érdekképviselete mellett kiemelte az árufuvarozók és a kivitelezők közötti együttműködés fontosságát – mivel sok esetben egymás útjában állnak a munkagépek illetve a tehervonatok –, de a kialakítandó párbeszéd segíthet ezen a helyzeten.

Sárváry István V-Híd (fotó: Szecsődy Balázs)
Sárváry István V-Híd (fotó: Szecsődy Balázs)

Mosóczi László: Intermodális kerekasztal alakul

Megalakul az Intermodális kerekasztal – jelentette be Mosóczi László, a HUNGRAIL elnöke.

A Hungrail elnöke, a MÁV-Start vezérigazgatója, Mosóczi László köszöntötte a megjelenteket, és egyben megnyitotta a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület hagyományosan ősszel esedékes Magyar Vasút Konferenciáját. A leghatékonyabb személy- és áruszállítási módként kiemelte a vasút fontosságát, illetve a környezetvédelem és klímasemlegesség elérésében játszott szerepét; ennek megfelelően a nagysebességű vasúti hálózat hosszának Európában 2030-ra meg kell kétszereződnie 2050-re pedig háromszorozódnia. A hagyományos személyszállításnak ugyancsak 2050-re karbonsemlegesnek kell lennie. Mosócz László szerint

ennek érdekében nem a közlekedést kell tervezni, hanem az életvitelt – azaz az életvitelbe kell beilleszteni a közlekedést.

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület és 38 tagvállalata partner ezen célok elérésében, és a vasúti hatékonyság növelése érdekében a közlekedési, energiaügyi és gazdaságfejlesztési tárcákkal együttműködésben dolgozott ki javaslatokat, hogy egy modern és hatékony vasútfejlesztési stratégia jöhessen létre.

Mosóczi László (fotó: Szecsődy Balázs)
Mosóczi László (fotó: Szecsődy Balázs)

Nagy Bálint: De mi lesz addig?

Sok a kihívás manapság, mert több különféle ok napjainkban összegződik – mondta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára.

A vonalak egy része, a járműállomány nagyobbik fele elérte a nyugdíjkorhatárt, a kizsigerelt rendszer elért a falig, a vasutasok hiába követnek el mindent, végeznek pontszerű pályajavítást, ahol kell, nem lehet tovább odázni az alapvető problémák megoldását.

Összejött a világjárvány, a háború, az uniós pénzek hiánya. A külső és múltbeli okok számba vételénél fontos elmondani, hogy a szaktárca előző vezetésének ideje, Palkovics László miniszter vezetésével már nem ebbe a sorba tartozik. A közelmúlt fejlesztései, az esztergomi, székesfehérvári vonal felújítása, a korszerű Stadler-motorvonatok beszerzése az az út, amin nekünk tovább kell mennünk.

A feladat nagyobbik fele azonban még hátravan, akár az infrastruktúráról, akár a járművekről van szó!

Ezért készítettük a tízéves vasútfejlesztési koncepciót, amelynek célja, hogy a magyar mobilitásban előnyt adjunk a kötött pályának. Ehhez gyökeres megújítás kell, amelynek alapja a kiszámíthatóság a pénzügyekben. Új alapokra kell helyezni a vasút állami és a piaci finanszírozását is.

Mert a vasútnak szüksége van külső forrásokra is

– emelte ki Nagy Bálint.

Nagy Bálint ÉKM (fotó: Szecsődi Balázs)
Nagy Bálint ÉKM (fotó: Szecsődi Balázs)

De fontos: régi struktúrába nem öntünk új pénzt! Meg kell újítani a MÁV–Volán-csoport működését, ezt szolgálja az új, szándékosan más szemlélet, amit a cégek új igazgatóságai és felügyelőbizottságai képviselnek.

A fizikai mobilitás és a társadalmi mobiltás, azaz a polgárosodás kérdése összefügg – mondta a közlekedési államtitkár. A cél, hogy ebben a fejlődésben egymást kiegészítő szolgáltatás legyen a vasút és az autóbusz.

Az államtitkár végül a rövid távú feladatokra tért ki: tízéves startégiában gondolkozunk,

de mi van addig?

Meg kell oldani a napi problémákat, pályajavítással, járműbérléssel.

A 10 éves stratégia része az Országos Vasúti Árufuvarozási Konferencia is, amely a Kormány stratégia partnerének, a HUNGRAIL-nek az irányítása alatt készült.

Ez is mutatja elvünket:

semmit a szakmáról a szakma nélkül

– fejezte be Nagy Bálint.


Kovács Imre: Digitalizálunk, optimalizálunk, mert optimisták vagyunk

Mindezt a Rail Cargo Group Igazgatósági tagja, a konferencia Gyémánt fokozató támogatója, a Rail Cargo Hungaria Zrt. Igazgatóságának elnöke jelentette ki.

Kovács Imre először gratulált kitüntetettnek, majd rámutatott a problémákra, amelyek az árufuvarozást nagymértékben érintik. Kijelentette, hogy a kormány által támogatott egyeskocsi-fuvarozást az állami támogatás életben tartotta, miközben a vasúti áruszállító társaságok életét a vontatási energia magas ára, illetve a folyamatos vágányzárak nehezítették. Optimizmusuk ugyanakkor töretlen: az RCH csendes fékekkel látja el a teherkocsikat, középütközős okosvagonokat állítanak forgalomba. Folyamatos az eszközbeszerzésük, ennek ékes példája a két kínai hibridmozdony forgalomba állítása. A fejlesztések alapja pedig az optimizmus, miszerint a szegmens felfutás előtt áll, a modal split átalakul – erre Brüsszelben és a magyar kormány részéről is van szándék. Megköszönte a kormánynak az egyeskocsi-fuvarozás támogatását, ugyanakkor a vontatási energia árának korábbi drágulására tekintettel kérte a pályahasználati díj felárának az elengedését (amit az EU már jóváhagyott) az árufuvarozás életben tartása érdekében. Kiemelte, a kombinált árufuvarozás támogatásának, valamint az akkumulátorgyárak vasúti kiszolgálásának a fontosságát.

Kovács Imre (fotó: Szecsődi Balázs)
Kovács Imre (fotó: Szecsődi Balázs)

Csontos Endre kapta a Sipos István-díjat

A díjat Lepsényi István, a MÁV Zrt. elnöke adta át. A díjazottat köszöntötte Mosóczi László, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület elnöke, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója. A Sipos István-díjat a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület gondozza Sipos István családjának jóváhagyásával abból a célból, hogy a vasút és a közlekedési szakma területén kiemelkedőt alkotó, évtizedek óta jelen lévő szakemberek teljesítményét elismerje. Csontos Endre 42 évnyi vasutas szolgálat után, 2009-ben vonult nyugdíjba MÁV forgalmi főosztályvezetőként. Legendás memóriáját, szenvedélyes vasútszeretetét, szakmai tudását mindenki elismeri és tiszteli a mai napig. Csontos Endre a Sipos István-díj méltó díjazottja. Az elismeréshez szívből gratulálunk!

Csontos Endre átveszi a Sipos István-díjat Nagy Bálinttól, Lepsényi Istvántól és Mosóczi Lászlótól (fotó: Szecsődi Balázs)
Csontos Endre átveszi a Sipos István-díjat Nagy Bálinttól, Lepsényi Istvántól és Mosóczi Lászlótól (fotó: Szecsődi Balázs)

RailCert: új HUNGRAIL-tag

A HUNGRAIL tagságról szóló oklevelet Dégi András, a RailCert Hungary Kft. ügyvezető igazgatója vette át. A Nobo, Debo mellett a cég független minősítést is végez. Céljuk, hogy az európai és a magyar szabályozás közelítéséből származó feladatok elvégzésében segítése a vasútvállalatokat – mondta Dégi András.

Dégi András Mosóczi Lászlótól és Hódosi Lajostól vette át az oklevelet (fotó: Szecsődi Balázs)
Dégi András Mosóczi Lászlótól és Hódosi Lajostól vette át az oklevelet (fotó: Szecsődi Balázs)

  •   9:00 –   9:30 Megnyitó és köszöntő beszédek
  •   9:30 –   9:45 Díj és oklevél átadás
  •   9:45 – 11:40 A vasútfejlesztés évtizede?! – Új paradigmák és kihívások
  • 11:40 – 13:10 Hazai kötöttpályás járműgyártás fejlesztése
  • 14:00 – 15:30 30% – 2030
  • 15:44 – 17:10 Energiaválság és Klímakrízis Mit tehet a vasút?

A részletes program itt érhető el.

További beszámolók a HUNGRAIL Magyar Vasút 2023 Konferenciáról

Átfogó intézkedéscsomag szükséges

A Magyar vasút konferencia negyedik szekciójának témája az energiaválság és klímakrízis. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról itt, a harmadikról pedig...

Sokféle támogatás segíthet a vasútnak

A Magyar vasút konferencia harmadik szekciójának témája a klímavédelem, az energiaügyek, a vasúti áruszállítás támogatása. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról...

Az első osztálytól a hidrogénig

A Magyar vasút konferencia második szekciójának témája a magyarországi járműhelyzet jelene és jövője volt. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt közvetítettünk. Homolya Róbert: A...