fbpx
2025. február 12. szerda

Olcsóbbá kell tenni a kombinált fuvarozást

Hosszú várakozás után sikerült módosítani az EU-ban a kombinált áruszállítás szabályait. A módosítás azonban kevés konkrét intézkedést tartalmaz, a lényegi változás keretjellegű: csökkenteni kell a kombinált fuvarozás költségeit, de azt, hogy pontosan mivel, már az egyes tagországoknak kell kitalálniuk.

Az Európai Bizottság (EB) az intermodális áruszállítás fenntarthatóságának és versenyképességének fokozását tűzte ki célul. Az EB ezért november elején elfogadta a kombinált áruszállításról szóló rendelet módosítását. A jogszabály még nem lépett életbe, az Európai Parlamentnek és az Európai Tanácsnak is el kell még fogadnia azt.

„Az intermodális szállítás jelenleg nem képes felvenni a versenyt a közúti szállítással közepes és rövidebb távolságokon, az adminisztratív, infrastruktúra-, átrakási költségek és az externális költségek teljes körű internalizálásának elmaradása miatt” – mondta a Magyar Vasútnak Hódosi Lajos, a HUNGRAIL ügyvezetője, aki egyben a Combined Transport for Europe (CT4EU) magyarországi nagykövete is. „Ezért fontosnak tartom, hogy a most vitára bocsátott, a kombinált szállításról szóló irányelv olyan támogatási keretet hozzon létre, amely növeli az intermodális és kombinált szállítás versenyképességét és ezáltal elősegíti a közúti szállításról való elmozdulást.”

- Hirdetés -

Az új javaslat célul tűzi ki a tagállamok számára kombinált szállítási műveletek legalább tízszázalékos átlagos csökkentését háztól házig számolva 2030-ig.

„Ez a nagyon ambiciózus cél a közúti fel- és lefuvarozás útdíjmentessé tételével, a szegmens részére a vasúti pályahasználati díj jelentős csökkentésével és az eszközberuházások támogatásával érhető el. A HUNGRAIL hisz a felvázolt célszám elérésében, ezért javaslatokkal fogja segíteni a minisztériumok munkáját és az EU intézményeit” – mondta Hódosi Lajos.

Az üvegházhatású gázok (ühg) csökkentése nem lesz megoldható, ha a hosszú távú közúti áruszállítást nem sikerül vasútra terelni. A stratégia célja, hogy legalább negyven százalékkal csökkentse az átszállítás környezetterhelését – írta a magyarvasut.hu

Adina Vălean, a közlekedésért felelős uniós biztos szerint: „2022-ben 13,6 milliárd tonna árut szállítottak az EU közútjain. Ez az árufuvarozás létfontosságú az EU gazdasága számára, és a kereslet növekedésével párhuzamosan a költségeket és a kibocsátást is kordában kell tartanunk. Javaslatunkkal a tehergépjárművek továbbra is meg fogják őrizni szerepüket az áruszállítási ágazatban, de más, fenntarthatóbb szállítási módokkal – például belvízi hajókkal, rövid távú tengeri szállítással vagy vonatokkal – kombinálva csökkenteni fogják a szállítás externális költségeit, és a polgárok és a gazdaság javára optimalizálják a közlekedési hálózat használatát.”

A meglévő szabályozási intézkedések mellett a javaslat mentességet vezet be az ideiglenes vezetési tilalmak, például a kombinált fuvarozásra vonatkozó hétvégi tiltás alól. Így a vasútról a rendeltetési helyére akkor is el lehet szállítani az árukat, amikor a csak kamionnal megrendelt szállítások szünetelnek

A már említett tízszázalékos költségcsökkentés nem konkrét intézkedés, az EB a tagországokat kéri föl, hogy vezessék be az ehhez szükséges szakpolitikai intézkedéseket. Ezen túlmenően a terminálüzemeltetők kötelesek lesznek honlapjukon keresztül megfelelő tájékoztatást nyújtani az EU-ban található átrakótermináljaik szolgáltatásairól és létesítményeiről.

A részletek kidolgozása tehát a tagállamokra marad. A változások ugyan segítik a vasúti és a kombinált áruszállítás helyzetét, kérdéses azonban, hogy az eddig megismertetett intézkedések mennyire lehetnek hatásosak. A vasúti áruszállításban tízből kilenc szállítmány átlépi az országhatárokat, így a tagállamokra bízott egyedi megoldások nem biztos, hogy a lehető leghatékonyabb eredményt fogják hozni.

Így is jelentős eredmény a mostani módosítás: a kombinált áruszállításról szóló irányelvet legutóbb ugyanis 1992-ben módosították. Az Európai Bizottság korábban két alkalommal, 1998-ban és 2017-ben is nekifutott a jogszabály módosításának, de nem sikerült erről kompromisszumot találni. Az irányelv ezért már részben elavult, különösen nehézkessé téve a fenntartható áruszállítási mód állami támogatását.

Ezek is érdekelhetik

Dr. Bakai Kristóf Péter: a logisztikai racionalitások kiszolgálására készek vagyunk

Dr. Bakai Kristóf Péterrel beszélgettünk a vasúti szektort érintő határforgalmi kihívásokról, fejlesztésekről, aktualitásokról.

A NAV partner a vasúti határforgalmi teljesítmény növelésében

A világ legnagyobb vasútipari és közlekedési szakvásárán az idei évben 2940 kiállító szervezet jelent meg 59 országból.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Kritikus vágányzárhelyzetre kell felkészülni augusztusban

Az érintett hazai vasúti árufuvarozó szerint a vágányzárak idején több napra lebénulhat a hazai intermodális forgalom legnagyobb része.

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

Juhász Péter: a vasút az intermodálitás növelésében egy alvállalkozó

A VTG Rail Logistics Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója az intermodális fuvareszköz-trendekről, megbízói elvárásokról és a legjobb gyakorlatokról.

Legfrissebb híreink

Kitüntetésben részesültek a januári tűzesetben helyt álló vasutasok

Kitüntetésben részesült azt a 11 vasutas munkavállaló, akik a Keleti pályaudvaron történt tűzeset során megakadályozták a még komolyabb károk kialakulását.

Egy globális sikertörténet: 120 éves évfordulóját ünnepli a Knorr-Bremse AG

A vállalat küldetése nem változott: biztonságos, hatékony, fenntartható és környezetbarát közúti és vasúti közlekedés megvalósítása a világon.

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Egy globális sikertörténet: 120 éves évfordulóját ünnepli a Knorr-Bremse AG

A vállalat küldetése nem változott: biztonságos, hatékony, fenntartható és környezetbarát közúti és vasúti közlekedés megvalósítása a világon.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.

Magánberuházásokkal újulhatnak meg a vasútállomások

Az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozások fantáziáját is megmozgatta a nemrég meghirdetett országos állomásmegújítási program.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig.

Az EU tagállamai kockáztatják a vasútfejlesztési források elvesztését

Az Európai Unió tagállamai jelentős EU-s támogatásoktól eshetnek el, amelyek vasúti infrastruktúrájuk fejlesztésére és járműparkjuk modernizálására fordíthatók.