fbpx
2025. április 18. péntek

Olcsóbbá kell tenni a kombinált fuvarozást

Hosszú várakozás után sikerült módosítani az EU-ban a kombinált áruszállítás szabályait. A módosítás azonban kevés konkrét intézkedést tartalmaz, a lényegi változás keretjellegű: csökkenteni kell a kombinált fuvarozás költségeit, de azt, hogy pontosan mivel, már az egyes tagországoknak kell kitalálniuk.

Az Európai Bizottság (EB) az intermodális áruszállítás fenntarthatóságának és versenyképességének fokozását tűzte ki célul. Az EB ezért november elején elfogadta a kombinált áruszállításról szóló rendelet módosítását. A jogszabály még nem lépett életbe, az Európai Parlamentnek és az Európai Tanácsnak is el kell még fogadnia azt.

„Az intermodális szállítás jelenleg nem képes felvenni a versenyt a közúti szállítással közepes és rövidebb távolságokon, az adminisztratív, infrastruktúra-, átrakási költségek és az externális költségek teljes körű internalizálásának elmaradása miatt” – mondta a Magyar Vasútnak Hódosi Lajos, a HUNGRAIL ügyvezetője, aki egyben a Combined Transport for Europe (CT4EU) magyarországi nagykövete is. „Ezért fontosnak tartom, hogy a most vitára bocsátott, a kombinált szállításról szóló irányelv olyan támogatási keretet hozzon létre, amely növeli az intermodális és kombinált szállítás versenyképességét és ezáltal elősegíti a közúti szállításról való elmozdulást.”

- Hirdetés -

Az új javaslat célul tűzi ki a tagállamok számára kombinált szállítási műveletek legalább tízszázalékos átlagos csökkentését háztól házig számolva 2030-ig.

„Ez a nagyon ambiciózus cél a közúti fel- és lefuvarozás útdíjmentessé tételével, a szegmens részére a vasúti pályahasználati díj jelentős csökkentésével és az eszközberuházások támogatásával érhető el. A HUNGRAIL hisz a felvázolt célszám elérésében, ezért javaslatokkal fogja segíteni a minisztériumok munkáját és az EU intézményeit” – mondta Hódosi Lajos.

Az üvegházhatású gázok (ühg) csökkentése nem lesz megoldható, ha a hosszú távú közúti áruszállítást nem sikerül vasútra terelni. A stratégia célja, hogy legalább negyven százalékkal csökkentse az átszállítás környezetterhelését – írta a magyarvasut.hu

Adina Vălean, a közlekedésért felelős uniós biztos szerint: „2022-ben 13,6 milliárd tonna árut szállítottak az EU közútjain. Ez az árufuvarozás létfontosságú az EU gazdasága számára, és a kereslet növekedésével párhuzamosan a költségeket és a kibocsátást is kordában kell tartanunk. Javaslatunkkal a tehergépjárművek továbbra is meg fogják őrizni szerepüket az áruszállítási ágazatban, de más, fenntarthatóbb szállítási módokkal – például belvízi hajókkal, rövid távú tengeri szállítással vagy vonatokkal – kombinálva csökkenteni fogják a szállítás externális költségeit, és a polgárok és a gazdaság javára optimalizálják a közlekedési hálózat használatát.”

A meglévő szabályozási intézkedések mellett a javaslat mentességet vezet be az ideiglenes vezetési tilalmak, például a kombinált fuvarozásra vonatkozó hétvégi tiltás alól. Így a vasútról a rendeltetési helyére akkor is el lehet szállítani az árukat, amikor a csak kamionnal megrendelt szállítások szünetelnek

A már említett tízszázalékos költségcsökkentés nem konkrét intézkedés, az EB a tagországokat kéri föl, hogy vezessék be az ehhez szükséges szakpolitikai intézkedéseket. Ezen túlmenően a terminálüzemeltetők kötelesek lesznek honlapjukon keresztül megfelelő tájékoztatást nyújtani az EU-ban található átrakótermináljaik szolgáltatásairól és létesítményeiről.

A részletek kidolgozása tehát a tagállamokra marad. A változások ugyan segítik a vasúti és a kombinált áruszállítás helyzetét, kérdéses azonban, hogy az eddig megismertetett intézkedések mennyire lehetnek hatásosak. A vasúti áruszállításban tízből kilenc szállítmány átlépi az országhatárokat, így a tagállamokra bízott egyedi megoldások nem biztos, hogy a lehető leghatékonyabb eredményt fogják hozni.

Így is jelentős eredmény a mostani módosítás: a kombinált áruszállításról szóló irányelvet legutóbb ugyanis 1992-ben módosították. Az Európai Bizottság korábban két alkalommal, 1998-ban és 2017-ben is nekifutott a jogszabály módosításának, de nem sikerült erről kompromisszumot találni. Az irányelv ezért már részben elavult, különösen nehézkessé téve a fenntartható áruszállítási mód állami támogatását.

Ezek is érdekelhetik

Nagy Bálint: a szaktárca célja, hogy a vasút részaránya növekedjen

Az államtitkár szövetséget ajánlott a vasúti árufuvarozásban részt vevő szereplők számára.

Vágtába kezdtek a vasúti árufuvarozók

Nyolc fő kategóriában, több mint 40 beavatkozási területet tartalmaz a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által készített VÁGTA program.

Iparvágányokról első kézből

A vasúti szektor résztvevőitől sokkal nagyobb együttműködésre lesz szükség, amelyhez a HUNGRAIL és társszervezetei kiváló kereteket tudnak biztosítani.

Dr. Bakai Kristóf Péter: a logisztikai racionalitások kiszolgálására készek vagyunk

Dr. Bakai Kristóf Péterrel beszélgettünk a vasúti szektort érintő határforgalmi kihívásokról, fejlesztésekről, aktualitásokról.

A NAV partner a vasúti határforgalmi teljesítmény növelésében

A világ legnagyobb vasútipari és közlekedési szakvásárán az idei évben 2940 kiállító szervezet jelent meg 59 országból.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Legfrissebb híreink

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Az EU védelmi stratégiájának szerves részét képezi a vasút

Az Európai Bizottság új európai védelemről szóló tervében elismerik a vasút alapvető szerepét az EU védelmi stratégiájában.

Indulástól érkezésig takarítószemélyzet a MÁV IC-járatain

Április elsejétől már éles üzemben fogja működtetni az új, menetközbeni takarítási rendszerét MÁV.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

A rovat további cikkei

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Ez történt a Magyar Vasút – II. Vasúti Árufuvarozási Konferencián

Összefoglaltuk a Magyar Vasút - II. Vasúti Árufuvarozási Konferencia legfontosabb történéseit.