Hosszú várakozás után sikerült módosítani az EU-ban a kombinált áruszállítás szabályait. A módosítás azonban kevés konkrét intézkedést tartalmaz, a lényegi változás keretjellegű: csökkenteni kell a kombinált fuvarozás költségeit, de azt, hogy pontosan mivel, már az egyes tagországoknak kell kitalálniuk.
Az Európai Bizottság (EB) az intermodális áruszállítás fenntarthatóságának és versenyképességének fokozását tűzte ki célul. Az EB ezért november elején elfogadta a kombinált áruszállításról szóló rendelet módosítását. A jogszabály még nem lépett életbe, az Európai Parlamentnek és az Európai Tanácsnak is el kell még fogadnia azt.
„Az intermodális szállítás jelenleg nem képes felvenni a versenyt a közúti szállítással közepes és rövidebb távolságokon, az adminisztratív, infrastruktúra-, átrakási költségek és az externális költségek teljes körű internalizálásának elmaradása miatt” – mondta a Magyar Vasútnak Hódosi Lajos, a HUNGRAIL ügyvezetője, aki egyben a Combined Transport for Europe (CT4EU) magyarországi nagykövete is. „Ezért fontosnak tartom, hogy a most vitára bocsátott, a kombinált szállításról szóló irányelv olyan támogatási keretet hozzon létre, amely növeli az intermodális és kombinált szállítás versenyképességét és ezáltal elősegíti a közúti szállításról való elmozdulást.”
Az új javaslat célul tűzi ki a tagállamok számára kombinált szállítási műveletek legalább tízszázalékos átlagos csökkentését háztól házig számolva 2030-ig.
„Ez a nagyon ambiciózus cél a közúti fel- és lefuvarozás útdíjmentessé tételével, a szegmens részére a vasúti pályahasználati díj jelentős csökkentésével és az eszközberuházások támogatásával érhető el. A HUNGRAIL hisz a felvázolt célszám elérésében, ezért javaslatokkal fogja segíteni a minisztériumok munkáját és az EU intézményeit” – mondta Hódosi Lajos.
Az üvegházhatású gázok (ühg) csökkentése nem lesz megoldható, ha a hosszú távú közúti áruszállítást nem sikerül vasútra terelni. A stratégia célja, hogy legalább negyven százalékkal csökkentse az átszállítás környezetterhelését – írta a magyarvasut.hu
Adina Vălean, a közlekedésért felelős uniós biztos szerint: „2022-ben 13,6 milliárd tonna árut szállítottak az EU közútjain. Ez az árufuvarozás létfontosságú az EU gazdasága számára, és a kereslet növekedésével párhuzamosan a költségeket és a kibocsátást is kordában kell tartanunk. Javaslatunkkal a tehergépjárművek továbbra is meg fogják őrizni szerepüket az áruszállítási ágazatban, de más, fenntarthatóbb szállítási módokkal – például belvízi hajókkal, rövid távú tengeri szállítással vagy vonatokkal – kombinálva csökkenteni fogják a szállítás externális költségeit, és a polgárok és a gazdaság javára optimalizálják a közlekedési hálózat használatát.”
A meglévő szabályozási intézkedések mellett a javaslat mentességet vezet be az ideiglenes vezetési tilalmak, például a kombinált fuvarozásra vonatkozó hétvégi tiltás alól. Így a vasútról a rendeltetési helyére akkor is el lehet szállítani az árukat, amikor a csak kamionnal megrendelt szállítások szünetelnek
A már említett tízszázalékos költségcsökkentés nem konkrét intézkedés, az EB a tagországokat kéri föl, hogy vezessék be az ehhez szükséges szakpolitikai intézkedéseket. Ezen túlmenően a terminálüzemeltetők kötelesek lesznek honlapjukon keresztül megfelelő tájékoztatást nyújtani az EU-ban található átrakótermináljaik szolgáltatásairól és létesítményeiről.
A részletek kidolgozása tehát a tagállamokra marad. A változások ugyan segítik a vasúti és a kombinált áruszállítás helyzetét, kérdéses azonban, hogy az eddig megismertetett intézkedések mennyire lehetnek hatásosak. A vasúti áruszállításban tízből kilenc szállítmány átlépi az országhatárokat, így a tagállamokra bízott egyedi megoldások nem biztos, hogy a lehető leghatékonyabb eredményt fogják hozni.
Így is jelentős eredmény a mostani módosítás: a kombinált áruszállításról szóló irányelvet legutóbb ugyanis 1992-ben módosították. Az Európai Bizottság korábban két alkalommal, 1998-ban és 2017-ben is nekifutott a jogszabály módosításának, de nem sikerült erről kompromisszumot találni. Az irányelv ezért már részben elavult, különösen nehézkessé téve a fenntartható áruszállítási mód állami támogatását.