fbpx
2025. november 14. péntek

Olcsóbbá kell tenni a kombinált fuvarozást

Hosszú várakozás után sikerült módosítani az EU-ban a kombinált áruszállítás szabályait. A módosítás azonban kevés konkrét intézkedést tartalmaz, a lényegi változás keretjellegű: csökkenteni kell a kombinált fuvarozás költségeit, de azt, hogy pontosan mivel, már az egyes tagországoknak kell kitalálniuk.

Az Európai Bizottság (EB) az intermodális áruszállítás fenntarthatóságának és versenyképességének fokozását tűzte ki célul. Az EB ezért november elején elfogadta a kombinált áruszállításról szóló rendelet módosítását. A jogszabály még nem lépett életbe, az Európai Parlamentnek és az Európai Tanácsnak is el kell még fogadnia azt.

„Az intermodális szállítás jelenleg nem képes felvenni a versenyt a közúti szállítással közepes és rövidebb távolságokon, az adminisztratív, infrastruktúra-, átrakási költségek és az externális költségek teljes körű internalizálásának elmaradása miatt” – mondta a Magyar Vasútnak Hódosi Lajos, a HUNGRAIL ügyvezetője, aki egyben a Combined Transport for Europe (CT4EU) magyarországi nagykövete is. „Ezért fontosnak tartom, hogy a most vitára bocsátott, a kombinált szállításról szóló irányelv olyan támogatási keretet hozzon létre, amely növeli az intermodális és kombinált szállítás versenyképességét és ezáltal elősegíti a közúti szállításról való elmozdulást.”

Az új javaslat célul tűzi ki a tagállamok számára kombinált szállítási műveletek legalább tízszázalékos átlagos csökkentését háztól házig számolva 2030-ig.

„Ez a nagyon ambiciózus cél a közúti fel- és lefuvarozás útdíjmentessé tételével, a szegmens részére a vasúti pályahasználati díj jelentős csökkentésével és az eszközberuházások támogatásával érhető el. A HUNGRAIL hisz a felvázolt célszám elérésében, ezért javaslatokkal fogja segíteni a minisztériumok munkáját és az EU intézményeit” – mondta Hódosi Lajos.

Az üvegházhatású gázok (ühg) csökkentése nem lesz megoldható, ha a hosszú távú közúti áruszállítást nem sikerül vasútra terelni. A stratégia célja, hogy legalább negyven százalékkal csökkentse az átszállítás környezetterhelését – írta a magyarvasut.hu

Adina Vălean, a közlekedésért felelős uniós biztos szerint: „2022-ben 13,6 milliárd tonna árut szállítottak az EU közútjain. Ez az árufuvarozás létfontosságú az EU gazdasága számára, és a kereslet növekedésével párhuzamosan a költségeket és a kibocsátást is kordában kell tartanunk. Javaslatunkkal a tehergépjárművek továbbra is meg fogják őrizni szerepüket az áruszállítási ágazatban, de más, fenntarthatóbb szállítási módokkal – például belvízi hajókkal, rövid távú tengeri szállítással vagy vonatokkal – kombinálva csökkenteni fogják a szállítás externális költségeit, és a polgárok és a gazdaság javára optimalizálják a közlekedési hálózat használatát.”

A meglévő szabályozási intézkedések mellett a javaslat mentességet vezet be az ideiglenes vezetési tilalmak, például a kombinált fuvarozásra vonatkozó hétvégi tiltás alól. Így a vasútról a rendeltetési helyére akkor is el lehet szállítani az árukat, amikor a csak kamionnal megrendelt szállítások szünetelnek

A már említett tízszázalékos költségcsökkentés nem konkrét intézkedés, az EB a tagországokat kéri föl, hogy vezessék be az ehhez szükséges szakpolitikai intézkedéseket. Ezen túlmenően a terminálüzemeltetők kötelesek lesznek honlapjukon keresztül megfelelő tájékoztatást nyújtani az EU-ban található átrakótermináljaik szolgáltatásairól és létesítményeiről.

A részletek kidolgozása tehát a tagállamokra marad. A változások ugyan segítik a vasúti és a kombinált áruszállítás helyzetét, kérdéses azonban, hogy az eddig megismertetett intézkedések mennyire lehetnek hatásosak. A vasúti áruszállításban tízből kilenc szállítmány átlépi az országhatárokat, így a tagállamokra bízott egyedi megoldások nem biztos, hogy a lehető leghatékonyabb eredményt fogják hozni.

Így is jelentős eredmény a mostani módosítás: a kombinált áruszállításról szóló irányelvet legutóbb ugyanis 1992-ben módosították. Az Európai Bizottság korábban két alkalommal, 1998-ban és 2017-ben is nekifutott a jogszabály módosításának, de nem sikerült erről kompromisszumot találni. Az irányelv ezért már részben elavult, különösen nehézkessé téve a fenntartható áruszállítási mód állami támogatását.

Ezek is érdekelhetik

HUNGRAIL: újra kell értékelni a vasúti logisztika jövőjét Magyarországon

A Magyar Vasúti Egyesület arra figyelmeztet, hogy a hazai vasúti árufuvarozás kritikus szakaszba lépett: fenntarthatatlan az üzleti modell.

Körkérdés: a kombinált fuvarozás lehetőségei és kihívásai

Nyolc szakembert kérdeztünk arról, mik a kombinált fuvarozás legnagyobb kihívásai és hogyan növelhető a versenyképessége.

Tovább nőtt a hazai vasúti egyes kocsi teherfuvarozás teljesítménye

A HUNGRAIL adatai alátámasztják a Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás támogatási program eredményességét és fontosságát: nőtt a teljesítmény.

Rekordokat döntött az idei transport logistic – köztük magyar szereplőkkel

Az összesen 2722 kiállítóval és a több mint 77 ezer látogatóval a transport logistic új rekordokat döntött.

Ez történt a II. Vasúti Járműipari Szimpóziumon – összefoglaló

A II. Vasúti Járműipari Szimpóziumon elhangzott előadások, panelbeszélgetések legfontosabb momentumait foglaltuk össze egy helyen.

Elszállt költségek és romló jövedelmezőség a vasúti árufuvarozóknál

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3%-kal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2%-kal tudtak emelkedni.

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

KÉKTÚRA mozdonyt és motorvonatot mutatott be a GYSEV

Az újonnan matricázott járművekkel a természetjárás és a fenntartható közlekedés kapcsolatát népszerűsíti a GYSEV.

Alan Beroud lesz a CER új elnöke

A CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége) közgyűlésén a tagvállalatok megszavazták az irányítóbizottság új összetételét.

A rovat további cikkei

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.

Még nemzetközibbé válik a CER Cargo – interoperabilitás és értékesítésfókusz

Wilhelm Patzner nyilatkozott lapunknak az elsődleges feladatairól, a vasúti árufuvarozási piac helyzetéről és a CER Cargo csoport terveiről.