Csatlakozott a MÁV-START Zrt. a hó elején ahhoz a megállapodáshoz, amely szerint a nemzetközi utasok a célállomásukig többletköltség nélkül folytathatják útjukat abban az esetben is, ha egy másik vasúttársaság előző járata késik vagy törlik a menetrendből.
A CIT ( International Rail Transport Committee) Utazás Folytatásáról szóló Megállapodásához (AJC) való csatlakozás jelentős mérföldkő, hiszen ez az első olyan vasúti utazási élmény növelését előirányzó intézkedés, amely a vasúttársaságnál megvalósul a CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége) Jegyértékesítési Ütemtervében előírt kötelezettségek közül. Miről szól a CER Jegyértékesítési Ütemterv? Az európai vasúti rendszer alapvető pillére annak, hogy elérjük széndioxid-kibocsátási céljainkat, ezért aktívan hozzá kell járulniuk az európai vasúttársaságoknak a sikeres végrehajtáshoz. Ennek érdekében a vasúti tervezés, foglalás és utazás során az ügyfélélmény további javítása áll a középpontban.
A vasúttársaságok kötelezettséget vállalnak arra, hogy a legszélesebb értelemben javítják a nemzetközi vasúti jegyértékesítést.
A megállapodás a vasúttársaságok kereskedelmi gesztusa az utasok felé abban az esetben, ha a jogszabályok nem kötelezik a vasutakat arra, hogy a továbbutazást biztosítsák, ha az utas az utazásra különböző vagy különálló jegyekkel, illetve szerződésekkel rendelkezik. Mostanáig 15 ország vasúttársasága csatlakozott az AJC-hez.
A európai Zöld Megállapodás (Green Deal) által meghatározott célok eléréséhez szükség van a modális váltásra a közlekedésben. A modális váltás révén a cél az, hogy 2050-ig a közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátása kilencven százalékkal csökkenjen. A modális váltás érdekében a CER a Jegyértékesítési Ütemtervet 2021 őszén tette közzé, amely a tagok 2025-re és 2030-ra szóló vasúti jegyértékesítéssel kapcsolatos elképzeléseit fogalmazza meg az Európai Bizottság elvárásai alapján. A 2025-re meghatározott 8 célkitűzés közül a nemzetközi utasok támogatása zavartatás esetén, azaz a CIT Utazás Folytatásáról szóló Megállapodás az egyik lényeges pont. Ennek értelmében 2023. április 1-jétől
a MÁV-START a nemzetközi utasoknak a nem egy szerződéshez tartozó jegyeik esetén is díjmentesen biztosítani fogja a továbbutazási lehetőséget igazolt csatlakozásmulasztás és késés esetén, a felárszolgáltatásokat azonban – mint első osztály, fekvő- vagy hálókocsi felár – meg kell fizetni.
A Jegyértékesítési Ütemterv végrehajtási státuszáról a CER 2022-ben végzett egy felmérést, melyben a MÁV-START és a GYSEV is részt vett. A résztvevő tagvállalatok a CER utasforgalmának több mint 93 százalékát képviselték, de nem minden EU-tagállam szolgáltatott adatot. Bár a felmérés eredménye alapján elmondható, hogy a vasúttársaságok elkezdték a felkészülést az előttük álló kihívásokra, azonban több területen még kiforratlanok az intézkedések. Így a nemzetközi ajánlatok feltételeinek (pl. gyermekkorhatár) harmonizációja, illetve a valós idejű tájékoztatás nemzetközi normákhoz való igazítása még számos intézkedést igényel. A célok elérése érdekében kitartó közös ágazati erőfeszítésekre, illetve szorosabb együttműködésre lesz szükség más döntéshozó szervekkel is, közösségi és nemzeti szinten egyaránt. A terv végrehajtásának biztosítása érdekében félévente lesz hasonló felmérés, legközelebb április folyamán.