fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Az utasélményt kívánja javítani MÁV-START egy nemzetközi megállapodás révén

Csatlakozott a MÁV-START Zrt. a hó elején ahhoz a megállapodáshoz, amely szerint a nemzetközi utasok a célállomásukig többletköltség nélkül folytathatják útjukat abban az esetben is, ha egy másik vasúttársaság előző járata késik vagy törlik a menetrendből.

A CIT ( International Rail Transport Committee) Utazás Folytatásáról szóló Megállapodásához (AJC) való csatlakozás jelentős mérföldkő, hiszen ez az első olyan vasúti utazási élmény növelését előirányzó intézkedés, amely a vasúttársaságnál megvalósul a CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége) Jegyértékesítési Ütemtervében előírt kötelezettségek közül. Miről szól a CER Jegyértékesítési Ütemterv? Az európai vasúti rendszer alapvető pillére annak, hogy elérjük széndioxid-kibocsátási céljainkat, ezért aktívan hozzá kell járulniuk az európai vasúttársaságoknak a sikeres végrehajtáshoz. Ennek érdekében a vasúti tervezés, foglalás és utazás során az ügyfélélmény további javítása áll a középpontban.

A vasúttársaságok kötelezettséget vállalnak arra, hogy a legszélesebb értelemben javítják a nemzetközi vasúti jegyértékesítést.

- Hirdetés -

A megállapodás a vasúttársaságok kereskedelmi gesztusa az utasok felé abban az esetben, ha a jogszabályok nem kötelezik a vasutakat arra, hogy a továbbutazást biztosítsák, ha az utas az utazásra különböző vagy különálló jegyekkel, illetve szerződésekkel rendelkezik. Mostanáig 15 ország vasúttársasága csatlakozott az AJC-hez.

A európai Zöld Megállapodás (Green Deal) által meghatározott célok eléréséhez szükség van a modális váltásra a közlekedésben. A modális váltás révén a cél az, hogy 2050-ig a közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátása kilencven százalékkal csökkenjen. A modális váltás érdekében a CER a Jegyértékesítési Ütemtervet 2021 őszén tette közzé, amely a tagok 2025-re és 2030-ra szóló vasúti jegyértékesítéssel kapcsolatos elképzeléseit fogalmazza meg az Európai Bizottság elvárásai alapján. A 2025-re meghatározott 8 célkitűzés közül a nemzetközi utasok támogatása zavartatás esetén, azaz a CIT Utazás Folytatásáról szóló Megállapodás az egyik lényeges pont. Ennek értelmében 2023. április 1-jétől

a MÁV-START a nemzetközi utasoknak a nem egy szerződéshez tartozó jegyeik esetén is díjmentesen biztosítani fogja a továbbutazási lehetőséget igazolt csatlakozásmulasztás és késés esetén, a felárszolgáltatásokat azonban – mint első osztály, fekvő- vagy hálókocsi felár – meg kell fizetni. 

A Jegyértékesítési Ütemterv végrehajtási státuszáról a CER 2022-ben végzett egy felmérést, melyben a MÁV-START és a GYSEV is részt vett. A résztvevő tagvállalatok a CER utasforgalmának több mint 93 százalékát képviselték, de nem minden EU-tagállam szolgáltatott adatot. Bár a felmérés eredménye alapján elmondható, hogy a vasúttársaságok elkezdték a felkészülést az előttük álló kihívásokra, azonban több területen még kiforratlanok az intézkedések. Így a nemzetközi ajánlatok feltételeinek (pl. gyermekkorhatár) harmonizációja, illetve a valós idejű tájékoztatás nemzetközi normákhoz való igazítása még számos intézkedést igényel. A célok elérése érdekében kitartó közös ágazati erőfeszítésekre, illetve szorosabb együttműködésre lesz szükség más döntéshozó szervekkel is, közösségi és nemzeti szinten egyaránt. A terv végrehajtásának biztosítása érdekében félévente lesz hasonló felmérés, legközelebb április folyamán.   

Ezek is érdekelhetik

A vasúti ágazat fenntartható, jövőorientált uniós közlekedéspolitikát kér a közlekedési miniszterektől

Szükség van egy olyan európai nagysebességű vasúti főtervre, amely 2050-re összekötné az összes európai fővárost és nagyvárost.

A CER hétvégi csúcstalálkozóján Budapesti Nyilatkozatot fogadtak el

Az esemény kiemelt témájaként a vasútfinanszírozás kritikus kérdéseit vitatták meg a résztvevők.

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Bővül a HUNGRAIL aktivitása a CER-ben

A Magyar Vasúti Egyesület egy pénzügyi munkabizottság tagja lett. A HUNGRAIL csatlakozott az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) a vasúti infrastruktúra finanszírozása biztonságának megteremtését...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.