fbpx
2024. május 21. kedd

Az utasélményt kívánja javítani MÁV-START egy nemzetközi megállapodás révén

Csatlakozott a MÁV-START Zrt. a hó elején ahhoz a megállapodáshoz, amely szerint a nemzetközi utasok a célállomásukig többletköltség nélkül folytathatják útjukat abban az esetben is, ha egy másik vasúttársaság előző járata késik vagy törlik a menetrendből.

A CIT ( International Rail Transport Committee) Utazás Folytatásáról szóló Megállapodásához (AJC) való csatlakozás jelentős mérföldkő, hiszen ez az első olyan vasúti utazási élmény növelését előirányzó intézkedés, amely a vasúttársaságnál megvalósul a CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége) Jegyértékesítési Ütemtervében előírt kötelezettségek közül. Miről szól a CER Jegyértékesítési Ütemterv? Az európai vasúti rendszer alapvető pillére annak, hogy elérjük széndioxid-kibocsátási céljainkat, ezért aktívan hozzá kell járulniuk az európai vasúttársaságoknak a sikeres végrehajtáshoz. Ennek érdekében a vasúti tervezés, foglalás és utazás során az ügyfélélmény további javítása áll a középpontban.

A vasúttársaságok kötelezettséget vállalnak arra, hogy a legszélesebb értelemben javítják a nemzetközi vasúti jegyértékesítést.

- Hirdetés -

A megállapodás a vasúttársaságok kereskedelmi gesztusa az utasok felé abban az esetben, ha a jogszabályok nem kötelezik a vasutakat arra, hogy a továbbutazást biztosítsák, ha az utas az utazásra különböző vagy különálló jegyekkel, illetve szerződésekkel rendelkezik. Mostanáig 15 ország vasúttársasága csatlakozott az AJC-hez.

A európai Zöld Megállapodás (Green Deal) által meghatározott célok eléréséhez szükség van a modális váltásra a közlekedésben. A modális váltás révén a cél az, hogy 2050-ig a közlekedésből származó üvegházhatású gázok kibocsátása kilencven százalékkal csökkenjen. A modális váltás érdekében a CER a Jegyértékesítési Ütemtervet 2021 őszén tette közzé, amely a tagok 2025-re és 2030-ra szóló vasúti jegyértékesítéssel kapcsolatos elképzeléseit fogalmazza meg az Európai Bizottság elvárásai alapján. A 2025-re meghatározott 8 célkitűzés közül a nemzetközi utasok támogatása zavartatás esetén, azaz a CIT Utazás Folytatásáról szóló Megállapodás az egyik lényeges pont. Ennek értelmében 2023. április 1-jétől

a MÁV-START a nemzetközi utasoknak a nem egy szerződéshez tartozó jegyeik esetén is díjmentesen biztosítani fogja a továbbutazási lehetőséget igazolt csatlakozásmulasztás és késés esetén, a felárszolgáltatásokat azonban – mint első osztály, fekvő- vagy hálókocsi felár – meg kell fizetni. 

A Jegyértékesítési Ütemterv végrehajtási státuszáról a CER 2022-ben végzett egy felmérést, melyben a MÁV-START és a GYSEV is részt vett. A résztvevő tagvállalatok a CER utasforgalmának több mint 93 százalékát képviselték, de nem minden EU-tagállam szolgáltatott adatot. Bár a felmérés eredménye alapján elmondható, hogy a vasúttársaságok elkezdték a felkészülést az előttük álló kihívásokra, azonban több területen még kiforratlanok az intézkedések. Így a nemzetközi ajánlatok feltételeinek (pl. gyermekkorhatár) harmonizációja, illetve a valós idejű tájékoztatás nemzetközi normákhoz való igazítása még számos intézkedést igényel. A célok elérése érdekében kitartó közös ágazati erőfeszítésekre, illetve szorosabb együttműködésre lesz szükség más döntéshozó szervekkel is, közösségi és nemzeti szinten egyaránt. A terv végrehajtásának biztosítása érdekében félévente lesz hasonló felmérés, legközelebb április folyamán.   

Ezek is érdekelhetik

Bővül a HUNGRAIL aktivitása a CER-ben

A Magyar Vasúti Egyesület egy pénzügyi munkabizottság tagja lett. A HUNGRAIL csatlakozott az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) a vasúti infrastruktúra finanszírozása biztonságának megteremtését...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

MÁV–Volán-csoport, Mol, Waberer’s: közösen a zöld hidrogénért

Hamarosan indul a karbonsemleges hidrogént termelése Százhalombattán, a Mol elektrolizálóüzemében. A hazai közlekedés és energetika meghatározó szereplői a jövőben közösen vizsgálják a zöld, megújuló hidrogén...

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

Katasztrófa lenne a vasútnak a megakamionok megjelenése a hazai közutakon

Tanulmány bizonyítja, hogy a nagyobb közúti szerelvények európai engedélyezése nem zöldítés, sőt! A részletszabályok még nem dőltek el, az EU-s irányelv alakításában most kell hallatniuk...

Legfrissebb híreink

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Rónai: elképesztő, ami at RNE elért 20 év alatt

A RailNetEurope nemzetközi ernyőszervezet 20. születésnapja alkalmából készített a szervezet interjút Rónai Péter alelnökkel.

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

A rovat további cikkei

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....