fbpx
2025. július 19. szombat

Németország megduplázza a tehergépjárművek útdíját és eurómilliárdokat fektet a vasútba

A szennyező teherautók fogják a zöld vasúti fejlesztéseket finanszírozni a következő években.

Ellentétes irányú tervek láttak Berlinből napvilágot az utóbbi időszakban. A liberális párt vezette közlekedési tárcsa idén áprilisban még azzal került a hírekbe, hogy nem hisznek abban, sikerülne az áruforgalmat a vasútra terelni, ezért a közutak és autópályák bővítését fontolgatják.

Néhány hónap alatt azonban nagyot fordult a világ: a napokban elfogadott intézkedések hatására 2023-tól közel a duplájára emelik a tehergépjárművek gyorsforgalmi úthasználati díját. Az új intézkedés azonban nem csak arról szól, egyszerűen megemelik a megtett úttal arányos útdíjat.

A tehergépjárművek által kibocsátott szén-dioxid lesz az alapja az új költségnek, ami tonnánként 200 euró lesz 2023. január 1-jétől. Első lépésként csak a 7,5 tonna feletti össztömegű tehergépjárművekre vonatkozik mindez, de 2024 július 1-jétől a 3,5 és 7,5 tonna közötti össztömegű tehergépjárművekre is.

- Hirdetés -
Magyar Vasut

Az intézkedések hatására jóval versenyképesebb lesz a vasúti áruszállítás nem csak Németországon belül, hanem az azt érintő fuvaroknál, így akár a hazai vasúti áruszállítási megrendelésekre is pozitív hatással lehet.

Az új, a szennyezéssel arányos tehergépjármű útdíjjal azonban akad néhány probléma: pont a teljesített tonnakm-ekre vetítve leszennyezőbb, 3,5 tonna össztömeg alatti kisteherautók maradtak ki a szabályozás alól. Azonban a német utakon így is a szennyezés kétharmada a nehéztehergépjárművekhez köthető, mert ezek napi futásteljesítménye jóval magasabb.

Forrás: PwC

Az intézkedések hatására nem csak a vasút járhat jól, hanem az elektromos közúti tehergépjárművek gyártói is. A szén-dioxid költségek mellett sokkal inkább megéri új elektromos teherautókat vásárolni, mint belsőégésűeket. Ezen járművek után egyáltalán nem kell szén-dioxid adót fizetni – pedig az elektromos közúti járművek sokkalta több energiát fogyasztanak. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint

a közúti áruszállítás közel hatszor több energia felhasználásával tud egy tonna árut egy km távolságra szállítani, mint a vasút.

Mindez azt is jelenti, hogy a szennyezés is ennyivel több, egy elektromos kamion esetén is. A német rendszer másik gyenge pontja, hogy csak a gyorsforgalmi utakra vonatkozik, a fő- és mellékutakon, illetve a várokban sem kell fizetni. Ez pedig továbbra is nagy hátrány a vasút számára, hiszen a vasúti infrastruktúra minden egyes méteréért pályahasználati díjat kell fizetni.

Az infrastruktúrával pedig Németországban is sok baj van: rengeteg a szűk kapacitás, folyamatosok a késések mind a személy-, mind az áruszállításban. Ezért is volt fontos, közel 45 milliárd eurós vasúti beruházási csomag indul 2027-ig, amit az állami tulajdonú Deutsche Bahn (DB) és leányvállalatai valósítanak meg.

A vasút azonban nem csak a közúti áruszállítás drágulása miatt lehet az új intézkedések kedvezményezettje: a befolyó többlet útdíjbevételek egy részét vasúti projektek finanszírozására fordítja.

Több vasúti közlekedési szövetség egyöntetűen dicsérte a bizottság döntéseit és terveit, és általános véleményük szerint az intézkedések nagyon pozitív és ígéretes fejleményt jelentenek. Ugyanakkor sokan, köztük az Allianz pro-Schiene és a Die Güterbahnen, kritizálták a kormány terveinek a klímavédelmi célokkal és a közúti beruházási projektekkel kapcsolatos részeit. Különösen azt tartják visszásnak, hogy az elektromos tehergépjárműveknél nem csak a szén-dioxid adót engedik el, hanem még az útdíjat is csökkentik. Ilyen alapon ugyanis a messze túlnyomórészt villamos vonattatással továbbított tehervonatoknál is csökkenteni kellene a pályahasználati díjakat.

Nem meglepő tehát Németország esetében, hogy a zöldnek és klímabartának látszó intézkedések mögött felsejlik, hogy mégis csak az európai tehergépjármű eladások felét adó három német tulajdonú gyártó (Mercedes, MAN, Scania) érdekei is figyelembe vételre kerültek. Mert végső soron az új intézkedés az a zéró emissziós tehergépjárművek eladásait is segít felpörgetni.

Címlapkép: Unsplash

Ezek is érdekelhetik

Deutsche Bahn eladta a DB Schenkert

A Deutsche Bahn értékesítette a logisztikai leányvállalatát, a DB Schenkert a DSV dán közlekedési és logisztikai társaságnak.

Megkezdődik a német vasúthálózat energetikai hálózatüzemeltetésének modernizációja

A Deutsche Bahn Energie a német vasúthálózat villamosenergia-rendszerének korszerűsítésébe kezd, várhatóan 2028-ra készülhet el.

Megtorpanás a német járműbeszerzésben

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

Rekordmélységben a Deutsche Bahn pontossága

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

A hatezer milliárd forintos vasútfejlesztés, ami sosem akar elkészülni

A Deutsche Bahnnak nem csak a vonatai, a projektjei is elképesztő sokat késnek. Hiába a jelentős vasúti beruházások Baden-Württembergben, az elszálló költségek miatt a vasútbarátok is fanyalognak.

Tengeri szél hajtja majd a mozdonyokat Németországban

Az Északi-tengeri szél termelte energia hajtja 2025-től a Deutsche Bahn villanymozdonyait és motorvonatait - egyelőre a 365-ből csak három napig.

Legfrissebb híreink

405 km/óra sebességgel száguldott az ICE-S tesztvonat

A DB és a Siemens Mobility új sebességi rekordot állított fel, egy ICE-S tesztvonattal 405 km/h sebességet értek el.

Első a biztonság

A vasúti átjárókan bekövetkezett balesetek megelőzése érdekében 42 balatoni helyszínen elkészült a figyelmeztető piktogramok felfestése.

A Siemens megnyitotta Európa egyik legmodernebb vonatgyárát és szervizközpontját

A 250 millió eurós beruházás során a vállalat új épületeket, gyártóberendezéseket, és mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat vezetett be.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

Első a biztonság

A vasúti átjárókan bekövetkezett balesetek megelőzése érdekében 42 balatoni helyszínen elkészült a figyelmeztető piktogramok felfestése.

A Siemens megnyitotta Európa egyik legmodernebb vonatgyárát és szervizközpontját

A 250 millió eurós beruházás során a vállalat új épületeket, gyártóberendezéseket, és mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat vezetett be.

A vasúti árufuvarozás tovább gurul a lejtőn lefele

Felemás a hazai logisztika első negyedéves eredményessége: a légi áruszállítás dinamikusan bővül, ám a vasúti és közúti áruforgalom tovább csökkent.