fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Megújul a Gubacsi-híd

Költségvetési és uniós forrásból készülne az új vasúti átkelő a teljesen elöregedett régi helyére.

Amikor a Kormány arról döntött, hogy az elöregedett vasúti Gubacsi-híd helyett újat kell építeni, indoklásként katonai célt jelöltek meg, azt, hogy a csepeli Szabadkikötőbe könnyebben lehessen katonai rakományokat szállítani. Azonban a híd jelenleg más szempontból tölt be fontos szerepet. Ma Magyarországon a kombinált árufuvarozás 93 százalékát három budapesti terminál (BILK, Mahart, Metrans) bonyolítja, ebből kettőt (Mahart és Metrans) ez a híd szolgál ki, egyéb feladatairól nem is beszélve. A forgalom a fentiek miatt is már rég indokolná a második vágányt, akár végig az említett terminálokig, a jelenlegi fejlesztés viszont egyenesen elengedhetetlen.

A híd kicseréléséről, a vasúti környezetet teljes átépítéséről az 1400/2023 (IX. 19.) kormányhatározat döntött. A projekt összege 44 milliárd forint, a finanszírozás a tervek szerint a magyar költségvetésből illetve az európai hálózatfinanszírozási eszközből (CEF) származna.

- Hirdetés -

Zsilip helyett híd

A ráckevei vonalból kiágazó Pesterzsébet-Csepel HÉV 1912-ben indult. A vonal létrejöttével egy zsilipes rendszer működött a Soroksári-Duna-ág fölött, ennek szerepét 1928-ban vette át egy híd. Ezt a II. világháborúban lebombázták. Az új, – jelenleg is üzemelő – átkelő 1947-ben kezdte meg működését. A HÉV-vonal 1978-ban megszűnt, ekkor a hidat felújították, majd 1984-ben a déli vágányon autósávot alakítottak ki. A híd azonban nem bírta sokáig az iparvágány és a komoly közúti forgalom terhelését, így 1997-ben alakult ki a mai megoldás: egy kétszer egysávos autóút, egy iparvágány és bicikliút van a hídon.

A közvéleményben a Gubacsi-híd kevesebb figyelmet kap, mint érdemelné a funkciója alapján. Forgalma nemcsak nagy, hanem az ország életében meghatározó, ugyanis a kombinált árufuvarozásban vonatra került konténerek több mint fele ezen a hídon halad át, a Mol átfejtőjéből érkező vonatokról nem is beszélve.

Tengelyterhelés

A híd rossz állapota miatt a tengelyterhelés nem haladhatja meg 200 kilonewtont, így a konténerterminálokon a vonatok tervezésébe ezt is bele kell kell számolni, hiába mehetne az adott vonat az ország bármely más részén esetleg nagyobb tengelyterheléssel. Mindemellett negyedévente statikai mérést kell rajta végezni, hogy járható-e még.

A tervek jelenleg arról szólnak, hogy a csepeli Corvin csomóponttól a Soroksári út rendezőig dupla pályát építenek ki, megfelelő biztosítóberendezéssel.

Közúti csomópont

A közúti forgalom szempontjából évek óta komoly problémát jelent a Corvin-csomópont, hiszen Csepel számára ez a legfontosabb közúti összeköttetés a város felé. Egy speciális, a Gubacsi-hídról levezető vasúti pályát, sőt annak szétágazását is tartalmazó csomópont épült itt. A forgalom itt rendszeresen torlódik, különösen keresztező vasúti forgalom esetén. A mostani kormányhatározat nem szól ilyesmiről, de amennyiben később olyan döntés születik, hogy a közúti torlódások elkerülésére külön szintű módon épülhet át a csomópont, a két beruházást célszerű lesz majd összehangolni.

A távlati elképzelések között szerepel a vasúti szakasz villamosítása is. A csepeli HÉV felüljárón keresztezi a vasutat, a felsővezetéknek a jelenlegi keresztmetszetben nincs hely, tehát ez a kérdés is rendezésre vár majd akkor.

Nyitóképünkön a A Gubacsi-híd (fotó: Miloszerni Tamás).

Ezek is érdekelhetik

Sikeres terhelési próba a BuBe legnagyobb hídján

Dunaharaszti és Taksony között teljesen új híd épül a Duna–Tisza-csatorna fölött. A Duna–Tisza-csatornának kalandos története van. Már a 18. század elejétől napjainkig számos ötlet, javaslat...

Olcsóbb a Dunakanyar napijegy

A hajózási szezon véget ért, de vonatra, HÉV-re, buszra továbbra is érvényes a térségi jegy. A Dunakanyar napijegy az őszi-téli időszakban is elérhető marad az...

Új logisztikai központ Zalaegerszegen a Metrans konténereinek

Logisztikai központ épül mintegy 1,1 milliárd forintos beruházással Zalaegerszeg határában - tájékoztatta a város önkormányzata csütörtökön az MTI-t.

Új összeköttetés hazánk és Szerbia között

Új összeköttetést indít budapesti vasúti terminálja és az észak-szerbiai Indija terminál között a METRANS. A német cég a közelmúltban lett a szerbiai terminál üzemeltetője, a szolgáltatásnak június elején kell elindulnia.

Napijegyek kirándulásra

A Dunakanyar, a Balaton, a Bakony, és a Mátra térségén belüli utazásra kínál egész nap korlátlan mennyiségben fölhasználható díjtermékeket a MÁV–Volán-csoport. Április 29-től újra elérhetőek...

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.