fbpx
2024. március 1. péntek

Sikeres terhelési próba a BuBe legnagyobb hídján

Dunaharaszti és Taksony között teljesen új híd épül a Duna–Tisza-csatorna fölött.

A Duna–Tisza-csatornának kalandos története van. Már a 18. század elejétől napjainkig számos ötlet, javaslat merült föl Pest környékének és a Tiszának az összekötésére egy csatornával katonai, közlekedési, öntözési céllal. Ténylegesen mindössze egy húsz kilométeres szakasz készült el a Soroksári-Dunától Dabasig. A Budapest–Kelebia vasút Dunaharaszti és Taksony között keresztezi a csatornát, ez a 150-es vonal legnagyobb nyílású vasúti hídja.

Eredetileg egy téglaboltozat vezette át a vasúti forgalmat a Duna–Tisza-csatorna felett. A boltozatot elbontották, majd helyére 1919-ben egy húsz méter támaszközű, gerinclemezes, felsőpályás vashíd épült. Ezt a hidat 1962-ben részlegesen megerősítették, de ez teherbírásán nem változtatott. A csatornában a híd elé zsilipkapu is épült.

- Hirdetés -

Amikor 1997-ben megvizsgálták a hidat, a szerkezeten repedéseket találtak, ezért 20 kilométer/órás sebességkorlátozást kellett bevezetni a hídon, majd ideiglenes megoldásként egy úgynevezett provizóriumot, egy süllyesztett pályás, gerinclemezes, ikertartós ideiglenes acélhidat építettek be.

A Budapest–Belgrád (BuBe) projekt keretében készül el a korszerű, végleges híd, egy 52 méter támaszközű, kéttámaszú, ágyazatátvezetéses, alsópályás, párhuzamos övű, rácsos főtartós acélhíd ortotróp acél pályalemezzel.

Mint ismeretes, a BuBe fejlesztés során a korábbi egyvágányú vonal helyett Budapest és Kelebia között is végig kétvágányú pálya épül, így természetesen ez a híd is kétnyomú lesz, az egyesített hídfőkön két külön felszerkezettel épül, a vágánytengelyek távolsága egymástól hét méter lesz. Az acél hídszerkezet összesen 610 tonnás lesz.

Eddig az egyik felszerkezet készült el, ennek történt meg sikeresen a statikus terheléspróbája. A híd használatba vétele magának a BuBe projekt szempontjából is fontos, hiszen az építési anyagok (zúzottkő, aljak, sínek) szállításában is szerepet játszik.

Az alapítmény alapozásához összesen ezerötszáz folyóméter hosszúságú cölöpöt használtak. A felszerkezetet kétszer négy saru hordozza. Az egy szerkezetet tartó, Freyssinet gyártmányú saruk közül kettő két irányba tud elmozdulni, egy egy irányba mozgó, a negyedik pedig fix. A felszerkezetek külső oldalán és a felszerkezetek közt acéljárda készül, ezek teszik lehetővé a közművek átvezetését is.

Az acél felszerkezet üzemi előregyártással és korrózióvédelemmel készül. A helyszínre már csak a korrózióvédelem sérüléseinek javítása és egy komplett fedőbevonat marad. A híd egy-egy felszerkezete hosszirányban négy részre, keresztirányban két részre van osztva. Így hatszor három méteres, „L” alakú elemeket kell szállítani. A kiszállított „L” alakokból kettőt-kettőt összehegesztve alakult ki az első szerkezet „U” alakú keresztmetszete. A négy „U”-szerkezetet egymás után helyezve, és egymáshoz rögzítve állt össze az első felszerkezet – és ez ismétlődik majd meg még egyszer a másik felszerkezetnél is.

Ahogy új hidaknál mindig szokás, terhelési próbát kellett végezni. Ehhez egy M62-es (Szergej) mozdonyt (116 tonna) és három, egyenként 70 tonnás, vasúti zúzottkővel rakott vagont alkalmaztak. A szerelvény három különböző állásánál, illetve terhelés nélkül végezték el a mérést. Egyidejűleg négy adatot mértek:

  • a szerkezet lehajlását,
  • a híd főtartóinak jellemző pontjain nyúlást,
  • a saruk elmozdulásának mértékét,
  • a hídfők süllyedését.

A mért adatokat összevetették az előzetes számításokkal. Konkrétan ennél a hídnál a maximális számított lehajlás mértéke 18,4 milliméter. A híd kiállta a próbát, a tervezettnek megfelelően viseli a terheket, már használhatja az építési forgalom.

Nyitóképünkön a terheléspróba (fotó: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

Szijjártó: 2025-re kész a BuBe

A külügyminiszter azután nyilatkozott Pekingben, hogy tárgyalt kínai kollégájával, Vang Jivel. Magyarországnak és Európának is érdeke a magas szintű együttműködés fenntartása Kínával, enélkül nem lenne...

Megújul a Gubacsi-híd

Költségvetési és uniós forrásból készülne az új vasúti átkelő a teljesen elöregedett régi helyére. Amikor a Kormány arról döntött, hogy az elöregedett vasúti Gubacsi-híd helyett...

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });