Megkezdődött a vágányfektetés a Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi szakaszán – tette közzé a kínai CGTN hírportál.
120 méter hosszú sínszálakat fektetnek Kunszentmiklósnál. Ezt azt jelenti, hogy új szakaszba lépett a Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi szakasza. A 7,98 kilométeres vágányfektetést Kunszentmiklósnál a China Railway Engineering Group Limited (CREC) végzi.
A 350 kilométer hosszú Budapest–Belgrád-vasútvonal ikonikus projekt Kína és a közép- és kelet-európai országok közötti együttműködésben
– hangsúlyozta a kínai álami hírportál írása. Emellett számukra azért is kiemelkedően fontos, mert ez lesz a kínai vasutak EU-s vasúti műszaki szabványokba történő integrálásának modellje. A projektet a Kínai Export-Import Bank finanszírozza. A vasútvonal elkészültével a két főváros közötti menetidő a jelenlegi 8 óráról körülbelül 3,5 órára csökken.
A Soroksár és Kelebia országhatár közötti vasúti korszerűsítés finanszírozását biztosító támogatási szerződést az Innovációs és Technológiai Minisztériummal 2020 tavaszán kötötte meg a MÁV, ezt követően 2020 júliusában kezdődött el a tervezés és engedélyeztetés, a beruházásnak 2025-re kell elkészülnie – tette korábban közzé a vasúttársaság. A vasútvonal az építés és kétvágányúsítás után mind az utasok, mind pedig az áruszállítás számára versenyképes szolgáltatást nyújt majd. 160 km/óra lesz az engedélyezett sebesség, ehhez 188 ezer négyzetméter zajvédő fal épül. Az újonnan épített peronok magassága a sínkorona felett 55 cm magas lesz, amely minden utas számára biztosítja az akadálymentes be- és kiszállást az esélyegyenlőség érdekében. Öt új állomásépület lesz: Délegyházán, Kiskunlacházán, Dömsödön, Fülöpszálláson, Kiskőrösön; továbbá a mostani, meglévő épületet felújítják Soroksár, Dunaharaszti, Taksony, Dunavarsány, Kunszentmiklós-Tass, Szabadszálás, Kiskunhalas és Kelebia vasútállomásain, ezen felül 410 új P+R, 440 új B+R parkoló áll majd az utazók rendelkezésére. Új gyalogos aluljárókat hoznak létre és új lifteket telepítenek Soroksár, Dunaharaszti, Taksony, Délegyháza, Kiskunlacháza, Kunszentmiklós-Tass, Fülöpszállás, Csengőd, Kiskőrös, Soltvadkert, Kiskunhalas, Kelebia utazói számára. A még nagyobb fokú biztonságot, és az Európában elvárt kölcsönös átjárhatóságot az ETCS 2 (European Train Control System) egységes, európai vonatbefolyásoló-rendszer és új, korszerű biztosítóberendezések fogják garantálni. Fejlesztik az utastájékoztatást, új élet- és vagyonvédelmi berendezéseket telepítenek, peronkamerákkal növelve a biztonságot.
A teherszállítás számára az új pálya lehetővé teszi majd a 225 kN tengelyterhelést és az állomásokon a tehervonati fogadóvágányok 740 méter hosszú vonatok közlekedtetésére lesznek alkalmasak.
Mindezt egy olyan nemzetközi konzorcium valósítja meg, amelyben jelentős kínai szereplők is vannak, egyedülállóan komplex elméleti szaktudással és óriási gyakorlati tapasztalattal, a legkorszerűbb vasúti technológiákkal a birtokukban, bizonyítva a már megépített kínai gyorsvasúti hálózattal, amelynek a hossza már 38 000 km-nél is több, ez a 70 %-a teljes világhálózatnak.
Borítókép: a Budapest-Kelebia vonal rekonstrukciója Kunszentmiklósnál (Fotó: CGTN)